Inhoud blog
  • Zweefvliegtuigje
  • Veiligheid
  • Transport
  • Fiets
  • Transport auto
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    World of Technique

    16-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zweefvliegtuigje
    Hallo! Dit zal mijn laatste bericht zijn over het thema transport, voor dit thema moest we ook weer iets doen: een transportmiddel maken dat minimum 1 meter vooruitgaat zonder het te duwen. Ons groepje heeft een zweefvliegtuigje gemaakt.
    Het was een driehoekig model (gelijkbenige driehoek) en op de grootste hoek was er een uiteinde dat diende als staart.

    Benodigdheden:

    satéstokjes (kan ook met andere stokjes)
    stof
    plakband

    We zijn begonnen met een gelijkbenig driehoek te maken van satéstokjes, 1 grote in het midden en er dan nog naast voor de stevigheid. Aan de grootste hoek hebben we een stok vastgemaakt die wat uitstak zodat die dienst kon doen als staart. Toen alles goed vast zat, hebben we de stof erover gedaan, dat we op maat hadden geknipt en het daarna goed vastgemaakt. En hij vloog!

    Dit was voorlopig mijn laatste bericht, tot later! Eva  

    16-05-2014 om 18:14 geschreven door Eva Waelburgs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    15-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheid
    Als je in of op een transportmiddel zit, is de veiligheid altijd zeer belangrijk. Zorg daarom dat je in een auto, autocar,... altijd je gordel aanhebt. Ook in
     
    een vliegtuig maar dan alleen bij het opstijgen en landen. Op de fiets, motor, brommer, scooter,.. moet je altijd een helm aan hebben. Als je rond rijdt 

    met inlineskates kun je best overal beschermd zijn door knie-, elleboog- en polsbeschermers aan te doen en vergeet ook  je helm niet!


    Doe niet gek als je achter het stuur zit en doe normaal!






    15-05-2014 om 19:13 geschreven door Eva Waelburgs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transport
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Transport.

    Bijna elke dag gebruiken de meest mensen transportmiddelen om naar hun werk of school te gaan. Transportmiddelen zijn dan bijvoorbeeld: de bus, de auto, de trein, de fiets, de step, rollerskates, de tram,... Dit noemen we dan werkverkeer. Als we dan terug naar huis gaan en van de winkel komen is het woonverkeer, daarvoor wordt ook meestal de transportmiddelen van werkverkeer voor gebruikt. Maar we gebruiken ook transportmiddelen om op reis te gaan, dan gebruiken we al sneller het vliegtuig of de boot voor langere afstanden. Dit is vakantieverkeer.
    We transporteren niet alleen onszelf of anderen maar ook goederen. Als die goederen van ver komen vervoeren we ze met een vrachtwagen, cargovliegtuig, goederentrein of containerschip. Komen ze van niet zo ver dan gebruiken we meestal gewoon de vrachtwagen. Er worden ook dingen vervoerd naar de ruimte dit gebeurt dan met een raket.


    Groetjes Eva. 

    15-05-2014 om 18:52 geschreven door Eva Waelburgs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiets
    Vandaag zal ik het hebben over de fiets.

    De loopfiets werd in 1790 uitgevonden door Baron Karl von Drais het bestond uit een houten frame, houten wielen met smeedijzer rond, een primitief zadel en een stuur dat toen nog niet kon bewegen. De loopfiets had nog geen trappers je moest je dus afduwen met je voeten. Hij noemde het de Draisine er was wel wat balanceerkunst nodig om niet om te vallen en dat vonden de mensen vervelend. En tientallen jaren daarna werden daarom alleen maar driewielers en vierwielers gebouwd. 
    De fiets zoals we die nu kennen is uitgevonden door John Kemp Starley in 1885. Dit type fiets werd ook safety genoemd omdat alle twee de wielen even groot waren en omdat het fietsen veel veiliger was dan op andere soorten fietsen die ze daarvoor hadden uitgevonden.
    Als je nu op je safety rijd draag dan ook een helm dan ben je helemaal safe!






    13-05-2014 om 20:16 geschreven door Eva Waelburgs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transport auto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo iedereen, we hebben net een nieuw thema afgerond: transport. Daarover zal ik nu een paar artikels schrijven.
    Mijn eerste artikel gaat over de snelste auto's. Ik zal een lijstje geven met de 5 snelste auto's van de wereld.

    5. Koenigsegg CCX (foto 1)
    De auto heeft een topsnelheid van 394 km/u. Het is een auto van het Zwitserse bedrijf Koenigsegg en werd het eerst geproduceerd in 2006. 
    Deze sportwagen kan in 3.2 seconden van stilstand naar 100 km/u. Het prijskaartje bedraagt circa €500.000.

    4. Saleen S7 Twin-Turbo (foto 2)
    Is een auto van het Amerikaanse merk Saleen Performance, Incorporated. Hij gaat van 0 km/u naar 100 km/u 2.8 seconden dat is een beetje sneller dan onze nummer 5. Deze auto haalt een maximum snelheid van 399 km/u en kost zo'n $555.000.

    3. Hierbij is er een gelijkstand tussen 2 wagens. 
    -9ff GT9-R (foto 3)
    Is een auto ontwikkeld bij het Duitse bedrijf 9ff en is gebaseerd op de Porsche 997. Deze wagen gaat in 2.9 seconden naar 100 km/u. En heeft een maximum snelheid van 413 km/u. Hij heeft een prijs van $695.000.
    -SSC Ultimate Aero (foto 4)
    Wordt gebouwd door het Amerikaanse merk SSC wat staat voor Shelby Super Cars. Deze auto was van 2007 tot 2010 's werelds snelste auto. Hij rijdt net zoals de 9ff GT9-F een maximale snelheid van 413 km/u. De SSC Ultimate Aero gaat van 0 km/u naar 100 km/u in 2.7 seconden. De basisprijs bedraagt $550.000

    2. Op de 2e plaats is er ook een ex aequo.
    -Koenigsegg Agera R (foto 5)
    Is zoals de nummer 5 een auto van het Zwitserse merk Koenigsegg. Hij rijdt maximum 418 km/u en gaat naar 100 km/u in 2.9 seconden. Het is wel een dure auto hij kost namelijk $1.600.000.
    -Hennessey Venom GT (foto 6)
    Deze auto komt van het merk Hennessey Performance Engeneering uit het Amerikaanse Texas. Hij gaat in 2.5 seconden van 0 km/u naar 100 km/u. Deze wagen heeft ook een maximale snelheid van 418 km/u. De prijs is $950.000.

    1. Bugatti Veyron Super Sport (foto 7)
    Is met zijn 429 km/u de aller snelste auto ter wereld. Hij start ook zeer snel, hij kan in 2.4 seconden naar 100 km/u gaan. Deze auto is naast de snelste ter wereld ook meteen de tweede duurste auto ter wereld hij kost €1.990.000. De Bugatti Veyron Super Sport is ontworpen door de Volkswagen Group en wordt gemaakt in Frankrijk. 


    Zo ik hoop dat jullie dit een interessant vonden. Tot later! Eva. 

    Bijlagen:
    9ff-gt9-r-big.jpg (107.3 KB)   
    bugatti.jpg (695.7 KB)   
    Hennessey-Venom-GT-Spyder.jpg (314.7 KB)   
    koenigsegg-agera-r-3_600x0w.jpg (24.7 KB)   
    Saleen.jpg (198.4 KB)   
    ssc-ultimate-aero.jpg (474.5 KB)   

    12-05-2014 om 19:19 geschreven door Eva Waelburgs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Biomassacentrale

    Hallo ik ga vertellen over een biomassacentrale.

     

    Een biomassacentrale is een centrale waar biomassa wordt verbrand om tot bio-energie of biogas te komen. 

    Biomassa zijn organische grondstoffen zoals groenten- en tuinafval, mest, hout, grasmaaisel, resten van de landbouwoogst, maar ook kadavers van dieren. 

     

    Het produceren is niet zonder risico's!

    In 2007 is er in Sittard, Nederland, de explosie is ontstaan door een materiaalfout in een warmtewisselaar.  Tijdens de productie is een scheur in een pijpbundel ontstaan met het gevolg dat olie is gelekt. De thermische olie vatte vlam, waardoor de temperatuur in de installatie steeg tot ongekende hoogte. Vervolgens is de centrale geëxplodeerd en verloren gegaan.

    Daarom dat biomassacentrales meestal wat afgelegen staan. 




    25-02-2014 om 20:54 geschreven door Eva Waelburgs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bebat
    Hallo, ik ga het hebben over het recycleren van batterijen.

    Een organisatie in België die batterijen recycleert is BEBAT. BEBAT recycleert alle binnengebrachte batterijen en zaklampen. De metalen en waardevolle materialen halen ze eruit en die gaan als grondstof naar de industrie. 

    Je mag gebruikte batterijen en knoopcellen, accu’s en batterijen uit toestellen zoals gsm’s, draagbare computers, scheerapparaten, boormachines, radio’s, fototoestellen, videocamera’s, speelgoed, afstandbedieningen,... en gebruikte zaklampen naar BEBAT brengen.

    BEBAT heeft meer dan 20.000 inzamelpunten in België.

    Je kan zo'n inzamelpunten hebben in  de supermarkt, het containerpark, in je school, in doe-het-zelf-, speelgoed- en elektrowinkels en in openbare en private instellingen en bedrijven.

    Meer informatie vind je op www.bebat.be.




    25-02-2014 om 20:49 geschreven door Eva Waelburgs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Houtpellets

    In mijn laatste bericht over dit thema ga ik het hebben over houtpellets en alles wat daarmee te maken heeft.

    Houtpellets worden gemaakt van natuurlijke houtresten zoals schaafhout of zaagsel, afkomstig van houtverwerkende bedrijven. Er moeten dus geen bomen voor gekapt worden. En men is ook niet afhankelijk van het al dan niet voorradig zijn van fossiele brandstof.

    De fijne houtresten worden onder hoge druk samengeperst tot kleine cilindervormige staafjes van ongeveer 3 cm lang. Ze zijn milieuvriendelijk want ze zijn co2 neutraal.

    Pellets worden gebruikt voor het verwarmen van panden en het opwarmen van water. Daarvoor is wel een speciale installatie nodig namelijk een pelletkachel of een pelletketel. Een pelletkachel is relatief goedkoop in aankoop en kan in elk pand geplaatst worden, op voorwaarde dat er een goede luchtafvoer aanwezig is. Een pelletketel maakt warm water aan voor de centrale verwarming of vloerverwarming of voor de aanmaak van warm water voor de keuken en de badkamer. Dit is wel een grotere investering. Houtpellet geven tot 150 procent meer energie als eenzelfde hoeveelheid brandhout of 1 kg pellets is gelijk aan 0.5 liter stookolie.

    Het is wel belangrijk dat de pellet droog bewaard worden om een goede verbranding en dus een beter rendement te bekomen.

    Ze zijn ook onbeperkt houdbaar en de verbrandingsresten kunnen gewoon op de composthoop gegooid worden. Heel veel voordelen dus....






    25-02-2014 om 20:48 geschreven door Eva Waelburgs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnepanelen
    Hallo,
    Ik ga wat vertellen over zonnepanelen. Een zonnepaneel bestaat uit allemaal zonnecellen, die meestal blauw of zwart zijn. Als de zon op die cellen schijnt kun je elektriciteit produceren. Jammer genoeg werkt het alleen als de zon echt schijnt, licht alleen is niet genoeg. 
    Zonnepanelen plaatsen kost een hoop geld, maar je hebt het al in 7 jaar terugverdiend. Ze gaan zo'n 30 tot 45 jaar mee, dat hangt af van de kwaliteit. 
    Je kan zonnecellen op je dak hebben, ze kunnen ook in parken staan of in rekenmachines, lampen, palen langs de kant van de weg of in andere dingen zitten. Jammer genoeg werkt het alleen als de zon echt schijnt, licht alleen is niet genoeg. 
    Als je zonnecellen kapot zijn  kun je ze laten recycleren, tot wel 90% kan hergebruikt worden!

    Ik hoop dat jullie iets meer weten nu over zonnepanelen. Tot later, Eva :D






    12-02-2014 om 18:06 geschreven door Eva Waelburgs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw project
    Hallo, we zijn begonnen aan een nieuw project: Techniek en energie.
    Dus in de volgen berichtjes ga ik het daarover hebben. Elke dag gebruiken we toestellen die elektriciteit nodig hebben om te werken.
    zaklamp => batterijen 
    tv => het net
    autoverlichting => accu
    gsm => adapter en batterij
    Eigenlijk kunnen we er helemaal niet meer zonder.

    Maar wat is dat nu precies elektriciteit? Hoe ontstaat het? En nog veel meer zal ik later vertellen.

    Groetje Eva 






    29-01-2014 om 18:18 geschreven door Eva Waelburgs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 12/05-18/05 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • Hey ik moet je iets vragen ;) (floflo)
        op NaOH

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs