Dit blog is een onderdeel van EVODISKU WAT IS DE BEDOELING EN WAAR STAAT DIT BLOG VOOR
****Wie meent dat alles inmiddels wel over de evolutietheorie gezegd is en dat de discussie gesloten kan worden, ziet over het hoofd dat de wetenschap niet stil staat.
***Wie meent dat inmiddels het creationisme definitief het pleit heeft verloren en dat de discussie gesloten kan worden , ziet over het hoofd dat het "creationisme" is geevolueerd ( en zal evolueren ) in nieuwere mimicrytische vormen( meme-complexen ) zoals bijvoorbeeld het ID(C)
***Dit blog is speciaal opgezet om de aktualiteit binnen het evolutie-creationisme debat te volgen en van kommentaren te voorzien ... waartoe de lezers zijn uitgenodigd bij te dragen ...
Let echter wél op het volgende :
"Je bent een rund als je hier met religie stunt " ....
25-10-2007
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen KBIN
Je ziet maar een klein stukje van de rijkdom van het KBIN.
De collecties tellen zo'n 37 miljoen specimens, en behoren tot de tien belangrijkste ter wereld. Je vindt er gesteenten, mineralen, fossielen, insecten, schelpen, recente vertebraten, antropologische en prehistorische verzamelingen en nog zoveel meer.
De Iguanodons van Bernissart zijn de grootste sterren van het museum, maar je kan er naast enkele reptielen uit het Krijt, ook dieren uit de laatste ijstijd, hominiden, walvissen, pooldieren, enz. ontdekken.
in 2007 en in 2008 gaan twee gloednieuwe zalen open over respectievelijk dinosauriërs en evolutie . Niet te missen!
Het museum organiseerde tot nu toe regelmatig bezoeken achter de schermen.
Koninklijk Belgisch Instituut voor NatuurwetenschappenKBIN Vautierstraat 29 - 1000 Brussel
Op zaterdag 27 oktober opent het Museum voor Natuurwetenschappen zijn gloednieuwe "Galerij van de Dinosauriërs". Mooier, groter, indrukwekkender dan ooit en meteen de grootste galerij van Europa.
Tijdens het openingsweekend van 27 tot 28 oktober is de toegang gratis.
De nieuwe Galerij van de Dinosauriërs in het Museum voor Natuurwetenschappen (KBIN)
In 2004 werd het startsein gegeven van de restauratie van één van de vleugels van het museum.
In deze tentoonstellingsruimte van maar liefst 4 580m² werd er hard gewerkt aan de creatie van de grootste galerij in Europa over dinosauriërs en aan een zaal die volledig gewijd is aan de biologische evolutie.
De pas heropendeengerenoveerde( duurwerkzaamheden 3 jaar ) galerij herbergtinderdaadde grootste ( niet te missen )dinotentoonstelling van Europa, gewijd aan onder meer de autentieke verzameling fossielen van
De tentoonstelling wil zowel didactisch als ludiek zijn. Onder andere met interactieve modules krijgt de bezoekers uitgelegd wat dinosauriërs waren.
Ook is er een paleoLAB, een ontdekruimte gewijd aan de wereld van de fossielen .Kinderen vanaf vijf jaar kunnen er vergezeld van een volwassene op een leuke manier kennismaken met de paleontologie, een tak die een grote bloei kent.
·Gemiddeld om de zeven weken wordt eennieuwe dinosaurussoort ontdekt.
De 9 Iguanodons die in 1878 ontdekt zijn in de koolmijn van Bernissart.
In 1878 deed men in een mijnschacht van Bernissart (Henegouwen) een ongelofelijke vondst: op 322 meter onder de grond ontdekten nietsvermoedende mijnwerkers toevallig een dertigtal skeletten van iguanodonten, een gigantische dinosauriërsoort. Een wereldprimeur: voor het eerst kon men een volledige reconstructie maken van een dinosauriër van die omvang. Even uitzonderlijk was dat samen met de iguanodonten honderden andere fossiele dieren en planten werden gevonden waardoor men ook meteen een idee kreeg van het leven in onze contreien tijdens de prehistorie. België moet toen een moerassig gebied zijn geweest met een warm klimaat.
De iguanodonten werden voor het eerst aan het publiek getoond in 1882, toen het Natuurhistorisch museum nog gevestigd was in het toenmalige Paleis van Nassau aan het Koningsplein. Een twintigtal jaar later kwamen ze terecht op de plaats waar ze nu nog altijd (én eindelijk opnieuw) in volle glorie te bewonderen zijn, in de speciaal voor hen gebouwde zaal, een ontwerp van architect Janlet. Een architectonische parel van 3000 m² met veel metaalwerk en glas, op zich al een bezoek waard.
We hebben de ruimte zoveel mogelijk gereconstrueerd in haar oorspronkelijke staat, met restauratie van de originele monumentale trap en de balustrades, tot en met de vloeren toe., zo vertelt Hugo Vandendries, hoofd van de educatieve dienst. Hij gidst met veel aanstekelijk enthousiasme door de gerenoveerde zaal die op dat ogenblik nog volop een bouwwerf was, maar wel al voldoende onthult om te zien dat de langdurige verbouwing het wachten meer dan waard was. De verbouwingen zijn effectief begonnen in 2005, maar daarvoor was er al een team van experten bezig met het uitdenken van het nieuwe concept."
De iguanodoncollectie, nog steeds uniek overigens, is ondergebracht in twee grote vitrines. De eerste vitrine bevat de bekende rechtopstaande skeletten, negen in totaal waarvan er zeven een grondige facelift hebben gekregen. De liggende, meer fragiele skeletten (elf in totaal) zijn te vinden in een tweede vitrine, onder de grond. Daarom heet het eerste deel van de expo Onder onze voeten. Je kan in gedimd licht naar beneden gaan om de skeletten te bekijken, dat moet je het gevoel geven dat de mijnwerkers hadden toen ze op hun zoektocht naar steenkool op de iguanodonbeenderen stootten; Het grote voordeel van de nieuwe opstelling in deze twee vitrines is dat je alle delen van de anatomie van de dinosauriër vanaf een welbepaalde plaats van heel dichtbij kunt bekijken.
En inderdaad, eerst kijk je bijna letterlijk in het gebit van zon beestje, en op een ander, lager niveau in de zaal kan je als het ware zijn vingerkootjes of ribben tellen.
De iguanodonten werden van bij het begin op twee poten opgesteld, wat wetenschappelijk gezien niet fout maar ook niet helemaal correct was. Eigenlijk waren het viervoeters. Maar ze richtten zich wel regelmatig op om te eten bijvoorbeeld, of om zich te verdedigen. Hun volle lengte bedroeg dan ongeveer vijf meter!
In het eerste deel van de tentoonstelling heeft men verder nog aandacht voor hoe een levend dier een fossiel is geworden en voor de inmiddels sterk ontwikkelde studie van de fossielen, de paleontologie.
In deel twee, Levende dieren, kom je op een interactieve manier heel wat te weten over de levenswijze van de dinos: hoe ze liepen, communiceerden, zich verstopten, zich voortplantten... Je krijgt er ook een beeld van de vele verschillende soorten dinos die er waren. Daarvoor heeft men een tiental skeletten (originelen of afgietsels) van over de hele wereld aangekocht. De iguanodon krijgt dus voortaan het gezelschap van de werkelijk kolossale tyrannosaurus rex, een 27 meter lange diplodocus en de imponerende triceratops Met de hulp van multimediale technieken lijken die prehistorische creaturen vaak letterlijk tot leven te komen.
De tijd van veel te lange saaie teksten op panelen is natuurlijk voorbij. We willen met onze hernieuwde aanpak zoveel mogelijk mensen op verschillende niveaus aanspreken, van een kleuter die vooral zintuiglijk wil ervaren, tot een bezoeker die eerder op wetenschappelijke kennis uit is. We hebben geprobeerd om het geheel zo aantrekkelijk en interactief mogelijk te maken; zo kan je bijvoorbeeld een dansje doen met een pachycephalosaurus: via een projectie zal die gigantische dino al je bewegingen nabootsen, ongetwijfeld een hit bij kinderen.
Gediplomeerd dinoloog Deel drie, Nog steeds bij ons?', zoekt naar een verklaring voor het uitsterven van de dinos, maar wil vooral duidelijk maken dat ze eigenlijk nog altijd onder ons zijn.
Vogels zijn de rechtstreekse afstammelingen van dinosauriërs; er zijn zelfs theorieën die zeggen dat vogels de dinos van vandaag zijn. Sinds een tiental jaar heeft men meer en meer dinos ontdekt met veren en zelfs vleugels. We hebben bij elke dino ook telkens een vogel geplaatst, zoals een struisvogel, om duidelijk te maken dat de verwantschap zeer groot is. Dat was vroeger ondenkbaar, het is pas door de evolutie van het onderzoek van de laatste jaren dat we dat nu met zekerheid kunnen stellen.
Een volledig nieuw onderdeel is het paleoLAB, een ontdekkingsruimte waar ouders en kinderen zich tot paleontoloog kunnen ontpoppen: je kunt er fossielen opgraven en er dan afgietsels van maken, dinopoten aantrekken en nagaan welke sporen je zo achterlaat, dinotanden in de juiste kaken plaatsen of een levensgrote stegosaurus in mekaar puzzelen.
Ons publiek bestaat voor 50% uit scholen en voor 50% uit families of groepen. We droomden er allang van om dat gemengde publiek iets aan te bieden waardoor ze zelf aan de slag kunnen gaan. Er zullen ook animatoren zijn om wat te begeleiden, maar het is zo geconcipieerd dat je eigenlijk alles autonoom kan doen. In het eerste deel van de tentoonsteling, Onder onze voeten, zie je op een video professionele paleontologen aan het werk, en hier kan je wat je gezien hebt dus zelf eens proberen. In schoolverband kan men verschillende modules doorlopen om een gediplomeerd dinoloog te worden, maar in familieverband is het wat vrijblijvender. We willen kinderen vooral prikkelen om zich spelenderwijs te verdiepen in de prehistorische tijd. Je kunt zelfs meerdere keren komen want we zullen regelmatig nieuwe activiteiten aanbieden.
Bij het verlaten van de zaal geeft Hugo Vandendries nog mee dat ze er deze keer bewust voor hebben gekozen om geen dinorobots in de expo op te nemen.
Enkele jaren geleden hadden we een special op poten gezet, 'Dinos en co', die toen grotendeels was gewijd aan de namaakdino's, zoals ze bekend zijn geworden door de film Jurassic Park van Steven Spielberg. Maar weet je, de authentieken spreken toch meer tot de verbeelding; het is opmerkelijk dat deze beesten jong en oud zo sterk blijven fascineren. Ik denk dat de verklaring onder meer te vinden is in het feit dat ze niet meer leven, en dat je dus grotendeels kunt fantaseren hoe ze moeten hebben geleefd. En natuurlijk ook het feit dat ze zo reusachtig groot en sterk waren, en dan toch ineens - bij wijze van spreken - hebben opgehouden te bestaan; het is en blijft voor een deel altijd een mysterie.
Het lijkt er nu op dat de Zweedse regering de aanbeveling inzake de gevaren van het creationisme voor het onderwijs, ook doortastend gaat toepassen .
Men moet zich hierbij rekenschap geven van het feit dat Zweden tegenwoordig een centrum-rechtse regering bezit waarin de christen-democraten vertegenwoordigd zijn. Ook de huidige oppositie van de sociaaldemocraten steunen het plan van de regering .....
Deze Zweedse sociaal democraten ( de grootste partij )zijn in staat(volgens de recente polls ) de komende verkiezingen te winnen Ze vragen al een tijdje de snelle afschaffing van religieus -geinspireerde scholen in Zweden
Ze steunen de huidige regering dan ook om de huidige onderwijswet streng en precies te amenderen en /of minstens( de toepassingen ) te verscherpen Problemen met de religieuze vrije scholen worden al enkele jaren in het land en de politiek algmeen besproken . De Minister van Immigratie Nyamko Sabuni (fp)___zelf de nazaat van immigranten ___ uite al eerder de wens om vrije religieuze scholen volledig te bannen ... Vorige maand heeft de partij secretaris van de Sociaal democraten Marita Ulvskog deze scholen nog een soort " kindergevangenissen "genoemd .
De hieronder geschetste voornemens kunnen in de aangescherpte ( en vooral de beter gekontroleerde uitvoering van ) schoolwet ten laatste in 2009 van toepassing worden ... ( Het zweedse schoolsysteem : http://www.skolverket.se/sb/d/354 (<klik) )
In feite worden de onderwijswetten in Zweden niet veranderd : het is al altijd verboden geweest om religieuze ideetjes de (niet godsdienstige ) leerstof te laten infiltreren .
Er wordt nu slechts expliciet duidelijk gemaakt dat alle lessen nadrukkelijk moeten zijn gebaseerd op het curriculum , en dat de kontroles op de uitvoering van deze wetten zullen worden opgevoerd en verstrengt ...de konsekwenties voor scholen die de wettige voorschiften overtreden worden ook verstrakt en erg duidelijk gemaakt .....
Ongenoemd in het bericht van "the local " blijft , dat de maatregelen uiteraard ook van toepassing zullen zijn op islamitische onderwijsinstellingen. Veel moslim scholen ( net als andere confessionele scholen ) werden vroeger reeds (voornamelijk kort na 09/11 en na een paar moorden door mensenuit de zweedse bijbelarij -belt groepen en hun schooltjes ) geinspekteerd en gesloten ... Niet omdat ze terroristische activiteiten of propaganda zouden hebben gepromoot maar omdat ze flagrant werden betrapt het verplichte nationale schoolleerplan ,niet te volgen , iets wat de huidige wet al oplegt als norm voor het gehele land (en ook omdat sommige van die moslim-scholen lijfstraffen toepasten )
Naast het nieuwerwetse kemel -rijden is ook het ouderwetse (christelijke )fundamentalisme en de bijbelarij (door middel van woestijnboeken uit de bronstijd ) geen erg succesvol gegoochel (meer) in Zweden , en men wil het daar graag zo houden ....
Ooit was het creationisme in het zweeds onderwijs succesvol( op kleine schaal ) en (buitenschools ) populair Christelijke studentenverenigingen kregen alle kansen om buitenschoolse activiteiten binnen de scholen-accomodaties( ook in officiele non confessionele scholen ) te organiseren en bekende professionele creationisten te inviteren voor "wervende " lezingen ... Studenten en scholieren mochten zelfs tijdens de taalles-uren in het secundaire onderwijs , spreekbeurten inleveren en opvoeren die naar keuze uitsluitend over het verdedigen van het creationisme gingen of dilettantisch de evotheorie verwierpen en tot pseudo-wetenschap verklaarden ... Uiteindelijk zijn veel van de christelijke religiescholen nog afkomstig uit die ietwat voor hen " betere " tijden ...
Jammer is dat er in de nieuwe gestrengheid een uitzondering schijnt te zullen worden gemaakt voor bepaalde "educatieve" uitgangspunten en aanpakken : Waldorf scholen ____ die rechtstreeks zijn verbonden met de pseudowetenschap en spirituele ideeen van de antroposofie ___ schijnen niet zo streng te zullen worden doorgelicht of gecontroleerd ...of( nog niet ) met direkte sluiting bedreigd bij herhaaldelijke overtreding ?
De Zweedse regering gaat maatregelen nemen (1) met betrekking tot de rol die religie speelt in de lesprogramma's van particuliere scholen op levensbeschouwelijke grondslag (vergelijkbaar met de in Belgie zogenaamde "vrije scholen "op confessionele grondslag / waarbij Steiner -antroposofische en gelijkaardige scholen wel in die categorie zijn inbegrepen ... )
De nieuwe voorschriften verbieden (vooral biologie) leraren creationisme of 'intelligent design' in de les te behandelen als alternatief voor evolutie.(2)
Op nogal wat christelijke scholen leren de kinderen dat de aarde en alle leven geschapen zijn door een opperwezen. Dikwijls wordt daarbij de indruk gewekt dat dit een gelijkwaardige theorie is naast evolutie -- een opvatting die door de meeste wetenschappers verworpen wordt.(3)
Godsdienstonderwijs blijft onderdeel van het algemene curriculum en leerplan en het blijft ook toegestaan de schooldag aan te vangen met gebed. Maar in de lessen moeten de leraren zich verplicht beperken tot de voorgeschreven leerstof. De nu voorgestelde regeling is kristalhelder ; vermenging van onderwijs in niet-confessionele vakken met godsdienstig geinspireerde bemoeienissen( laat staan godsdienstige praktijken en riten ) tijdens de lesuren , zal niet worden toegestaan noch getolereerd blijven ..."
"Diensten aan het eind van een trimester zijn prima," stelde de minister, "en religie blijft een onderwerp, maar ook alle godsdienstige activiteiten moeten volstrekt gescheiden worden van het lesprogramma. "
In Zweden zijn de meeste scholen op religieuze grondslag particuliere instellingen, al worden zij wel bekostigd uit overheidsgelden. Minister Björklund kondigde tevens aan dat het Zweedse Nationale Onderwijs Agentschap zal overgaan tot een verdubbeling van het aantal inspecties, zowel van de openbare als van de onafhankelijke scholen.
Voorts zullen anonieme en geheimgehouden financiële donaties( bijvoorbeeld toelagen uit "saoudi arabia" of van " weldoeners ") verplicht moeten worden aangegeven en openbaar gemaakt ; "kinderen moeten ten alle prijze worden beschermd tegen alle vormen van fundamentalisme " aldus de minister van onderwijs, Jan Björklund,(4) (volgens "Dagens Nyheter".)
Het zal ook eenvoudiger worden scholen die zich niet aan de regels houden af te voeren . In gebreke blijvende scholen zouden binnen de twee weken kunnen worden gesloten (5)
NOTEN
(1-) De rechtstreekse aanleiding tot deze maatregelen van de Zweedse regering is een juridisch conflict met een sekte, het Christelijke Genootschap van de Plymouth Broeders : een christelijke groepering die in het zuiden van Zweden een confessionele school wilden stichten . De Plymouth Broeders, die de evolutietheorie afwijzen, kregen van de rechter toestemming de school te stichten, maar pas nadat zij beloofd hadden het Officiele Zweedse lesprogramma( wat dus ook het onderwijs in de evolutietheorie impliceert ) te volgen en de school open te stellen voor alle leerlingen. Het besluit van de rechter ontmoette echter scherpe kritiek van mensen die vinden dat de voorwaarden die de Plymouth Broeders aan "hun "schoolkinderen opleggen hen te veel (onzinnig )belasten .... de kinderen werden bijvoorbeeld ( naast andere waanzinnige toestanden ) verboden ook maar iets te eten wat niet door( leden van ) de gemeenschap is klaargemaakt Bovendien hebben "Sommige uitlatingen van vrije scholen hebben ons zeer bezorgd gemaakt " zei minister Björklund.
Volgens de regering zijn nieuwe regels nodig omdat de rol van de religie in het onderwijs niet duidelijk is vastgelegd in de wet. ,,Het kan toch niet zo zijn dat een leerling voor een wetenschappelijke (de woordvoerster had het over" natuurkunde," maar ik meen dat ze ook bedoelde ( alle natuurwetenschappen ) -toets slaagt, als hij als antwoord geeft dat God de wereld heeft geschapen''... zei een woordvoerster van minister Björklund. Ze zei verder dat de nieuwe regels scholen ook gaat verplichten tot het aanmelden van ontvangen giften.
Veel Zweden menen ondertussen ,door die gebeurtenissen rond de plymouth broeder , dat alle nieuwe religieuze scholen die aangeven toch godsdienstige overwegingen te willen laten meespelen in het curriculum ( zoals the plymouth brothers ) nooit toelating mogen krijgen .. inclusief moslimscholen
(2) Woordenstrijd en woordspelletjes ; --> er staat in het voorstel ( in the local ) zoiets als " alongside " the theory of evolution ....
Dat kan / en is ( in het buitenland ) gemakkelijk geinterpreteerd (ge)worden als "op gelijke voet" met de evolutietheorie ... wat bijvoorbeeld zou betekenen dat creationisme niet kan of mag worden ingevoerd " als evenwaardig alternatief "of als vervanger van de evolutietheorie binnen het doceren van biologie lessen ;(3) Het wetsvoorstel verbied de biologieleraren het expliciete onderwijs( in) of over het creationisme , maar het verbod geld niet BUITEN de biologie( en andere wetenschap ) lessen ...
--> Volgens een ander blad ( ditmaal uit het zweeds te vertalen ) : "Dagens Nyheter" wordt het de biologie leraar verboden , om expliciet [ in een niet-confessionele school] op een serieuse manier het ( creationistische ) bijbelse scheppingsverhaal (= dus niet de ID-theorie ) als een valabel alternatief naast de de evolutietheorie te leggen , tijdens de biologie lessen ...
Hier zou verkeerdelijk uit kunnen worden opgemaakt dat het nog steeds toegelaten zou zijn de " ID -controversy " en de ID-theorie lergitiem te onderwijzen naast- en evenwaardig met -de (evolutie-)wetenschappen in de biologielessen ( ook in niet-confessionele scholen ) ...
Uiteraard zou er dus ( lijken sommige kranten opiniemakers /pundits te suggereren ) een uitzondering /achterpoortje kunnen zijn open gelaten voor "confessionele scholen "die echter wel het curriculum zullen moeten volgen en ook de evotheorie moeten onderwijzen ( zodat hun leerlingen er minimaal genoeg van afweten om te kunnen slagen voor de "officiele " examens ) .....
Maar ook slordig en laks onderwijs en examinering in dit programma-onderdeel zal niet toegestaan worden : Van zodra de les echt begint ( na het toegelaten eventuele gebed dus ) , moet overal hetzelfde officiele programma inhoudelijk worden gevolgd zoals in de niet confessionele school ..
Men kan de bespreking en het onderwijs van de evolutietheorie dus niet vooruitschuiven naar het het einde van het schooljaar of naar het laatste jaar van de komplete biologie -cursus bijvoorbeeld en men kan ( gelijk welke vorm van )het creationisme ( inclusief ID ) nooit presenteren als legitieme wetenschap ...
De door de regering aangekondigde verstrenging en zijn klaar ,duidelijk en eenduidig
(3) *In de wetenschapslessen hoort wetenschap te worden gedoceerd Religieuze zaken zoals " hoe kunnen wetenshapppelijke kennis en wetenschappelijke theorieen de / een ( aangehangen ) religie beinvloeden " behoren te worden behandeld in de (erkende of gekozen ) godsdienstlessen , vergelijkende godsdienst/moraal en lessen maatschappelijke vorming of desnoods thuis en op zondagscholen beantwoord te worden ...
(4) * Je moet de vrijheid zo weinig mogelijk beknotten . Maar het onderwijzen en aanleren van feitelijke onwetendheid ( gewoonlijk te karakteriseren als "science - stoppers" ) ____door deze te vervangen met fantasieen , escapismen , wensdenken en wanen ____is de grootste beknotting van de vrijheid van scholieren die er bestaat ...Het is namelijk een mentaal kortwieken en een veminking van de opleidingsmogelijkheden van toekomstige burgers Het onderwijzen van religie , bewust vermomd als wetenschap , is zulk een debiliserend onderwijs ...
Vrijheid is ook niet de mogelijkheid om gelijk wat te onderwijzen zoals velen beweren ... Je mag natuurlijk wél zelf alles geloven wat je maar wil... Maar je mag niet verwachten dat het door de staat gewaarborgde ( en verplichte ) onderwijs al die verschillende , niet wetenschappelijk onderbouwde geloofs overtuigingen en pseudowetenschappelijke apologieen gaat doceren aan iedereen ...
(5) Scholen zullen met andere woorden volledig moeten worden gefinanceerd door de staat( dat is al grotendeels het geval ook voor de scholen op confessionele basis ) ...Maar donaties zullen openbaar moeten worden gemaakt ... Donaties om toch financieel te kunnen blijven voortbestaan , en bij afwezigheid van goedkeuring of bij verlies van officiele subsidies , zullen niet meer helpen ...de Zweedse staat eist als enige wettige inrichtende en financieele macht een beslissend monopolie over scholen en het te brengen curriculum
*Gezien de huidige tendensen zou het creationisme in al zijn vormen moeten worden besproken in het onderwijs.... Zo kun je scholieren leren welke soorten er allemaal zijn en wat de crea drogredeneringen zijn. Hoe ze de boel manipuleren om (hun )god terug in de wetenschap te krijgen
*Maar aangezien alle creationisten versies, inclusief ID, berusten op geloof, en geloof alleen, moet dit wel binnen de tijd van de geloofs-, dus godsdienst, les(sen)! Dus naast en tussen de duizenden andere religies die bij deze godsdienst les(sen) besproken ( zouden moeten ) worden. Het moet dus niet ten koste gaan van de engelse, duitse, economie, biologie, natuurkunde of chemie les, of zelfs ten koste gaan van het wekelijkse gymuurtje!
*Een paar uurtjes in het laatste jaar moeten volstaan en dan kunnen crea aanhangers de mensen al veel minder belazeren en profiteren van de algemene onwetendheid.
Is de beproefde en geperfactioneerde taktiek van de ID-ers en de creationisten die in verband met de infiltratie van het wetenschappelijk onderwijs ongeveer betogen dat
....Het is totaal onverantwoord om een kritiek op een "theorie" (of een alternatief ervoor )onbesproken te laten ...(1) Dat scherpt zeker de kritische zin niet van de leerlingen ... Men moet alles presenteren zodat ook de leerlingen kunnen kiezen voor wat ze waar achten en kritisch leren denken ...
Echter Leerlingen weten in principe niet over wat het nu juist gaat of waar de moeilijkheden liggen en op welke feiten dit alles steunt ... ze moeten immers nog allemaal de basisfeiten en kundigheden leren ... Ze zijn niet al afgestudeerd in de kennistheorie , gelijk aan het begin van hun opleiding
Creationisten zijn aktief bij het verspreiden van grootschalige desinformatie ( het liefst zo vroeg mogelijk )hetzij uit onbenul , hetzij om een geheim agenda te pushen , hetzij uit zuiver proselitisme en omwille van apologetische overwegingen ; het is niet hun bedoeling wetenchappelijke kennis en kennisverwervingsmethodes door te geven ... maar om wetenschappelijk vergaarde kennis te herinterpreteren zodat ze past in hun vooropgezette dogma's ( vul zelf in welke soort doctrine of geloofskwesties ) en /of de wetenschappelijke verwerping van veel van hun pseudo-wetenschappelijke beweringen kan worden ongedaan gemaakt door beroep te doen op de gecultiveerde en aangeleerde onkunde die veel verwerfbare wetenschappelijke geletterdheid doodeenvoudig afvoert / blokkeert of "automatisch niet wil begrijpen "door het te verwerpen als niet conform ( of bedreigend voor ) de aangehangen dogma's Bovendien zijn deze kwesties voornamelijk van wetenschapfilosofische en methodologische aard ... die kunnen slechts na het bekend zijn met de kundigheden die wetenschap mogelijk maken(= vertrouwdheid met het vakgebied ) , uberhaupt ter sprake komen ...
Bovendien is de explosieve groei van de buitenschoolse informatievergaring en gemakkelijke toegang ertoe , een zeer complicerende factor geworden
In "discussie" gaan of geduldig laten zien dat de evotheorie de beste wetenschappelijke ( doch provisionele ) theorie is die we hebben om ( O.a. ) de diversiteit van het leven te verklaren ,is misschien het nobelste,maar daarmee kan je aardig wat tijd verdoen ...
Om het "creationisme" persoonlijk te kunnen weerleggen ( zelfs al was het maar alleen voor jezelf ) of om te kunnen kiezen tussen creationisme of evolutietheorie door het allemaal zelf kritisch uit te zoeken en feitelijk te controleren ( laat staan dat scholieren die zouden worden blootgesteld aan een "teach the controversy " taktiek , dit al zouden kunnen ) , moet je een Sisyphus worden... Deze figuur uit de Griekse mythologie moest voor straf een rotsblok een berg op wentelen, maar het blok viel elke keer terug waardoor hij voor eeuwig bezig is. Misschien een goede bezigheidstherapie voor een gepensioneerde met veel tijd en nog een heldere geest ...Alhoewel het ook voor die steeds onmogelijk wordt de jongste ontwikkelingen bij te houden laat staan te verwerken en te begrijpen ...
Waarschijnlijk zijn de weerleggingen van de meeste ( creationistische ) claims wel te vinden op internet, en op (bijvoorbeeld ) talkorigins zijn ze zelfs mooi bijeengebracht( alhoewel het gaat over de ietwat verouderde claims ...er zijn ondertussen nog heelwat nieuwe claims bijgekomen die gesofistikeerder, gespecialiseerd en moeilijker te ontmaskeren zijn )
O.a. Bart Klink denkt dat het de beste methode is om creationistische nonsens zoveel mogelijk te negeren en waar nodig is naar de weerleggingen te verwijzen. Wanneer creationisten teveel aandacht krijgen, doet dat de leek alleen maar denken dat er echt een wetenschappelijke discussie gaande is over de juistheidvan evolutie ( ="geen rook zonder vuur"- principe )
Echter de wetenschappelijke gemeenschap kan het zich niet veroorloven om deze aantijgingen te blijven negeren. De anti-evolutionistische propagandamachines draaien op volle toeren ... aangevuld met de haar natuurlijke bondgenoten : de spin-doctor /politieke aanpak , de vrijhavens van de cultuurzwijmel, de cultuurfilosofen , de post moderne zwatel ,het irrationalisme, de gemakszucht en het wensdenken van de intellectuele dwergen , de morosofie , de dokters in de idiotica ,de anti-wetenschappelijke rancunes, de machiavellistische betweterij , de nivelering naar beneden ... en dat allemaal samen verenigd onder de koepels van de "wedge " strategie ....
Negeren van creationisten is het niet onnodig aangaan van een publiekelijke discussie in een soort van tegensprekelijk life debat of infotainment media evenement met geselecteerde supporters en publiek incluis . Dat zou namelijk onterecht de suggestie wekken dat er ook een discussie is in de wetenschappelijke wereld. Door publiekelijk in debat te gaan met evolutiebiologen (of geologen en astronomen), krijgen creationisten een podium dat ze niet verdienen. Daarnaast zijn veel creationisten demagogisch zeer sterk, staan hun presentaties bol van effectieve (maar lege) retoriek en kunnen ze in korte tijd zoveel nonsens vertellen dat het onmogelijk is om alles te weerleggen.
Een prachtig voorbeeld daarvan is dr. Kent Hovind, een charlatan die nu overigens in de bak zit wegen belastingontduiking. Zijn presentaties maken waarschijnlijk meer indruk op de leek dan die van zijn wetenschappelijke opponenten.
Desalniettemin moeten creationistische claims wel weerlegd worden, zodat mensen niet de indruk krijgen dat de evolutiebiologie echt op losse schroeven staat en geen antwoorden heeft op de creationistische claims. Gelukkig gebeurt dat ook, de talkorigins website biedt daarvoor een schat aan informatie. Het advies is dus: mijdt een publieke discussie (die verlies je waarschijnlijk vanwege bovenstaande redenen), maar verwijs waar nodig mensen naar sites waarop de creationistische claims weerlegd worden.
Een andere mooie manier die ik laatst ben tegengekomen is via youtube. Daar staan een aantal filmpjes op waarin creationistische filmpjes steeds wordenonderbroken om uit te leggen waarom het niet deugt wat ze beweren.
Het is echter NOOIT juist om te zeggen dat de wetenschap " het" creationisme weerlegd heeft. Integendeel, het creationisme is juist niet wetenschappelijk omdat het niet falsifieerbaar is. (Natuurlijk zijn er zeer veel verschillende creationistische richtingen ... allen zijn ze in laatste instantie niet te falsifieren (1 ) Maar bijna alle gemaakte creationistische "wetenschappelijke " claims zijn weerlegd (of gefalsifeerd ) ... Creationisme maakt voortdurend zogenaamd "wetenschappelijke "claims bij , die steeds weer moeten worden gefalsifeerd door de legitieme wetenschap ( ze doen niet eens zelf dit noodzakelijke werk om hun "wetenschappelijkheid" te rechtvaardigen )en slechts zijn gebaseerd op loze gissingen ( flodders ) en "kunst" kritiek (en interpreterende invullingen op de resterende gaten in ) op echte lopende onderzoeken of verwijzen naar niet bestaande maar "wetenschappelijke "theorieeen en " geleerde " mistgordijnen ....
Iemand kan heel goed zowel creationist als evolutionist zijn door te zeggen dat evolutie-door-natuurlijke-selectie Gods manier van scheppen is (een beetje onnozel, maar goed)--> theistisch evolutionisme bijvoorbeeld . Zo verzoende veel protestantisme zich sinds de 19e eeuw met Darwin (o.a. Darwins Amerikaanse medestander en correspondent Asa Gray). Het huidige, meer irrationele creationisme beweert dat God ook nog anders in de natuur ingrijpt dan via natuurlijke processen. (namelijk door bovenantuurlijke wonderen --> het ID bijvoorbeeld ) Daar is geen enkele aanwijzing voor, wat niet hetzelfde is als een weerlegging
Maar ook de inrichtende macht van moderne westerse maatschappijen kan het zich niet permitteren het creationisme blijvend te negeren Men kan een groot voorstander zijn van het negeren van al dit soort onzin, behalve als men het onderwijs probeert te veranderen ... Weerleggen van het creationisme en de ID is in principe volgens velen , beter ,(Als niemand reageert dan is dat voor de leek een reden om aan te nemen dat er geen weerlegging is ... ) maar wanneer de irrationaliteit , het verlies van realiteitsbesef , waanzin , koppige halsstarrigheid ,de kretologie ,het gekuip, de lijntrekkerij , het gelobby ,het negationisme en de anti-wetenschap de junk en de pseudo-wetenschap een bepaald maximum heeft overschreden, moet je tot geheel andere maatregelen overgaan... ____zeker wanneer het de methodische overdracht van feitelijke, mededeelbare begrijpbare en verworven getoetste kennis in gevaar brengt en de opleiding van nieuwe kennis-ontdekkers diskrediteerd ...(bemoeienissen met het onderwijs omdat de doorgegeven wetenschappelijke kennis wordt verondersteld de eigen dogmatische waarheden en wanen onderuit te halen en de "geloofsafval" te bevorderen ...
In de Nederlandse en belgische scholen is (naar ik meen ) het aktief onderwijzen van creationisme principieel verboden( maar wordt er oogluikend wel eens door de vingers gekeken ) met goede redenen ook. Hopelijk zullen vele andere landen volgen in het praktisch verbieden van creationisme in scholen, niet omdat men religie buiten de scholen moet houden maar omdat een modern land niet mag toelaten dat men onkruid zaait in de geesten van potentiele ( toekomstige en broodnodige ) wetenschappers ....
We moeten vooral dringend af van het lamlendig toelaten van deze sluipende doctrine : Velen menen nog altijd dat dit allemaal over een erg onbelangrijk schijn-probleem gaat en vinden daarom eigenlijk een corrigerende aanpak totaal overbodig( of zelfs schadelijk) Ze vinden dat de politiek en de democratische staatsinrichting wel "andere katten " te geselen heeft ... ze vergeten echter dat de onderliggende agenda van veel fundamentalisten en creationisten anti-democratisch is ; nml het restaureren van of herinvoeren van nieuwe vormen van theocratie en " geestelijke " onbespreekbare autoriteitsargumenten in de regelgeving voor alle maatschappijen
Voor enkele achtergronden over creationisme en politiek verwijs ik graag naar het blog evolutie-creationisme Waaruit volgende startpagina
Creationisme en politiek
Religie is sinds de jaren tachtig steeds meer een rol gaan opeisen in de politieke wereld. Creationisten -en dan vooral de creation scientists- worden met Nieuw Rechts geassocieerd. Deze trend heeft ook zijn gevolgen voor het onderwijs. Onderwijzers, ouders en politici voeren voortdurend debat over wat onderwezen moet worden: het creationisme, de evolutietheorie, beide of geen enkele. Er zijn verschillende bewegingen die een positie in het onderwijs opeisen. De laatste jaren bijvoorbeeld maakt het gedachtegoed rond Intelligent Design een sterke opmars en tracht het een gelegitimeerd wetenschappelijk alternatief voor het darwinisme te vormen.
De politieke ontwikkelingen zijn een belangrijk aspect in de creationistische activiteiten. Hiermee bereiken ze het grote publiek, beïnvloeden ze de schoolraden... Ze streven ernaar in zoveel mogelijk domeinen hun zitje te reserveren.
(1) dat geeft dan weer een andere grote moeilijkheid : stel dat creationisme MAG worden onderwezen ... dan moet men ook alle creationismen en alle godsdiensten ( en zelfs sektaire doctrines ( waaronder polytheisten , animisten en spiritualisten , in wezen materialistisch atheistische doctrines zoals Raelianen ... en fiktieve fantasieen zoals FSM ) die "creationistisch" of " ID-ers zijn )onderwijzen ... dat zal dan wel weer enkele decennia duren vooraleer men( indien al ooit ) kan "kiezen " ....
Wetenschappers hebben in Argentinië de skeletten van een megadinosauriër ontdekt. De planteneter moet van kop tot staart een lengte hebben gehad van ongeveer 33 meter.
FUTALOGNKOSAURUS DUKEI De naam Futalognkosaurus is afgeleid van het Mapucho, de lokale indianentaal, en wil zoveel zeggen als 'Grote baas van de hagedissen'.
Bron: ANP
Meer ; virtual Dinosaurs (<klik) Wetenschappers ontdekken nieuwe reuzendinosaurus ... Het is het derde grootste skelet dat ooit is opgegraven
Zeker 32 meter lang en 13 meter hoog, met een nek van 17 meter lang. Het is een Futalognkosaurus dukei (Foetalonkosaurus doekei) en is een van de grootste dino's die ooit gevonden is. (Zie BBC News en PhysOrg). Een enkele wervel was al een meter lang. National Geographic Volgens het artikel is de vier verdiepingen hoge planteneter een 'nieuwe soort', gevonden naast fossielen van vissen, krokodilachtige reptielen, een pterosaurus ), en een megaraptor
Eerder deze maand ( 3 oktober ) ontving een andere Dino zijn doopceel in Utah ---> dit dier behoorde tot de Ornithischia virtual Dinosaurs (<klik) Dino met een mond vol tanden ...Over de Gryposaurus monumentensis behorende tot de Hadrosaurs
De sterren van het Museum van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen blijven de iguanodons (Iguanodon bernissartensis), die werden gevonden in een mijnschacht in het Belgische dorp Bernissart. Het mag de belangrijkste dinosaurusvondst ter wereld worden genoemd door de uitzonderlijke volledigheid van de skeletten én het grote aantal individuen dat werd gevonden.
A glossary of anatomical and stratigraphic terms from vertebrate paleontology
Thescelosaurus!, Justin Sweet's compilation of dinosaur names and relationships.
Dinodata, with much information on dinosaur names, classifications, discoveries, and breaking news. Requires free registration.
Dinosauria On Line is a collection of news items, essays, and other information on dinosaurs. It includes an Etymology and Pronunciation Guide of dinosaur, pterosaur, and other fossil reptile names.
Understanding Evolution, a GREAT introduction/reveiw of the topic, its history, and related disciplines for college undergradutes (or graduates, or private citizens, or pretty much anyone else!)
De aarde is ongeveer 6000 jaar oud en in 6 dagen door een almachtig opperwezen in elkaar geknutseld .... De mens leefde gezellig samen met dinosaurussen voor de zondeval....
De T-Rex was eigenlijk een vriendelijke herbivooren niet het monster dat Hollywood heeft gecreëerd.
Voor Adam en Eva uit het paradijs werden verbannen waren alle dino's planteneters.
Maar waarom heeft een T-Rex dan zo'n scherpe tanden? Om kokosnoten te kunnen eten natuurlijk ....
Ook Adam en Eva zijn pas vlees gaan eten na de zondeval ; God zelf walgt van de dierenoffers die Hem door de geschiedenis heen gebracht zijn.
Fossielen zijn niet ouder dan de ark van Noach, en op diezelfde ark zaten uiteraard ook dinos.
(Uiteraard was Noah NA de zondeval dus konden de Tyrannosaurussen al vreselijke roofdieren zijn geworden ... .euh aw f..ck de crea's waren het vergeten ?)
De grand canyonis niet het resultaat van miljoenen jaren erosie, maar is binnen een paar dagen onstaan tijdens de zondvloed.
Is het voorgaande flauwe Humor ; Neen , Het is creationisme van het meest onnozele YEC type ; De doctrine van de literalisten en de bijbelaars ;
Creationisme probeert wetenschappelijke ontdekkingen en theorieën die oorspronkelijk als bedreigingen voor religie werden beschouwd (paleontologie, geologie, datering ---> bijvoorbeeld C-14 datering ) op een dergelijke manier te manipuleren en te interpreteren dat ze juist als bewijs voor de juistheid van de bijbel en het bestaan van god gebruikt kunnen worden ...
Alle soorten creationisten ( ook ID-ers ) doen er alles aan om hun geloof als wetenschappelijk onderbouwd te doen overkomen. Dat ze tijdens dit proces voorbij gaan aan feitelijke waarheden die zelfs een kind kan begrijpen en de voorwaarden voor het presenteren van een wetenschappelijke theorie met voeten treden wordt vanzelfsprekend nergens vermeld
ALLES wat een creationist zegt of schrijft moet je nachecken ....
Neem bijvoorbeeld dit ; C.O. schreef op zijn blog ;
"Zo heel veel overblijfselen van dinosauriërs zijn er niet gevonden. Er zullen er dus ook niet veel geweest zijn."
(Ik herhaal hier nogmaals mijn antwoord
Naturalis schrijft : Hoeveel soorten dino's hebben er bestaan?
Er zijn nu al meer dan 1100 soorten dino's ontdekt en beschreven en elk jaar komt er weer een aantal nieuwe soorten bij. De lijst is enorm lang, en hieronder staan alleen de soorten die goed bekend en op de juiste manier beschreven zijn (gegevens t/m 2003). Onduidelijke namen of fossielen die niet goed beschreven zijn, zijn weggelaten. Elk jaar wordt de lijst nog een stuk of tien, twintig soorten langer
De meeste dinologen denken dat er tien keer zoveel soorten dino's hebben bestaan als we nu kennen, en dat er dus bij elkaar zo'n 10.000 verschillende soorten zijn geweest. Waarschijnlijk waren er nooit meer dan vijf tot vijftien soorten tegelijk op een bepaalde plaats op aarde te vinden.
Hoe beter je zoekt, hoe meer je vindt. Er zijn nog heel wat soorten te ontdekken, dus pak je schop en ga graven!
of ga naar erkende musea en (natuur)wetenschappelijke instellingen en tentoonstellingen indien je werkelijk zelf iets wilt te weten komen en authentieke bewijsstukken wilt zien ipv naar de larie en desinformatie van creationisten te luisteren ....
Er zijn erg veel dino-fossielen gevonden( en nog ) te vinden ; Gemiddeld om de zes weken wordt er eentje ontdekt ( uitzonderlijke week : http://www.sciencedaily.com/releases/2006/09/060914180622.htm .). ..Ondertussen (= eind XX ste eeuw ) zijn er al meer dan 700(onbetwiste )aparte soorten bekend .... Dat zijn er eind 2003 al meer dan 1079 t( er zullen daaronder nog wel specimen te vinden zijn die toch tot een al ervoor al bekende soort , moeten worden gerekend )
De aanbeveling ( geamendeerde Ontwerpversie mme BRASSEUR ) aan de lidstaten om het creationisme en de zogenaamde ID "theorie " te weren uit het curriculum van het officieel en normatief onderwijsprogramma in de wetenschappen ( in het bijzonder de biologie )in alle vormen van o.a. het middelbaar onderwijs werd (met 48 ( voornamelijk sociaal democraten en liberalen ) tegen 25 (voornamelijk Christen democraten ) ) goedgekeurd door de plenaire zitting ( =de Assemblee ) van de Raad van Europa op 4 oktober 2007
Hier is het persbericht ; Ik zou het eigenlijk de tekst in het Frans moeten geven / ook omdat het grootste deel van het werk en de opstelling van de uiteindelijke tekst is gedaan door de Francofonen , waarvoor hulde ...
Hier is( ter compensatie ) de video van de persconferentie in het Frans
Maar ik geloof dat de officiele Engelse tekst het best geschikt is ; Press conference Council of Europe (Tsjok45) (<klik ) Want tenslotte is het creationisme een internationaal verschijnsel dat voornamelijk in de amerikaanse invloedsfeer is onstaan als reactie op ( voornamelijk ) engelse theorieen die ondertussen behoren tot deinternationale wetenschappelijke consensus
(vertaling van het franse persbericht )
Volgens de parlementariërs, moeten de Lidstaten van de Raad van Europa zich "stevig verzetten " tegen het onderwijs van het creationnisme als wetenschappelijke discipline Straatsburg, 04.10.2007 -
De parlementariërs van de Raad van Europa, die 47 landen verenigt, hebben hun regeringen gevraagd om zich "stevig" tegen het onderwijs van créationnisme te verzetten - die de evolutie van de soorten door de natuurlijke selectie - als wetenschappelijke discipline evenals de evolutietheorie ontkent.
In een resolutie die door 48 pro stemmen tegen 25 bij de voltallige zitting in Straatsburg werd aangenomen, verklaard het Parlement van de Raad van Europa (APCE) "Als we er geen acht op slaan op dan kan het creationnisme een bedreiging voor de mensenrechten betekenen "
De rapporteur Anne Brasseur (ADLE) de vroegere Luxemburgse minister van onderwijs , verklaarde ; "Het gaat er niet om "geloven "(= godsdiensten ) te stellen tegenover de wetenschap, maar men moet verhinderen dat geloof zich met de wetenschap bemoeit "
Volgens de parlementariërs is "het eerste doelwit van eigentijdse créationnistes, voornamelijk van christelijke of mohammedaanse aard , is het onderwijs. Creationnisten strijden om hun standpunten in de wetenschappelijke onderwijscurricula te introduceren . Maar het creationnisme kan nooit beweren een wetenschappelijke discipline te zijn. .... " Het risico is groot dat dit soort van onderwijs bij onze kinderen een ernstige verwarring tussen overtuiging, geloof en wetenschap veroorzaakt .... De evolutietheorie heeft niets vandoen met de goddelijke openbaringen , ze wordt opgebouwd op grond van feitelijk materiaal .... De intelligent design , presenteerd zich op subtielere wijze, die benadering wil zich laten doorgaan als wetenschap en daar zit het gevaar" ( zoals een amendement preciseert )
" Het Creationisme, " onderstrepen de parlementariërs," is lange tijd een bijna uitsluitend Amerikaans verschijnsel gebleven. Vandaag echter streven de créationnisten ernaar hun standpunten naar Europa te exporteren en hun verspreiding treft een niet- onbelangrijk aantal Lidstaten van de Raad van Europa. "
Het verslag geeft voorbeelden die in België, in Frankrijk, in Duitsland, in Griekenland, in Italië, in Nederland, in Polen, in Rusland, in Serbie, in Spanje, in Zweden, in Zwitserland, in Turkije en in het Verenigd Koninkrijk zijn gesignaleerd ...
Een eerste ( provisionele ) officiele Engelse tekst van de geadopteerde resolutie is hier te vinden Resolution 1580 (2007) (Tsjok45)
Ik heb het debat in real time on line gevolgd .... hier volgen mijn toen gemaakte eerste indrukken ( *) en een paar aanvullingen afkomstig uit een verslag op 5oktober in het Nederlands Dagblad :
*Opmerkelijk is dat mme BRASSEUR haar betoog begon met een verwijzing naar de " Atlas of Creation " van de turkse organisatie van Harun Yahyah ;die het " darwinisme" de schuld wil geven voor alles wat mis is gegaan in Europa in de vorige eeuw en als ( provocatieve ) oorzaak aanwijst voor het huidige terrorisme .... en Vervolgens achte de rapporteur het nodig : het gevaar van het" fundamentalisme " te onderstrepen , dat inalle soorten godsdiensten potentieel __ indien al niet expliciet ___ aanwezig is geacht ....
(update ND ) Veel sprekers tijdens het debat ondersteunden de rapporteur en zeiden dat geloof en wetenschap gescheiden moet blijven. ,,Het bewijs van de evolutietheorie is overweldigend'' aldus de Zweed Johansson. ,,Wetenschap is zeer belangrijk om van deze wereld een betere plaats te maken. Er is een fundamentalistische campagne gaande tegen de evolutietheorie, wat vooral zichtbaar is in de Verenigde Staten''
Het creationisme moet niet alleen van het wetenschappelijk onderwijs op openbare scholen geweerd worden, stelde de Finse sociaal-democraat Kiuru voor, maar ook op private scholen. ,,We moeten kijken welke instrumenten daarvoor ontwikkeld kunnen worden.''
* Eveneens in het oog springend was het feit dat Thomas Kuhn en zijn boek " the structure of scientific revolutions " weer eens(door een deelnemer aan het debat ) uit de motteballen moest worden gehaald ..... Maar dit bleek achteraf wel slechts een onnode blalblabla - inleiding om zich een schijn van "voldoende dossierkennis" aan te meten , en om daarna toch op te roepen de resolutie ( ondanks de mogelijke reserves ) te steunen ...
* De enigen die een soort van " teach the controversy " strategie verdedigbaar en bespreekbaar wensten ____ en zich voornamelijk baseerde op de leugen dat ook "erg veel " ( indien al niet de meerderheid ) wetenschappers de evolutietheorie verwerpen of op zijn minst zeer ongeloofwaardig achten ( Er is echter geen enkel wetenschappelijk debat gaande tussen het ID/Creationisme en de evolutiewetenschappen ) ____waren (voorspelbaar ) afkomstig uit de ( dacht ik ) Duitse -Poolse ( ?) hoek ( = de zogenaamde supporterende " New Europeans " van de amerikaanse neo-cons ) ene MR FISHER en ene Mr KAWA
(update : ND ) Kritiek op het rapport, kwam met name van de christen-democratische fractie .
De Duitser Fischer betoogde dat er verschillende theorieën over het ontstaan van de aarde zijn. ,,Wij moeten niet bepalen wat er wel en wat er niet onderwezen moet worden.''
De Nederlandse senator Bemelmans-Videc laakte de zwakke onderbouwing van het rapport. ,,Er is onvoldoende basis voor de belangrijkste claim dat creationisme een gevaar is voor democratie en mensenrechten. Als mijn studenten zo'n rapport geschreven zouden hebben, zou ik ze hebben teruggestuurd.''
Na afloop van het debat toonde Bemelmans zich teleurgesteld. Ze kan zich voorstellen dat gelovigen zich ondanks de sussende woorden van de rapporteur in hun godsdienstvrijheid voelen aangevallen. ,,Dat komt omdat het hele rapport de verkeerde sfeer uitademt. De grondtoon is niet goed, wat al blijkt uit de titel 'de gevaren van creationisme in het onderwijs'. Nee, de Raad van Europa heeft betere rapporten op zijn naam staan.'' ..
Tijdens de behandeling van het rapport is ( dus ) nog een poging ondernomen om de meest scherpe passage over de bedreiging van de mensenrechten te schrappen, maar dit haalde geen meerderheid.
,,Dit gaat om mensenrechten'', reageerde de Zweedse sociaal-democraat Johansson. ,,Elk mens heeft het recht te horen wat de wetenschap heeft bereikt. Ouders hebben niet het recht dat tegen te houden.''
Ook de passage dat de creationistische beweging 'echte politieke macht' heeft en dat sommige creationisten democratie door theocratie willen vervangen, is gehandhaafd.
Onder andere de Nederlandse PvdA'er Jurgens plaatste kanttekeningen bij deze woorden. ,,De conclusie dat creationisme niet als wetenschappelijke discipline onderwezen moet worden, deel ik. Maar deze passages gaan aan dat punt voorbij en maken het eigenlijke punt niet sterker. Er moet wel heel veel gebeuren voordat er in Europa een theocratie komt.''
Nog een belangrijke UPDATE en link (Dr Gerdien de Jong geeft op het blog van Korthof (2007/10/06 http://evolutie.blog.com/2147411/?page=1#cmts) zeer nuttig kommentaar over het Nederlandse aandeel en een uitstekende link ) comment #10 # Zie voor volledig verslag van de zitting van de Raad van Europa over die kwesties : Autumn session: 1-5 October 2007
Inclusief het debat (agendapunt 6) en hoe de stemming verliep.
Let op dit:
"Like me, I am sure that they were bombarded by a huge number of e-mails whose senders expressed opposition to the report and tried to pretend that creationism is scientifically equal to evolution. "
Van 25 aanwezige leden van de EPP/CD (de christen-democraten) stemden 17 tegen en 8 voor; dat is het grootste blok tegenstemmers.
Er waren 4 Nederlandse leden van de Assemblee aanwezig: 3 voor 1 tegen (CD). Er zijn in totaal 7 Nederlandse leden van de Assemblee, met 7 mogelijke vervangers. Een van die vervangers is het CDA Tweede Kamerlid Omtzigt;
zie Reformatorisch Dagblad over dit rapport http://www.expliciet.nl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=8025 , en Omtzigt's mening.
1.- ___Vrije vertaling van het artikel 'Scientists complain about "sins of omission," / Roger Highfield ' in deTelegraph van 2 oktober ____voor het oorspronkelijke engelse artikel zie (*1)
De bekendste maker van wereldberoemde Natuurfilms , Sir David Attenborough, heeft de BBC gevraagd om Christelijke fundamentalisten tegen te houden die zich bezig houden mert het schrappen van verwijzingen naar evolutie in zijn documentaires.
David Attenborough , " Ik sta aan de kant van de biologen"
Gecensureerde versies van gelauwerde programma's van Sir David werden tijdens vertaalde her- uitzending op de Nederlandse TV "gezuiverd " van verwijzingen naar evolutie,speciatie , gemeenschappelijke afstamming en vermeldingen van geologische tijdsperiodes van miljoenen jaren ... De censuur gebeurde door een omroepverening van Nederlandse christelijke "creationisten " die de ideeën van de "Darwinistische " evolutietheorie niet aanvaard , omdat ze tegengesteld zijn aan hun doctrines ( of niet -gesmaakt door hun achterban ) ... (zie daarover ook mijn vorige blog Kom op zeg (<klik ) en uiteraard ook G Korthof op dit blog en de site van Gerdien de Jong, )
.David Attenborough verklaarde aan de telegraph : : "....In plaats van te zeggen ' 70 miljoen jaar geleden, gebeurde er iets, ' zeggen ze ' zeer lange tijd geleden is iets gebeurt. "
De Censoren laten ook volledige paragrafen weg: ( en zelfs het laatste afsluitende en conclusieve deel van de serie )
( bijvoorbeeld ) "....Dit werdt geërft van mijn warmbloedige voorvaderen,"
" Ik had veel liever gezien dat ze zich zo dicht mogelijk hielden aan mijn oorspronkelijke teksten , voorzover dit ( vertaal- technisch ) mogelijk is ... "
De Censuur gebeurde door de openbare zendgemachtige vereniging Evangelische Omroep (EO, = Evangelische Omroep ) Dat heeft hevige protesten ( en veel deining in de blogosfeer ) veroorzaakt bij Nederlandse wetenschappers, die door Dr. Gerdien de Jong, een evolutie- biologe aan de Universiteit van Utrecht worden gesensibiliseerd . Het gaat daarbij over over " ontoelaatbare afwijkingen en het euvel van selectief wegknippen, (met het oog op " inhoudelijk veranderen / verzwijgen en ook daardoor doctrinair aanpassen van de inhoud van het werk van Attenborough )
Met Dr. Hans Roskam van de Universiteit van Leiden, heeft zij een petitie georganiseerd, die door meer dan 300 biologen, met inbegrip van 50 professoren , werd ondertekend, en brieven met de klacht aan de Directeur -generaal van BBC, de directeur van de BBC-wetenschappen die de " biologie," onder zijn bevoegdheid heeft en de Heer David Attenborough zelf ,.laten geworden
"ik sta volledig aan de kant van de bioloog in Utrecht," zei de Heer David. " De Bbc zou maatregelen moeten treffen om ervoor te zorgen dat minstens de betekenis van de inhoud (van de informatieve programma's die worden verkocht en vertaald ) ,wordt gehandhaafd "
"Zoals de naam erop wijst , is de EO een fundamentalistische Christelijke organisatie die door het woord van God wordt geïnspireerd en zoals die in de letterlijke tekst van de Bijbel wordt geopenbaard " zei Dr. de Jong. " De Eo ontkent ( en negeert ) alle wetenschap die deze letterlijke tekst ondergraaft ; vervalst de BBC documentaires door gesproken Engelse teksten te vervangen door (doctrinair ) " aangepaste"/ "vertaalde " gesproken Nederlandse tekst, of te vervangen door gehele scènes weg te snijden. " Gesjoemel dus van de bovenste plank
Niettemin, worden dergelijke gezuiverde documentaires voorgelegd aan het Nederlandse publiek alsof het getrouwe vertalingen van de oorspronkelijke BBC documentaires zouden zijn ," zei ze
In het bijzonder koos zij als voorbeeld de eveneens vloorradige EO DVD "Het Leven van Zoogdieren" uit - het Leven van Zoogdieren. De reeks wordt voorgesteld als zijnde een getrouwe Nederlandse versie van de documentaire door David Attenborough geschreven. Maar toch wordt er gecensureerd en Episode 10, over apen en mensen, is afwezig. De rest verschijnt "in een verminkte vorm, : er is ofwel veel weggeknipt en/ of men herformuleerde alle passages die relevant zijn voor evolutie." "De BBC als producent en houder van de auteursrechten en de makers van BBC documentaires , hebben daarom een verantwoordelijkheid naar het Nederlandse publiek toe wat betreft het uitzenden van wetenschappelijk correcte natuur-documentaires bewaren," zei Dr. de Jong. Met de petitie , nodigen de biologen , de BBC uit om aan te dringen dat ( vertaalde ) heruitzendingen van hun programma's ( inhoudelijk) intacte programmas zijn, of minstens de waarschuwing moeten vermelden dat ze zijn " veranderd."
Administratieve excuses ?
Een BBC woordvoerder zei: " De BBC neemt de wereldwijd bescherming van zijn merken en hun inhoud , zeer ernstig . Echter met duizenden programma's die aan honderden netwerken over de gehele wereld elk jaar worden verkocht , staat de BBC wereldwijd noodgedwongen toe dat de lokale omroepen knippen , maar dan slechts binnen de smalle marge van vijf minuten per uur . "
"Bij deze gelegenheid, bleef het geknip van de EO , binnen die marge ; derhalve kon de BBC niet reageren "
( Kommentaar ) WHOEA !!! WHOAH !!!!
2) a) De brief van Sir Attenborough
b) Gert Korthof schreef in zijn blog ( waar ook bovenstaande brief van Attenborough werd geplaats ) ;
.......Attenborough heeft ondanks de uitgebreide documentatie beschikbaar op dit blog en de site van Gerdien de Jong, niet helemaal begrepen wat de EO precies gedaan heeft met de BBC documentaires. Het zijn niet alleen 'omissions', maar ook wijzigingen van bjvoorbeeld miljoenen jaren in het kinderachtige 'heel lang geleden'.(3) Het woord 'evolutie' komt niet in zijn brief voor.
Ten tweede lijkt hij verder te gaan dan de petitie vroeg. Attenborough stelt dat de BBC in de toekomst fundamentele wijzigingen van de inhoud zal verbieden. Dat is mooi en méér dan waar de petitie om vroeg. De petitie vroeg alleen om het feit van wijziging te vermelden bij uitzending of de DVD-versie en dit contractueel vast te leggen. Concluderend: dit lijkt mij een positieve en hoopgevende reactie.
LAATSTE NIEUWS
* Ook de bekende blog Panda's Thumb is nu op de hoogte gebracht van de laakbare/schandelijke en manipulerende praktijken van de EO zie http://pandasthumb.org/archives/2007/10/dutch-petition.html BBC Documentaries Censored by Dutch Evangelicals By Guest Contributor on October 1, 2007 9:09 PM Comments (33) By Dr. Hans Roskam, Institute of Biology Leiden (IBL), University of Leiden and Dr. Gerdien de Jong, Evolutionary Population Biology, University of Utrecht.
* Het lovende kommentaar dat verscheen in EOS naar aanleiding van de rol van het blog van Korthof wordt eclatant bevestigd .... inderdaad : "...... Voor debatten zijn blogs gelukkig wél de pleisterplaats. Het is al vaker gezegd: ze zijn een godsgeschenk voor de vrije meningsuiting. De bloggende bioloog Korthof bewees zelfs dat een weblog een bron van nieuws ( noot : maar VOORAL verzet tegen de censuur in de massamedia door grotemanipulerende invloedrijke maar niettemin sectaire clubs ) kan zijn. Een ware verrijking voor het medialandschap. ' (tsjok) Dat laatste geldt zonder meer voor het blog van Korthof ... die ik hierbij van harte wens te feliciteren
(3) MAAR (volgens mij heeft Attenborough dit WEL degelijk goed begrepen .... hij zegt namelijk aan de Telegraph Instead of saying "70 million years ago, something happens," they (= the creationist censors ) say "a very long time ago something happens". They also omit paragraphs such as: "This is inherited from my warm-blooded ancestors,"" * Sir David told the Telegraph.
"I would much rather ( prefer )they kept to the letter, as far as that is possible, of what I said."
( Tsjok) ....en eigenlijk zou ook Korthof dat laatste wat precieser kunnen doen vooraleer er iemand aanstoot aan neemt ( = het artikel in de " Telegraph " dus beter na- lezen , is niet overbodig ) , en dit om alle mogelijke misverstanden en handvatten voor creationisten te vermijden .... (Attenborough heeft echter NIETs van dit alles expliciet gezegd in zijn brief / en dat zou eventueel door " manipulatief selectieve lezers "kunnen worden uit de brief gelicht .... )
*Update : Sir David Attenborough en de Nederlandse wetenschappers geven ook nog andere voorbeelden van de EO censuur ; in verband met de vertaalde fundie versie van "the life of mammals " zie daarover http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article2598138.ece van 5 oktober 2007
waaruit : " ...Het kommentaar van Sir David veranderde van "We will look at the lives of our closest relatives," naar "Laten we kijken naar de apen ".....
De Nederlandse wetenschappers brachten de volgende "veranderingen " onder de aandacht "To catch a glimps of the very beginnings of the mammalian dynasty we must travel to Australia", veranderde in "Ons onderzoek doet ons starten in Australia."
de zin "I'm looking for one of the most ancient of all mammals it's so ancient it shares at least one characteristic with the reptiles," verdween volledig uit het programma .
En in een van de grootste veranderingen wordt de zin : "There were very few other mammals on earth a 100 million year ago when the first platypus appeared but there was another kind of animal hunting in the rivers," veranderd in : " de platypus is een van de weinige zoogdieren die in het water jagen . Maar er zijn natuurlijk wel , andere jagers in de rivieren ... " "
Is ID de wetenschappelijke (sic) uitleg voor creationiisten 150jaar Darwinisme... De evolutietheorie gewikt en gewogen David sorensen en revolutietheorie lalala DE VERRIJZENIS VAN DE JONGE VERDRONKEN KOE » Reageer (21) ID TOVERDOOS OVER SLECHTE ID-EETJES ,RESISTENTIE & TOVERDOCTORS c) OEC d) YEC
Een oeroud spoor Denisova : ZUID SIBERIË DENISOVA - mens
DMANISI AAP OF MENS DE OUDSTE ? » Reageer (1)Nakalipithecus nakayamai (<) Alweer eentje ? ..... De tand des tijds / Heidelberg-mens DE HEUPEN VAN EVA CASABLANCA MAN /erectus Hobbit is aparte soort ? » Reageer (2) NOG EEN BENDE BIJTERS POLONAISE met neanderthaler TANDEN UIT DE QESEM GROT Neanderthaler genoom Mitochondriale Genenkaart van Neanderthaler Xuchang mens
b)Biologie 1.-(EVOLUTIE ) NAS / IM Document 2008 (2) NAS / IM Document 2008 ( 1)
Cambrium & precambrium AVALON GABONESE chips
Evolutie in actie Opmerkelijk snelle adaptaties bij kroatische ruine-hagedissen:
EEN PLUIM VOOR CHINA Geef eens een pootje Pluimgewicht KLEIN DUIMPJE & DE REUS &VEREN Opnieuw gevederde Maniraptor Similicaudipteryx. Aerosteon riocoloradensis
Krokodillen
PAKASUCHUS KAPILIMAI Prestosuchus chiniquensis Terug naar zee viseter
Eritherium azzouzorum LJOEBA Darwinius masillae VLIEGENDE KATTEN ? Vleermuizen ALWEER EEN BELANGRIJK STUK UIT DE LEGPUZZEL Zee-zoogdieren ; Van de wal in de visgronden Indohyus / walvisevolutie Zeehonden-evolutie
*Blauwe en groene ( =nederlandse)teksten zijn meestal aanklikbare links *Engelse Wikipedia teksten verwijzen in de linkerkolom naar verschillende niet-engelse versies van het wikiartikel *Blauwe teksten tusssen "" , zijn voornamelijk ( gedeeltelijke)citaten afkomstig van mensen met andere meningen
Evolutie / Charles Darwin aan de basis: SELECTIE NATUURLIJK DE LEVENSBOOM UITSTERVEN DEEP TIME Biogeografie SEKSUELE SELECTIE Al jaren lang samen CO-EVOLUTIE De economie van de natuur Geleidelijke veranderingen
Unintelligent design:
IP Theorie Ons gebit , De appendix, Geboorte, De weg van het zaad , Nervus Laryngeus Recurrens, DNA , 75 mistakes , Het boek
Unintelligent design (1): Rechtop lopen Tomaso over het oog , oogspieren , Unintelligent Design (5): ZWEETVOETEN Unintelligent design (6): Vitamine C Unintelligent design (8): Kuitspieren