Deze blog beschrijft films vanuit een analytische psychologische interpretatie. U wordt vriendelijk uitgenodigd uw commentaren, bedenkingen en eigen invalshoeken te delen als reactie.
Dit schept de mogelijkheid het "verstehen" te vervolledigen vanuit nieuwe invalshoeken en benaderingen.
Let op: dit is geen exacte wetenschap, maar slecht een interpretatie, en het interessante eraan is dat die, volgens de theorie, waarschijnlijk meer zegt over mezelf dan over de films. ;-)
28-08-2010
Shelter (2010)
Beknopte inhoud:
Een psychologe (Cara
Jessup) ontdekt dat al de alteregos van haar aan DIS/MPS lijdende patiënt
(David/Adam) slachtoffers zijn van moord. Overtuigd en vastberaden haar patiënt
te genezen brengt ze zichzelf en haar omgeving in gevaar.
Thema:
Shelter behoort tot de categorie
van films waar individuen met Dissociatieve Identiteit Stoornis (DIS) of multipele
persoonlijkheidsstoornis (MPS) aan bod komen. Andere voorbeelden binnen
dit zelfde thema zijn: Identity (eveneens geschreven door Michael Cooney, de
schrijver van Shelter) en Shutter Island.
Interpretatie:
Shelter is een film die
wetenschap plaatst tegenover geloof. Of om het met de woorden van Adam te
zeggen: how about you? You got your Faith. Of elders: I would first like
to ask you a question? Do you hold that doctor in the name of science or God?
Volgens Jung heeft de
mens een aangeboren religieus besef dat behoort tot het collectief onbewuste. De
geestelijke gezondheid en stabiliteit van de mens is afhankelijk van een
gepaste religieuze expressie. Dit staat in een schril contrast met de evolutie
van de wetenschap die steeds meer als eerder religieuze geëtiketteerde
fenomenen weet te verklaren en zo het geloof kan laten wankelen. Religieuze
fanatici omschrijven wetenschap als des mensen en vandaar misschien wel
interessant, maar vooral ondergeschikt aan het geloof en de wetten van God
zoals ondermeer in de Heilige Schriften beschreven.
Ook de Psychologie is
er sinds de 19de eeuw op wetenschappelijke wijze in geslaagd
persoonlijkheidsstoornissen te ontdoen van religieuze ladingen als bezetenheid,
en individuen te genezen of het psychische lijden te verzachten al dan niet met
medicatie en therapieën.
Dissociatieve Identiteit
Stoornis (DIS) of multipele persoonlijkheidsstoornis
(MPS) is volgens DSM IVeen
psychische aandoening met de volgende kenmerken:
1.De
aanwezigheid van twee of meer scherp van elkaar te onderscheiden identiteiten
of persoonlijkheidstoestanden (elk met een eigen betrekkelijk langdurig patroon
van het waarnemen van, het omgaan met en het denken over de omgeving en
zichzelf).
2.Ten
minste twee van deze identiteiten of persoonlijkheidstoestanden bepalen
geregeld het gedrag van betrokkene.
3.Onvermogen
zich belangrijke persoonlijke gegevens te herinneren dat te uitgebreid is om
verklaard te worden door gewone vergeetachtigheid.
4.De
stoornis is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een
middel (bijvoorbeeld black-outs of chaotisch gedrag tijdens een
alcoholintoxicatie) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld complexe
partiële insulten).
Deze aandoening wordt in
de volksmond vaak verkeerdelijk omschreven als schizofrenie.
Ook de patient waar Dr.
Jessup mee geconfronteerd wordt lijkt op het eerste zicht te lijden aan
DIS/MPS. De alters blijken op merkwaardige wijze oproepbaar via de telefoon
(persoonlijk vind ik dit een vrij onzinnige manier). Ze geeft ook een
verklaring van het ontstaan van deze alters en is overtuigd Adam te genezen.
Naarmate de film vordert worden we geconfronteerd met het falen van de
wetenschap: enkele indicaties:
1.Kleurenblindheid: hoe kan het dat de
ene alter onafhankelijk van de andere kleurenblind is?
2.Verlamming: hoe kan het dat de ene
alter onafhankelijk van de andere verlamd is?
3.Röntgenfotos
van de nek: bij het bestuderen van de Röntgenfotos zegt de radiologe dat
het bedrog is: dit zijn Röntgenfotos van twee verschillende personen en
twijfelt zelfs aan de dokter. Ook Dr. Jessup zegt na bestudering van de
fotos: dit zijn niet zijn fotos, het
kan gewoon niet.
Ook Davids moeder
beschrijft het wanneer Dr. Jessup vraagt hoe dat ongeluk is gebeurd?
Hij is gevallen. Natte
bladeren en een stenen stoep. Net op het moment dat zijn leven pas begon. Maar
hij accepteerde zijn lot op zo'n moedige wijze. Drie jaar lang liet David de
wereld zien hoe fel de Heilige Geest in hem zat. Maar toen begon David de weg
kwijt te raken. Hij vond een dokter in de stad die experimenteerde met ruggengraatvervanging
of zoiets. David begon te geloven dat deze kwakzalver ervoor ging zorgen dat
hij weer kon lopen. Iedere maand, pakte hij weer de bus naar de stad, vol hoop.
Maar hij werd alleen maar geïnjecteerd en opengesneden om weer thuis te komen
met een gebroken hart. Totdat hij op een maand het huis verliet en nooit meer
terug kwam. Eén week later, vonden ze pas zijn lichaam. Hij was het bos
ingenomen en misbruikt. Gemarteld. Kun je dat voorstellen? David die daar zit,
afwachtend. Omdat hij niet terug kan vechten. En toekijken terwijl ze afschuwelijke
dingen met hem deden? David keerde zijn
rug naar God, voor een antwoord van de wetenschap. De Heer vertelde het ons zeer
duidelijk. "Keert u niet van mijn geloof af."
Ook een prachtige scene
is die waar Dr. Jessup David herenigt met zijn moeder in de hoop een doorbraak
te bekomen in Adams genezingsproces: David probeert zijn moeder te overtuigen
dat hij het is die voor haar zit met dingen die enkel hijzelf en zijn moeder
weten. Volgende dialoog tussen David en zijn moeder geeft dit verrassend weer:
Je hebt een spijker
in je zak.
Hoe kun jij dat nou
weten? Niemand weet ervan, behalve...
We hebben het
gevonden in de Askern mijn. Je hebt het altijd bij je, mama. IJzer uit de grond
om het kwaad te verjagen.
Om het kwaad te
verjagen. Ja. Dan werkt het niet.
En ze geeft hem een
slag in zijn gezicht. Je zou verwachten dat de moeder breekt en eindelijk
erkent dat dit haar zoon is, maar neen, deze vrouw houdt vast aan haar geloof:
dit kan onmogelijk haar zoon zijn!
Enkel de mensen die
geloven worden gered. De slachtoffers zijn allen personen die hun geloof in God
verloren hebben.
Zeker op het einde
wanneer Dr. Jessup hulp vraagt aan de Granny voor haar dochtertje krijgt ze als
antwoord:
Je bent de weg kwijt,
of niet kind? Van God?
Mijn papa is
gestorven.
Vreselijk, om een
dierbare te verliezen. Maar je geloof verliezen, is nog veel erger. Het spijt
me, kind.
Ze is nog maar een
kind
We zijn allemaal
kinderen van God.
Dominee Christian Moore:
Het archetype van een
dominee of priester ziet het goddelijke in elk aspect van het leven. Het is zijn
taak om anderen te leiden in hun spirituele/religieuze beleving en hun
spirituele/religieuze beleving aan te wakkeren en inzichten te leveren. In de
schaduwzijde staat de overdrijving in de toewijzing van het Goddelijke
bijvoorbeeld door de ziekte te zien als een bewust doel van God en inentingen
(wetenschap) als ontoelaatbaar te veroordelen. Hij kan ook de controle nemen
over de vrije wil en keuzes van hun volgelingen die zich blind overgeven aan
vertrouwen. Ook wordt verwacht dat de dominee of priester leeft naar hetgene
hij preekt en uitdraagt. In dit geval heeft hij zijn eigen kinderen toch
stiekem ingeënt tegen de griep, terwijl hij aan zijn volgelingen preekt om zich
over te geven aan de willekeur van God. Gevolg is dat de anderen sterven in
blind vertrouwen en geloof.
The Granny
Het archetype van the
Granny is een medicijnvrouw of heks. Zij gebruikt haar spirituele krachten om
mensen te genezen van allerhande ziektes, kwalen, en fysieke klachten en
daarbijkan zij ook mentale groei bevorderen.
In de schaduwzijde kan zij haar kunsten gebruiken om allerhande gifmengsels te
brouwen en toverspreuken of vloeken uit te spreken die hun slachtoffers naar de
verdoemenis sturen.
Een woordje uitleg over de film:
Het woord Shelter kan
op verschillende manieren vertaald worden: beschermen, schuilen, beschutten,
onderdak, toevluchtsoord, inkapseling, ankerplaats, opvang. Mijns inziens kan
je in deze context de titel best vertalen als opvang. Wanneer de Granny een
operatie uitvoert op een oude man zuigt ze zijn adem/ziel uit zijn lichaam en
blaast deze in een urne met een soort kruisteken. Dit is ook het kruisteken dat
de Granny op de rug van de dominee aanbrengt en dat men ook op de rug van alle
slachtoffers terugvindt. Dit geeft haar de kans de man pijnloos te opereren en
achteraf zuigt ze de adem/ziel terug uit de urne en blaast deze weer in de man.
De urne is de shelter en in die zin de opvang.
In 1918 werd het land
getroffen door een griepepidemie. De dorpmensen van Holler hadden de Granny
als lokale medicijnvrouw, die met natuurlijke middeltjes de ziekte bestreed.
Plots kwam Dominee Christian Moore, een zelfbenoemde gebedsgenezer die de
Holler dorpsmensen vertelde dat zij geen voodoomedicijnen meer nodig hadden.
Enkel het geloof in de Heer was voldoende. Hij had veel Holler mensen achter
zich die zich keerden tegen de Granny. Hij gebruikte zijn eigen twee kinderen
als voorbeeld. Zij waren kerngezond en immuun tegen die verwoestende ziekte.
Het waren ook vreemde kinderen,stil.
Het bleek later dat die stilte een goede reden had. De dominee had zelf zijn
geloof verloren. Hij had zijn eigen gezin ingeënt tegen die ziekte zodat de
anderen stierven.
Daarom hebben ze de
dominee gestraft en een vloek over hem uitgesproken voor zijn ongelovige daden.
De Granny zoog de ziel van Christian Moore eruit en stopte zijn mond vol met
modder zodat deze niet meer terug kon. Dan sprak ze een vloek uit: Dominee Christian Moore vang nu de
ongelovigen op. Vandaar dat de slachtoffers enkel ongelovigen zijn.
Een voorbeeld uit de werkelijkheid:
In 1971 brak een
polio-epidemie uit in Staphorst. Hoe was dat mogelijk, ondanks het perfecte
vaccin? Eenvoudig: de orthodoxe hervormde Staphorsters hadden hun kinderen
nooit laten vaccineren. En niet alleen zij, alle bevindelijk gereformeerden
weigerden. En doen dat tot op de dag van vandaag. Ze waren, en zijn nog steeds,
principieel tegen het ingrijpen in de Voorzienigheid Gods. Net zoals ze geen
brandverzekering afsluiten, laten ze ook hun kinderen niet inenten. Want Gods
wegen zijn ondoorgrondelijk, dus als Hij ervoor kiest een ziekte op ons te
laten neerdalen, dan heeft Hij daarmee een bedoeling. De dominee uit Staphorst
dacht die bedoeling bovendien wel te kennen: polio was een straf voor de zonden
van de mensheid.
Emily Jenkins redt als sociaal
werkster de tienjarige Lilith Sullivan op het nippertje uit de handen van haar
ouders die op het punt staan haar gruwelijk te vermoorden. Emily besluit het
meisje zelf thuis onderdak te geven in afwachting van een pleeggezin en dit
tegen alle deontologische regels in. Na verloop van tijd blijkt de kleine
Lilith echter niet zo onschuldig te zijn als gedacht. Het kind is bezeten en
heeft kwaadaardige intenties. Na deze gruwelijke vaststelling besluit Emily op
haar beurt het werk van de ouders verder te zetten en de kleine Lilith te
vermoorden. Uiteraard verloopt dit niet zo vanzelfsprekend als gedacht.
Thema:
Case 39 behoort tot die categorie
van films waar ouders denken/ontdekken/geloven/overtuigd zijn dat hun kind
bezeten is door de duivel of een of andere demon. Andere voorbeelden binnen dit
zelfde thema zijn: The Omen, Rosemays Baby, The Exorcist
Interpretatie:
Emily Jenkins is sociaal
werkster: ze behandelt problematische gezinssituaties en geeft ouders en
kinderen familiaal advies. Deze professionele activiteit is haar persona, haar masker. Hoewel ze In deze
rol advies geeft andere ouders in verband met de opvoeding van hun kinderen, is
zijzelf ongehuwd en heeft geen kinderen. Emily blijkt nog steeds vrijgezel te
zijn en slaagt er zelf niet in een moederrol op te nemen, laat staan een volwaardige
relatie aan te knopen met een partner (Doug).
De beroepskeuze als gezinswerker
zou kunnen zijn gekozen vanuit wat Jung het
gekwetste kind noemt. Emilys moeder stierf in een auto-ongeluk toen Emily
10 jaar was. Dit zou kunnen verklaren waarom Emily geen volwaardige relatie kan
aangaan en nog steeds vrijgezel is, laat staan moeder.
(De instinker is hier dat ze net
kan uitblinken in haar job al gezinsconsulent, doordat ze in haar schaduwzijde
onbekwaam is als moeder. )
Het onderdak geven aan de
tienjarige Lilith geeft haar de perfecte kans om deze gewenste moederrol op te
nemen en dit gemis op te vullen. Vol goede moed, en met de perfecte intenties,
neemt ze hongerig deze rol op zich. Deze nieuwe persona als mama, is klaar om
gedragen te worden.
Na verloop van tijd komt Emily
tot de vaststelling dat de kleine Lilith bezeten is. Dit archetype van bezetenheid staat hier symbool voor de ontwikkeling
van de eigen identiteit van het kind. Elke ouder droomt van een perfect kind, niet
alleen op gebied van gezondheid, maar ook psychisch. Een kind dat volledig
beantwoordt aan de wensen van de ouder. Het opvoeden van een kind stemt in
feite overeen aan het opdringen en afdwingen van het ideaalbeeld van de ouder.
Ontwikkeling van een kind wordt een inwikkeling in de maatschappij en het
ideaalbeeld van de ouder. De persona van het kind wordt gevormd. Vandaar dat het
voor elke ouder een akelige ontdekking moet zijn wanneer men van het
onschuldige kind de schaduw ontdekt.
Het kind wordt plots een vreemde en vervreemdt wanneer het zijn eigen
identiteit ontwikkelt, manifesteert, opstandig wordt en zijn eigen weg kiest. Voor
Emily manifesteert de schaduwzijde van Lilith zich als bezetenheid.
Wanneer een kind zoals men wel
eens beweert het bloed onder de nagels uithaalt, wanneer het kind het slechte
in de volwassene naar boven haalt, is dit de confrontatie met de eigen schaduw.
Er manifesteren zich gedragingen waarvan men zich niet bewust was dat deze tot
onszelf behoren. Het bezeten kind realiseert Emilys schaduw. De individuatie
kan beginnen. Ze besluit het kind te vermoorden. Deze handeling is het afzetten
van de persona. De bezetenheid is de katalysator.
Trivia:
Het tienjarige meisje noemt Lilith: volgens de Joodse traditie was
Lilith de eerste vrouw van Adam. Vandaar het dubbele scheppingsverhaal in de
bijbel. Zij zou de vrouw zijn vóór Eva en eveneens als Adam door God
geboetseerd uit klei. Zij was echter niet akkoord met de ondergeschikte positie
die zij als vrouw moest ondergaan ten opzichte van de man Adam. Hierom verlaat
ze Adam en werd door God vervloekt. Sindsdien dwaalt Lilith door de nacht om
mannen te verleiden en uiteindelijk hun ziel te winnen voor de duivel.
Een voorbeeld uit de werkelijkheid:
Laila Hachichi, een 18-jarig
lesbisch moslimmeisje, stierf op 10 oktober 2009 door verbranding in het kader
van een islamitisch zuiveringsritueel. De ouders dachten dat kind bezeten was
door een Israëlische demon.