Kilometers moeten maken is geen probleem maar heel vaak speelt het weer parten; kou, sneeuw, ijzige wind, we komen het allemaal tegen. Wat kun je er tegen doen en is het wel verstandig om er maar doorheen te gaan.
Koude en kou
Als het rond het vriespunt is, dan is dat geen probleem. Maar: grijze lucht, koude noordoosten wind, nattigheid en dan rond het vriespunt is wat anders als je fietst want dan daalt de gevoelstemperatuur al zeer snel enkele graden maar als je renner wil worden zul je toch veel moeten trainen
Je kunt op een spinningbike gaan zitten, op de rollen zitten of je gaat er gewoon door heen. De spinningbike en de rollen zijn een geweldig goed alternatief maar als je een duurtraining hebt gepland van 3 of 4 uur moet je mentaal toch erg sterk in de schoenen staan om dan op de spinningbike of de rollen te gaan stappen.
Je goed kleden
Aankleden is dus de remedie, je goed aankleden. en als je toevallig warmbloedig geboren bent heb je geluk, dan kun je goed tegen de kou en dat is perfect maar ben je een koukleum dan heb je een probleem.
Het begint al vaak bij de voeten, als die eenmaal koud worden is het over en uit. Er zijn een aantal opties die goed werken
Winterschoenen zijn perfect, vooral diegene met Gore Tex. Ze zijn lekker warm en je houdt de nattigheid buiten. Koop een halve maat groter als je normale race/mountainbike schoenen wil want dan kun je er ook nog Gore Tex sokken in aan.
Als die te dik zijn is een goede skisok ook een oplossing. Warmte zalf is aan te raden, je poriën gaan er van open staan maar na een uurtje of twee worden je voeten (tenen) alsnog steenkoud. Zooltjes die warmte afgeven werken prima. Het dragen van een winterbroek is absoluut aan te raden, het zijn de benen die het werk moeten doen dus is het nodig om de beenspieren goed warm te houden.
Een doodgewone trainingsbroek is veel te schraal en dun, maar je kunt er wel kniestukken onder dragen. De bovenkleding gewoon het drie-lagen systeem, onderhemd tussenlaag en een winterjack.
Heb je genoeg aan normale handschoenen, prima maar de meeste van ons moeten toch echt goede winter-handschoenen aan. Onder je helm draag je een helmmuts, dit is heel erg belangrijk, want 80% van de warmte verlies je via je hoofd, draag dus bij temperaturen onder de 5 graden altijd een helmmuts onder je helm.
Als je op deze manier goed gekleed bent kun je het lang uithouden als het droog weer is, valt er nattigheid dan moet je extra bescherming. Zorg er wel voor dat je overschoenen aan doet en een goed ademend regen jack. Als je slim bent monteer je in de winter gewoon spatbordjes.
Alternatief
Mocht het heel erg koud zijn en je hebt een duurtraining van 4 uur gepland dan kun je het een en ander combineren. De meesten renners kunnen makkelijk 45 tot 60 minuten op de rollen zitten. Ga dan een uur op de rollen, in de garage met de deur open, of in ieder geval in een zeer goed geventileerde ruimte waar het zweet weg kan.
Na dat uur stap je af, trek een droog onderhemd aan, helemaal aankleden en naar buiten voor 2 uur. Als je terugkomt, uitkleden tot op je ondershirt en voor het laatste uur weer op de rollen. Hoe koud het buiten ook mag zijn, je zit niet meer als twee uur buiten terwijl je toch keurig je duurtraining van 4 uur hebt afgewerkt.
Beschouw het eerste en laatste uur als warming up en cooling down, dan kun je in de twee uur buiten lekker doorfietsen tegen je bovenste duurvermogen grens aan.
Mocht het nu zo verschrikkelijk weer zijn dat je er zelfs geen renner door stuurt dan kun je je training op de rollen in twee verdelen. Een eerste maal anderhalf uur op de rollen en in de middag of avond weer anderhalf uur. Het is niet leuk maar je kunt er wel gelijk een mentale oefening van maken. Hou jezelf voor waar je het voor doet, dat je op weg bent naar een doel en als daar 3 uur voor op de rollen nodig is dan moet dat, klaar.
Eten en drinken
Een ander groot voordeel om het zo te organiseren is het feit dat je gewoon kan eten en drinken als je op de rollen zit. Als je naar buiten gaat heb je voor die twee uur niet zoveel nodig en als je het laatste uur op rollen en kun je weer voldoende eten en drinken.
Zeker in de winter moet je tijdens de training gewoon blijven eten en drinken, net zoveel als in de zomer. Je verliest in de winter veel vocht dus je moet wel blijven drinken. Dubbelwandige bidons houden je drinken redelijk op temperatuur. Zet je trainingstocht anders uit in een acht, dan kun je verse bidons pakken als je langs huis komt.
Mocht het erg moeilijk zijn om in de kou genoeg te drinken zorg er dan voor dat je na de training minimaal een halve tot een liter drinkt, liefst hersteldrank en dan maar hopen dat het voorjaar lekker vroeg komt!
Fietsers, die moeiteloos heuvels op fietsen met comfortabele elektrische trapondersteuning
Een fiets met elektrische trapondersteuning is voor iedereen die weinig moeite wil of kan doen,
een uitkomst.
Een E-bike werkt niet anders dan een normale fiets maar het grote verschil zit in de accu die in het frame is verstopt. Deze accu voedt een motor, die met u meetrapt. Als een fietser de pedalen ronddraait, ondersteunt het elektrische systeem deze beweging. Met een sensor wordt de beweging van de fietser gevolgd en daarmee de elektrische kracht geregeld. Gaat u hard de dijk af, geeft de E-bike extra power. Stopt u, dan zal de motor automatisch afslaan.
Goed voor het milieu
Accus hebben een langere levensduur en actieradius van 40 tot 60 tot kilometer. Met een elektrische fiets haalt u makkelijk 25 km per uur, en bent u eerder op de plek van bestemming. Dat heeft grote voordelen voor bijvoorbeeld woonwerkverkeer want u kunt op een milieuvriendelijke grote afstanden afleggen, zonder uzelf in het zweet te werken en ook voor recreatieve tochten biedt de E-bike mogelijkheden want u komt verder, ziet meer, met een zondagse inspanning!
Praktisch
E-bikes kennen veel voordelen. U kunt ze simpelweg opladen via het stopcontact, thuis of onderweg. En sinds 1 januari 2007 wordt een E-bike volgens de wet niet meer gezien als een motorvoertuig. Dat betekent geen verzekeringsplicht, geen helm, geen kenteken en geen minimumleeftijd. Bovendien kunt u de E-bike meenemen in de trein.
Nadelen.
E-bikes zijn aanzienlijk duurder dan gewone fietsen omdat de techniek en de accus de nodige kosten met zich meebrengen. E-bikes kosten tussen de 1.000 en 3.000 euro per stuk. Ook is de fiets door de techniek wat zwaarder dan een gewone fiets maar daar merk je weinig van, omdat de motor stevig meetrapt.
Oplaadpunten
Heeft u een elektrische fiets en wilt u weten waar de zogenaamde oplaadpunten zijn? Neem dan eens kijkje op de site van Sparta waar u door heel Nederland ION® oplaadpunten terug kunt vinden!
Een fiets kiezen Fietsen heb je in allerlei soorten vormen en maten maar welke fiets is precies geschikt voor u en wat zijn precies de voor en nadelen en de verschillen?
Een fiets kiezen
Fietsen heb je in allerlei soorten vormen en maten maar welke fiets is precies geschikt voor u en wat zijn precies de voor en nadelen en de verschillen?
Stadsfietsen
De stadsfiets herken je aan een wat langere wielbasis, veelal grote 28 inch wielen en een sterk naar voren gebogen voorste vork. Ze zijn vooral gebouwd op rechtuit rijden en hun comfort is doorgaans prima. De standaarduitrusting in deze categorie kan enorm verschillen. Stadsfietsen zijn er met terugtraprem, trommel- en velgremmen en in elk geval zit er een kettingkast, jasbeschermer, verlichting en een stevige bagagedrager op. Ze zijn er zonder en met versnellingen, afhankelijk van de prijsklasse uitgevoerd met 3 tot 8 opties. Ze kunnen doorgaans tegen een stootje en zijn stevig genoeg om er een kinderzitje en bagage op mee te nemen. Het accent ligt op degelijkheid en duurzaamheid, daardoor is het gewicht van de stadsfiets vrij hoog (18 à 22 kg).
Hybridefietsen
De hybridefiet is heel goed voor recreatief gebruik over korte en lange afstanden. Ze zijn herknaar aan een rechte voorvork met vering en zijn gebouwd met comfort als uitgangspunt. Van oneffenheden in de wegen hebben ze weinig last. Hybridefietsen beschikken in de regel over een 8 versnellingsnaaf of over een derailleurschakeling met 24 tot 27 versnellingen. Om binnen het segment van hybridefietsen tegemoet te komen aan lichtere fietsen bieden fabrikanten ‘lite’ of lichterfe modellen die zo’n 5 tot 6 kilo minder zwaar zijn dan de gangbare modellen.
Crossoverfietsen
Crossoverfietsen hebben zowel de kenmerken van een racefiets als die van een mountainbike. Doorgaans hebben deze fietsen grote (28 inch) wielen en minimaal 27 versnellingen. Het stuur is recht of licht gebogen. Aangezien de crossoverbike vooral op de weg wordt gebruikt, zijn de banden in de regel behoorlijk smal.
Vakantiefietsen/Trekkingfietsen
Een combinatie van verschillende soorten fietsen zijn de bekende trekking modellen en dat zijn vakantiefietsen bij uitstek. Ze zijn bedoeld voor de lange afstand en omdat er veel bagage mee kan, lenen ze zich prima voor de fietsvakanties. De prijs is vaak aan de hoge kant, omdat er lichtere en duurdere onderdelen worden gebruikt. De vakantiefiets is in veel gevallen ook voorzien van een voorbagagedrager.
Mountainbikes
Mountainbikes worden gewoon MTB genoemd; soms ook wel ATB (All Terrain Bicycle). Ze zijn ontworpen voor onverharde wegen en bergroutes ,maar u kunt er vanzelfsprekend ook de weg mee op, al is de rolweerstand van de (brede) banden wel groter en hebben de banden een fors profiel. Mountainbikes hebben 26 inch wielen en meestal een flink aantal schakelmogelijkheden. 24 of meer versnellingen is de standaard. Het soort gebruik is van invloed op het frame en de uitrusting. Frame en voorvork zijn doorgaans vrij robuust en de naven zijn stof en waterdicht.
Een variant op deze terreinfiets is de stads- of city-MTB. Deze herkent u aan de spatborden, verlichting en bagagedrager die op MTB’s ontbreken en bovendien is het profiel van de banden minder grof, waardoor ze lichter lopen.
Racefietsen
Racefietsen zijn speciaal gebouwd voor de sportieve prestaties. Door hun constructie en materialen zijn ze zeer licht en stevig. Racefietsen beschikken al gauw over zo’n 30 versnellingen en alle voorzieningen die niet strikt nodig zijn, zijn omwille van het gewicht en de snelheid weggelaten.
Ligfietsen
Ligfietsen komen weinig voor want door hun geringe hoogte vallen ze minder goed op en bieden minder overzicht in het verkeer. Voor recreatief gebruik liggen de zaken genuanceerder. Zo zijn allerlei voorzieningen op de ligfiets aan te brengen om bijvoorbeeld meer bagage mee te nemen. De geringe hoogte en het kleine frontale oppervlak zorgen dat de luchtweerstand aanmerkelijk minder is dan bij de gewone fietsen. Met relatief weinig inspanning haalt u hoge snelheden. Ligfietsen zijn er in soorten en maten en er is een grote variatie in constructies en worden doorgaans ambachtelijk gemaakt waardoor ze iets duurder zijn maar het voordeel is wel dat u de fiets naar eigen inzicht kunt laten afwerken en uitrusten.
Vouwfietsen
Vouwfietsen zijn zeer geschikt voor kleine afstanden, ze zijn vooral handig voor treinforenzen die vanaf het station naar hun werkplek (c.q. huis) fietsen. Qua rijcomfort is vouwfietsen een vermoeiende ervaring. U kunt hem gemakkelijk in de kofferbak van de auto of op de boot meenemen maar besteed in dat geval bij aanschaf extra aandacht aan de kwaliteit en de roestgevoeligheid van de vouwfiets.
Meenemen in het openbaar vervoer kan ook al gaat dat minder makkelijk en moet je voor lief nemen dat het draagcomfort niet altijd goed is en dat het inklappen vaak lastig is en vooral in de spits kan het moeilijk zijn om een plaatsje voor de fiets te bemachtigen,en er snel mee in en uit te stappen.
Tandems
Een tandem is voor liefhebbers, en je moet er met z’n tweeën voor zijn. Door de lengte is de tandem minder goed wendbaar. Het rijden vraagt een goede samenwerking en dat maakt een tocht tot een bijzondere ervaring. Het lastige is dat u er een geschikte berging voor moet zien te vinden en laat hij zich moeilijk vervoeren, omdat een fietsimperiaal doorgaans niet lang genoeg is. Op een fietsrek steekt hij vaak te veel aan weerszijden uit. Op een tandem kan ook niet veel bagage mee en voor fietsvakanties heb je een fietsaanhanger nodig. Een lichtgewichttandem met derailleurversnellingen is voor een vakantie dan wel de beste keus.
Kinderfietsen
Een goede veilige kinderfiets lijkt eenvoudiger dan het is. Doorslaggevend bij de aankoop van een kinderfiets is meestal de prijs. Bij fietsen die binnen een paar jaar al weer te klein zullen zijn, wordt over kwaliteit minder goed nagedacht. Deze kwaliteit bepaalt echter in hoge mate de veiligheid.
Een kinderfiets verdient net zoveel aandacht als een fiets voor een volwassene: minimaal moet hij een stevig frame en een goed werkende rem hebben. Heeft de kinderfiets velgremmen, dan zijn daar twee (op elk wiel een) van noodzakelijk. Een goede kinderfiets is niet te groot.Uw kind moet met het zadel in de laagste stand met beide voeten de grond kunnen raken.
Voor peuters tot circa 4 jaar zijn er driewielers waar remmen en andere voorzieningen op zijn weggelaten. Zij mogen daar niet de openbare weg mee op. Voor kleuters komen fietsjes tot een wielmaat van 20 inch in aanmerking.
De openbare weg is voor dit soort fietsjes geen verboden terrein, maar het is niet verstandig om kinderen zonder begeleiding te laten rijden.
Vanaf circa 7 jaar tot plusminus 14 jaar zijn kinderen toe aan een stevige jeugdfiets. Deze heeft een wielmaat van 20 to 26 inch. Crossfietsen zijn bij kinderen ook erg populair, maar voldoen in de praktijk vaak niet aan de wettelijke eisen op het gebied van reflectie.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Welke fiets is precies geschikt voor u? Tags:Een fiets kiezen Fietsen heb je in allerlei soorten vormen en maten maar welke fiets is precies geschikt voor u en wat zijn precies de voor en nadelen en de verschillen?
Veilig je dure fiets parkeren Das sicherste Fahrradschloss der Welt (TV-Spot)
Veilig je dure fiets parkeren
Als we het reclamefilmpje van de Duitse electronica website Conrad mogen geloven, hoef je nooit meer bang te zijn dat je carbon raspaardje gestolen wordt.
Het volgens Conrad 'veiligste fietsslot' ooit is in ieder geval innovatief te noemen. Als je de afstandsbediening maar niet kwijtraakt!
Over de hele wereld kunnen kinderen mede dankzij uw steun naar school, medicijnen gebruiken als ze ziek zijn, schoon water drinken als ze dorst hebben en in betrekkelijke veiligheid leven. De programma's van UNICEF staan garant voor structurele hulp met d
Unicef Sportprogramma
Waarom lid worden van UNICEF? Over de hele wereld kunnen kinderen mede dankzij uw steun naar school, medicijnen gebruiken als ze ziek zijn, schoon water drinken als ze dorst hebben en in betrekkelijke veiligheid leven. De programma's van UNICEF staan garant voor structurele hulp met duidelijk resultaat.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:UNicef Tags:Over de hele wereld kunnen kinderen mede dankzij uw steun naar school, medicijnen gebruiken als ze ziek zijn, schoon water drinken als ze dorst hebben en in betrekkelijke veiligheid leven. De programma's van UNICEF staan garant voor structurele hulp met d
"HotelsClick is an independent online Travel company"
Headquartered in Rome, HotelsClick has 40,000 hotels in 3000s cities worldwide. HotelsClick has offices throughout mainland Italy and also France and Switzerland. At the moment, it's a trully European success story with more branches planned for 2007.
Our website has been translated into 5 major languages with another 5 languages planned for the near future.
HotelsClick SRL is the B2C arm of Italy's largest B2B hotel company. Backed by 20 years of experience in the industry, HotelsClick can offer superb rates thanks to our contracted rates and buying power as well as links with other established wholesalers.
Our principle is very simple, to provide an easy to use, well priced accommodation website, translated into all major languages and to offer the best customer care service in the industry, to ensure our customers come back to us time and time again.
Zeeland kleurde oranje en roze vanwege Koninginnedag en de Giro d'Italia. Om een leuk gadget voor die dagen te maken kwamen Remco Texer uit Vlissingen en Liesbeth van Well uit Breda op het idee van een Zeeuwskapje.
Wanneer een naaf niet zo soepel meer loopt, ben je meestal te laat om deze te smeren. Vaak is de conus ingesleten. Nieuw vet en nieuwe kogels helpen alleen als de loopbaan van de kogels nog intact is.
Zitten er putjes of een diepe groef in de conus, dan moet deze vervangen worden. Dit is geen probleem als je een gangbare naaf hebt. Hiervoor zijn losse conussen te krijgen. Maar als je een wat oudere naaf hebt (10 jaar) of een naaf van een minder bekend merk, dan wordt het erg lastig. Je kunt proberen om bij de fietsenmaker een conus te vinden van een ander merk die past. Let hierbij op de diameter, lengte en vorm van de radius.
Mocht het niet lukken, dan kun je proberen de oude conus te slijpen.
Conus in de boormachine plaatsen.
Met behulp van de as en contramoer zet je de conus vast op het uiteinde van de as. De as klem je in de boormachine.
Dremel
In een hobbymachine plaats je een schuur-rolletje. Een slijpsteentje is namelijk te grof. Eventueel in combinatie met een flexibel verlengstuk zodat de kop wat makkelijker te hanteren is.
Slijpen
Laat zowel de boormachine als de dremel tegelijk draaien. Dan met de dremel de conus glad slijpen totdat er geen putjes meer in het loopvlak zitten.
Polijsten
Er zullen door het gebruik van de Dremel schuur sporen zichtbaar zijn. Deze kun je makkelijk met een schuurpapiertje glad maken.
Zet de boormachine aan, en houd een schuurpapiertje tegen de conus. Met voldoende geduld kom je tot een zeer glad resultaat.
Deze vraag krijgen wordt ons regelmatig gesteld en er is slechts een antwoord: De band die aan jouw eisen voldoet.
De een vind bijvoorbeeld antilek eigenschappen belangrijk, de ander rolweerstand of levensduur. De ideale band bestaat (nog) niet, dus wordt het een compromis.
Er zijn twee soorten grip. Op asfalt en op onverharde ondergrond. Op asfalt heeft een slick (gladde band) het meeste grip. Er is immers zoveel mogelijk contact met het asfalt. Eventueel zijn er aan het rubbercompound (rubber mengsel) nog toevoegingen gedaan om de grip te verhogen.
Op onverharde ondergrond geeft het profiel grip. Hoe losser de ondergrond, hoe groter de noppen moeten zijn. Voor vakantiefietsen is een band die hier tussen in zit het meest geschikt. Een beetje profiel voor grip op losse ondergrond (of bladeren ed) maar toch glad genoeg voor op het asfalt.
Bedenkt ook dat je op fietsvakantie nog zo'n 20 kg bagage aan je fiets hebt hangen. De noodzaak voor een grof profiel wordt dan ook een stuk minder.
Het profiel bepaalt de grip en een gedeelte van de rolweerstand. Hoe gladder het profiel, hoe lichter de band rolt. Ook hier moet de gulden middenweg gevonden worden, en is per gebruiksdoel verschillend.
Er is trouwens geen profiel nodig bij een fietsband om het water af te voeren. Het zogenaamde aquaplaning ontstaat bij een fietsband pas bij ca 200 km/u. Dit komt door de smalle en ronde vorm van een fietsband.
Wrijving is de grip van de band en niet de rolweerstand.
Ter verduidelijking:
Wanneer je bijvoorbeeld over het ijs fietst is er minder wrijving. Dit merk je met optrekken, remmen en door de bocht gaan. Maar de band rolt niet lichter dan over asfalt.
Bij normale slijtage wordt het loopvlak van de band afgesleten. Het profiel wordt minder en de lekbestendigheid wordt door het dunnere rubber ook minder. Op ten duur zal de band moeten worden vervangen. De gebruikte rubbercompound bepaald hoe snel dit gaat.
Falen van de zijwanden. Door uitdroging en door zware belasting slijten de zijwanden. Deze kunnen het begeven lang voordat bijvoorbeeld het profiel op is. Fietsen op te zachte banden versnelt dit proces.
Verminderen van de antilek eigenschappen. Na verloop van tijd verzamelen zich stukjes glas, steentjes e.d in het loopoppervlak van de band. Deze veroorzaken gaatjes en scheurtjes in de toplaag. De band wordt poreus. De band is versleten op het moment dat je vind dat hij te vaak lek gaat. Het profiel kan dan nog intakt zijn.
Dun kevlar versterkt rubber. (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon) Deze laag biedt een matige antilek bescherming. Rijeigenschappen en gewicht worden matig beinvloed.
Dikke caoutchouc (natuurrubber) van ca 5 mm. (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Plus) Deze laag biedt de beste lekbescherming. De dikke laag voorkomt dat doornen, glas of rubber doordringen en de binnenband kunnen raken. De band wordt wel veel zwaarder en rijeigenschappen worden beinvloed.
Kevlar weefsel (dichtgeweven) (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Supreme en XR) Ook hierin een verschil tussen dicht en zeer dicht geweven. Het laatste is beter. Rijeigenschappen en gewicht worden nauwelijks beinvloed. Zorgt voor een goede lekbestendigheid.
Schwalbe Marathon - Schwalbe Marathon Plus - Schwalbe Marathon XR
Hier bedoel ik comfort en wegligging mee. Hoe gedraagt de band zich wanneer je schuin door de bocht gaat? En stugge zijwanden (wangen) verminderen bijvoorbeeld het comfort.
De opbouw van de band (karkas), rubbercompound, antileklaag en profiel hebben alle invloed op de rijeigenschappen.
De rolweerstand is de kracht die nodig is om het wiel te laten rollen, en hangt af van de vervorming (indrukking) van de band:
Druk waarmee de band is opgepompt. Hoe harder de band is opgepompt, hoe minder vervorming.
Maat van de band. Hoe groter en breder een band is, des te ronder wordt het contact oppervlak met de weg. Een rond contactoppervlak heeft een kleinere omtrek dan een ovaal contactoppervlak, dus minder vervorming.
Opbouw en materialen van de band. De opbouw van de band bepaalt hoeveel energie het kost om de band te vervormen. Een dunwandig soepel bandje vervormt makkelijker dan een stugge band.
Profiel. Profiel zorgt voor extra rolweerstand. Niet alleen de band vervormt in zijn geheel, maar ook het profiel zelf vervormt. Denk maar eens aan de noppen van een mountainbike band. Deze buigen om, zodra ze contact met het rijvlak maken.
De prijs van banden varieren van 2 tot 50 euro. Het is heel goed mogelijk om een paar duizend kilometer te kunnen fietsen met een band van twee euro. Dit levert ongetwijfeld de laagste prijs per kilometer op. Maar de lekbestendigheid, sterkte van de band of rolweerstand zullen niet te vergelijken zijn met duurdere varianten. Je hebt dus wat meer geluk nodig met een goedkope band.
Vragen:
Brede banden roller lichter dan smalle banden. Is dit waar?
Ja. Bij gelijke druk rollen brede banden lichter dan smalle banden. De vervorming van de brede band is namelijk kleiner dan de vervorming van de smalle band.
Voorbeeld:
We nemen een fietser van 70 kg, bagage achterop 15 kg en een fiets van 15 kg. Nu draagt het achterwiel een last van ca 60 kilo.
De brede band (50 mm) en de smalle band (32 mm) zijn beide opgepompt tot een druk van 4 bar.
Beide banden hebben namelijk hetzelfde contactoppervlak:
4 bar = 4 kg per vierkante centimeter. 60 kg / 4 = 15 vierkante centimeter.
De brede band hoeft dus veel minder te vervormen. Het vervormen van de band kost energie en dit is de rolweerstand.
Overige voordelen brede banden:
Meer grip.
Meer comfort.
Je kunt makkelijker over onverharde wegen rijden.
Minder kans op snakebite.
Bandenspanning is minder belangrijk dan bij smalle banden.
Banden gaan langer mee.
Waarom rijden wielrenners dan niet op brede banden?
Dat doen ze ook. Vroeger reden ze op 18 mm banden, tegenwoordig op 23 mm. Er zijn echter ook een aantal beperkingen voor de breedte:
Brede banden kunnen niet zo hard worden opgepompt. Als je met 9 bar wilt fietsen, heb je weinig keuze.
Brede banden hebben meer luchtweerstand. De luchtweerstand wordt een belangrijke factor boven de 25 km/u.
Brede banden zijn zwaarder. Accellereren kost meer tijd en energie.
Zijdelingse stabiliteit wordt minder. Als je met 40 km/u plat door de bocht gaat, zul je dit merken.
slimme seniorenfiets duwt meer forensen naar het werk
De fiets met elektrische motor rukt op. Met reden. De e-bike was ooit vooral populair bij ouderen. Fietsenverkopers zien de verkoop met sprongen verder stijgen. Forensen ontdekken de voordelen voor het woon-werkverkeer. Uit onderzoek blijkt dat forensen 6 kilometer een acceptabele afstand vinden om te fietsen naar hun werk. Een hulpmotor vergroot die afstand tot 10 kilometer, volgens onder meer TNO. Dat is gezonder voor de forens, die meer beweegt, én voor zijn omgeving, omdat de uitstoot van auto's vele malen hoger is dan die van energiecentrales die de stroom leveren voor elektrische fietsen.
Politici en fietsverkopers verwachten veel van de fiets: moderne, uitgerijpte techniek, meer modellen, zoals sportfietsen, en vlot design. Hannes Neupert van ExtraEnergy, een Duitse consultant die elektrische fietsen test en fabrikanten adviseert, denkt dat de stroomfiets hetzelfde pad gaat bewandelen als de mobiele telefoon. In het begin loodzwaar en voor een select publiek, tegenwoordig een massaproduct.
De techniek achter de e-bike is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Om een fiets met 15 kilometer per uur voort te bewegen zet een fietser gemiddeld 10 tot 250 watt kracht vanuit zijn benen op de pedalen, afhankelijk van omstandigheden: wind, helling. Een elektromotor met een vermogen van 250 watt verdubbelt die kracht, vanuit een wiel of trapas, waardoor dezelfde snelheid de helft van de normale inspanning vergt.
Wie toch op normale inspanning wil fietsen en extra hulp inroept van een elektromotor, rijdt al gauw meer dan 20 kilometer per uur. De hulpmotor van de meeste elektrische fietsen stopt met het duwtje in de rug bij 25 kilometer per uur. Reden: Europese wetgeving. Boven 25 kilometer per uur meehelpen mag, maar dan met helm en verzekeringsplaatje. Onder meer het Zwitserse Flyer biedt zulke snelle elektrische fietsen.
Het aantal verkochte elektrische fietsen is in vijf jaar vervijfvoudigd in Nederland. Dit jaar zal het verkoopcijfer uitkomen op 120.000 stuks, zo is de prognose van belangenorganisatie Bovag. Eén op de acht verkochte fietsen is inmiddels een elektrische.
Fietsverkopers zoals van marktleider Sparta, verwachten dat de e-bike komende jaren nog meer gewone feitsen uit de markt duwt. Aanbieders van elektrische fietsen verwachten dat één op de dire verkochte nieuwe fietsen binnen vijf jaar elektrisch is. Onder meer omdat de fabrikanten steeds meer oog hebben voor de vormgeving, stelt Neupert. Vaak is de fiets met trapondersteuning op straat al niet meer te herkennen als elektrische fiets. Daarbij groeit het assortiment per maand, er zijn al vouwfietsen en mountainbikes met motor en acccu.
Het grote publiek ziet al die innovaties nog niet, stellen verkopers en belangenbehartigers. ‘een elektrische fiets wordt vaak ten onrechte nog met de Spartamet vergeleken, waar je een benzinemotor moest aantrekken met een stang en handgreep. Terwijl de elektrische fiets een heel ander product is', zegt Jaap Wilting, beleidsmedewerker van brancheorganisatie Bovag.
De elektrische fiets lift mee op de aandacht voor de elektrische auto, zegt productontwikkelaar Jos Wagner van Yamaha Motor Europe, dochter van het Japanse Yamaha, dat in 1995 het huidige type elektrische fiets als eerste op de markt bracht. Met name de accu is sterk verbeterd in minder dan vijf jaar. Grote loodaccu's van meer dan 12 kilo ontsierden de elektrische fiets enkele jaren geleden nog. Tegenwoordig zijn er lithiumionaccu's van minder dan drie kilo. Enkele fietsmerken verstoppen ze in het frame.
De actieradius van de accu's is sterk verbeterd; tegenwoordig zijn er elektrische fietsen die 100 kilometer op één lading rijden. Neupert verwacht dat de e-bikes naar bijna hetzelfde gewicht kunnen als gewone fietsen, zo'n 17 kilo. Ook voorspelt de Duitser prijsdaling vanwege massaproductie.
Er zijn al opvoersets leverbaar voor gewone fietsen, bestaande uit een elektromotor, een accu en een cockpit. Volgens de verkopers is het installeren niet ingewikkeld: voor- of achterwiel verwisselen, de accu in een tasje onder het stuur en een paar draden aansluiten.
Inmiddels dient zich in laboratoria een nieuwe generatie fietsen met hulpmotor aan: op waterstof.
Cycletours Cycletours - Dé Specialist op het gebied van Fietsvakanties
Over Cycletours
Cycletours is in 1981 opgericht door twee fietsliefhebbers: Frits Deben en Ilja Bendeler. Er werd dat jaar slechts één reis georganiseerd: De ronde van Zuid-Frankrijk. Tegenwoordig hebben wij meer dan 300 reizen naar bestemmingen op zes continenten. Elk jaar trekken duizenden fietsliefhebbers met ons over de hele wereld. Wist u dat die elk jaar samen zo’n 8 miljoen kilometer afleggen? Dat is 200x de wereld rond. Of 10x naar de maan en terug. Alleen om die reden al denken wij dat wij ons met recht dé fietsvakantiespecialist mogen noemen. Maar hoeveel er ook veranderd mag zijn, één ding is altijd hetzelfde gebleven: liefhebbers zijn wij nog steeds.
Over onze missie
Vanaf dat allereerste begin is onze missie duidelijk geweest: mensen in beweging brengen, om samen met hen op een actieve manier de wereld te ontdekken en te genieten van alle dingen die de moeite waard zijn: het landschap, de keuken, de cultuur. Inspanning gecombineerd met ontspanning. Fietsen en genieten. Voor iedereen. Met maximale vrijheid. En op ieders eigen manier.
Gezondheid heeft daarin altijd een belangrijke rol gespeeld. In de aandacht voor gezonde beweging, maar ook in de betrokkenheid bij hen voor wie dat niet vanzelfsprekend is. Zo zijn wij supporter van een groot aantal projecten als Alpe d’HuZes, Duchenne Heroes, Roparun en Tour for Life, waarbij fietsen gecombineerd wordt met een goed doel als het KWF, het Duchenne Parents Project en Artsen zonder Grenzen.
.
Ook duurzaamheid is wat ons betreft onlosmakelijk met fietsen en fietsvakanties verbonden. Fietsen geeft energie, elke fietser weet dat al lang, maar recentelijk was het een van de conclusies van een groot onderzoek: een fietsvakantie is beter voor het milieu dan thuisblijven. Los daarvan denken wij dat een fietsvakantie duurzaamheid kan bevorderen. In de eerste plaats doordat het mensen letterlijk en figuurlijk verder laat kijken, over de eigen grenzen heen, en aan het denken zet. Bovendien is een fietsvakantie een vakantie in de buitenlucht. Je beleeft de omgeving intens en in al zijn facetten - maar je ervaart zo ook elke verandering in het milieu.
Over ons aanbod
Onze doelstelling is om uw vakantie mogelijk te maken. In plaats van ‘ons aanbod’ had hierboven dus ook ‘uw vakantie’ kunnen staan. Want dat is wat ons betreft uitdaging en uitgangspunt: uw vakantie. Zoals u dat wilt, wanneer u dat wilt en met wie u dat wilt. Daarom hebben wij ons reisaanbod opgedeeld in een viertal groepen: Met de kinderen, Fiets en geniet, Ontdek en ontmoet en Sportief!.
Blijf altijd op de hoogte van de ontwikkelingen op KimTube.nl. Krijg als eerste te horen wanneer er nieuwe filmpjes van Kim en haar geile vriendinnen online zijn!
klik Gratis Kim Holland Film en vul jouw email-adres in en je krijgt een gratis Kim Holland film kado!