Uitgroeistage
Inhoud blog
  • Eerste dagen op de stageschool
  • Kennismaking klas + stagementoren
  • Opdrachten oplijsten, planning maken en leergroep van 10/10
  • Welkom

    Zoeken in blog



    dagverslagen
    18-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste dagen op de stageschool
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren heb ik in de voormiddag gewerkt in het 5de en 4de als zorgleerkracht. In het 5de leerjaar heb ik tijdens het eerste uur voornamelijk geobserveerd en de leerlingen geholpen bij het zelfstandig werk. Het lesuur in het 4de leerjaar heb ik geholpen bij het lezen van de klok. Bij de klassikale instructie en oefeningen heb ik voornamelijk leerlingen geobserveerd en al bijgestuurd en bij de individuele verwerking heb ik de zwakke leerlingen voor kloklezen bij mij apart genomen en samen met hen mini-klassikaal gewerkt. Het 3de uur heb ik in het 5de onverwacht de les over percenten gegeven (het was een eerste kennismaking hiermee voor de leerlingen).


    Namiddag hebben wij een herfstwandeling gedaan van Natuurpunt olv Kee Van Eynde. De wandeling werd afgestemd op de observaties van de leerlingen en de bevindingen en ontdekkingen van het bos zoals het er op dat moment uit zag.
    Leerlingen leerden over de paddenstoelen (sporen, plaatjes,...), de Amerikaanse en Inlandse eik onderscheiden, soorten noten en vruchten in het bos (kastanjes, eikels, bolsters, beukennootjes,...).
    Aan de hand van spelletjes en opdrachten werd het bos ontdekt: kleuren ontdekken en vinden in het bos aan de hand van een kralenketting, met behulp van een spiegel over de boomtoppen lopen, leren luisteren naar het bos door het luisterspelletje 'Hoeveel poten heeft een muis?',...

    Vandaag moest ik de klas 3 onverwacht overnemen. Het eerste uur nam ik een LVS test af voor taal (dictee/spelling). Deze test heb ik tijdens de middag verbeterd. Het 2de uur moest ik een les wiskunde geven over geldstukken ivm winkelen, berekenen van de prijs, betalen en teruggeven. het 3de uur hadden de leerlingen een nieuw woordpakket voor taal en daarna gingen de leerlingen turnen.
    In de namiddag zijn wij gestart met een korte evaluatie van de herfstwandeling aan de hand van een klasgesprek en hebben wij een collage en toontafel gemaakt met de materialen die wij van het bos hebben meegebracht.
    Daarna zijn wij aan het hoekenwerk begonnen.
    Zo'n dagje alleen voor de klas was vooral leerrijk, vooral om eens te ervaren hoe het is om een korte vervanging te doen waarbij de voorbereidingstijd kort is en je in de klas niet alles van de werking kent/de materialen niet weet liggen/ ...

    Morgen zal ik opnieuw voor het 3de leerjaar staan!

    Claudia

    PS: Dank aan Yana voor de mooie tekening!!!

    18-10-2011, 19:50 geschreven door fluister  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kennismaking klas + stagementoren

    Vandaag ben ik voor de eerste keer dit schooljaar in de stageschool geweest. 
    Het eerste bezoek had als doel om de klassen te gaan observeren waarin ik gedurende langere periode zal gaan lesgeven,
    om kennis te maken met de klasmentoren en ook om de verschillende opdrachten (eigen keuze, eindwerk en verplichte
    opdrachten van de KHLim) te bespreken en in te plannen.

    Observatie klas 5:
    Tijdens de voormiddag ben ik eerst een bezoekje gaan brengen aan klas 5.
    Ik heb er kort gesproken met de leerkracht over klas (vervangster van juf Nele) en daarna de klas geobserveerd tijdens
    de lange les rekenen. De klas kwam over als een rustige klas waarin er vooral leerlingen zitten die hard werken en hun best doen.
    Tijdens de inleiding van de les werden kort de begrippen 'gelijkwaardige breuken', 'gelijknamige breuken' en 'stambreuken'
    opnieuw kort besproken aan bord en aangevuld met voorbeelden. Vervolgens werd het 'te onthouden'-kader in het werkboek
    ingevuld en werden van iedere oefening (rondjes) telkens 1 oefening klassikaal uitgelegd en gemaakt aan bord. De klas beschikt
    voor rekenen over een bordboek voor het Smartboard. Daarna gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag met de oefeningen.
    Ik heb tijdens het maken van de oefeningen gaan assisteren in de klas en heb zo al enkele leerlingen kunnen observeren en begeleiden.
    Het niveau voor wiskunde in de klas ligt ver uit elkaar. De leerlingen begrepen de meeste oefeningen maar het tempo waaraan de
    oefeningen werden gemaakt lag ver uit elkaar. Sommige leerlingen waren erg snel klaar en maakten ook de oefeningen van de
    driehoeken en vierkantjes af (vooral Rune werkt erg snel en vlot), andere leerlingen zaten dan weer vast bij de oefeningen waarbij
    ze breuken met elkaar moesten vergelijken en noteren <,> of =. Daarbij viel op dat leerlingen vaak nog niet goed door hadden dat
    wanneer men breuken met elkaar moet gaan vergelijken en de breuken zijn moeilijker, men breuken gelijknamig moet maken en
    dan pas echt vergelijken.
    De klas werkt vrij rustig in de klas maar toch zijn er enkele leerlingen die soms gewezen moeten worden op het feit dat ze moeten
    werken i.p.v. te praten, verstrooid te zijn, ... Hierdoor zijn deze leerlingen niet op tijd klaar met de oefeningen.

    Na de les rekenen kregen de leerlingen de tijd om te werken aan hun opdracht Taal. De leerlingen hebben per 2 een strip gekozen
    en zullen 1 pagina van de strip op een creatieve en expressieve manier voor de klas gaan brengen. Tijdens het inoefenen zijn de lrk
    ik bij de leerlingen gaan observeren en hebben we feedback en tips gegeven.

    Observatie 1ste leerjaar Juf Mieke:
    Wanneer de leerlingen van het 5de vertrokken naar de bus om te gaan zwemmen, ben ik gaan observeren in het 1ste leerjaar A bij
    juf Mieke. De leerlingen waren bezig met de les taal. Afwisselend zeiden klasleerkracht, een leerling uit de klas en ikzelf een woordje
    gevormd door lettertjes die de leerlingen al geleerd hadden. De leerlingen moesten ze respectievelijk leggen met het klikklakboekje en
    op de letterdoos. Beide leerkrachten observeerden en stuurde bij waar nodig.
    Daarna was het rekenles. De leerlingen gingen eerst aan de slag met het rekenraam en rekenblokjes.
    Volgorde van werken:
    1) De lkr of lln zegt een getal, lln leggen het aantal.
    2) De juf schrijft enkele rekensommen op het bord: lln leggen/schuiven het aantal, leggen/schuiven bij, zeggen het totaal aantal.
        Daarna wordt de som gelezen door een leerling.
    3) De lkr geef een aantal, de lln leggen/schuiven, de lkr zegt wat aan kant van de deur moet, hoeveel ligt er aan het raam?

    Daarna gaan ze werken in hun werkboekje van rekenen (rekensommen en splitsen). De leerkracht gaat miniklassikaal aan de slag met
    een lln of 10, de andere leerlingen gaan zelfstandig aan de slag maar mogen nog vragen stellen. Ik observeer en bied hulp aan in de klas.
    De meeste leerlingen hebben meer structuur nodig, moeten de handelingen nog beter leren begrijpen en uitvoeren en daardoor kunnen ze
    niet zo goed zelfstandig aan de slag. De leerlingen die sneller klaar zijn, mogen werken in hun extra rekenbundel waarin spelletjes staan.
    Zwakkere leerlingen in de klas zijn voor rekenen voorlopig Jan, Falco en ... Falo heeft nog veel moeilijkheden met rekenen en taal maar
    werkt wel heel erg had thuis om zich te verbeteren. Verder was het ook erg opvallen dat (jongen vooraan in de klas) erg afgeleid was en
    erg slordig werkt.

    Gesprek directie:
    Tijdens de middagpauze had ik een kort gesprek met de directeur. Wij hebben kort gezocht naar momenten waarop ik zou kunnen werken
    aan mijn stageopdrachten.
    Belangrijkste data en afspraken:
    * 10/11: gesprek CLB (9-11) en gesprek met Fried (11-12)
    * personeelsvergaderingen: 2 7/10, 1/12 en 22/12
    * Oudercontact: 1ste en 2de lj (nog af te spreken)
    * Schrijfmotoriek en agenda: tijdens de stages
    * 29/11 meelopen met de zorgleerkracht
    * 24/11 werkgroep lager onderwijs
    * 13/12 gesprek met Natalie en Fried over GON, GOK,...
    * 26/10 pedagogische studiedag
    * Initiatieven gedifferentieerd hoekenwerk, contractwerk of zelfstandig werk tijdens weken in de Zorg
    * WO-project; De magische poppenkast maken + muzische koppelen (poppenkast spelen in de kleuterschool)
    * ICT-opdrachten; integratie in de stage
    * Godsdienst: Sterzingen: contact opnemen met Kelly
    * Uren en momenten van bewaking en opvang zijn doorgegeven

    Vervanging 1ste leerjaar:
    In de namiddag ben ik juf Debora gaan vervangen in het 1ste lj b. De leerlingen moesten eerst woordjes vormen met het
    klikklakboekje en de letterdoos. De leerkracht koos eerst zelf en ook enkele leerlingen mochten aan bod komen. De woorden
    worden steeds aangebracht in een zin. Na het vormen van de woorden met de letterdoos verbetert de lkr de woorden bij iedere
    leerling en daarna gaan de leerlingen de woorden om beurt lezen in rijtjes.
    Vervolgens heb ik een opdracht van W.O. afgewerkt rond inheems en uitheems fruit. Eerst werd alles klassikaal overlopen en
    daarna gingen de leerlingen zelf de kaartjes in de rijtjes plaatsen en plakken. De leerkracht stuurt bij waar nodig maar laat de
    leerlingen eerder zelfstandig werken en stuurt de oefening niet maar begeleidt waar nodig.
    Tenslotte mocht ik voorlezen uit het boek 'Drako Dragonder', een boek geschreven door de grootmoeder van iemand van de klas.
    De leerlingen vonden het erg leuk want ze waren erg aandachtig aan het luisteren en moesten vaak lachen.

    Buiten spelen
    Om te kunnen genieten van de laatste warme dagen, mochten de kinderen van het 1ste leerjaar na de speeltijd nog een uurtje buiten
    gaan spelen in de zandbak. Ik heb de kans gehad om al wat meer over de kinderen, het niveau en de werking van de klas te weten te
    komen.

    Dat was het zowat voor vandaag! Maandag beginnen wij de stage met enkele uren zorg in het 5de en 6de leerjaar en namiddag zal ik
    met het 4de leerjaar op begeleide wandeling gaan te Mie Maan in Herselt.

    Claudia

    14-10-2011, 00:00 geschreven door fluister  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdrachten oplijsten, planning maken en leergroep van 10/10
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is bijna zover! Vrijdag 14 oktober zal ik voor de eerste keer een kijkje gaan nemen in het
    5de leerjaar en maandag 17 oktober gaat de uitgroeistage van start!

    Planning en opdrachten
    Om een planning te kunnen opstellen voor de komende weken zal ik vrijdag een gesprek hebben
    met de directie van de school. Er zal tegen dan een lijst zijn van opdrachten die ik zal moeten uitvoeren
    tijdens de eerste weken van de stage, die ik dan zal kunnen aanvullen met de opdrachten gekozen door
    de KHLim en mijzelf. Deze lijst van opdrachten (KHLim en eigen keuze) heb ik vandaag al genoteerd
    in een werkbestand. Ook ben ik bezig met een blanco weekplanning waarin ik alles kan gaan
    plannen tijdens de volledige stageperiode. Op die manier hoop ik een goed overzicht te krijgen op wat
    er mij te doen staat. 

    Leergroep 10/10
    Tijdens de leergroep gisteren werd er  dieper ingegaan op de kwaliteiten/talenten die je kan gebruiken
    tijdens de uitgroeistage en er werd ook gesproken over de valkuilen die je kan tegenkomen op zo'n
    uitgroeistage.
    Wij moesten een tekening maken met daarop hoe wij nu zijn als leerkracht, hoe wij willen
    groeien als leerkracht tijdens de uitgroeistage en hoe wij willen zijn als leerkracht na de uitgroeistage.
    Dit zal worden gebruikt tijdens de presentatie van de uitgroeistage.
    Ook moesten wij een kaartje schrijven naar een medestudent om elkaar goede moed in te spreken
    voor de komende stageperiode. Velen onder ons maken zich een beetje zorgen dat er veel op ons gaat afkomen
    tijdens de uitgroeistage en daarom werd deze opdracht gegeven.
    Aan de schrijver van mijn kaartje: dank je voor de aanmoedigende woorden!

    Tot gauw!
    Claudia


    11-10-2011, 12:44 geschreven door fluister  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom

    Welkom op mijn blog!

    Op deze blog zal ik iedere dag of om de paar dagen kort vermelden aan welke opdrachten
    ik gewerkt heb, welke activiteiten ik begeleid heb en hoe de stagelessen verlopen zijn 
    tijdens mijn uitgroeistage van 17oktober 2011 t/m 13 januari 2012.

    De informatie die hier te vinden zal zijn, dient om een persoonlijk overzicht
    te krijgen op mijn stage.

    Met vriendelijke groeten,
    Claudia

    03-10-2011, 00:00 geschreven door fluister  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Archief per week
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs