We zijn er. 38 graden dat is aanpassen. Maar dat niet alleen. Het is toch een cultuurschok. Een land van contrasten. Dor en stoffig, arm en toch vrolijke mensen. Op de achtergrond prachtige besneeuwde toppen. We logeren nog erg luxueus, het logement is pas voor de tweede week open. Raar maar waar, we hadden 2 leuke ontmoetingen met Hollanders. De eerste van Ecotours: hij maakte ons wegwijs in de stad. De tweede had net een fietsreis er op zitten. Ongeveer dezelfde route als wij gaan doen. Zijn enthouisiasme was aanstekelijk en de goede tips zullen we zeker meenemen. Vanavond nog enkele uren de toerist uithangen, morgen begint het echte fietswerk. Warm en stijgend. groetjes mark paul miriam
Ik breng even nieuws uit van mama, ze stuurde me 2 smsjes, eentje vanuit Moskou, een ander vanuit Bishkeck. Om 5u deze nacht stuurde ze me: Goed aangekomen in Moskou, kleine turbulenties tijdens vlucht, klein vliegtuig, even geslapen. Er was slecht warm eten in de vlieger en ze was in de transit waar ze een 4,5 liter fles vodka zag :) Het andere was om 13u 45 vanuit Bishkek; Goed geland in Bishkeck, over maanlandschap gevlogen, drukkend warm. Fietsen en bagage bijna ok en ze zijn nu op weg naar het hotel en naar de grote tocht, de nieuwe wereld.
Spannend! Groetjes, Jana (de foto's komen zo spoedig mogelijk!)
Zaterdag 12 juli. Vandaag om 23 u 55 vertrekt het vliegtuig naar Moscow. We komen daar aan om 5:25 (2u tijdsverschil) Om 10:05 vertrekken we naar Bishkek en landen daar om 16:15. (Belgische tijd 12u15, dus samen 4u tijdsverschil)
Terugkomen doen we op zaterdag 13 september. We vertrekken om 11:40 in Beijjing en vliegen weer via Moscow. We overbruggen dan 6 u tijdsverschil en komen om 22:55 aan in Zaventem.
Roger? Hij gaat mee! Voelbaar aanwezig in onze gedachten.
Het lijkt onwezenlijk. Twee jaar voorbereiding. En nu is het zaterdag 12 juli 2008.
Ik ben er helemaal niet klaar voor. Vallen een week voor het vertrek is geen aanrader, het ontregelt heel de planning.
Gezondheidsbulletin? De voorbije week heb ik mijn bezorgde reisgezellen regelmatig een verslag gegeven. De blauw-zwarte vlekken krijgen gele en groene tinten. De schaafwonden jeuken. Dat zijn beide tekens van genezing. Mijn gekeneusde ribben zijn vooral s'nachts ambetant. Mijn arm is momenteel nog het grootste obstakel. Ik heb er nog niet genoeg kracht in, om goed te sturen. Een fiets met bagage en oneffen wegen, momenteel zal dat nog moeilijk gaan. Maar de wijze raad in acht genomen: het is pas dinsdag dat we echt gaan fietsen, dus zal het weeral wat beter gaan.
Vrijdag had ik de ongelooflijke luxe om in de zon, in mijn T-shirt en op mijn sleffers naar Werchter te fietsen (de wei ligt op een vijftal kilometers) en daar een geweldig concert van Neil Youngmee te maken.
Zaterdagmiddag zou ik nog snel even naar de fietsenwinkel rijden om reservespaken te halen.
Met dezelfde T-shirt, sleffertjes, uitzonderlijk zonder helm maar de muziek nog in het hoofd, werd ik door een stevige rugwind vooruit geduwd.
Dertig per uur, sleffers en een stevige verkeersdrempel. De klassieke fractie van een seconde, voet schiet van het pedaal, controle kwijt en pats de straat op.
Eerst wat groggy liggen bekomen, dan systematisch scannen waar het allemaal pijn doet,
inwendig vloeken. Op dat moment komt de hulp ter plekke. De eerste vraag: Moet ik een ambulance bellen geeft aan hoe die toeschouwer het spektakel interpreteert.
Een week voor het vertrek, is de eerste reactie: Nee, nee, het zal wel gaan, bedankt.
Dan voel ik de buil op mijn hoofd. Het is alsof men een half ganzenei onder mijn hoofdhuid heeft gestoken. Nu word ik wel echt bang, zon buil heb ik nog nooit gehad. De tweede helpende hand, heeft ondertussen mijn fiets opgeraapt, daar lijkt op eerste zicht niks mis mee.
Ik twijfel even over de buil, ik moet wel stevig op mijn hoofd terecht zijn gekomen, maar opteer toch voor de piste om terug naar huis te fietsen. Het duurt wel enkele minuten voor ik terug in staat ben te starten, maar voilà, het is niet meer dan dat.
Op terugweg zie ik de mensen kijken naar mijn geschaafde ledematen, maar wat me meer opvalt is mijn linker arm. Ik kan er geen kracht mee zetten en het verergerd met elke trap die ik doe. Thuis wil ik eerst en vooral de schaafwonden ontsmetten. Doordat ik mijn arm hoe langer hoe minder kan bewegen is het moeilijk. Als Danielle een half uur later ook thuis komt, is het me al duidelijk: we moeten naar spoed. En zeggen dat Danielle in de voormiddag al met Anke, die met haar brommer was gevallen, naar de dokter was geweest.
Verzorging, onderzoek, röntgenfotos van elleboog en ribben en ten slotte de geruststellende conclusie: geen breuken enkel gekneusd!
Oef, zaterdag vertrekken komt niet in het gedrang.
Tot de volgende morgen, de buil is met ijs tot aanvaardbare grootte gereduceerd en de elleboog lijkt al veel mobieler, maar de ribben (weer inwendig gevloek!).
Een tent in of uit kruipen, dokkeren over een gravelweg, het lijkt mij niet realistisch.
Maar als het moeilijk wordt, is de oplossing dikwijls nabij.
De wijze raad van mijn moeder: het is vandaag op zijn ergst, vanaf vandaag kan het alleenmaar beteren.
Mark
(De raad van de huisarts: thoraxverband en genoeg pijnstillers zal ook wel wijze raad zijn.)
Een stukje uit het tijdschrift: de vakantiefietser.
Uit de vakantiefietser no3 zomer 2008.
De Pamir, Tadzjikistan.
Vanaf Murgab rijden we heel dicht langs de Chinese grens. De vallei wordt smaller en we klimmen naar de hoogste pas op deze route: de 4655 meter hoge Ak Baital-pas. Dan volgt een afdaling van ongeveer 60 kilometer naar Kara Kul, het hoogste meer van Centraal Azië. Een afdaling klinkt goed, alleen over de wasbordweg gaat dat niet zo heel snel. Vanaf de pas wordt het wegdek namelijk weer slechter. We hoeven niet veel te trappen, maar het gaat zeker niet zoevend. Aan het Kara Kul-meer ligt een plaats met dezelfde naam. Het uitzicht daarvandaan op de omliggende bergen is fantastisch. Met helder weer zie je bijvoorbeeld de Pik Lenin.
Na Kara Kul rijden we om het meer, erg mooi, naar de Kyzyl Art-pas. Net voor deze pas is de grens met Kirgizië. We verlaten Tadzjikistan in stijl, want de soldaten bij de grens nodigen ons uit voor de lunch. Zelfs zij zijn dus gastvrij.
De wakkere lezer zal opmerken dat wij deze weg andersom zullen rijden.
Zoals ik de 20 km heb gelopen voor het medisch werk van Elly Van Reusel op de Filippijnen in de
sloppenwijken van Manila (zie voor meer info ophttp://www.alyado.info ) en ik op mijn 50 ste verjaardag deze droom, fietsen in Azië deelde met de droom van het Elly, het project Alyado.
Ze reageerde onlangs op ons blog om mij en vooral velen onder jullie te bedanken voor de steun die gegeven is ter gelegenheid van mijn verjaardag en het lopen van de 20 km :hey myriam and friends,fijn te lezen dat je onze richting komt uitgefietst ; al is Beijing toch nog een slordige 2500 km van Manila. nog eens bedankt om je gulle bijdrage voor ons medisch werk in de sloppenwijken voor je 50ste verjaardag; en een heel heel heel goede reis gewenst.Ik hoorde van rogers dood via een mooi filmpje op youtube; de foto's van jullie herdenking zijn ook mooi.
Beste lezer, ga eens een kijkje nemen op http://www.alyado.info. De noden zijn groot mede met de tyfoon die einde juni door de Filippijnen trok : .In Metro Manila waren vooral de 'urban poor' communities het hardst getroffen. De sloppenwijken zijn vaak ingepland in de laaggelegen delen van de stad en de infrastructuur is er haast onbestaande. Honderden families moesten worden geevacueerd naar veiliger oorden op het toppunt van de tyfoon. Ook wij zijn deze keer niet gespaard gebleven.
Ik wil ervoor fietsen. Ons objectief is 3500 km fietsen.
An, ik wil je alvast bedanken voor de steun en vooral dat je me op het idee bracht om dit ook hier te vertellen.
Het zal me goed doen als ik meter per meter de berg zal veroveren dat het niet enkel voor mijn plezier is dat ik het doe, maar te weten dat ook de noden van deze mensen gelenigd worden.
Alvast heel erg bedankt
Miriam
PS : Vermeld bij je eventuele storting Fietsen van Bishkek naar Peking
Toen ik 30 werd, ben ik voor de eerste keer buiten Europa geweest, ook mijn eerste keer vliegen. Ik ben naar Palestina geweest een solidariteitsreis met de strijd van het Palestijnse volk.
Op mijn 40 werd het Cuba : het land van Che Guevara,
En enkele jaren geleden met mijn 50 in het vooruitzicht, wou ik graag naar Azië.
Ondertussen was het fietsen in mijn leven gekomen.
Het eerste grote idee was om te fietsen van Moskou naar Peking.
Toen ik dit naderbij op de kaart bekeek, bleek dit toch niet zo realistisch te zijn.
Ik heb natuurlijk geen vele maanden vakantie. Ik wou wel eens langer weg dan de klassieke 3 weken, maar langer dan 2 maanden kon ik niet bij mekaar sprokkelen. Ondertussen las ik het boek van Frank Van Rijn : De twee scherven. Hij fietste op 3 maanden van Islamabad naar Peking (7800 km) Ik was verkocht : zijn verhaal sprak me aan.
Met wie wou ik deze reis maken?
Ik maakte een lijstje met 10 namen, 5 mannen, 5 vrouwen, met wie ik het wel zag zitten om langer dan 3 weken op vakantie te gaan. Ik stuurde hen een mailtje.
Roger was mijn eerste medestander.
In het najaar van 2006 sprak ook Mark zich uit dat hij graag mee zou gaan. Maar 2007 (het jaar dat ik 50 werd) was voor hem te vroeg. 2008 was meer haalbaar voor hem. Ach ja, waarom ook niet. In 2008 ben ik nog 50.
En ik was content : uitgerekend die mannen die ik aangestoken heb om te gaan fietsen, wouden met mij naar China gaan.
Mark ken ik vanuit de chiro. Jaren hebben we geen contact gehad. Hij was op mijn 40 ste verjaardagfeest. 5 jaar later kwam ik op zijn 25 jaar huwelijksfeest terecht. Het was net voor mijn eerste fietsreis naar Venetië. Ik sprak hem er enthousiast over. Dat zou ik ook nog wel eens graag doen reageerde hij. Na deze reis namen we initiatief om naar Nice te fietsen over de Alpencols. En ik stuurde hem ook een mailtje. Hij reageerde als één van de eersten. Dit is een jongensdroom Sindsdien heeft hij half Europa veroverd met de fiets...
Met Roger ging ik eerder al op vakantie : roger en Franci met de kinderen (6), Ludo en ik met de kinderen (5), Kris en Annemie, Frans en Mie, ...Stappen in de bergen. Roger hoorde ook mijn enthousiaste verhalen over de fietsreizen. Hij kocht hem een nieuwe fiets en ging op zondag meefietsen. De Dolomieten was zijn eerste fietsreis.
Maar we vonden 3 zon ongelukkig getal. Een vierde fietser erbij zou ons een mooi aantal geven.
Op een winteravond in december 2007, kreeg ik een telefoontje van Paul.
Mag ik nog mee naar China gaan? Maar natuurlijk, fijn zeg... een 4de man dat vinden we fantastisch. En ... 68 jaar !
Paul ken ik van de fietsreizen en in het bijzonder van ons tocht boven de Tourmalet.
Op de rustdag in de Pyreneeën beklom ik in de voormiddag de Tourmalet. Picknick had ik niet meegenomen, want ik ging wel op de camping eten, ik zou op de middag wel terug zijn.
Boven op de Tourmalet vertelde Paul me dat hij het gravel pad dat naar de Pic du Midi de Bigorre (2880m hoog) leidde, wou verkennen. Ja, en ik en bergen...dat trekt aan en ik mee om een stukje mee te verkennen, even maar tot achter de hoek, want ik had geen picknick bij. Ach, zegt Paul ik heb nog wel een boterham met choco over. En achter de hoek, enkele bochten verder en 150 m hoger, kwam die boterham goed van pas...Het was pas tegen de avond, het avondeten stond al te dampen op de tafel, dat we terug toe kwamenop de camping. Ja, het was een uitgelezen mooie dag geweest in de Franse Pyreneeën, prachtige vergezichten daar boven op de Pic. En ik wist toen meteen wie ik mee naar China wou nemen.
12 juli om 5 voor 12 ('s avonds) nemen we het vliegtuig naar Moskou zondag rond 17 u landen we in Bishkek. Maandag wat inkopen doen en dinsdag 15/7 het echte vertrek! Van Bishkek via Snosnovaka richting Suusamirvallei. Na Suusamir volgt de eerste 'echte' pas: Töö-Ashuu 3586 m. Het Song Köl meer is toeristisch maar staat toch zeker op het programma. Volgen dan: Kazaman, Kök Art, Özgon, Gülcho. ( Kirgiziës tweede grootste stad Osh (komen die tovenaars daar van?) laten we links (letterlijk rechts) liggen, als het kan.) Na Gülcho komt nog Sari Tash. Daar moeten we beslissen of we via de Pamir Highway en dus Tadjikistan fietsen, of korter naar Kashgar rijden via de Erkech stam pas. In geval iemand last krijgt van hoogteziekte is die tweede optie noodzaak.
Anders rijden we minimum een week constant boven 3500 meter op de Pamir Highway. De grens tussen Kirgizië en Tadjikistan is De Kizil Art pas (4280 m) Dorpjes? nederzettingen? die we verder tegenkomen: Katali, Qarakol, Muzkol. Dan volgt vermoedelijk het hoogste punt van onze reis: de Kotali Aqbaytal, een pas op 4655 m. In het stadje Murghab verlaten we de Pamir Highway richting China.
We nemen de Kulmapas naar China. Deze is onlangs geopend voor toeristen en geeft ons een avontuurlijk pioniergevoel.
We komen dan ter hoogte van de Muztagata (7546m) China binnen op de Karokorum Highway, ons oorspronkelijk traject.
Via Kashgar nemen we de noordelijke zijderoute : Artux, Aksu en Kuga zijn de volgende grote steden die we aandoen.
In Kuga wijken we af van de zijderoute en steken we de hemelse bergen door via Bayambulak naar Kuytun.
Urumqi is de grootste westelijk stad in China die we aandoen. Even afwijken naar hemelse meer is ook een van onze opties.
Ewirgol, Toksun, Turpan (laagste punt van onze reis: hier zitten we onder het zeeniveau), Shansan, Hami om onze eerste 8 weken te eindigen in Dunhuang. Daar nemen we een binnenvlucht naar Beijing waar we onze laatste week doorbrengen.
Dit is het plan. Wat de realiteit wordt, dat kan je over 2à 3 maanden lezen als het ons lukt onderweg internet te vinden en onze eerste indrukken hier neer te schrijven.
De reisweg:
Heel China: De bovenstaande provincie Xingjiang situeert zich in het noord-westen. De meest westelijke stad is Kasghar. De witte vlek ernaast de Takla Makan woestijn.
In de mail van Paul, maandagavond: "Dus hebben we de visa voor China in handen of ze liggen eigenlijk op de Kirgizische ambassade. Volgende donderdag 3 juli mag ik ze komen afhalen. Eerst stelde ze 7 juli voor maar dat vond ik te laat."
Na Kirgizië nog Tadjikistan, veel overschot zullen we dus niet hebben. Mark
Entingen, het hoort er blijkbaar bij. Hepatitis, tetanus, buiktyfus en hondsdolheid.
Van die laatste moet ik nog de derde spuit krijgen volgende week.
Het imuumstelsel wordt zwaar op de proef gesteld. Gisteren heb ik met Wim Vdb nog een fietstocht gedaan, dit doen we wel eens meer, het is telkens een deugddoende dag. Gisteren reden we de Ronde van Vlaanderen route, maar ik voelde me duidelijk niet in vorm. Enkele zware werkweken met dan al dat gespuit erboven op zullen daar wel veel mee te maken hebben. Een festijn van rode- en stekelbessen en als toetje een berg frambozen, daar eindigde we gisteren mee. Je zou voor minder er terug bovenop komen. Benieuwd wat we de volgende maanden geserveerd zullen krijgen. Sinds mijn marathon in Antwerpen (april) ben ik drie kilo verzwaard, ik heb zo'n stil vermoeden dat ik die in september vlotjes kwijt zal zijn.
Spannend zeg, die aanvraag van het visum op het consulaat van china Staat er al een wachter voor de ingang die vraagt waarvoor je komt en of je alles meehebt : formulier, paspoort, vliegtuigtickets, hotelbookings Ja we hebben alles mee Dan aanschuiven in één van de rijen We horen allerlei vragen stellen aan onze voorgangers over tickets, hotelbooking... Paul is er niet gerust in Ik denk, ja dat hebben we allemaal Het is onze beurt Ik schuif de formulieren onder het glas door samen met de paspoorten De vliegtuigtickets volgen en dan de hotelbooking De man achter het loket kijkt alles goed na, leest onze ingevulde formulieren Spannnend Hij stelt geen vragen... Hij neemt een boekje, schrijft een ticketje wordt nog even onderbroken door een collega schuift het ticketje onder het raampje door 'next monday' dit is al een eerste stap over de grens china komt dichterbij oef een eerste spanning valt weg... wat een heerlijk gevoel