Vakantiefietsen
Inhoud blog
  • 2025 Barcelona Macon - Lyon
  • 2025 Barcelona Chagny - Macon
  • 2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny
  • 2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane
  • 2025 Barcelona Andelot - Langres
  • 2025 Barcelona Verdun - Andelot
  • 2025 Barcelona Verdun-Foug
  • 2025 Barcelona Marville - Verdun
  • 2025 Barcelona Florenville-Marville
  • 2025 Barcelona Lavaux-Florenville
  • 2025 Barcelona Namen - Lavaux
  • 2025 Barcelona Branst-Namen
  • Vakantiefietsen
  • 2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING
  • 2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt
  • 2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau
  • 2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz
  • 2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell
  • 2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach
  • 2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg
  • 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis
  • 2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier
  • 2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten
  • 2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden
  • 2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
  • 2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
  • 2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
  • 2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
  • 2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
  • 2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
  • 2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
  • 2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
  • 2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
  • 2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
  • 2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
  • 2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
  • 2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
  • 2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
  • 2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
  • 2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
  • 2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
  • 2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
  • 2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
  • 2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
  • 2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
  • 2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
  • 2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
  • 2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
  • Rondje Zwitserland - samenvatting
  • 2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
  • 2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
  • 2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
  • 2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
  • 2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
  • 2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
  • 2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
  • 2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
  • 2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
  • 2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
  • 2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
  • 2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
  • 2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
  • 2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
  • 2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
  • 2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
  • 2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
  • 2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
  • 2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
  • 2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
  • 2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
  • 2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
  • 2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
  • 2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
  • 2021 Oostenrijk Dag 13 Zell am See (Frohwies) - Salzburg
  • 2021 Oostenrijk Dag 12 Bad Gastein - Zell am See (Frohwies)
  • 2021 Oostenrijk Dag 11 Bad Gastein (RUSTDAG)
  • 2021 Oostenrijk Dag 10 Seeboden - Bad Gastein
  • 2021 Oostenrijk Dag 09 Velden am Worther See - Seeboden
  • 2021 Oostenrijk Dag 08 Volkermarkt - Velden am Worther See
  • 2021 Oostenrijk Dag 07 Dravograd - Volkermarkt
  • 2021 Oostenrijk Dag 06 Oberhaag - Dravograd
  • 2021 Oostenrijk Dag 05 Graz - Oberhaag
  • 2021 Oostenrijk Dag 04 Leoben - Graz
  • 2021 Oostenrijk Dag 03 Liezen - Leoben
  • 2021 Oostenrijk Dag 02 Bad Ischgl - Liezen
  • 2021 Oostenrijk Dag 01 Salzburg - Bad Ischl
  • 2021 Dag 10 Couvin - Ronquieres
  • 2021 Dag 9 Rochehaut - Couvin
  • 2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
  • 2021 Dag 7 Izel
  • 2021 Dag 6 Libranont - Izel
  • 2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
  • 2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
  • 2021 Dag 3 Huy - Eynatten
  • 2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
  • 2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
  • 2020 Vlaanderen samenvatting
  • 2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
  • 2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
  • 2020 Dag 14VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 13VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
  • 2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
  • 2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
  • 2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
  • 2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
  • 2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
  • 2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
  • 2020 Dag 05VL Ieper - Rollegem
  • 2020 Dag 04VL Diksmuide - Roeselare - Ieper
  • 2020 Dag 03VL Damme - Diksmuide
  • 2020 Dag 02VL Stekene - Damme
  • 2020 Dag 01VL Branst - Stekene
  • 2020 - Ardennen samenvatting
  • 2020 Dag 09 - Dinant - Tienen
  • 2020 Dag 08 - Givet - Dinant
  • 2020 Dag 07 - Sedan - Givet
  • 2020 Dag 06 - Libramont - Sedan
  • 2020 Dag 05 - Durbuy - Libramont
  • 2020 Dag 04 - Rondrit Durbuy
  • 2020 Dag 03 - Luik - Durbuy
  • 2020 Dag 02 - Waver - Luik
  • 2020 Dag 01 - Bornem - Waver
  • Overzicht Westkust USA
  • 2019 Dag 15-20 Terug naar LAX
  • 2019 Dag 14: San Diego - grens Mexico
  • 2019 Dag 13: Oceanside - San Diego South
  • 2019 Dag 12: Newport - Oceanside
  • 2019 Dag 11: Venice Beach - Newport
  • 2019 Dag 10: Ventura - Venice Beach
  • 2019 Dag 9 Santa-Barbara - Ventura
  • 2019 Dag 8 Lompoc - Santa Barbara
  • 2019 Dag 7: Pismo Beach - Lompoc
  • 2019 Dag 6: Morro Bay - Pismo Beach
  • 2019 Dag 5: Ragged Point - Morro Bay
  • 2019 Dag 4: Big Sur - Ragged Point
  • 2019 Dag 3: Marina - Big Sur
  • 2019 Dag 2: Pescadero - Marina (Monterey)
  • 2019 Dag 1: San Fransisco - Pescadero
  • 2018 - Dag 18: Olema - San Fransisco
  • 2018 - Dag 17: Bodega Bay - Olema
  • 2018 - Dag 16: Guatala - Bodega Bay
  • 2018 - Dag 15: Little River - Guatala
  • 2018 - Dag 14: Westport - Little River
  • 2018 - Dag 13: Redway - Westport
  • 2018 - Dag 12: RUSTDAG
  • 2018 - Dag 11: Ferndale - Redway
  • 2018 - Dag 10: Arcata - Ferndale
  • 2018 - Dag 9: Klamath - Arcata
  • 2018 - Dag 8: Brookings - Klamath
  • 2018 - Dag 7: Gold Beach - Brookings
  • 2018 - Dag 6: Bandon - Gold Beach
  • 2018 - Dag 5: Reedsport - Bandon
  • 2018 - Dag 4: Waldorf - Reedsport
  • 2018 - Dag 3: Lincoln City - Waldorf
  • 2018 - Dag 2: McMinville - Lincoln City
  • 2018 - Dag 1: Portland - McMinville
  • 2017 - Seattle
  • Rondrit Andalusië – Spanje 2015
  • 2014 Fietsen naar Praag + Midden-Europaroute: Praag- Porec
  • 2013 De groene weg naar de Middellandse Zee + Fietsen in de Provence
  • 2012 Fietsverslag Engeland
  • 2011 Via de la Platta - Santiago de Compostella
  • 2010 SCHOTLAND
  • 2009 België - Rome
  • 2008 Ierland met de GPS
  • 2007 Portugal
  • 2006 Peloponesos - Griekenland
  • 2004 Noorwegen (Zuid)
  • 2003 Ionische eilanden - Griekenland
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2022 Nederland Dag 06 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)

    Zoeken in blog



    Fietsreizen van Gert Vergauwen
    Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs.
    14-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantiefietsen
    ACTUEEL!! 
    Het eerste deel van de Barcelona route van Benjaminse is momenteel achter de rug. Na 951 km en 5600 HM ben ik in Lyon aangekomen.
    Nu blijft enkel nog het spannende deel van de terugreis per trein. Ik zit momenteel te wachten in Lyon Part Dieu op het vertrek van mijn Inoui trein waar een plaatsje voor mijn fiets gereserveerd is. Het tweede deel vanaf Parijs is zonder reservatie voor de fiets. 
    Ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen..
     
    Veel leesplezier

    14-06-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    25-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Macon - Lyon

    77 km - 150 HM  - 18,9 km/h gem - 37 gr Zon

    Een volledig vlakke rit naar Lyon vandaag waar we continue de Saône volgen tot aan het laatste hotel.

    Het is wel een heel warme rit geworden, maar een continue briesje zorgde ervoor dat het goed doenbaar was.

    Een typisch beeld van de route. De weg bestaat voor meer dan 90% uit het soort harde gravel dat je hier ziet. Slechts heel af en toe afgewisseld met wat asfalt of slechtere kwaliteit. Op dit moment was alles kurkdroog en hing er een  laag stof over alles. Geen idee wat dit geeft als het regent..  


    Plots werd ik opgeschrikt door een aanstormend lawaai. Het bleek een trein (TGV of andere laat ik in het midden) te zijn die je hier rechts tussen de bomen ziet komen aandenderen. Het waren er verschillende op een paar minuten tijd, weg rustig gevoel.. 


    Maar het zalige rustgevende gevoel van de rit werd even later terug bevestigd door een paar zwanen met een jong. 

    Deze weg is een deel van de route die Benjaminse uitstipelt naar het Zuiden. Voor mij is het echter iets te rustig, ik ga voor het tweede deel de andere route nemen die wat meer de heuvels intrekt. Dit laat ik voor binnen een jaar of twintig..






    Het einde van de tocht van vandaag: mijn hotel met een zwembad met de toepasselijke naam: Lyon Plage (helemaal links). Even zalig genieten van een cocktail is nu wel aan de orde.

    25-06-2025, 20:02 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    24-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Chagny - Macon

    93 km - 500 HM  - 17,7 km/h gem - 30 gr Zon

    Vandaag stond er een best lange rit op het programma, maar ik was gemotiveerd om door te trappen want vanavond wacht me in Macon een hotel met een spa om de spieren terug wat te ontspannen.

    De start was vlak, langs een oud kanaal met een heel goed fietspad. Heel mooi maar na 8 km was het mooie liedje voorbij. 

    Hij had zijn best gedaan om fietspaden te vinden al waren ze niet allemaal even breed. Maar als het bergaf gaat, dan zagen we niet

    Na een 20 km was er een mooi stukje door het bos. Paar kilometer heel rustig fietsen zonder verkeer.


    Na een aantal km terug een D weg gevolgd te hebben, komt er een pareltje van een Voies Vertes aan van 44 km lang. Hij voert me door de wijndorpjes en de velden er om heen. Af en toe afgewisseld met wijngaarden.

    Er werd volop gewerkt in de wijngaarden, meestal machinaal maar hier en daar zag je toch een aantal mensen nog manueel snoeien. Een echt monikenwerk vrees ik als ik de grootte van de wijngaarden zag.

    De wijngaarden van deze streek zijn blijkbaar wat "gewoner" dan die van gisteren. Hier zijn weinig of geen bekende namen in tegenstelling tot de streek van gisteren.

    Na de Voies Vertes zag ik op de GPS dat er een klim aankwam van 120 HM. Wat ik niet kon zien, was dat het een heel zware klim was met stukken van > 12% afgewisseld met "maar" 5%. Harry en zijn vrouw kwam ik onderweg tegen en had ik een actiefoto beloofd tegen dat ze boven zouden komen. Bij deze..

    Daarna stond de langste verlichte fietstunnel van Europa op het programma. Er hing nog reklame omhoog dat de verlichting net vernieuwd was en nu automatisch werkt. Het belangrijkste is dat ze werkte, want de tunnel is 1,2 km lang..

    Het officiële einde van het eerste deel van het fietsboekje van Benjaminse: Cluny. 

    Ik fiets morgen nog verder naar Lyon om van daaruit met de TGV terug te reizen naar Parijs. Vanuit Parijs kan je een fiets niet meenmen op de trein richting Brussel. Je moet hiervoor een (serieuze) omweg maken via bvb Lille. Benieuwd hoe dat gaat verlopen, maar dat is pas binnen 2 dagen. Morgen eerst nog naar Lyon naar een hotel met hopelijk een heerlijk zwembad.  

    24-06-2025, 18:45 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    23-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny

    85 km - 590 HM  - 17,3 km/h gem - 28 gr Bewolkt/zon

    Vannacht is er een onweer losgebarsten en dat heeft zich laten voelen..

    Eerst en vooral is de airco uitgevallen in mijn kamer waardoor de temperatuur plots steeg van 24 gr naar een kleine 30 gr en dan wordt je wakker natuurlijk.. Niets aan te doen, pas 's morgens heeft de staff het euvel kunnen repareren.

    Ook onderweg waren de sporen duidelijk te zien door afgerukte takken en zelfs een boom of 2 die omlag.

    Maar vanmorgen is het droog en de bewolking zorgt ervoor dat het niet zo warm aanvoelt, pas tegen een uur of 11 komt de zon er volop door en steekt ook de wind een tandje bij met windsnelheden tot 45km/h. 


    We starten onze dag in hetzelfde landschap als gisteren maar vandaaag wordt er geen water gevolgd. Via meestal gewone wegen met weinig verkeer gaat het golvend door het landschap en dat verklaart de eerste 300 HM.

    Er wordt een paar maal een bos doorkruist wat voor de nodige schaduw zorgt, bovendien is de wind hier amper voelbaar. Goed voor het gemiddelde dus Door de afwisseling en de klimmetjes schiet het vandaag lekker op. Er kon zelfs een terrasje van af rond een uur of 11. Het zou immers tot in Beaune duren voor ik aan eten zou toe komen en dat is pas na een 60-tal km.

    Eens in Beaune had ik best honger en op het eerste het beste terrasje van een vrij klein, gezellig restaurant was een tafeltje vrij. Dus keuze gemaakt: eten! 

    Toen ik het menu kreeg voorgeschoteld bleek er een zeer beperkte keuze te zijn. Geen slaatjes te bekennen en het goedkoopste gerechtje was 19,5 euro. Maar er was ook nog een 3 gangen dagschotel van 21 euro. 
    Dat bleek een schot in de roos met een heel lekker voorgerechtje van de laatste asperges van de markt. Echt lekker!

    Daarna eend met nieuwe patatjes en nog een dessert toe. Super lekker gegeten voor geen geld. Complimenten aan de chef!

    En dan was het nog een km of 20 tot mijn hotel met nog heel wat hoogtemeters te gaan. Eens buiten de stad, was het landschap volledig verandert en zag ik mijn eerste wijngaard. 

    Vanaf dat moment was er amper nog iets anders te bekkenen dan wijngaarden. De hoogtemeters had je snel bij elkaar door de slingerende smalle weggetjes er doorheen. Het weggetje is amper een auto breed en enkel toegankelijk voor fietsen of landbouw voertuigen. Prachtig! 

    Moeten er nog druiven zijn?

    23-06-2025, 17:12 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    22-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane

    91 km - 250 HM  - 19,0 km/h gem - 33 gr Zon

    Een dag met weinig hoogtemeters maar toch een zware dag. Het was al snel heel warm en er is de eerste 84 km (yep!!) geen café of restaurant te bekennen. 

    Ik ben dus 's morgens naar de bakker geweest om een lekkere croissant met ham/kaas en eentje met chocolade om die 's middags te kunnen verorberen. Gelukkig had ik de trip een beetje voorbereid de avond ervoor en was ik gewaarschuwd dat er geen accomodatie zou zijn.


    De dag begint met een 17-tal km langs overwegend Voies Vertes vanuit Langres terug richting het "canal entre Champagne et Bourgogne". Hier pik ik aan op het stuk waar het kanaal afdaalt naar de Soane. In tegenstelling tot gisteren gaat het dus nu aan elke sluis even bergaf.

    Alleen laat de kwaliteit van het pad heel wat te wensen over. Waar er gisteren een mooie nieuwe asfalt lag, is dat vandag overwegend stukken asfalt met in het midden begroeing. De kwaliteit laat echt te wensen over ook al skippen ze de slechtste stukken een 2-tal maal via een stukje over de weg.

    Ik heb op de volledige afstand 3 plaatsen met een rustbank gezien, wat gisteren het 20-voud was. Ik heb uiteindelijk gegeten op de trappen van een sluishuisje wat onbewoond was..

    Naast de warmte kwam op een aantal plaatsen ook een felle wind opsteken. Het was niet extreem zwaar, maar het scheelt toch al snel een km/h of 2. Of.. je gaat harder trappen natuurlijk. Ik heb beide mogelijkheden wat gecombineerd maar vermoeiend was het wel vandaag. 

    Ik was dan ook blij toen het bord opdook dat het kanaal eindigt in de Soane. 

    De laatste 10 km gaat het dan nog verder langs de Soane over een breed fietspad of geasfalteerde weg. Heel wat beter.

    En dan het verlossende einde: een hotel met een zwembad.. Ik kwam er om 15u30 toe, maar er hing een bordje dat inchecken maar mogelijk is vanaf 16u.. Gelukkig was hier wel een bar waar ik mijn dorst al wat kon lessen om dan uiteindelijk toch aan het zwembad te belanden. 

    22-06-2025, 18:57 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    21-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Andelot - Langres

    68 km - 450 HM  - 18,5 km/h gem - 29 gr Zon

    Rustige dag met wat hoogtemeters in de eerste 15 km om daarna over te gaan op het "Canal entre Champagne et Bourgogne". Een kanaal dat zich uitstrekt over meer dan 200 km en een heleboel sluizen kent. Het beweegt zich slingerend door het landschap zodat het maar 2 keer door een berg moet (waarvan ik er 1 doe). 

    Op dit punt pik ik het kanaal op. De kwaiteit van het pad is goed en bestaat uit een vrij nieuwe asfaltlaag. 

    Op een aantal plaatsen kruist het kanaal de Marne. Het is wel grappig om te zien, want het kanaal loopt hier dus als een brug van een 4-tal meter diep over de Marne rivier.

    Als het echt niet lukt om kronkelend het landschap te volgen met enkel sluizen, wordt er een tunnel geboord zoals hier eentje van een 300 meter lang met automatische verlichting. State of the Art.

    Het kanaal is verder vrij smal en er is heel weinig beweging op of rond. Hier op de foto zie je de enige boot die ik gezien heb gedurende de ganse dag. Ook fietsers en wandelaars zijn eerder zeldzaam op dit anders toch mooie pad. Doordat het continue kronkelt, steekt het ook niet tegen en schiet het lekker op. De enige hoogtemeters die je gedurende 50 km doet, is de korte klim van een 4-tal meter bij elke sluis. Ik heb er een 24-tal geteld wat dus een klim van een 100 meter betekent op 50 km, verder volledig vlak dus.

    Voor het bereiken van deze vestigingsmuren van Langres komt er wel nog een fikse klim van een 150 HM met een percentage van > 13% voor een gedeelte. Pittig!

    Maar meer dan de moeite waard. Ik heb overnacht in een oude, statige woning bij een vriendelijke dame die me vroeger binnen liet én me bovendien een volledig appartement aanbood in plaats van een kamer "omdat dat makkelijker is voor de fiets". Mij prima!

    Het was vandaag 21 juni en dat betekent hier in Langres het "Fête de la Musique" met een 12-tal locaties met optredens verspreid over de hoofd- en een paar zijstraten. 
    Ook al wonen er nog geen 8000 inwoners in Langres, ze waren wel allemaal van de partij op dit feest. Het is duidelijk een overwegend lokaal gebeuren waar iedereen ook iedereen kent. 

    Na wat zoeken heb ik 1 band gevonden die bijna uitsluitend Engelstalige nummers bracht. Hier aan het café stonden lange tafels waar ik mee heb plaats genomen en in no time ben je mee in gesprek met de locals. Zalig..

    21-06-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    20-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Verdun - Andelot

    89 km - 750 HM  - 18,7 km/h gem - 29 gr Zon

    Warme dag met heel wat kilometers gepland en een paar stevige in het tweede deel van de trip.
    Extra uitdaging: op 20 km is er een dorp waar je kan eten/drinken (maar wat nog te vroeg is al heb ik met toch genoten van een tas koffie) , maar verder is er niets te vinden de eerste 65 km.

    Daarom heb ik vanmorgen maar een extra worstenbroodje gekocht voor de grootste honger onderweg. Een beetje plannen is hiet toch echt wel een must. Maar dan smaken de drankjes na 65 km des te meer natuurlijk. 

    Het eerste deel ziet er qua landschap niet verschillend uit van gisteren: meer open vlakten en velden en hele kleine dorpjes. 

    Gelukkig nog af en toe afgewisseld met de Maas.

    De bossen hebben welgeteld 15 min voor wat schaduw gezorgd. Vlak erna gaat het terug over in velden en fiets je weer in de volle zon. 's Morgens is dit nog heerlijk, maar zodra de temperatuur richting 25 gr C en meer gaat, is een beetje schaduw toch wel heel welkom.

    Ook de kalkrotsen blijven van de partij.

    Het laatste dorpje Reynel van wel 129 inwoners heeft een imposante poort aan de rand van het dorp en daarenboven nod een kasteel ook. Niet mis voor zo een klein dorp. 

    20-06-2025, 15:47 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    19-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Verdun-Foug

    85 km - 560 HM  - 18,2 km/h gem - 28 gr Zon

    Overwegend asfalt vandaag, slechts 5 km gravel op het pad van het Kanaal van de Maas. Verder asfalt van goeie kwaliteit en een beperkt aantal heuvels met maar 1 forse klim van 115 HM en dat zie je onmiddellijk aan het gemiddelde van 18 km/h. De wind was goed voelbaar vandaag maar heeft de pret met de aanhoudende zon niet kunnen bederven.

      

    De Maas was weer regelmatig van de partij, al was het overgrote deel van de wegen een gewone "D" weg. Je rijdt er gewoon tussen het verkeer, maar gelukkig is er heel weinig verkeer op deze rustige wegen.
    Rechts op de foto zie je zowat de enige industrie die ik hier gezien heb: namelijk kalk productie sites. Zo kom je er hier verschillende tegen.

    Dit stuk Voies Vertes was volledig af, maar stond nog afgespannen. Ik kon natuurlijk niet aan de verleiding weerstaan en heb netjes rond het hek gereden.

    Wat bleek: een prachtige splinternieuwe strook asfalt van 12 km niet ver van de weg. Hier loopt hij er zelfs vlak naast (links) en zie je dat het asfalt van veel betere kawliteit dan de weg.

    Meer naar het einde toe kom je op een ouder gedeelte van de "Voies Vertes" en blijkt er zelfs een ooievaar te nesten.

    Veel valt er niet te beleven aan de Maas, maar vissen kan natuurlijk altijd. 

    De klim van 115 HM is wel de moeite waard want je wordt beloond met een mooi uitzicht in dit anders toch vrij saaie landschap.

    Deze automaat kom je op vele plaatsen tegen, in steden maar evengoed in heel kleine gehuchten. Dan wordt een mens uiteraard nieuwsgierig.. Zou ik hier gewoon een kant en klare pizza kunnen uithalen?
    Wel.. gedeeltelijk: hij levert wel degelijk kant en klare pizza's en brugers.. om thuis in de oven te stoppen. Ze komen er niet warm uit. Nog een gat in de markt  

    19-06-2025, 17:01 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    18-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Marville - Verdun

    71 km - 500 HM  - 16,2 km/h gem - 27 gr Zon

    Omdat ik gisteren overnacht heb op een 15 km van de route, heb ik zelf de weg er naartoe moeten uitstippelen. Google maps stuurde me via de luchthaven maar dat is uiteraard privé terrein waardoor ik gisteren gedwongen was om een grote baan te nemen met veel vrachtverkeer.

    Vanmorgen heb ik dus een andere weg uitgestippeld die heel rustig zou moeten zijn. En ja hoor, een prachtig, rustig weggetje tussen de velden:

    Veel beter dat dit kan toch niet, zalig glooiend, vrij goed asfalt en geen auto's (1 tractor).


    Maar wacht effe.. Nu stuurt hij me een nog veel rustiger wegje in..
    Even gekeken of ik een alternatief kon vinden, maar niet dus.. Dus 1,2 km veldbaan rijden. Maar zalig rustig was het wel!

    Na mijn veld avontuur kwam ik op een mooie weg terecht. In de verte doemt al een heuvelkam op die ik over moet. Er staat een klim van een paar kilometer en een kleine 200 HM op het menu.

    De klim op de heuvelkam verloopt grotendeels in het bos met uiteraard heel wat bochtenwerk.
    Resultaat boven aangekomen: 20 km gefietst met een gemiddelde van 13,3 km/h door de veldbaan en de stevige klim. Uiteindelijk heb ik dit nog kunnen optrekken tot een goeie 16 km/h tegen het einde van de dag. Na de afdaling naar de Maas was het al opgetrokken tot 14,9 km/h.

    De Maas is hier opgesplitst in de vrij stromende Maas en het "kanaal van de Maas", hier op de foto. de laatste 20 km volg ik het fietspad ernaast. Het is een gravel baantje (bovenaan rechts op de foto) wat echter goed fietst. 

    Aangekomen in Verdun zie je de splitsing van de 2: rechts start het kanaal, terwijl links de Maas vrij verder stroomt.


    Als je in Verdun bent, moet je uiteraard toch wel iets van WO I bezocht hebben. Voor mij is het deze ondergrondse citadel geworden. Met een VR-bril rij je in een karretje rond in het gigantische ondergrondse complex waar je het leven van 4 soldaten die er leefden volgt. Onvoorstelbaar om daar lange tijd te verblijven in deze heel vochtige en koude (8 gr C) omgeving). Ik was na 1,5 blij dat ik terug in de zon kon..

    18-06-2025, 16:21 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Griekenland
    17-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Florenville-Marville

    60 km - 680 HM  - 16,2 km/h gem - 24 gr Zon

    De voorbije nacht heb ik op een mooie camping overnacht met nieuwe chalets voorzien van alle luxe (behalve airco ). Je kon er zelfs ontbijt bestellen, maar pas tegen 8:30 wat voor mij heel laat is. Meestal fiets ik 's ochtends vroeg zodat ik in de NM nog wat tijd overhou om iets anders te doen dan fietsen (zoals zwemmen in een prachtig nieuw zwembad hier op de camping). Maar vandaag is een late start niet zo erg, want de afstand is beperkt. 


    Blauwe hemel bij de start hier in de vallei van de Semois.

    Voor het overgrote deel was de wegkwaliteit heel goed vandaag. Bij de start was er een smalle doorgang die toch niet veel smaller had moeten zijn

    Een paar kilometer verder stond aangegeven dat de weg binnen 1,5 km geblokkeerd was. Omrijden betekende  terugrijden via Florenville en zou een omweg van een dikke 10 km willen zeggen. Ik heb het er dan maar op gewaagd en wat bleek: de weg was zelfs weg.. Ze waren een nieuwe doorsteek voor een riviertje aan het plaatsen. Gelukkig was de man net zijn 10 uurtje aan het nuttigen en zag hij me in zijn camionette (op de achtergrond) voorbij fietsen en deed of hij me niet had gezien. Met wat duw en trekwerk heb ik mijn fiets er dan door gesleept en stond ik triomfankelijk aan de overkant toen de man kwam opdagen. Ik heb nog eens vriendelijk dag gezegd en ben doorgereden. Mission accomplished.

    Aan de abdij van Orval wou ik een foto van de abdij maken toen er 2 fietsers stopten en me vroegen of ik wist of je door de blokkade wat verderop door kon.. Na mijn uitleg hebben ze besloten om het er ook op te wagen..
    Het bleken 2 Engelsen te zijn die vanuit Turkye terug naar Londen aan het fietsen waren en er al 3000 km op zitten hadden. Ze fietsen met een koersfiets met écht minimale bepakking. Hij toonde me hun tent en hun slaapzakken, kookgerei en dan schoot er nog een klein zakje over voor de rest.. In elk geval heel toffe babbel enne succes!

    Een beetje verder kondigt Frankrijk zich aan en jawel hoor, er is wel degelijk een grenspost aan de rechterkant onder de boom. Zo te zien was er al een paar jaar niemand binnen geweest maar er was wel iets..

    Het landschap in Frankrijk is niet zo verschillend van dat van Wallonië maar de dorpjes zijn toch wel degelijk anders. Ze geven over het algemeen een heel oude (en wat vervallen) indruk. Voor een overnachtingsadres moet ik een 15 km wegrijden van de route, maar het is wel een gezellig adresje voor de liefhebbers: Auberge de Marville.

    17-06-2025, 18:32 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    Categorieën
  • Belgie (132)
  • Griekenland (3)
  • Lange afstandsroute (3)
  • Noorwegen (1)
  • Portugal (1)
  • Spanje (2)
  • United Kingdom (3)
  • USA (31)

  • Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2004
  • 2003
  • -0001

    Vakantiefietsen

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs