De EU en haar Goelag-adepten...
25-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen
                               Een Europees statutair kader 
           ter bevordering van verdraagzaamheid.
                                  Ingediend met het oog op toepassing 
                      door de legislatuur in de Europese staten
                                      ****************





Overwegende dat eerbiediging van de menselijke waardigheid is gebaseerd op de erkenning van de menselijke
diversiteit en het inherente recht van eenieder om anders te zijn,

Overwegende dat tolerantie een open geest vereist naar onbekende ideeën en leefwijzen,

Overwegende dat het begrip tolerantie het tegenovergestelde is van enige vorm van onrechtmatige discriminatie ,

Overwegende dat tolerantie een belangrijke rol heeft gespeeld in het toelaten van een succesvol samenleven van
diverse groepen in een enkele nationale samenleving.

Overwegende dat deze coëxistentie  de structuur van de nationale maatschappij verrijkt en versterkt, 

Overwerwegende dat dit geen invloed heeft op de fundamentele identiteit van die maatschappij, 
noch de gedeelde waarden, geschiedenis, aspiraties en doelen.

Overwegende dat de integratie binnen een bepaalde nationale samenleving geen assimilatie betekent,

Overwegende dat coëxistentie en samenwerking binnen een democratische samenleving vereist 
dat individuen en groepen wederzijdse concessies doen aan elkaar,

Overwegende dat eerbiediging van de onderscheidende kenmerken van de diverse groepen de gemeenschappelijke banden 
van verantwoordelijk burgerschap in een democratische en open samenleving als geheel niet mag niet verzwakken,

Daarom wordt als volgt vastgesteld :



Hoofdstuk 1 . definities

Voor de toepassing van deze statuten :

( a) " groep " wordt verstaan ​​: een aantal mensen verbonden door raciale of culturele wortels , 
etnische afkomst of afkomst , religieuze overtuiging of taalkundige koppelingen ,
 genderidentiteit of seksuele geaardheid , of andere soortgelijke kenmerken.

( b ) " Groeps-laster " betekent : 
lasterlijke opmerkingen in het openbaar en gericht tegen een groep als bedoeld in paragraaf ( a ) 
- of leden daarvan - met het oog op het aanzetten tot geweld , het belasteren van de groep ,
het belachelijk of onderwerpen aan valse beschuldigingen.

   Toelichting: 
   ( 1 ) Deze definitie omvat " afstammings-sprookjes " en  antisemitische laster , alsmede als beweringen dat ,     
bijvoorbeeld , " zigeuners zijn dieven " of " moslims zijn terroristen ' . **********
   ( 2 ) Men moet begrijpen dat " groeps-laster " lijkt te zijn
gericht op leden van de groep in een andere tijd (een ander
historische tijdperk ) of plaats ( buiten de grenzen van de staat) . ********
( c ) " Hate crimes " : elk strafbaar feit ongeacht de definitie , of gepleegd tegen personen of goederen, 
waarbij de slachtoffers of doelwitten zijn geselecteerd vanwege hun echte of vermeende verband met 
- of ondersteuning of het lidmaatschap van - een groep als bedoeld in paragraaf ( a ) .
( d ) " Tolerantie " betekent : 
respect voor en aanvaarding van de expressie, 
behoud en ontwikkeling van de eigen identiteit van een groep als omschreven in paragraaf ( a ) . 
Deze definitie doet geen afbreuk aan het principe van co-existentie van diverse groepen binnen een samenleving .

Toelichting moet worden gezien als een authentieke interpretatie van de tekst van het Kader-statuut . 
In voorkomend geval moeten zij ook dienen als basis voor een van beide
primaire of secundaire wetgeving .
Opmerking :
Naast elkaar bestaan ​​van diverse groepen binnen een samenleving vereist onder meer ,
 **enige kennis** van de lokale taal als communicatiemiddel met de autoriteiten en de sociale omgeving .


Hoofdstuk 2 . doel

Het doel van deze statuten beoogt :
( a ) bevordering van de verdraagzaamheid in de samenleving zonder verzwakking 
van de gemeenschappelijke banden van een enkele maatschappij .
( b ) Verdraagzaamheid bevorderen tussen ***verschillende samenlevingen****.
( c ) ***Elimineer haatmisdrijven**** als bedoeld in artikel 1 ( c ) .
( d ) veroordelen van alle uitingen van onverdraagzaamheid op basis van vooroordelen, 
onverdraagzaamheid en kwezelarij.
( e ) Concrete maatregelen ter bestrijding van intolerantie , 
in het bijzonder met een oog op de uitroeien van racisme , discriminatie van kleurlingen , etnische discriminatie ,
religieuze intolerantie , totalitaire ideologieën , xenofobie ,  -Antisemitisme , anti - feminisme en homofobie .
  Toelichting:
  ( 1 ) Deze formulering gaat niet gedetailleerd in op de voornoemde onderverdelingen. 
Zo wordt onder religieuze intolerantie verstaan : Islamofobie , anti - christendom , enz. Etnische discriminatie
opgevat als anti - Roma ( zigeuners ) activiteiten.
  ( 2 )Antisemitisme wordt vermeld als een aparte deelverzameling omdat het de lijnen kruist van verschillende onderverdelingen. 
Het is zeker niet beperkt tot religieuze intolerantie ( omdopen wist de joden niet te redden uit vernietigingskampen onder de nazi's ) .

Hoofdstuk 3 . Garanties voor de rechten van Tolerantie 

( zoals gedefinieerd in artikel 1 ( d ) ) wordt gewaarborgd tegenover een groep ( zoals bedoeld in artikel 1 ( a ) ) , 
vooral in het licht van de volgende rechten van de mens :
  Toelichting:
  ( 1 )De lijst van de rechten van de mens hieronder opgesomd is niet-beperkend.
  ( 2 )De rechten , zoals hieronder vermeld , moeten worden geïnterpreteerd in *** een bredere context****.
  ( 3 )
  ( 4 ) Het is belangrijk te benadrukken dat tolerantie niet alleen uitgeoefend moet worden door overheidsinstanties , 
maar evenzeer door individuen , waaronder leden van een groep ten opzichte van andere.
Garantie van tolerantie moet niet alleen begrepen worden als een
verticale relatie ( bestuur - beolking ), maar ook als een
horizontale relatie ( de groep-tegenover-groep en van persoon tot persoon) .

*************************************

Het is de plicht van de regering om die onverdraagzaamheid te beteugelen hetzij in verticale of horizontale relaties waaronder:
  ( 1 ) De vrijheid van meningsuiting , inclusief de vrijheid te zoeken , 
te ontvangen inlichtingen en denkbeelden - ongeacht grenzen - hetzij mondeling , 
schriftelijk of gedrukt , en door middel van een omroep of elektronische media ( waaronder internet ) . 

*************************************
   ( 2 ) De vrijheid van godsdienst en overtuiging , uitgedrukt individueel of in gemeenschap met anderen , met inbegrip van :
       ( a )vrijheid om die godsdienst of overtuiging in aanbidding manifesteren ,
             naleving , rituelen , riten , praktijk en onderwijs , en
        ( b ) de vrijheid om te veranderen of af te zien van zijn godsdienst .
        ( c ) De vrijheid van vereniging met andere leden van de groep , met een het doel zijn bijzondere cultuur , levenswijze , godsdienst of taal .
        ( d ) De vrijheid van vreedzame vergadering , met inbegrip van niet-gewelddadige parades
                en demonstraties .
         ( e ) De vrijheid om te stemmen en op te komen voor de verkiezingen , onderworpen aan de algemene
                voorschriften zoals burgerschap , minimum leeftijd en woonplaats.
         ( f ) De vrijheid om deel te nemen aan de handelingen van openbare aangelegenheden , met inbegrip van
                toegang tot de civiele dienst , onderworpen aan de algemene voorschriften als
                aanzien burgerschap en algemene kwalificaties .
         ( g ) Het recht op nationaliteit te verwerven op basis van geboorte of langdurig wonen.
         ( h ) Het vrije verkeer .
         ( i ) Recht op privacy.
         ( j ) Vrije toegang tot beroepen , onderworpen aan de algemene kwalificaties , en individuele economische activiteiten .
         ( k ) ***De vrijheid van onderwijs in de taal van de groep ****, ****evenals in overeenstemming met haar religieuze en culturele tradities***** .
         ( l ) Recht op gelijke participatie in het algemeen culturele activiteiten .
         ( m ) recht op eigen en bezittingen te erven .
         ( n ) recht op huisvesting .
         ( o ) recht op arbeid, met inbegrip van vrije keuze van beroep en gelijk loon voor gelijke arbeid .
         ( p ) Recht op medische zorg en sociale verzekering .



Hoofdstuk  4 . beperkingen
De garanties in hoofdstuk 3 zijn onderworpen aan de volgende
beperkingen , op evenredige wijze als noodzakelijk in een
democratische samenleving :
   Toelichting:
   ( 1 ) De lijst van beperkingen , zoals hieronder opgesomd is niet beperkend.
   ( 2 ) de beperkingen , zoals hieronder vermeld , moeten worden geïnterpreteerd in een beperkende wijze .
   ( 3) De beperkingen worden hier opgesomd in een generieke manier . 
          Niet alle recht of sub - recht van hoofdstuk 3 is noodzakelijk onder alle hier genoemde beperkingen.
( a ) De nationale of de internationale veiligheid .
Toelichting :
Tolerantie mag niet worden gebruikt als een middel voor het vergoelijken van terrorisme 
of als dekmantel voor wie op zoek naar binnenlandse of internationale vrede en veiligheid te ondermijnen.
( b ) Openbare orde .
Toelichting:
  ( 1 )Een goed voorbeeld : het moet worden begrepen dat demonstraties 
( in uitoefening van de vrijheid van vergadering ) hoeft niet getolereerd te worden wanneer
ze ***waarschijnlijk**** ontaarden in rellen of inbreuk maken op de rechten van anderen
  ( 2 )Een ander voorbeeld is dat , gezien de noodzaak om criminaliteit te bestrijden, 
personen niet mag worden toegestaan ​​om hun gezicht bedekken in het openbaar.
   ( 3 )Openbare orde is niet beperkt tot vraagstukken van misdaad en geweld .
Zo kunnen regels en stedenbouw een poging negeren
om een plaats van aanbidding op een bepaalde site te bouwen .

( c ) het beleid .
Toelichting :
Tolerantie betekent niet dat een groep zich kan afzonderen van de samenleving in zijn geheel 
of de omgang met andere groepen te verwerpen.

( d ) de publieke moraal .
     Toelichting :
Voorbeelden : tolerantie duidt niet op aanvaarding van praktijken zoals vrouwelijke besnijdenis , 
gedwongen huwelijken , polygamie of enige vorm van uitbuiting en overheersing van vrouwen .
( e ) Volksgezondheid .
Toelichting :
Voorbeeld : het Hof van Beroep in Engeland ( per Lord Denning ) vond geen fout met de weigering 
van een chocolade-fabriek om een bebaarde Sikh in dienst te nemen met het oog op een gevaar van besmetting door bacteriën.
( f ) De bescherming van de rechten en vrijheden van anderen .
Toelichting:
   ( 1 ) Tolerantie is tweerichtingsverkeer . 
           Leden van een groep die willen genieten van tolerantie moeten dat ook  laten zien aan de samenleving als geheel , 
           maar ook als leden van andere groepen en dissidenten of andere leden van de eigen groep.
   ( 2 ) Het is niet nodig om tolerant te zijn tegen intolerantie . 
          Dit is vooral van belang voor zover de vrijheid van meningsuiting betreft : 
          die vrijheid mag niet worden misbruikt om andere groepen te belasteren.

Hoofdstuk 5 . migranten
  ( a ) Tolerantie ( zoals gedefinieerd in artikel 1 ( d ) ) moet worden gegarandeerd 
voor ELKE groep ( zoals bedoeld in artikel 1 ( a ) ) , 
of het heeft lang-staande maatschappelijke wortels of het recent gevormde , 
vooral als gevolg van migratie uit het buitenland.
  ( b ) buitenlandse migranten , van hun kant , 
moeten zich houden aan het principe van naast elkaar bestaan ​​van diverse groepen binnen een samenleving .
  ( c) Indien een buitenlandse migrant 
- die is toegelaten tot het grondgebied van de staat, maar nog niet verworven burgerschap - 
niet duidelijk bereid is om te voldoen aan het principe van co-existentie van diverse groepen 
binnen een bepaald nationaal maatschappij , kan hij of zij worden verplicht om
het grondgebied te verlaten ( conform de geldende internationale wettelijke normen) .
Toelichting:

*****
   ( 1 ) Op grond van artikel 3 van Protocol nr. 4 
bij het Europees Verdrag voor de bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden ,
" Niemand mag worden uitgezet ... uit het grondgebied van de staat van waarvan hij onderdaan is . " 
Uiteraard, zodra een nieuwe migrant de nationaliteit heeft verworven , 
is paragraaf ( c) is niet langer van toepassing . *****
    ( 2 )Zelfs met niet-onderdanen , 
         is het noodzakelijk om in gedachten te houden dat, 
        op grond van artikel 4 van dat protocol, " collectieve uitzetting van vreemdelingen verboden is . " 
        De beslissing of er een nieuwe migrant  het recht verbeurt om binnen de lidstaat te blijven moet daarom
        op individuele basis door middel van een bevoegde gerechtelijke of quasi - gerechtelijke procedure.
    ( 3 )Het recht om migrerende werknemers te weren die " het openbaar belang of de goede zeden ondermijnen", 
         is uitdrukkelijk verwoord in artikel 19 ( 8) van het Europees Sociaal Handvest .
    ( 4 )De vraag of een buitenlandse migrant duidelijk niet bereid is om te voldoen 
         aan het beginsel van het naast elkaar bestaan ​​van verschillende groepen, 
         binnen een bepaald nationale samenleving is een kwestie van feiten, die moeten worden bepaald 
         door een gerechtelijke of quasi - gerechtelijke instantie .
    ( 5 )Na toelating aan de Staat kunnen buitenlandse migranten een verklaring afleggen, 
          waarin zij bevestigen dat zij zich bewust zijn van de tekenen de bepaling opgenomen in paragraaf ( c ) .


Hoofdstuk  6. uitvoering

Om de uitvoering van deze statuten te verzekeren zal de Regering:

    Toelichting
Het spreekt vanzelf dat de vaststelling van een statuut voor de Bevordering van Tolerantie niet voldoende is op zichzelf . 
Er moet een mechanisme aanwezig zijn dat ervoor zorgt dat het statuut niet op papier blijft staan ​​en wordt geïmplementeerd in de realiteit.
 ( a ) is verantwoordelijk voor de speciale bescherming van kwetsbare en kansarme groepen .
Toelichting:
7 ( i )
( ii )
( iii )
Leden van kwetsbare en kansarme groepen hebben recht op eenbijzondere bescherming , 
naast de algemene bescherming die moet worden verstrekt door de regering aan elke persoon binnen de staat.
De speciale bescherming van leden van kwetsbare en kansarme groepen mag een preferentiële behandeling impliceren . 
Strikt gesproken gaat deze voorkeursbehandeling verder dan louter respect en aanvaarding van de basis-tolerantie 
( zie de definitie van tolerantie in paragraaf 1 ( d ) ) . 
Toch wordt deze bepaling gerechtvaardigd door de koppeling tussen historische intolerantie en kwetsbaarheid .
Het antwoord op de vraag welke groep kwetsbaar of kansarm is in een bepaalde samenleving verschilt van land tot land.
Andere:
  ( b ) Onverminderd de bestaande controle -mechanisme, 
het opzetten van een speciale administratieve eenheid met het oog op het toezicht op de uitvoering van dit Statuut .
  Toelichting :
  ( 1 ) De uitvoering van deze bepaling is afhankelijk van de bestaande structuur in een bepaalde staat . 
         In een land dat al  een administratieve entiteit heeft ingesteld die over een algemene bevoegdheid 
         tot toezicht over wetten zoals de huidige statuten , is geen verdere actie nodig. 
  ( 2 ) De speciale administratieve eenheid moet bij voorkeur werken binnen het Ministerie van Justitie 
         (hoewel het ministerie van Binnenlandse Zaken is andere redelijke mogelijkheid ) .
  ( 3 ) een nationaal Tolerantie Monitoring Commissie als onafhankelijke instantie 
          - samengesteld uit vooraanstaande personen van buiten de ambtenarij - toegerust met de bevoegdheid om tolerantie te bevorderen.

De Commissie wordt gemachtigd om:
      ( a )Zake algemene richtlijnen en specifieke aanbevelingen voor maatregelen .
      ( b ) Communiceren van standpunten met betrekking tot de mate waarin dit Statuut wordt geïmplementeerd in de praktijk .
      ( c ) verspreiden van dergelijke richtlijnen , aanbevelingen en inzichten door de media en andere.
      ( d ) Internationale samenwerking met soortgelijke organen in andere staten bevorderen.

Bijkomende opmerkingen:
  ( 1 ) De strekking van de punten ( b) en ( c), is het bestaan ​​van twee nationale instanties die belast zijn met de uitvoering van dit Statuut .
         Het eerste lichaam ( bedoeld in paragraaf ( b ) ) is een overheidsorganisatie of afdeling ervan. 
         Het tweede lichaam ( onder paragraaf ( c ), opgericht ) is buiten de regering , 
        die onafhankelijk optreedt ( zoals een speciale ombudsman ) .
  ( 2 ) **** De onafhankelijke Commissie zal worden gemachtigd 
        om zijn gedachten over de toepassing van de statuten door alle betrokkenen uit te drukken. ******
        Implementatie in deze context omvat ( maar is niet beperkt tot ) het opleggen van strafrechtelijke sancties , 
        onderwijs en media-aandacht .
  ( 3 ) De onafhankelijke Commissie zal ook de bevoegdheid tot 
         het organiseren van nationale of internationale conferenties , workshops , seminars, enz.


Hoofdstuk 7 . strafrechtelijke sancties

( a) De volgende besluiten worden als verzwarende omstandigheid beschouwd van strafbare feiten:
  ( 1 )Haat misdrijven zoals bedoeld in artikel 1 ( c ) .
  ( 2 ) Het aanzetten tot geweld tegen een groep als bedoeld in
Deel 1 ( a ) .
  ( 3 ) Groep-smaad als bedoeld in artikel 1 ( b ) .
  ( 4 ) De openlijke goedkeuring van een totalitaire ideologie , vreemdelingenhaat of anti - semitisme .
  ( 5 ) Openbare goedkeuring of ontkenning van de Holocaust .
  ( 6 ) Openbare goedkeuring of weigering van enige andere daad van genocide waarvan het bestaan ​​wordt bepaald door een
         internationaal strafhof instantie .
Toelichting:
Deze paragraaf definieert verwarende handelingen die strafbaar worden gesteld als misdaden . 
Sub- paragraaf ( vi ) heeft geen invloed op publieke ( of private ) discussies en verschillen van
mening over de vraag of andere handelingen - niet onder beslissingen van internationale rechterlijke instanties - 
ook toedraagt of niet aan genocide .

 ( b ) jongeren veroordeeld voor het plegen van in paragraaf genoemde misdrijven ( a) 
*****
vereist zal zijn om een revalidatieprogramma te ondergaan,
ontworpen om bij hen een cultuur van tolerantie in te boezemen.

*******
 
 ( c ) in paragraaf ( a ) vermelde Misdaden mogen niet als politieke delicten worden beschouwd ten behoeve van uitwijzing.
( d )
( e ) Slachtoffers van in paragraaf ( a ) vermelde misdaden zullen juridisch recht hebben  
       ​​om een zaak tegen de daders te brengen , alsmede een recht op schadevergoeding .
( f ) Gratis rechtsbijstand zal worden aangeboden aan de slachtoffers opgesomd in paragraaf ( a ) , 
       ongeacht de kwalificatie in termen van solvabiliteit. 


Hoofdstuk 8. onderwijs.

De regering zorgt ervoor dat:
( a ) scholen , vanaf het basisonderwijs, cursussen introduceren die studenten stimuleren 
       om diversiteit te accepteren en het bevorderen van een klimaat van tolerantie voor kwaliteiten van andere culturen.
   Toelichting:
  ( 1 ) Het principe is aanvaard voor vele jaren ( cf. de Verklaring met betrekking tot intolerantie - een bedreiging voor de democratie ,
         door het Comite van Ministers van de Raad van aangenomen Europa op 14 mei 1981 ) .
  ( 2 ) Het is belangrijk voor deze stages zo vroeg mogelijk te starten met het educatieve programma , 
         dat wil zeggen op de lagere school .  
         Maar toch moeten deze cursussen ook worden aangeboden op hogere niveaus van onderwijs ,
         tot en met universiteiten.
( b ) Vergelijkbare cursussen in de opleiding van degenen die worden opgenomen in het leger en wetshandhavingsinstanties .
( c ) Opleiding en tolerantie bewustzijn cursussen worden beschikbaar gemaakt voor verschillende lagen van de samenleving , 
       met de nadruk op beroepsgroepen .
 Toelichting:
   ( 1 )Training moet beschikbaar worden gesteld als onderdeel van de voortzetting van volwassen-onderwijs .
   ( 2 )Het is vooral belangrijk om geavanceerde professionele zorgen opleiding van juristen 
        ( waaronder rechters en het strafrecht personeel ) , bestuurders , politiemensen , artsen , etc.
( d ) Lesmateriaal voor tolerantie bewustzijn cursussen ( inclusief syllabi ) 
       zal door de diensten van Onderwijs worden ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften .
( e ) Instructeurs zullen worden opgeleid op een manier die hen in aanmerking komen 
       om anderen te trainen in tolerantie-bewustzijn-cursussen .
( f ) ******** ministerie van Onderwijs zal ervoor zorgen dat lesmateriaal in gewone cursussen 
vrij zjn van insinuaties en innuendo tegen enige groep zoals bedoeld in artikel 1 ( a ) .
( g ) De productie van boeken , toneelstukken , kranten rapporten , magazine-artikelen, 
       films en televisieprogramma's - het bevorderen van een klimaat van tolerantie - 
       zullen worden aangemoedigd en , waar nodig ,gesubsidieerd door de overheid .


Hoofdstuk 9 . Massamedia

( a ) De regering zorgt ervoor dat de publieke omroep
       ( televisie en radio )-zenders,  een voorgeschreven
       percentage van hun programma's zal schenken voor het bevorderen van een klimaat van tolerantie , zoals in Sectie 8 ( f ) .
( b ) De regering zal alle privé-media stimuleren
       ( met inbegrip van de gedrukte pers ) om het klimaat van  tolerantie te promoten, zoals in Sectie 8 ( f ) .
( c ) *****De regering moet alle massamedia aanmoedigen ( publiek
       en ook prive ) om een ethische gedragscode vast te stellen , 
       die de verspreiding van intolerantie te voorkomen onder supervisie van een massamedia-klachtencommissie .


   Toelichting:
   ( 1 )Dit is een delicate zaak , aangezien er geen intentie om de media te censureren. 
        De media klachtencommissie wordt verondersteld bestaan ​​uit onafhankelijke personen , 
         maar het moet worden ingesteld door - en rapporteren aan - de media zelf , in plaats van de regering .
  ( 2 ) Er is een verwante kwestie van internetmisbruik door de verspreiding van intolerantie . 
         Echter , initiatieven om over een wettelijke regeling te komen over "cyberspace". 
        worden momenteel besproken in een bredere context****. 
        Het is te vroeg om te speculeren hoe de zaak zal worden opgelost .



Deze tekst werd opgesteld 
- onder auspiciën van de Europese Raad inzake Tolerantie en Verzoening - 
door een groep van deskundigen , 
bestaande uit: 

Yoram Dinstein (voorzitter ) , 
Ugo Genesio , 
Rein Mȕllerson , 
Daniel Thȕrer  
Rȕdiger Wolfrum .

25-12-2013, 16:58 geschreven door Van Houtte  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
T -->

Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs