Foto
Filosofie geeft geen antwoorden, maar ze zorgt ervoor dat je betere vragen stelt.
Inhoud blog
  • Recht en rechtvaardigheid
  • Stimulatie van het rechtvaardigheidsgevoel
  • Rechtvaardigheidsgevoel bij honden...?!?
  • Ius sequitur vitam
  • "Ubi ius, ibi societas" - "Ubi societas, ibi ius"
    Zoeken in blog

    Filosofie - Wat is rechtvaardigheid?

    19-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recht en rechtvaardigheid

    Bepaalt recht wat rechtvaardig is?

    Hoe onderscheiden we recht van rechtvaardigheid?

    Worden sommige zaken door het recht gerechtvaardigd?


    Rechtvaardigheid is in elk geval een deugd die de grondslag vormt voor elk rechtssysteem. Men kan rechten afdwingen, opleggen, sanctioneren of zelfs het recht van de sterkste, de rijkste, de machtigste doen heersen.
    Telkens zal onze deugd ‘rechtvaardigheid’ het criterium zijn en de vermanende vinger om fundamenteel door te denken over deugden en waarden.


    Rechtvaardigheid is dieper geworteld en veel groter dan rechtspraak.


    19-05-2010 om 15:25 geschreven door Féline  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (21 Stemmen)
    14-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stimulatie van het rechtvaardigheidsgevoel

    Kan men rechtvaardigheid vergroten door normen, wetten en regeltjes? Of moet men eerder nadenken hoe de waarde ”rechtvaardigheid“ bij alle mensen kan gestimuleerd of opgewekt worden?

    Kan men dus het menselijk rechtvaardigheidsgevoel stimuleren door meer normen? Of kan kwalitatieve bevordering van waarden de bron zijn voor het opwekken van “rechtvaardigheid”? Kunnen waarden als medemenselijkheid of respect hier bij een stimulerende factor zijn?

    Ik denk dat het rechtvaardigheidsgevoel ondersteund wordt door waarden en normen. De definitie van waarden en normen kan je ook terugvinden in mijn verwerkingstekst. De stimulatie van wederzijds respect en de ervaring met medemenselijkheid kunnen zeker een sterke basis vormen van een rechtvaardige visie. Of rechtvaardigheid op dezelfde juiste manier kan opgewekt worden bij alle mensen, ben ik niet zeker. En is er wel een juiste en foute visie over rechtvaardigheid?

    14-05-2010 om 13:45 geschreven door Féline  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    07-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rechtvaardigheidsgevoel bij honden...?!?

    Rechtvaardigheidsgevoel bij honden vastgesteld

    AMSTERDAM - Honden hebben een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en 'staken' zelfs vaak als ze oneerlijk worden behandeld. Dat hebben wetenschappers uit Oostenrijk aangetoond.

    Bij het experiment aan de universiteit in Wenen moesten 43 goed getrainde honden verschillende malen op commando een poot geven aan hun baasjes. De dieren gehoorzaamden vrijwel altijd, ongeacht of ze een beloning kregen voor het kunstje.

    Het gedrag van de dieren veranderde echter drastisch als ze zagen dat andere honden een beloning kregen voor het trucje, terwijl ze zelf niets ontvingen.




    Ik was even aan het googelen en werd verrast door dit artikel op een Hollandse site chihuahuas.chihuahua-online.be . Terwijl wij een interessante discussie voeren of elke mens al dan niet over een rechtvaardigheidsgevoel beschikt, zijn Oostenrijkse wetenschappers ervan overtuigd dat honden aanvoelen wat rechtvaardig is en wat niet. En dat ze zelfs zouden reageren en zich gedragen, naar aanleiding van rechtvaardige of onrechtvaardige behandeling.

    Kan men bij honden echt spreken van een rechtvaardigheidsgevoel? Ik heb heel erg mijn twijfels. Is dit niet gewoon een instinctieve reactie van honden? Een beloning wordt geassocieerd met goed gedrag, dat leren ze toch van hun baasje? Maar kunnen ze net als kinderen een rechtvaardigheidsgevoel ontwikkelen? En een afgunstige houding aannemen t.o.v. andere soortgenoten? Zoals sommige mensen doen…

    Hiermee kom ik bij de vraag die ik mij al vaak heb gesteld. Hoe komt het dat wij afgunstig zijn tegenover anderen, wanneer wij onrechtvaardig behandeld zijn? En waarom kan het bij sommige mensen zelfs leiden tot een dieptepunt of depressie? Meestal doordat men de afgunst en jaloezie niet wil of kan loslaten. Vaak eindigt die jaloezie in zelfmedelijden en zelfbeklag. Is die bitterheid de aanleiding voor psychische stressstoornissen?

    Maar de belangrijkste vraag blijft toch: ‘ Hoe kunnen we het gevoel van afgunst en bitterheid wegwerken bij mensen die menen en voelen dat ze onrechtvaardige behandeld worden?’


    07-05-2010 om 20:29 geschreven door Féline  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    06-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ius sequitur vitam
    "Ius sequitur vitam."


    06-05-2010 om 00:00 geschreven door Féline  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    05-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Ubi ius, ibi societas" - "Ubi societas, ibi ius"


    Wat vertelt dit citaat ons over de waarde 'rechtvaardigheid'?

     " Ubi ius, ibi societas" 

    Of 

      " Ubi societas, ibi ius"

    Elke maatschappij heeft nood aan een rechtssysteem. In de tijd van de Romeinen heeft men de basis gelegd voor ons rechtssysteem en dat was zeker niet zonder reden. We moeten zelfs toegeven dat de Romeinse maatschappij al beschikte over een rechtssysteem dat al hoog ontwikkeld was. Rond 530 zijn er officieel wetten en ‘corpus iuris’ neergeschreven. Dus waar een maatschappij is behoord ook een vorm van rechtspraak aanwezig te zijn.


    "Waar recht is, daar is een maatschappij."

    "Waar een maatschappij, daar is recht."


    05-05-2010 om 00:00 geschreven door Féline  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    03-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dura lex, sed lex.

    Wat kunnen algemene waarheden ons leren over rechtvaardigheid?

    vb. 'Dura lex, sed lex.'

    Spoort dit citaat ons aan om te aanvaarden en om ons niet te verzetten tegen vormen van onrecht of recht en alles gewoon te ondergaan?


    Het kan aangewend worden als troost of als argument omwille van onze bitterheid ten gevolge van onrecht. Maar het kan ook erkenning zijn van het rechtssysteem en het goedkeuren van de rechtspraak.

    De boodschap is duidelijk: 'aanvaard je lot'.

    03-05-2010 om 00:00 geschreven door Féline  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    28-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontbijten met Socrates
    Filosofie geeft geen antwoorden, maar ze zorgt ervoor dat je betere vragen stelt.

    Robert Rowland Smith - "Ontbijten met Socrates"

    28-04-2010 om 17:21 geschreven door Féline  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe kan men het best rechtvaardigheid garanderen?

    Is het dan niet mogelijk dat iemand loskomt van zijn omgeving en opvoeding? En toch een rechtvaardig pad kan bewandelen, zonder de kans gekregen te hebben op een goede opvoeding. Wat is een goede opvoeding? Welke normen en waarden sluiten daarbij aan? En garandeert een goede opvoeding, dat men niet onrechtvaardig zal handelen?





    Ik ben eens met Astrid over het feit ‘rechtvaardigheid is geen aangeboren eigenschap ‘, maar dat het grotendeels, net zoals alle normen en waarden, een kind moet geleerd worden door de ouders d.m.v. de opvoeding. Ik ben er echter wel van overtuigd dat iedereen streeft naar rechtvaardigheid. Alleen, bekijkt iedereen rechtvaardigheid vanuit eigen ervaringen. Iedereen reageert vanuit zijn beeld over rechtvaardigheid. Ze zullen voor de moeilijke keuze staan ‘ tegen de onrechtvaardigheid ingaan’ of ‘je laten onderdrukken en zelf deelnemen aan onrechtvaardige praktijken.’ Het lijkt zo een gemakkelijke keuze, men zegt snel ‘het zal mij niet overkomen of ik zal er nooit aan meedoen’. Psychologisch onderzoek naar de vreselijke gebeurtenissen onder het bewind van Mussolini, Hitler, Mao,… toont aan dat de keuze voor de meeste mensen niet evident is. Het is een keuze waarbij men, na een lange worsteling met jezelf, moet kiezen tussen ‘het verloochenen van eigen waarden (die men meekreeg d.m.v. opvoeding)’ of ‘ toegeven aan de wil van je omgeving (waarin men zich op dat moment bevindt)’. En alweer hoor je de mensen heel snel zeggen: ‘ de keuze is toch simpel, je eigen waarden verloochenen neemt je zelfrespect weg’. De keuze is niet zo vanzelfsprekend. De geschiedenis van de dictatuur van Hitler en het naziregime is het duidelijkste bewijs , dat het effectief mogelijk is om grote bevolkingsgroepen in staat te stellen vreselijke en onrechtvaardige daden uit te voeren. Later kijkt me verwonderd en ongelovig terug op deze periode, maar de verklaring is vrij simpel. Vaak ondervinden mensen een zware psychische druk, ofwel door psychische overmacht van een dictator of angst door de bedreiging met de dood. Ook worden mensen vaak onder druk gezet door de omgeving, en bezwijken ze onder de woorden ‘iedereen doet het’. We kunnen er natuurlijk ook zeker van zijn, dat mensen meegeholpen hebben uit eigenbelang. Maar hebben deze mensen dan geen rechtvaardigheidsgevoel? Toch wel, ze zijn wel egoïstisch, maar dat is misschien net de betekenis over rechtvaardig zijn, die zij meekregen. Er wordt ook zo vaak gezegd dat de geschiedenis zich niet meer kan herhalen, dat niemand nog ooit actief zou kunnen aanzetten tot dergelijke misdaden. Ik ben daar niet van overtuigd. Het is bij Hitler ook niet begonnen op zeer grote schaal, maar bij kleine groepen en zo heeft zijn impact grote groepen doordrongen met ‘zijn rechtvaardigheid’. Met deze voorbeelden wil ik zeker geen excuses aanreiken voor onrechtvaardige daden, integendeel. Want het is toch onmenselijk en onwaarschijnlijk dat iemand ooit zijn geweten kan sussen met ook maar één excuus. Daarom is het belangrijk dat mensen zich moreel verplicht voelen om te vechten voor rechtvaardigheid en voor diegene die het ooit wel aandurfden… uit zelfrespect, uit respect voor de andere,…

    Ik heb het nu vooral gehad over de emotionele zaken die je kunnen aanzetten of belemmeren iets te willen veranderen aan het onrecht in de wereld.






    Maar kan men via organisaties, wetten, een rechtssysteem de rechtvaardigheid garanderen? En welke zouden het best de rechtvaardigheid kunnen garanderen?


    28-04-2010 om 16:28 geschreven door Féline  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    25-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.-Frustratie-
    - het is niet rechtvaardig dat mijn computer net flipt als mijn reactie net afgeschreven is en bij anderen niet-

    Ik hoop dat er straks een goede ingeving en een positieve ingesteldheid terug bij me opborrelt, zodat ik weer met veel moed reacties kan posten.


    25-04-2010 om 17:53 geschreven door Féline  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    31-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is rechtvaardigheid?

    Ieder mens verzucht wel eens: ‘Ik vind de wereld niet rechtvaardig’, ‘Waarom heeft de ene alles: schoonheid, rijkdom, aanzien, succes … en ik niet’, ‘Het water stroomt altijd naar de zee’, als er een steentje valt is het altijd op mijn hoofd’ enz.…

     

    Al deze en andere bedenkingen maken mensen niet alleen afgunstig (= het niet kunnen zien van het geluk van een ander), maar ook bitter. Bitterheid berust op het feit dat een groot aantal leden van een maatschappij geen vertrouwen hebben in de rechtvaardigheid van deze maatschappij. Dit geldt niet alleen op persoonlijk vlak maar ook op politiek en economische vlak. Economische en politieke onrechtvaardigheid zorgen voor reactie en gebrek aan eensgezindheid binnen onze samenleving.

     

     

    Maar de vraag die ik me stel: ‘Is rechtvaardigheid geen waarde die iedereen bij zich draagt of herkent?’

    Jammer maar helaas kruist de tegenstelling ook dagelijks ons pad, zowel dichtbij als op een afstand kan onrechtvaardigheid, of beter de confrontatie ermee, ons leven en zelfs onze gedachten en emoties beïnvloeden. De politieke en economische rechtvaardigheid, volgens de Marxistische gedachte, waren aspecten die onder de noemer ‘rechtvaardigheid’ vallen. Maar waar ik -vanuit mijn gevoel- nog nooit bij stilgestaan had. Deze rechtvaardigheid, of net onrechtvaardigheid, lijkt ver weg van de - in onze ogen- gevoelsgeladen onrechtvaardige wereld. Ieder mens redeneert anders over (on)rechtvaardigheid, het is als het ware een spontane reactie vanuit de eigen ervaring. Een ervaring die gelinkt wordt aan gevoelens van angst, euforie, woede of schaamte. Om terug te komen op die politieke en economische onrechtvaardigheid… deze vormen van onrecht, die ongetwijfeld binnen onze leefwereld plaats hebben, worden minder als onrecht aanzien, wanneer het grootste deel van de bevolking zich financieel, economisch of politiek niet in toestand van crisis bevindt. We moeten echter wel toegeven dat de mens zich zeer snel onrechtvaardig behandeld voelt. Het is vooral de juridische en zeker emotionele onrechtvaardigheid, die een sterke invloed heeft op de visie en emotie van de mens.  Wanneer men slachtoffer wordt van onrecht, voelt men zich oneerlijk en ongelijk behandeld. Ik denk dat we in dergelijke situaties even moeten berusten en rationeel denken om tot de juiste oplossingen of aanpak te komen. Het is onoverkomelijk dat onze emoties onder invloed van ervaringen de bovenhand nemen, maar toch ben ik ervan overtuigd dat het beste besluit genomen wordt na het meermaals afwegen van verschillende opties, rekening houdend met de mogelijke consequenties. Eén besluit kan nooit de visie van een volk t.o.v. (on)rechtvaardigheid veranderen, maar het kan wel een eerste signaal zijn om een halt toe te roepen aan onrechtvaardige praktijken. Gelijkheid en rechtvaardigheid kunnen pas tot stand komen wanneer een hele maatschappij, een volk, een groep, bereid is in dezelfde richting te kijken met één doel voor ogen: het verdelgen van onrecht.



     

    In de geschiedenis zijn er meerdere (moraal)filosofen geweest die hun opvattingen over rechtvaardigheid beschrijven in teksten en boeken. 

    Rechtvaardigheid = gelijkheid

    Maar absolute gelijkheid is een gevaarlijke utopie. Gelijkheid moet eerder betekenen dat ieder mens moet kunnen beschikken over centrale politiek afdwingbare rechten. Vb. het recht op leven, geluk, vrijheid, …

    Marx beweert dat politieke en economische rechten op gelijkheid onvervreemdbaar zijn.

    Utilitaristische filosofen zien daarentegen rechtvaardigheid als ‘het grootste geluk voor het grootst aantal mensen’. Een zekere economische ongelijkheid kan zo gerechtvaardigd zijn .

    Adam Smith, de vader van het kapitalisme, vindt het kapitalisme rechtvaardig, als men de verschillende levensstandaard bij iedereen omhoog kan halen. Kortom de maatschappij kan d.m.v. kapitalisme zorgen voor economische rechtvaardigheid.

    De moderne filosoof John Rawls (Theory of Justice) stelt dat een rechtvaardige samenleving, er één zou moeten zijn waarin het leven ook voor iedere willekeurige persoon op om het even welke sociale trap rechtvaardig is. In deze theorie wordt beschreven dan men in de maatschappij sociale rechtvaardigheid kan bereiken.

     

    Ook de moraalfilosoof Plato drukte zijn stempel op het vaak besproken filosofisch thema ‘dikaiosyne of rechtvaardigheid’. Hij stelt dat rechtvaardigheid een synoniem is voor ‘zich moreel gedragen’. Hij heeft zich herhaaldelijk de vraag gesteld ‘waarom zou ik rechtvaardig zijn?’ Een antwoord beschouwde hij als onmogelijk. Hij startte, al filosoferend, met zijn eerste vraag, volgens de platonische dialoog, ‘Wat is x?’… ‘Wat is rechtvaardigheid?’…

    Bij het begin van zijn dialoog laat hij ons schrikken met de bewering van de sofist Thrasymachus, de tegenpartij, ‘rechtvaardigheid is het voordeel van de sterkste’. Een uitspraak die alles behalve logisch en uiterst paradoxaal lijkt. Door het verhaal van ‘De Staat’ komt ook bij deze theorie van Plato de politieke onrechtvaardigheid sterk op de voorgrond. Thrasymachus oordeelt dat, door politieke machten de moraal niets anders inhoudt dan het opleggen van enkele regels en attitudes aan een kortzichtige en licht gelovige gemeenschap. De politieke onrechtvaardigheid omvat hier de doordachte manieren van heersers uit eigenbelang. Rechtvaardigheid wordt hierbij ook geassocieerd met oprechtheid, eerlijkheid, waarachtigheid, openheid, hulpvaardigheid en barmhartigheid. In Plato’s theorie zegt hij dat zich moreel gedragen en rechtvaardig zijn t.o.v. de maatschappij, de medemens, slechts tot stand komt door manipulatie van machthebbers, die handelen uit eigenbelang.

     

    De zoektocht naar rechtvaardigheid duurt al eeuwenlang,                                                                                                                              het verlangen ernaar heerst overal,                                                                                                                                                              maar de realisatie ervan is een ver toekomstplan.

     

    Tot deze voorlopige conclusie kan men komen na een wat diffuus nadenken over rechtvaardigheid op het intermenselijk, persoonlijk vlak enerzijds en rechtvaardigheid in de maatschappij en op internationaal vlak anderzijds (geformuleerd door meerder filosofen). Het nadenken over rechtvaardigheid levert ons veel meer vragen op dan (uiteindelijke) antwoorden.


    - De filosofie zal ons geen definitieve antwoorden opleven maar onze vraagstelling verbreden en verdiepen. –

     

    1.      Op het vlak van het intermenselijk samenleven stellen zich de volgende pertinente (eeuwige?) vragen.

     

     

    ·         Kan één mens of één groep mensen bepalen wat rechtvaardig is?

     

    ·         Kan het spreken met elkaar, de dialoog en de confrontatie met andere mensen een bredere basis vormen om te bepalen wat rechtvaardigheid voor elk van ons betekent?

     

    ·         Welke bepalende rol spelen opvoeding, de groep waartoe wij horen, de tijdsgeest en onze ideeën over rechtvaardigheid?

     

    ·         Hoe kan men een waarde, die wij belangrijk vinden, algemenere erkenning krijgen?

     

    ·         Is het gerecht de vindplaats van rechtvaardigheid? Of bestaat er ook een ‘klassejustitie?                                                          Is het rechtvaardig dat mensen die meer invloed of geld bezitten het gerecht kunnen beïnvloeden of procedurefouten kunnen inroepen?

     

     

     

    2.      Op het vlak van de politiek en de algemene normen, die opgelegd worden, stellen zich ook een aantal vragen:

     

    ·         Kunnen we op het vlak van de verschillende culturen, gewoonten en ethische verschillen zomaar spreken over de rechtvaardigheid voor elke mens?

     

    ·         Onrechtvaardige structuren en mensonwaardige toestanden in derde en vierde wereld roepen de vraag op of rechtvaardigheid op mondiaal vlak kan bepaald worden en opgelegd of afgedwongen.

     

    ·         Is het rechtvaardig om bv. een arme die brood steelt strenger te beoordelen dan een notoire fraudeur?

     

    ·         Heeft het betalen of ontduiken van belastingen iets te maken met verdelende rechtvaardigheid?


     

    - Filosofie biedt geen oplossingen maar laat ons toe de juiste grondige vragen te stellen. –

     

    Al deze vragen komen op door na te denken…  

    Gedurende onze zoektocht naar oplossingen om meer rechtvaardigheid te bewerkstelligen, stoten we fundamenteel op het onderscheid tussen waarden en normen. Rechtvaardigheid is een waarde waarnaar wij persoonlijk en maatschappelijk zoeken. De politiek, nationaal en internationaal, legt normen vast. Maar alle regels en normen zijn waardeloos als niet tegelijkertijd de waarde gevoed en uitgediept wordt.      

                                                                                                 

    Waarde is een basis voor de norm.                                                                                                                                                                  En elke norm die niet beantwoordt aan een fundamentele waarde in elke mens is een slag in het water.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Bronnen:

    De Grote vragen- Donald Palmer

    Rechtvaardigheid – Plato

    Theory of Justice – John Rawls

    Filosofie als levenshouding- J.Verhaeghe & K.Verrycken

    31-03-2010 om 00:00 geschreven door Féline  
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)


    Archief per week
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Rondvraag / Poll
    Beschikt iedereen over een rechtvaardigheidsgevoel?
    Ja
    Nee
    Bekijk resultaat


    Laatste commentaren
  • http://www.toobee.com/news.html (Some kind of sex Stuart Weitzman Sale shop http://www.stuart)
        op Wat is rechtvaardigheid?
  • chenxin (chenxin)
        op Wat is rechtvaardigheid?
  • zheng123 (zheng123)
        op Wat is rechtvaardigheid?
  • yao (yao141)
        op Wat is rechtvaardigheid?
  • zheng123 (zheng123)
        op Wat is rechtvaardigheid?

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs