Vandaag kreeg ik een nieuwe taak. Tricolast heeft een zolder. Op deze zolder staat het archief van 7 jaar ver. Er staan 2 kasten met alle mappen en documenten in van 7 jaar terug. Alle documenten dat ouder zijn dan 7 jaar zitten in dozen opgeborgen op de zolder. Ik moest alle documenten van 20007 en 2008 opbergen in een doos om plaats vrij te maken voor 2013 en 2014 die voorlopig nog beneden op ons kantoor staan. Ook kreeg ik de taak om een papier te maken met de inhoud van wat er in de kast zit op zolder. Omdat het zo druk was met bestellingen maakte ik dit af en hielp dan beneden in de silicone. Het vervolg van de taak van het archief zal deze week nog plaats vinden.
21/06
Vandaag heb ik in de voormiddag 2 uurtjes mogen helpen in de silicone. Net zoals gisteren stopte ik silicone sheets in zakjes en laste ze toe. Na dat dit gebeurd was deed ik verder met de taak van het archief. Mijn volgende opdracht was om alle mappen van 2014 die in de kasten op het kantoor staan in een doos te stoppen en ze naar zolder brengen. Eenmaal ze met de lift op zolder geraakt zijn moest ik ze sorteren en deftig in de kast stoppen. De documenten van 2013 staan in de privé woning van meneer Hoste.
22/06
Vandaag was het iets minder druk dus ik ben de hele voormiddag bezig geweest met het inscannen en linken van facturen.
Vandaag was het een enorm drukke dag. Ik heb bijna de hele tijd beneden mogen helpen met silicone verpakken en stikkers op cleaning soap te plakken. Cleaning soap is een soort wasproduct om de silicone sheets weer te doen plakken en reinigen. Er waren een paar grote bestellingen met een deadline. Vandaar dat ik veel mocht helpen beneden.
Als het iets minderdruk was mocht ik natuurlijk naar boven om wat facturen in te scannen.
Deze morgen was ik alleen op kantoor en de telefoon begon te rinkelen. Ik nam op en een klant vroeg of ik haar kon doorverbinden met Ann (de chef van de atelier). Ik sloeg even in paniek maar ik gaf toe dat ik een stagair was en probeerde rustig de knoppen op de telefoon te lezen. Ik kon haar uiteindelijk door verbinden. Ik was trots.
En zo kreeg ik nog een paar telefoontjes.
17/06
Vandaag was het al een stuk minder druk en heb ik de hele tijd op kantoor gezeten. Ik scande wat facturen in en klasseerde de transport map. Ook controleerde ik een paar facturen of het de juiste prijs was.
Vanaf nu heb ik 2 weken blokstage. Hier ben ik al met mijn stage verslag van deze 2,5 dagen.
Maandag 13/06/2016
Vandaag ben ik toegekomen en direct begonnen met de backorders te trekken. Als dit gedaan was mocht ik van Christel de map van facturen klasseren. In deze map zitten er allerlei facturen die geen nummering gekregen hebben. Het is dan aan mij om in DB Fact te zoeken naar deze factuur en het nummer. Als ik het nummer gevonden heb moet ik dat op de factuur schrijven en ze in de juiste map klasseren.
Omdat Tricolast nog een zusterbedrijf heeft zijn er dus 2 mappen met zo een facturen, en dus meer werk.
In de nammidag werdt het iets drukker bij de afdeling silicone. Daardoor mocht ik een handje gaan helpen. Ik mocht silicone verpakken en toe lassen. Hier ben ik de hele namiddag mee bezig geweest.
Tot morgen!
Dinsdag 14/06/2016
Normaal als ik toekom op mijn stage begin ik met backorders te trekken, maar omdat het nog maar van gisteren geleden is kon ik dit niet doen. Daarom ben ik direct begonnen aan de mappen met ongenummerde facturen te klasseren. Christel was vandaag niet aanwezig maar ze had me gisteren verteld dat ik in de voormiddag een handje mocht helpen bij de afdeling silicone. En als er nog teveel werk was mocht ik in de namiddag ook gaan. En het was zeer druk dus ik heb veel geholpen bij de silicone. Ik kreeg ook een nieuwe taak die ik nog nooit had gedaan. Tricolast heeft een zolder waar het archief op ligt. Ik mocht alle documenten van 2007 en 2008 in grote dozen steken zodat er een kast vrijkwam voor alle documenten van 2013 en 2014. Dit was zeer leuk om te doen.
Tot morgen!
Woensdag 15/06/2016
Hallo!
Vandaag is het woensdag, en dit wil dus zeggen dat ik maar een halve dag stage moet lopen.
Uitzonderlijk stop ik vandaag om 11:00 u omdat ik mijn praktisch rijexamen moet gaan afleggen! Hierdoor liep ik een beetje zenuwachtig rond, maar mijn collega's hebben me allemaal veel geluk toegewenst.
Vandaag ben ik begonnen met het klasseren van de mappen met ongenummerde facturen. Als deze klaar was kreeg ik een nieuwe opdracht. Een paar weken geleden had ik de documenten van beneden (verpakking) moeten ordenen en in een map steken. Nu heb ik hetzelfde gedaan maar dan voor het zusterbedrijf Scarpro.
Al snel was de voormiddag voorbij. Nu even stressen voor straks en morgen sta ik weer parraat op mijn stageplaats! (met of zonder rijbewijs!!)
Het is al een paar weken geleden sinds mijn laatste
stageverslag. Hierbij het nieuwe!
23 mei 2016
Vorige week had ik geen stage omdat het pinkstermaandag was,
maar ik ben terug met een nieuwe stagedag. Vandaag ben ik bezig geweest met 2 taken.
In de voormiddag heb ik de backorders gecontroleerd en verbeterd. Onlangs heb
ik geleerd hoe ik de leverdatum moet wijzigen. Als de besteldatum en de
leverdatum hetzelfde zijn wil dit zeggen dat iemand vergeten is om de
leverdatum te wijzigen. Deze mag ik dan 1 of 2 weken later verschuiven.
In de namiddag werkte ik verder aan het inscannen van
Scarpro.
Tot de volgende keer!
30 mei 2016
Vandaag was Christel er niet. Maar ik wist wat ik moest
doen. Dus ik controleerde en wijzigde de backorders van zowel Tricolast als
Scapro. Tricolast en Scarpro zijn eigenlijk 1 zaak. Maar Scarpro is een
zusterbedrijfje van Tricolast.
Als dit gedaan was ben ik begonnen aan het inscannen van de
facturen van Tricolast. Tricolast wilt alle facturen niet alleen op papier maar
ook digitaal bijhouden. Ik scan ze en stop ze in een mapje op de computer zelf.
Daarna moet ik naar de mail van Tricolast alle bestanden doorsturen. Deze mails
verplaats ik dan naar een speciaal mapje van facturen voor Tricolast. Dit mapje
staat in de outlook zelf. Maar dan staan de facturen nog niet in het
boekhoudprogramma DB Fact. Daarom sleep ik de mail in het boekhoudprogramma. Als
je een gewoon PDF bestand in DB Fact sleept is het niet geldig en kan je dat
bestand ook niet openen. Daarom doen we dit via mail.
Tot de volgende!
6 juni 2016
Vandaag is de laatste stagedag vóór mijn blokstage. Vandaag
moest ik de backorders niet trekken. De maand mei is voorbij en dan doet Val
dat altijd. Ik heb in de plaats de facturatie mogen controleren. Dit houd in dat
ik in de map met facturen van mei moet kijken of er geen facturen ontbreken. Er
waren er een paar die ontbraken en die moest ik dan terug gaan zoeken in DB
Fact en afprinten. Als dit gedaan was deed ik verder met het inscannen van
facturen.
Na de middag mocht ik ook naar de post gaan. Daarna kreeg ik
een nieuwe taak. Als goederen door onze leveranciers worden opgehaald moeten de
leveranciers aftekenen wanneer en hoeveel goederen ze mee hebben. Dit gebeurt
beneden. Er zijn heel veel documenten die afgetekend zijn maar ze zitten
allemaal door elkaar. Het is mijn taak om deze documenten volgens datum te
klasseren. %%%FOTO1%%%
Volgende keer ben ik er terug! Deze keer met een blokstage!
Toen ik vandaag toe kwam op mijn stageplaats werkte mijn computer niet. Ik wachtte op Nathan (Collega/IT'er) die het probleem kon oplossen. Als mijn computer vermaakt was begon ik direct met de backorders.
Daarna scande ik de facturen van Tricolast tot en met de maand april. Hiermee was ik de hele voormiddag bezig.
In de namiddag mocht ik mee volgen met Christel. Zij liet me zien hoe een zending in elkaar zit. Daarna legde ze me ook uit hoe de facturatie gebeurd. Na een paar keer voortonen gaf Christel me zelf de touwtjes in handen en moest ik het doen. Ik was er vrij snel mee weg. Voor de rest van de dag klasseerde ik nog wat bestellingen van leveranciers en ik ben deze keer ook 10 minuutjes vroeger mogen weggaan omdat ik langs de post moest gaan voor een brief van Tricolast.
9 mei 2016
Beste bloggers,
Toen ik toe kwam op mijn stage deed ik zoals altijd de backorders. Daarna ben ik begonnen met de facturen in te scannen van Scarpro. Ik heb van 2016 al alles ingescand en nu kan ik verder met het inscannen van facturen van Tricolast in 2015. Hier ben ik de hele dag mee bezig geweest.
Beste bloggers. Na 2 weekjes paasvakantie ben ik terug op mijn stageplaats.
Deze 2 dagen heb ik veel gedaan maar ik kan er niet zo uitgebreid over vertellen. Ik had 1 hele grote taak en dat was namelijk de facturen van Tricolast scannen en in DBFact steken. Eerst neem ik de map erbij met de maand die ik moet scannen. Daarna doe ik de nietjes van de bundeltjes met facturen en scan ze. Als ze gescand zijn niet ik ze weer samen en verander ik de naam van het bestand op de computer. Daarna steek ik ze in een mapje die ik heb aangemaakt op de computer. Als dit gedaan is verstuur ik een mail naar mezelf met die bestanden in. Dit moet gebeuren omdat je in DBFact niet zomaar een bijlage kan invoegen. Het moet in een mail staan. Ik sleep de mails naar de bijhorende plaats in het boekhoudprogramma en daarna is het klaar.
Het is vakantie! Maar ik moet nog 2 dagjes inhaalstage lopen omdat ik ziek was geweest.
Dus hier is een stageverslag van mijn 2 inhaaldagen:
29/03/2016:
Als eerste heb ik de backorders getrokken. Deze keer zaten er veel fouten in waardoor ik de data moest aanpassen van de bestelbon. Als ik dit had gedaan voor Tricolast en Scarpro heb ik verdergewerkt aan de contactenlijst.
Daarna kreeg ik de taak om facturen te controleren via My TNT. In Tricolast houden ze ook alle facturen digitaal bij in een mapje op mail. Deze mapjes waren onvolledig dus kreeg ik te taak om de facturen die er niet inzaten te scannen en in de mail te stoppen.
Daarna controleerde ik de map met backorders.
31/03/2016:
Vandaag ben ik toegekomen en ben ik direct begonnen met facturen te linken in de mail. Hier heb ik eigenlijk de hele dag mee bezig geweest maar ik kreeg ook enkele taakjes tussenin voor wat afwisseling. Zo ben ik bijvoorbeeld naar de post mogen gaan om brieven in de brievenbus te steken maar ook een pakketje te kopen. Ook mocht ik de belastingsbrieven van het personneel in enveloppen steken en een lijst maken met wie de brief gekregen had. Zo ben ik dan ook nog eens naar beneden mogen gaan om de brieven uit te delen. Als laatste kreeg ik een map met openstaande facturen waarvan ik moest gaan uitzoeken wat het factuurnummer was.
Zo dit waren mijn 2 inhaaldagen op mijn stage. Vanaf nu geniet ik van mijn verdere vakantie!
Vandaag was mijn stagebegeleider (Christel) er niet en moest ik dus mijn 'plan trekken'. Hier ben ik redelijk goed in. Als ik toekwam begon ik met het inscannen van facturen van Scarpro. Daarna werkte ik verder aan de contactenlijst en daarna heb ik de lijst van backorders getrokken. Hiermee was de hele dag snel voorbij.
21/03/2016
Beste bloggers,
Vandaag was Christel terug en kreeg ik dus al wat meer taakjes. Eerst begon ik met de lijst van backorders te trekken. Daarna werkte ik de lijst af van de contactpersonen. Deze taak nam heel veel tijd in beslag. In de namiddag gaf Christel me nog een aantal andere taakjes om mijn werk wat afwisselender te maken. Zo klasseerde ik een pakje facturen waarvan ik het nummer nog moest opzoeken. Dit nam ook een hele poos tijd in beslag. Als dit gedaan was werkte ik voor de resterende tijd nog verder aan de contactenlijst.
Na vandaag heb ik vakantie! Maar ik kom terug op 29 en 31 maart met een stageverslag over mijn laatste 2 inhaaldagen van stage.
Vorige week heb ik zoals altijd de backorder getrokken. Ondertussen weten jullie zelf wel al hoe dit in zijn werk zit.
Daarna ben ik verder beginnen werken aan het inscannen van de facturen van Tricolast.
In de namiddag kreeg ik de taak om geboekte facturen te controleren en in te scannen zodat we dit digitaal kunnen bijhouden.
De laatste 2 uurtjes van de dag heb ik verder gewerkt aan de contactenlijst in excel.
Vandaag ben ik ook direct begonnen aan aan de lijst van backorders trekken. Daarna werkte ik direct verder aan de contactenlijst in excel. Met deze taak ben ik al een heel eind gekomen maar is nog steeds niet af. In de namiddag mocht ik eventjes naar beneden om een bestelling vertrek klaar te maken. Dit houdt in dat ik documenten op dozen moet plakken die verzonden gaan worden. Ook legde ik al een document klaar voor als de klant de producten komt ophalen dat hij het document kan ondertekenen. %%%FOTO1%%%
De rest van de namiddag werkte ik aan het inscannen van facturen van Scarpro.
De dag is eerlijk gezegt heel snel voorbij gegaan.
Toen ik toekwam begon ik direct met mijn wekelijkse taken, ik printte de backorderlijsten af. Controleerde ze en klasseerde ze.
Daarna controleerde ik de facturen van TNT via my TNT. Dit werkt al volgt:
Je gaat naar de site van "my tnt", daar log je je in en kan je al je openstaande facturen zien. Ik vergelijk de bedragen van mijn papieren factuur samen met de bedragen van de factuur op de site en controleer zo of alles goed is. %%%FOTO1%%%
Daarna heb ik geboekte facturen mogen controleren en klasseren. Dit houdt in dat ik een map krijg met facturen die al geboekt zijn. Dan moet ik in de databank van Tricolast (DBFact) gaan zoeken naar het factuurnummer die erbij hoort. Als ik dit nummer heb gevonden schrijf ik het op de factuur en klasseer ik ze in een andere map.
Als dit gedaan was mocht ik een half uurtje gaan helpen bij de afdeling "silicone" hier heb ik rollen silicone die niet mooi opgerold waren opnieuw mogen oprollen. Als er een haartje in de silicone zat moet ik dat met een pincet er direct uithalen. Ook heb ik zakjes met silicone sheets in mogen dichtlassen.
In de namiddag zag ik dat ik nog facturen moest scannen van Tricolast van de maand november en december. Hier heb ik wel een tijdje aan bezig geweest. Daarna kreeg ik ook nog een andere taak. In DBFact hebben we een contactpersonenlijst maar die is niet volledig. Ik maak een excel bestandje van elke firma, die we dan later doorsturen zodat ze zelf het lijstje kunnen aanvullen. Hier zal ik zeer lang mee bezig zijn!