Knipsels en Fragmenten


Welkom op het blog van Fioontje.....


Foto

Gewichtloosheid zonder evenwicht

De gewichtloosheid, Mijn evenwicht

 

 

Ik verloor de levensvreugde van de morgen

En zocht de spiegel van de eenzaamheid op

Het gewicht van zelfbeklag lag mij aan te staren

Ik mat de diepte van een regenplas

En taste de wereld af, waarin de zon weerspiegelt

Maar in de keuken van de lagune vind ik het recept

en herschep mijn cocon.

 

Mijn evenwicht, mijn gewichtloosheid

 

Ik stapte voorbij de schaduw van de nacht

Ik vond het tegengewicht in een vensterraam

En was een ochtendmens zonder gelaat

Ik bewoog als het sap voor de bloemengloed

Ik leefde op het zwanenmeer

Het raakte mijn leven en ik bleef

 



De vijf zintuigen


Ik zie

Ik zie een eenzame klaproos tussen groene grashalmen

Ik zie dorre grasskeletten de ordening verstoren

Ik zei de zon schijnen in je lach

 

Ik hoor

Ik hoor in de verte een hond blaffen en de eerste trein de cadans van zijn wielen volgen
Ik hoor kranen het werk aankondigen voor vroege werklui
Ik hoor vogels hun kelen schrapen
ze fabriceren een vinnig lied

Ik ruik

Ik ruik een lucht zo jong als van een lenteochtend, en toch zijn wij september

Ik ruik de verse broodjes in de zak van mijn tweewielig voertuig

Ik ruik de koffie die ik pas nog heb gezet


Ik proef

Ik proef de pasgezette koffie als een zwart geheim mij lippen raken

Ik proef het zout van een traan, een gevangen verleden

Ik proef, ik proef geluk

Ik voel

Ik voel de natte nevel wanneer ik in de vroege morgen door het gras loop

Ik voel een spinnenweb zacht tegenmijn gezicht friemelen

Ik voel, ik voel mij goed   

 



Ik ben blij dat ik bestaan.




In nagedachtenis

Rusteloos dwalen door oude dromen
Opgewonden lang vervlogen tijd ervaren
Waar het ritselen der bladeren de grond omarmt
En lusteloze voetsporen verbergt

Denkbeeldig vergeten van wie ze waren
Tot ze onverhoeds weer verschenen
Argeloze jaren, met snelle been van voorbij
Broos als een sneeuwklokje in je hand

Het
vernufte dromendal verdwijnt met stille trom
Jaloers wist het daglicht de nacht uit je ogen
En de morgen draait de carrousel ongedeerd op gang
Hij besprenkeld de dag in pure eenvoud

In nagedachtenis van liefde voor pen en papier

Zoals ik het zie

Je verdween achter nevel en zonnestralen
Als gevallen blaren onder bomen verschralen
Blad na blad, kleur over kleuren
Verhalen verscholen achter deuren

Maar hier zal ik zeker ontdekken
Welke wijsheid jij kon verstrekken
Door woorden liet je de kier
Op nog geen zucht van de rivier

Misschien is vroeger..........nu
Waar men je naam is blijven schrijven.



1 April 2010

Het is vandaag al acht jaar geleden,
dat verdriet een hoofdrol speelde.
Ook al is het nu een andere tijd
die muizenissen raak je nimmer kwijt
Ik wil het zeker niet verdringen
alleen een beetje liefde terugwinnen,
om dat lege verlate plekje op te vullen
hier helemaal diep vanbinnen.





Foto

Even Alleen

De stilte van de tijd
Het tikken van de klok
Dichter bij de dood

De wolken in de lucht
Het kloppen van je hart
Rivieren in je lichaam

Het gras dat groeit
De kleuren van de natuur
Mijmeren in de zon

Ik ben leeg en fragiel
Poreus
Breekbaar






Neem ook eens een kijkje op het Blog: Soc_2009

Foto

De spin en haar prooi

Zwevend door
gefilterde regenboogstralen,
met vleugels van donzen veren.
Nachtverslindende diamanten
tempels der hemelse geneugdes.
Veilige gouden hemellichamen
op grote afstanden,
benevelen alle heldere
menselijke geesten.
Achter zonnestralen en
planeten met rusteloze stromen
door kettingen verlamt.
verstikken je in een web
van duizend zijdezachte draden.
De zwarte weduwe.


Foto

Foto

Aan een vriend(in)

Jij bent de schakering
van een bonte vogel
Helder en rijkelijk
Jij bent de dons
van een zwaan
Broos en teder
Jij bent de kracht
van een riet
Slank en buigzaam
jij bent het hart
dat openstaat
Maar ik!!!......ik kan (wil) er niet in.



Ik bent het lichte ochtendschemer,

dat verdwijnt in de diepte
van de overlichte oceaan,
en stijgt naar het luchtige
van de stroom.

Ik ben het iets en toch niets,
dat zich afdekt, om te verzenden,
en te verzaken aan niets en toch iets,
maar loop verloren in het niets.
 

Foto

Er zijn geen (recente) berichten meer...

Klik op de pijl naar links voor het archief...


Foto


Inhoud blog
  • limerickjes
  • Een limerick, een rondeel en een elfje van een vriendin
  • Een Elfje maken
  • Een Elfje
  • KinderpoĆ«zie
  • Twee fragmentjes uit het nieuwste boek van Chris-ke Lauwers
  • Een ander fragmentje uit het boek van Chris Lauwers
  • Enkele tekstjes van mijn maatje Veerle
  • Geschreven door een goede vriend
  • Van een goede vriendin
  • Welkom

    Foto


    Scheldekind
    Door Lu Dillen

    De wind zoemt, blaast, raast
    Het wateroppervlak
    Die glanzende spiegel
    Beweegt langzaam
    Kleine golfjes
    Kinderen van de wind
    Geboren uit liefde
    Bedreven door wind en water

    De groene boomdaken ruisen
    Strakke falussen trillen
    Onwillig, maar gedwongen
    Overweldigd door instinctieve kracht
    Als een rumoerig kind
    Met tegenzin, gedwongen

    Ontloken aan het land
    Geboren aan de scheldekant
    Daar, waar ik me thuisvoel
    De plaats waar mijn liefde ligt
    Als een diamant, bewaard voor later
    Bij nacht, een donkere schaduw
    In de zon, een schitterende pracht
    Het scheldeland, waar mijn liefde brand

    Lu Dillen 
    Een dierbare vriend         
                                       09/09/05  


    Foto

    Aan alle die een gouden huwelijksjubileum hebben

    Jullie hebben het weten te waarderen
    Iets dat elke dag moet wederkeren
    Gewoon even te leren delen
    Zonder dat het echt gaat vervelen

    Waar andere alleen maar naar streven
    Stond het voor jullie in de sterren geschreven
    50 Jaar geleden hebben jullie het geweten
    En sindsdien is de liefde nog niet versleten
    Wij wensen jullie het allerbeste als paar
    en hop naar de volgende tien jaar

    Van harte gefeliciteerd

    Foto



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 18/12-24/12 2017
  • 21/12-27/12 2015
  • 26/09-02/10 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 22/03-28/03 2010
  • 13/07-19/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 29/11-05/12 2004

    Foto


    zover was ik dan.
    Een kijkje nemen in het binnenste van gevoelens.
    Een kiertje voor een snelle blik op wat vrijgegeven werd.
    Een stukje mens, geopend voor de wereld.
    Een beetje vertrouwen aan die wereld geschonken.
    De vrijheid om te kiezen.
    Wie wel, wie niet ?
    Een beetje inzicht in het 'zijn' van iemand.
    Een openbaring !
    Luca


     


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus

    Foto

    Foto

    De herfst


    De herfst is ten gronde gekropen

    en de dagen nemen het wandelpad
    niets houdt ze tegen

    zo is de winter aangekomen
    om de zon te stelen

     

    Daar waar arm geworden bomen
    schimmen van takken
    nog laten
     reiken
    naar de magere zon

    wolken strijdlustig gezwollen
    van
     grensloze tengere vlokken
    voor vreedzame bescherming 
    tegen winterse noordse vrieswind

     

    December trekt krom
    van oude dagen

    en de kringloop der jaren
    reist vermoeit a
    ls een zucht
    door het leven

    het oude jaar ligt
    er verloren bij

    Aan november en december
    wen ik nooit

    al komt het elk jaar
    weer in een eeuwige stoet


    Zoeken in blog


    Foto

    Limerickjes


    Twee zwemmers dokken in het water

    Ze kwamen boven ergens veel later

    Met klapperende tanden

    Aan verkeerde stranden

    Maar die harembroeken waren een behoorlijke flater



    Een taart staat met schotwonden in de keuken

    Ze wordt verslonden door mensen met breuken

    De wereld staat er niet om stil

    Er komt een nieuwe wil

    Omdat er originele eetgewoonten op inbeuken



    Er was een weg naar de Hemel

    Maar Sinte Pieter zat vol gewemel

    Ook de trap

    In het landschap

    Zat vol memel, zelfs dat was een redelijke kemel






    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs