Ik heb al een tijdje niks meer geschreven op deze blog. Er is wel
iets belangrijks veranderd. Ik ben namelijk een ander portfolio aan het maken. Dit
kan je vinden via deze link: http://evelyncourtois.wix.com/e-portfolio_evelyn
Het is heel veel werk om dit allemaal opnieuw te doen, maar op issuu.com kan je
alleen documenten uploaden. Spijtig dat ik niet vroeger wist dat dit niet goed
was.
Ondertussen heb ik het nieuwe programma MS-project geleerd. Hier
heb ik ook een opdracht over gemaakt. Het is een redelijk goed programma om
planningen te maken.
We hebben ook veel geleerd over Outlook. In mijn e-portfolio gaat
u hier ook 2 opdrachten over vinden. In het eerste document staan handige tips
en het tweede is een oefening.
opdracht 6 videoconferentie en opdracht 7 fotobewerking
Onze groep heeft als software voor de videoconferentie iVisit uitgetest, maar dit programma werkt niet. Nefsis werkt wel en dit programma hebben we dan ook in een projectlokaal in onze school gebruikt. Natuurlijk bestaan er nog vele andere programma's. Fotobewerking is een leuke opdracht. Ik heb veel nieuwe sites ontdekt. Photoshop kende ik al want ik heb al met het volledige programma gewerkt. Ik wist niet dat er een beperkte versie bestaat op internet. De website www.dermandar.com werkt niet zo goed om panoramafoto's te maken. Soms zijn er problemen als je de foto wil opslaan.
Dit is de link om bij onze app terecht te komen: http://tinyurl.com/bwbzatr Hier kan u meer info vinden over de studiedag die wij georganiseerd hebben. Dit is de link waar je je kon inschrijven om onze workshops bij te wonen: http://studiedagtools.fikket.com/event/studiedag-tools?l=en Hier zie je ook welke workshops je kan volgen en wie welke workshop gaat volgen.
Dit is mijn laatste blog voor dit blok. Ondertussen heb
ik nog een enquête opgesteld en een studiedag georganiseerd met onze groep. Om de
enquête te maken heb ik de website enquetemaken.nu gebruikt. Iedereen van de
klas heeft een mail gehad met de link om de enquête in te vullen. Ik heb de
resultaten zelf moeten verwerken en daarna heb ik een korte reflectie
geschreven. In de wiki van onze klas heb ik geschreven dat dit geen goede site
was, omdat de resultaten niet vanzelf in een grafiek getoond werden. De resultaten
van mijn enquête kan ik jammer genoeg ook niet op mijn portfolio plaatsen.
De volgende opdracht was een studiedag op de KHLim organiseren.
Deze gaat natuurlijk niet echt door, maar we hebben wel geleerd hoe we een
qr-code kunnen gebruiken om een filmpje te laten zien. We hebben de site www.fikket.com gebruikt om het evenement op te
plaatsen. Onze klasgenoten moesten zich registreren voor 1 evenement in de
voormiddag en een ander in de namiddag. Wij hebben daarna nog geleerd hoe we
een app moeten maken en etiketten hebben we ook voor hen gemaakt. Het enige van
deze opdracht wat we al eens gedaan hadden, was etiketten maken. bij deze
opdracht hebben we dus het meest bijgeleerd vind ik.
Ik heb heel veel informatie opgezocht over Office 365. Ik kende dit programma nog niet, dus ik heb heel veel bijgeleerd.
Hier heb ik dan een powerpoint over gemaakt. De powerpoint gaat vooral over hoe scholen gebruik kunnen maken van Office 365.
Omdat ik deze afbeelding niet in mijn portfolio kan uploaden, kan u het hier vinden. Dit is het gescande artikel als afbeelding. Dit is dus een gif-bestand geworden in plaats van een tiff-bestand omdat ik het anders niet kan uploaden. Dit artikel komt uit het tijdschrift 'Management'.
Ik heb 2 blogs gevonden over office management. Via RSS-feeds kan ik er de laatste nieuwtjes over ontvangen. Dit gaat via een RSS-reader of via Outlook. Ik heb geen Outlook dus kan ik het spijtig genoeg niet testen. Ik vind het een nadeel, dat dit niet met Hotmail werkt. Nu ga ik aan het groepswerk beginnen. Zo leer ik mijn competenties te verbeteren in groep. We hebben de taken in onze groep verdeeld en ik vind dat een goede manier om te werken. Later brengen we alles bij elkaar en zo zal deze taak tot een goed geheel gemaakt worden. Nu hebben ik ook met Skydrive leren werken, want ik gebruikte dit eigenlijk nog niet. Het is wel een handige manier om te werken, iedereen die de documenten nodig heeft, kan dan aan deze documenten.
Er bestaan verschillende manieren om iets op te zoeken via internet. Iedereen gebruikt Google, maar ik heb tijdens deze opdracht ook geleerd om de KHLim-catalogus en een databank te gebruiken. Anders zou ik deze niet gebruiken. De bibliografie van Word gebruik ik eigenlijk ook niet, want ik schrijf deze meestal zelf aan de hand van een model. In de klas had ik ook problemen met de bibliografie, waar ik niks aan kon doen, maar dan is het handiger als je het zelf kan schrijven. Ik heb ook leren scannen in de mediatheek. Eerst wist ik niet, dat we dat konden in school. Het is heel handig want je kan het gescand document gewoon naar je e-mailadres versturen en je kan kiezen als je het document in PDF wil of in TIFF, wat hetzelfde is als JPG.