Beleef de kick van oceaanracen op een kleine zeilboot.
03-12-2008
Thomas Hawk.
Thomas Hawk is een mini-transat zeilboot. Dit zijn raceboten die, om de budgetten laag te houden, binnen een "box rule" geconstrueerd worden. Dwz. maximaal 6,50 m lang, 3,00 m breed en, afhankelijk of het een serie boot of een prototype is, respectievelijk 1,60 of 2,00 m diepgang. Maximale "airdraft" is 12,00 m. Ttz. van op de waterlijn tot het hoogste puntje van de mast.
Thomas Hawk is een prototype van de hand van Pierre Rolland. Een gekende Franse architect oa. van de Bongo, Pogo 1, Pogo 850, Malango..... http://www.rolland-archi.com/
Thomas Hawk is een proto die uit de mal van de Pogo 1 is gemaakt, de basis van de zeer succesvolle "Amnesty International".
De boot heeft een gematigd onderwaterschip met een niet te sterk breed uitgebouwd achterschip. Dit resulteert in een vaargedrag dat op alle koersen werkt. Ook aan de wind. Op zelfs redelijk woelig water kan men slagen maken van +/- 40° aan de wind. Op de ruimere koersen zal hij iets minder snel gaan planeren maar eens in plané zal hij minder gevoelig zijn voor stuurfoutjes.
Aan de wind hebben deze scheepjes de neiging paaltjes te gaan pikken! Dwz dat ze eigenlijk over de golven heen kaatsen. Niet echt een aangename koers op dat moment, maar dmv. 200 liter centraal geplaatste ballasttanks kan men de boot verzwaren en zo een rustiger, doorduwender vaargedrag bekomen. Voor meer power kan men de kiel dmv. een takel naar loef trekken. Het verlies aan lateraal oppervlak wordt gecompenseerd door een centraal zwaard.
Hij is iets te zwaar om nog goed mee te kunnen in de races voor deze bootjes. De huidige boten worden volledig in carbon gebouwd en kosten dan ook navenant! De mast is ook nog aluminium, hetgeen sinds kort geen vereiste meer is (vroeger verboden) en er ook carbon masten toegelaten zijn. De giek, boegspriet en uithouders zijn carbon. Zet er een nieuwe mast op in carbon en je bent opnieuw up-to-date! De huidige mast is echter ook nieuw sinds 2003 en heeft slechts één oversteek op zijn actief.
Oude naam: "Pour les enfants du monde"
Gewicht ongeveer 1000 kg.
Thomas Hawk is gebouwd in 1997 en heeft de eerste race meegedaan in 1999. in Het schip is gebouwd volgens de sandwich infusion techniek. De romp is een balsa met E-glass polyester laminaat. Het dek is multiplex en de opbouw volglas. De zwenkkiel is een stalen H-profiel, bekleed en geprofileerd met polyester. De bulb (350kg) is lood.
De vereisten van de mini klasse voor deze klasse boten gesteld, zijn zo groot dat deze boten, ondanks dat ze zo licht zijn, zo veilig zijn dat je er gerust enige foutjes kan op maken zonder dat je onmiddellijk afgestraft wordt! Tenslotte moeten er zelfs minder ervaren zeilers de oceaan mee over in soms veeleisende omstandigheden. De stabiliteit wordt bvb getest door de boot plat te trekken en met de kiel in de minst gunstige positie (naar de verkeerde kant) moet men nog een gewicht van 45 kg aan de top van de mast kunnen hangen zonder dat de boot doordraait!
Je mag niet vergeten dat er aan de wind toch nog steeds ongeveer 40 m² zeil op staat! Ruimere wind komt daar nog eens een spi van 80 m² bij! Dit alles voor een gewicht van 1000 kg.
Een blik naar achteren toe onder de kuip. Ontdek de hydraulische motor van de NKE autopilot. Onderdeks zit de plunjer die in de kuip ontkoppelbaar is voor meer gevoel bij manueel sturen. Twee onderhoudsvrije batterijen zorgen voor de energie. Links één van de twee verplichte lenspompen.