Lance Armstrong, zevenvoudig Tourwinnaar, wil één van de deelnemers zijn aan de Ronde van Frankrijk 2010.
De Amerikaan gaf op 12 juli aan dat de Ronde van Frankrijk 2009, die zijn comeback in de Tour betekende, "waarschijnlijk niet zijn laatste" zou zijn.[2] Dit zal hij doen namens de ploeg Team RadioShack, een nieuwe ploeg die in 2010 in het peloton verschijnt en waarschijnlijk Johan Bruyneel als ploegleider zal hebben.[3] Armstrong gaf aan dat hij ook enkele andere Astana-renners in zijn nieuwe team zou willen hebben, zoals Levi Leipheimer, Chris Horner en Andreas Klöden.[4]
Het eveneens nog op te richten Britse Team Sky, gesponsord door BSkyB, wil graag deelnemen aan de Ronde van Frankrijk 2010. Het team moet bijdragen aan de ontwikkeling van het Britse wielrennen, en wil binnen enkele jaren een Britse Tourwinnaar voortbrengen.[5] De ploeg, die ook Italiaanse invloeden zal hebben, zou onder andere Edvald Boasson Hagen en Thomas Lövkvist - in 2009 allebei uitkomend voor Team Columbia - hebben aangetrokken.[6]
De volgende zestien ploegen zijn zeker van deelname, conform het verdrag dat in augustus 2008 tussen de toenmalige ProTour teams en de ASO/RCS is getekend:
3 juli: 1e etappe Rotterdam - Rotterdam, 8 km (tijdrit) Campings in de buurt: - Camping Duinrell (34 km van Rotterdam)
4 juli: 2e etappe Rotterdam - Brussel, 224 km Campings in de buurt: - Camping Duinrell (34 km van Rotterdam)
5 juli: 3e etappe Brussel - Spa, 192 km Geen campings in de buurt
6 juli: 4e etappe Wanze - Porte de Hainaut, 207 km Geen campings in de buurt
7 juli: 5e etappe Cambrai - Reims, 150 km Campings in de buurt: - Camping La Croix du Vieux Pont (75 km van Reims)
8 juli: 6e etappe Épernay - Montargis, 185 km Campings in de buurt: - Camping La Croix du Vieux Pont (90 km van Reims)
- Camping Les Etangs Fleuris (99 km van Reims)
9 juli: 7e etappe Montargis - Gueugnon, 225 km Campings in de buurt: - Camping Château de l'Epervière (90 km van Gueugnon)
- Camping Lac de Panthier (4 km van Gueugnon)
10 juli: 8e etappe Tournus - Station des Rousses, 161 km Campings in de buurt: - Camping Château de l'Epervière (17 km van Tournus)
- Camping La Pergola (83 km van Tournus)
- Camping Domaine de Chalaine (83 km van Tournus)
- Camping Lac de Panthier (100 km van Tournus)
11 juli: 9e etappe van Station des Rousses - Morzine (Avoriaz), 189 km Campings in de buurt: - Camping la Serraz (92 km van Morzine)
12 juli: Rust in Morzine
13 juli: 10e etappe Morzine (Avoriaz) - Saint-Jean-de-Maurienne, 204 km Campings in de buurt: - Camping la Serraz (92 km van Morzine)
- Mondial Camping (4 km van Saint-Jean-de-Maurienne)
14 juli: 11e etappe Chambéry - Gap, 179 km Campings in de buurt: - Camping la Serraz (50 km van Chambéry)
15 juli: 12e etappe Sisteron - Bourg-lès-Valence, 180 km Campings in de buurt: - Mondial Camping (77 km van Bourg-lès-Valence)
16 juli: 13e etappe Bourg-de-Péage - Mende, 210 km Campings in de buurt: - Mondial Camping (84 km van Bourg-de-Péage)
- Camping Chateau Boisson (98 km van Mende)
17 juli: 14e etappe Rodez - Revel, 195 km Geen campings in de buurt.
18 juli: 15e etappe Revel - Ax-3 Domaines, 184 km Geen campings in de buurt.
19 juli: 16e etappe Pamiers - Bagnères-de-Luhon, 187 km Geen campings in de buurt.
20 juli: 17e etappe Bagnères-de-Luchon - Pau, 196 km Geen campings in de buurt.
21 juli: Rustdag in Pau
22 juli: 18e etappe Pau - Col du Tourmalet, 174 km Geen campings in de buurt:
23 juli: 19e etappe Salies-de-Béarn - Bordeaux, 190 km Campings in de buurt: - Camping le Ruisseau (72 km van Salies-de-Béarn)
24 juli: 20e etappe Bordeaux - Pauillac, 51 km (tijdrit) Campings in de buurt: - Camping Bonne Anse Plage (77 km van Pauillac)
- Camping Séquoia Parc (94 km van Pauillac)
25 juli: 21 etappe Longjumeau - Parijs (Avenue des Champs-Élysées), 105 km Campins in de buurt: - Camping les Etangs Fleuris (72 km van Longjumeau, 58 km van Parijs)
CRITÉRIUM INTERNATIONAL 2010 Du samedi 27 au dimanche 28 mars 2010, le 79e Critérium International comprendra 3 étapes pour une distance d’environ 300 kilomètres.
Les aspects sportifs
Le parcours
Du samedi 27 au dimanche 28 mars 2010, le 79e Critérium International comprendra 3 étapes pour une distance d’environ 300 kilomètres.
Les enjeux
Maillot Jaune - Classement général individuel au temps
Maillot Vert - Classement par points
Maillot Blanc à Pois rouges - Classement du meilleur grimpeur
De tour de france 2010 News Parcours download de kaart via de bijlage free download chart parcours
Tour de France 2010
Running from Saturday July 3rd to Sunday July 25th 2010, the 97th Tour de France will be made up of 1 prologue and 20 stages and will cover a total distance of 3,600 kilometres.
Distinctive aspects of the race
le Tourmalet climbed twice,
a hint of the Classics and cobblestones,
2 rest days,
23 level 1, level 2 and highest level mountain passes.
A hint of the Classics and cobblestones
This 3rd stage, Wanze-Arenberg Porte du Hainaut, will include 7 cobbled sectors over a total distance of 13,2 kilometres, divided up as follows:
3 sectors over a total distance of 2,2 kilometres in Belgium,
4 sectors over a total distance of 11 kilometres in France.
The last five times that cobbled sectors were included on the Tour programme, the total number of kilometres was as follows: 1982: 16,9 km - 1983: 28,4 km - 1985: 10,5 km - 1989: 8,5 km - 2004: 3,9 km.
The stages
Stage
TYPE
Date
Start and finisch
Distance
P
Prologue
Saturday 3 July
Rotterdam > Rotterdam
8 km
1
Plain
Sunday 4 July
Rotterdam > Bruxelles
224 km
2
Hilly
Monday 5 July
Bruxelles > Spa
192 km
3
Plain
Tuesday 6 July
Wanze > Arenberg Porte du Hainaut
207 km
4
Plain
Wednesday 7 July
Cambrai > Reims
150 km
5
Plain
Thursday 8 July
Épernay > Montargis
185 km
6
Plain
Friday 9 July
Montargis > Gueugnon
225 km
7
Medium mountains
Saturday 10 July
Tournus > Station des Rousses
161 km
8
High Mountains
Sunday 11 July
Station des Rousses > Morzine-Avoriaz
189 km
R
Rest Day
Monday 12 July
Morzine-Avoriaz
9
High Mountains
Tuesday 13 July
Morzine-Avoriaz > Saint-Jean-de-Maurienne
204 km
10
Medium mountains
Wednesday 14 July
Chambéry > Gap
179 km
11
Plain
Thursday 15 July
Sisteron > Bourg-lès-Valence
180 km
12
Hilly
Friday 16 July
Bourg-de-Péage > Mende
210 km
13
Plain
Saturday 17 July
Rodez > Revel
195 km
14
High Mountains
Sunday 18 July
Revel > Ax-3 Domaines
184 km
15
High Mountains
Monday 19 July
Pamiers > Bagnères-de-Luchon
187 km
16
High Mountains
Tuesday 20 July
Bagnères-de-Luchon > Pau
196 km
R
Rest Day
Wednesday 21 July
Pau
17
High Mountains
Thursday 22 July
Pau > Col du Tourmalet
174 km
18
Plain
Friday 23 July
Salies-de-Béarn > Bordeaux
190 km
19
Individual time-trial
Saturday 24 July
Bordeaux > Pauillac
51 km
20
Plain
Sunday 25 July
Longjumeau > Paris Champs-Élysées
105 km
The 2010 Tour de France will include a total of 23 mountain passes or summit finishes classified level one, level two and highest level. They are divided up as follows:
1 in the Jura
8 in the Alps
2 in the Cévennes
12 in the Pyrenees
In the five previous editions of the race, the total was as follows: 23 in 2005, 22 in 2006 and 2007, 17 in 2008 and 20 in 2009.
A vivid, clear-cut image, like a vision: hundreds of thousands of jubilant spectators gathered in closed, uninterrupted ranks at the heart of Rotterdam, clapping and cheering at the Tour Start. An absolute certainty: at the beginning of July 2010, our Dutch friends will welcome the Tour de France with fervour and enthusiasm in a magnificent popular celebration on a par with last year’s festivities – even more spectacular than usual – for the length of the race route, and for a full three weeks.
This passion for the Tour is deeply rooted. If it has traversed the years and braced all hurdles, it is thanks to Henri Desgrange and his organising team. One hundred years ago it was their heroic audacity – or their folly or recklessness, dependent on opinion – that perfected the structure, the backdrop to the event, by adding an element that to this day no-one has ever wanted to remove: mountains! In this way, reaching the summits seven years after its creation, the Tour rose to new heights.
After climbing the peaks of the Jura and the Alps, we will pay tribute to our magnificent Pyrenees with four key stages in the third week of the race. On the programme: the hitherto legendary mountain passes of 1910, with the mythical Tourmalet in pole position, but also more recent 21st century conquests, like the Pailhères and the Port de Balès, confirmation of the Tour’s constant forward shift.
Prior to this, the riders will already have encountered an element that should add particular spice to this year’s race: cobblestones, divided into seven sectors and thirteen kilometres that will, evidently, delight some and terrify others. Imagining that the 2010 Tour could also – and why not? – be played out on the flat is a manner of saluting and celebrating, one hundred years later, the history of the Tour and the “invention” of high mountains…
Christian PRUDHOMME Director of the Tour de France
intelende vingers, dode of gevoelloze handen bij het fietsen? Wie kent het niet?
Hier een paar tips om dit vervelende fenomeen te verminderen:
1. Handschoenen.
Fietshandschoenen met een schuimrubber of gel binnenkant, verdelen de druk van het handvat over een groter gedeelte van de hand. Bovendien absorberen ze zweet en na een valpartij hoef je niet de steentjes uit je hand te pulken.
2. Zadel naar achter verschuiven.
Hoe verder het zadel naar achteren zit, hoe kleiner het kantelende moment naar voren, hoe minder druk er op het stuur rust.
Het lijkt tegenstrijdig, maar ook al schuif je het zadel 5 mm naar achteren, de druk op het stuur wordt merkbaar minder. Dit komt omdat het zwaartepunt meer boven of achter de trapas komt te liggen. Wanneer het zadel erg ver naar achter wordt geschoven, moet ook het stuur naar achter om de zadel-stuur afstand hetzelfde te houden.
Het zadel is te verschuiven door de klem los te maken.
3. Ergonomische handvatten. Handvatten met een zogenaamd vleugeltje verdelen de druk over een groter oppervlak. Bovendien zorgen ze ervoor dat de pols niet knikt. (mits goed afgesteld). Een geknikte pols zorgt voor minder doorbloeding. Ergonomische handvatten zijn het meest effectief als ze op het stuur geklemd worden door een bout. Dan kunnen ze namelijk niet afzakken als je erop leunt.
4. Stuur met kromming of knik. Indien het stuur even hoog of hoger staat dan het zadel, dan is een beetje kromming in het stuur wel zo prettig. Bij een recht stuur en een rechtop houding wijzen de ellebogen naar buiten en leun je aan de buitenkant van de hand. Dit levert een vervelend drukpunt op. Er zijn sturen met kromming/knik van 12, 15, 30 en 45 graden. (Een "recht" mtb stuur heeft een knik van 5 graden.)
5. Stuur inkorten.
Veel sturen zijn ontworpen voor breedgeschouderde mountainbikers. Voor lange afstandsfietsers en fietsers met smalle schouders is dit veel te breed. Hierdoor raken de schouders vermoeit en ontstaan nek-schouder klachten. Maar ook tintelende vingers worden soms verholpen door een stuur met de juiste breedte. Probeer eerst een klein stukje (aan beide kanten 1 cm) af te zagen. Dan proberen, en eventueel nog een stukje afzagen. De vuistregel is om de armen parallel te hebben. (stuur is even breed als de schouders) Dit lukt in de praktijk meestal niet, aangezien er ook ruimte nodig is voor remhendels, shifters, bel, computer, etc.
6. Bar ends. Een tweede positie op het stuur waar je de handen kunt plaatsten is een aangename afwisseling. Door regelmatig te verpakken worden tintelende vingers voorkomen.
Ergonomische barend met ergon handvat - geintegreerde barend - lange barend
7. Stuur hoger zetten. Een te laag stuur zorgt ook voor meer druk op de handvatten. Zet het stuur 1 of 2 centimeter hoger.
8. En tot slot: harder trappen. Hoe harder je fietst, hoe meer je aan je stuur gaat trekken. Dit is goed merkbaar in de bergen. Hier zul je nauwelijks tintelende vingers hebben tijdens het klimmen.
Dit is ook het compromis tussen een sportieve fiets en een comfort fiets. Een sportieve fiets heeft bij het hard trappen een lichte druk op het stuur, maar wanneer je langzaam rijdt wordt de druk erg groot.
Als je op een comfort fiets hard wilt trappen dan duw je jezelf naar achteren. Hierdoor moet je aan het stuur gaan trekken. Dit is niet comfortabel en niet efficient. Maar op een rustig tempo ontspannen rijden gaat hier het best mee.
Deze vraag krijgen wordt ons regelmatig gesteld en er is slechts een antwoord: De band die aan jouw eisen voldoet.
De een vind bijvoorbeeld antilek eigenschappen belangrijk, de ander rolweerstand of levensduur. De ideale band bestaat (nog) niet, dus wordt het een compromis.
De belangrijkste eigenschappen van een band zijn:
grip
levensduur
antilek eigenschappen
rolweerstand
rijeigenschappen/wegligging
prijs
Grip
Er zijn twee soorten grip. Op asfalt en op onverharde ondergrond. Op asfalt heeft een slick (gladde band) het meeste grip. Er is immers zoveel mogelijk contact met het asfalt. Eventueel zijn er aan het rubbercompound (rubber mengsel) nog toevoegingen gedaan om de grip te verhogen.
Op onverharde ondergrond geeft het profiel grip. Hoe losser de ondergrond, hoe groter de noppen moeten zijn. Voor vakantiefietsen is een band die hier tussen in zit het meest geschikt. Een beetje profiel voor grip op losse ondergrond (of bladeren ed) maar toch glad genoeg voor op het asfalt.
Bedenkt ook dat je op fietsvakantie nog zo'n 20 kg bagage aan je fiets hebt hangen. De noodzaak voor een grof profiel wordt dan ook een stuk minder.
Profiel
Het profiel bepaalt de grip en een gedeelte van de rolweerstand. Hoe gladder het profiel, hoe lichter de band rolt. Ook hier moet de gulden middenweg gevonden worden, en is per gebruiksdoel verschillend.
Er is trouwens geen profiel nodig bij een fietsband om het water af te voeren. Het zogenaamde aquaplaning ontstaat bij een fietsband pas bij ca 200 km/u. Dit komt door de smalle en ronde vorm van een fietsband.
Wrijving
Wrijving is de grip van de band en niet de rolweerstand.
Ter verduidelijking:
Wanneer je bijvoorbeeld over het ijs fietst is er minder wrijving. Dit merk je met optrekken, remmen en door de bocht gaan. Maar de band rolt niet lichter dan over asfalt.
Levensduur
De levensduur van een band wordt bepaald door:
slijtage van het oppervlak
sterkte van de zijwanden
verminderen van de lekbestendigheid
Bij normale slijtage wordt het loopvlak van de band afgesleten. Het profiel wordt minder en de lekbestendigheid wordt door het dunnere rubber ook minder. Op ten duur zal de band moeten worden vervangen. De gebruikte rubbercompound bepaald hoe snel dit gaat.
Falen van de zijwanden. Door uitdroging en door zware belasting slijten de zijwanden. Deze kunnen het begeven lang voordat bijvoorbeeld het profiel op is. Fietsen op te zachte banden versnelt dit proces.
Verminderen van de antilek eigenschappen. Na verloop van tijd verzamelen zich stukjes glas, steentjes e.d in het loopoppervlak van de band. Deze veroorzaken gaatjes en scheurtjes in de toplaag. De band wordt poreus. De band is versleten op het moment dat je vind dat hij te vaak lek gaat. Het profiel kan dan nog intakt zijn.
Antilek eigenschappen
Er zijn verschillende antilek lagen:
Dun kevlar versterkt rubber. (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon) Deze laag biedt een matige antilek bescherming. Rijeigenschappen en gewicht worden matig beinvloed.
Dikke caoutchouc (natuurrubber) van ca 5 mm. (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Plus) Deze laag biedt de beste lekbescherming. De dikke laag voorkomt dat doornen, glas of rubber doordringen en de binnenband kunnen raken. De band wordt wel veel zwaarder en rijeigenschappen worden beinvloed.
Kevlar weefsel (dichtgeweven) (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Supreme en XR) Ook hierin een verschil tussen dicht en zeer dicht geweven. Het laatste is beter. Rijeigenschappen en gewicht worden nauwelijks beinvloed. Zorgt voor een goede lekbestendigheid.
Schwalbe Marathon - Schwalbe Marathon Plus - Schwalbe Marathon XR
Rijeigenschappen
Hier bedoel ik comfort en wegligging mee. Hoe gedraagt de band zich wanneer je schuin door de bocht gaat? En stugge zijwanden (wangen) verminderen bijvoorbeeld het comfort.
De opbouw van de band (karkas), rubbercompound, antileklaag en profiel hebben alle invloed op de rijeigenschappen.
Rolweerstand
De rolweerstand is de kracht die nodig is om het wiel te laten rollen, en hangt af van de vervorming (indrukking) van de band:
Druk waarmee de band is opgepompt. Hoe harder de band is opgepompt, hoe minder vervorming.
Maat van de band. Hoe groter en breder een band is, des te ronder wordt het contact oppervlak met de weg. Een rond contactoppervlak heeft een kleinere omtrek dan een ovaal contactoppervlak, dus minder vervorming.
Opbouw en materialen van de band. De opbouw van de band bepaalt hoeveel energie het kost om de band te vervormen. Een dunwandig soepel bandje vervormt makkelijker dan een stugge band.
Profiel. Profiel zorgt voor extra rolweerstand. Niet alleen de band vervormt in zijn geheel, maar ook het profiel zelf vervormt. Denk maar eens aan de noppen van een mountainbike band. Deze buigen om, zodra ze contact met het rijvlak maken.
Prijs
De prijs van banden varieren van 2 tot 50 euro. Het is heel goed mogelijk om een paar duizend kilometer te kunnen fietsen met een band van twee euro. Dit levert ongetwijfeld de laagste prijs per kilometer op. Maar de lekbestendigheid, sterkte van de band of rolweerstand zullen niet te vergelijken zijn met duurdere varianten. Je hebt dus wat meer geluk nodig met een goedkope band.
Vragen:
Brede banden roller lichter dan smalle banden. Is dit waar?
Ja. Bij gelijke druk rollen brede banden lichter dan smalle banden. De vervorming van de brede band is namelijk kleiner dan de vervorming van de smalle band.
Voorbeeld:
We nemen een fietser van 70 kg, bagage achterop 15 kg en een fiets van 15 kg. Nu draagt het achterwiel een last van ca 60 kilo.
De brede band (50 mm) en de smalle band (32 mm) zijn beide opgepompt tot een druk van 4 bar.
Beide banden hebben namelijk hetzelfde contactoppervlak:
4 bar = 4 kg per vierkante centimeter. 60 kg / 4 = 15 vierkante centimeter.
De brede band hoeft dus veel minder te vervormen. Het vervormen van de band kost energie en dit is de rolweerstand.
Overige voordelen brede banden:
Meer grip.
Meer comfort.
Je kunt makkelijker over onverharde wegen rijden.
Minder kans op snakebite.
Bandenspanning is minder belangrijk dan bij smalle banden.
Banden gaan langer mee.
Waarom rijden wielrenners dan niet op brede banden?
Dat doen ze ook. Vroeger reden ze op 18 mm banden, tegenwoordig op 23 mm. Er zijn echter ook een aantal beperkingen voor de breedte:
Brede banden kunnen niet zo hard worden opgepompt. Als je met 9 bar wilt fietsen, heb je weinig keuze.
Brede banden hebben meer luchtweerstand. De luchtweerstand wordt een belangrijke factor boven de 25 km/u.
Brede banden zijn zwaarder. Accellereren kost meer tijd en energie.
Zijdelingse stabiliteit wordt minder. Als je met 40 km/u plat door de bocht gaat, zul je dit merken.
Blijf altijd op de hoogte van de ontwikkelingen op KimTube.nl. Krijg als eerste te horen wanneer er nieuwe filmpjes van Kim en haar geile vriendinnen online zijn!
klik Gratis Kim Holland Film en vul jouw email-adres in en je krijgt een gratis Kim Holland film kado!