Inhoud blog
  • Dokwerker omgekomen op kaai 1333
  • De realiteit over lenen
  • Immigratie en asiel
  • CD&V, de echte winnaar
  • Justitie en veiligheid
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Europa Anders
    Omdat sociaal niet socialistisch moet zijn
    15-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!

    Zelfrijdende wagens, robots die het werk overnemen, buitenaardse wezens die ons komen aanvallen, natuurrampen die de Aarde van de kaart vegen, maar dat we kunnen overleven door hi-tech machines. Er zijn films genoeg die ons vertellen wat de toekomst ons zal brengen. Maar zit er ook iets van waarheid in? Ja. Natuurlijk zit er een deel waarheid in. Natuurrampen zullen de Aarde van de kaart vegen als we verder doen zoals we bezig zijn. Buitenaardse wezens kunnen ons misschien komen aanvallen, als ze de technologie bezitten. Maar zelfrijdende auto's en robots die het werk overnemen? Ik dacht het niet.

    Hoe kunnen we nu verwachten dat auto's zelf rijden, of zweven? Hoe kunnen we verwachten dat robots het werk overnemen? Om dat te kunnen bouwen hebben we grondstoffen nodig. Grondstoffen die uitgeput beginnen te geraken. Reken daar nog eens de crisis waar we nu al sinds 2008 van wegkwijnen bij en de rekensom is gemaakt. De technologie zal een hoogtepunt bereiken tegen 2030. Nadien zal alles terug achteruit gaan. Burgeroorlogen zullen de wereld ten gronde brengen. Dit in combinatie met onvoorspelbare natuurrampen van ongekende grootte.

    Enkel de rijken zullen zich nog luxe kunnen veroorloven. Door de schaarste van grondstoffen stijgen de prijzen tot een maximaal hoogtepunt. Sommige producten zullen zelfs gewoon van de markt verdwijnen. We zullen geen televisie meer kijken, de wagen zal terug paard en kar worden, een gsm bestaat alleen in een ver verleden, en computers zullen enkel gebruikt worden door de machtigste staten. Door deze achteruitgang zullen jobs met sneltempo verdwijnen waardoor de bevolking geen eten meer kan kopen. Maar ook de productie van voeding zal wegkwijnen door de ellende. Landbouwgrond wordt een zeldzaam luxeproduct, woningen zullen door meerdere gezinnen tegelijk bewoond worden door de overbevolking, en de criminaliteit zal de pan uit swingen.

    Ook de natuur zal een duit in het zakje doen. Natuurrampen zullen ontstaan op plaatsen waar ze nooit verwacht werden. De planeet zal er alles aan doen om de klimaatsverandering, veroorzaakt door de bebouwing , CO²-uitstoot, en methaanuitstoot te verwerken, maar ook de overbevolking proberen op te lossen. Overstromingen zullen duizenden mensen het leven kosten, net als aardbevingen, orkanen en vulkaanuitbarstingen. Niet enkel de armere regio's zullen getroffen worden, maar ook de belangrijkste wereldsteden zullen in de ellende terecht komen.

    Het wordt daarom ook eens tijd dat de machtigsten der Aarde wakkergeschud worden en hier iets aan doen. Stop met het subsidiëren van uitputtelijke energiebronnen, stop met het vol bouwen van de hele planeet, stop met te janken over vergrijzing, stop met de natuurlijke selectie door sterfte uit te stellen, maar draai de zaken om. Steun projecten die onuitputtelijke energiebronnen willen testen, zorg voor milieuvriendelijke bouw van woningen die niet uit steen gebouwd worden, leg natuurwegen aan die deftig te berijden zijn, start met geboortebeperkingen, kies voor de korte pijn en help mensen vredig te laten sterven zonder weken of maanden in een ziekenhuis te moeten verblijven.

    Ik weet dat dit hard zal klinken en een hoop tegenwind zal veroorzaken, maar toch heb ik het lef om dit neer te pennen. Ik zou graag een wereld willen waar kinderen nog een toekomst kunnen zien, en zich niet moeten focussen op een surrealistisch bestaan. Een wereld waarin de realiteit kan zegevieren en de toekomst nog hoop en mogelijkheden biedt. Maar aangezien een politieke carrière niet weggelegd is voor een persoon als ik, probeer ik het maar via deze weg.

    Het enige dat ik wil bereiken is dat jullie wakker worden en gaan inzien dat we niet verder kunnen zoals we bezig zijn. Daarom heb ik ook een plan uitgewerkt om Europa from scratch terug op te bouwen, maar dan met het oog op een leefbare toekomst. Een toekomst die verder gaat dan de volgende verkiezingen. Een toekomst voor onze kleinkinderen, achterkleinkinderen, achterachterkleinkinderen en diens kinderen. Een toekomst die kan blijven tot de dag dat de Aarde op natuurlijke wijze besluit om ermee op te houden.

    15-05-2014 om 15:42 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Politiek toekomst europa from scratch zelfrijdende wagens robots
    12-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dokwerker omgekomen op kaai 1333

    Op 6 juni 2014 is er een dodelijk ongeval gebeurd in de Haven van Antwerpen. Op kaai 1333 is een jongeman met een spiksplinternieuwe auto in de zij van een shuttlebus gereden waarbij de chauffeur van de shuttlebus het leven heeft gelaten. Verschillende verhalen gaan de ronde, maar de feiten weet ik niet. Het parket is momenteel aan het uitzoeken wat er exact gebeurd is, dus ga ik ook niet voorbarig zijn.

    Wat wel geweten is dat op kaai 1333, Antwerp EuroTerminal, het risico groot was. De tijdsdruk was er groot en het leek er altijd alsof men gehaast was om de schepen op tijd te laden en te lossen. Een normale werkmethode de dag van vandaag. Veiligheid is belangrijk, maar de snelheid primeert. Maar is de snelheid van het laden en lossen van schepen effectief een prioriteit die boven de waarde van een mensenleven gaan? Volgens mij niet. Het is niet belangrijk dat een schip binnen de 7u geladen of gelost wordt als het risico op een ongeval groot is. Verschillende dokwerkers bleven om die reden ook weg van AET. Zij wilden hun leven niet op het spel zetten door deze risico's te nemen, wat trouwens begrijpelijk is. Het is dan ook zeer spijtig dat zo'n ongeval eerst moet gebeuren alvorens met veiligheid rekening gehouden wordt. Nu gaat het anders op AET. Veiligheid primeert. Snelheidsregels worden gerespecteerd, voorrangsregels worden gerespecteerd. Maar was het echt nodig dat er eerst een persoon verloren ging?


    Ik ben zeer blij dat Patrick niet voor niets is gestorven en dat men lessen trekt uit dit ongeval, maar indien de bestuurder van de nieuwe auto niet onder invloed was van alcohol of drugs, kan hem niets verweten worden, maar is het de directie die verantwoordelijk is voor de dood van Patrick. Zij hadden meer belang moeten hechten aan veiligheid in plaats van snelheid. Zij hadden het personeel moeten aanmanen om verantwoordelijk te rijden en de regels te respecteren die zijzelf mee bepaald hebben in plaats van de regels als richtlijn te bekijken en de prioriteit te stellen op snelheid. In plaats van zulke risico's te nemen hadden zij meer tijd moeten inplannen om het schip geladen te krijgen.

    Ik hoop dan ook dat de veiligheid niet enkel de komende maand zal primeren, maar voor altijd, zoals op alle kaaien ook hoort. Dokwerkers zijn een apart ras. Zij zitten in de sector waar de meeste (dodelijke) arbeidsongevallen gebeuren, waar tijdsdruk zeer hoog is, en werkzekerheid zeer laag. Maar zij staan elke dag klaar om de schepen te laden en te lossen en hebben de ervaring en de nodige opleiding om dit op een verantwoorde manier te organiseren. Het zijn de werkgevers die in de fout gaan door steeds minder voor steeds meer werk in te calculeren. Werkgevers willen kosten drukken door minder dokwerkers te laten komen voor meer schepen. Ze zien het steeds grootser, steeds sneller, maar er zijn grenzen. Mensen zijn geen radars in een machine. Zij kunnen fouten maken, maar deze fouten kunnen ingecalculeerd worden. Zet een persoon extra in de ploeg en reken twee uur extra uit, zodat bij een mogelijk risico de tijd kan genomen worden om het risico te analyseren alvorens het te nemen, en indien nodig een oplossing te bedenken.


    Er is ook sprake van dat men de haven wil liberaliseren. Geen dokwerkers meer, maar iedereen kan er komen werken, ervaring of niet. Het resultaat zal zijn dat men de mensen aan boord van de schepen in het schip zetten en aan wal interimmers of onervaren mensen. Dit zal nog meer risico's meebrengen die genomen moeten worden, en dat tegen een minimumloon. Is dat een oplossing? Ik dacht het niet. Men moet van het statuut van havenarbeiders afblijven. Deze mensen weten wat ze doen. Zij hebben het voordeel om elke dag op een andere kaai te werk gesteld te worden waardoor zij de haven door en door kennen, maar zij zijn dagelijks bezig met het behandelen van de goederen en creëren geen al te groot routinegevaar. Een risico dat in fabrieken wel bestaat, want routine veroorzaakt onoplettendheid. Doordat dokwerkers niet alle dagen op dezelfde kaai staan ontstaat er geen routine. Vandaag lossen ze auto's, morgen laden ze containers, overmorgen laden ze platen en lossen ze coils, ze hebben variatie, de benodigde variatie om geen routine te creëren maar steeds geconcentreerd te zijn op hun jobs. Als men dit aanvalt en om zeep helpt zullen er nog meer doden vallen. Is dat wat men wil? Ik dacht het niet.

    12-06-2014 om 22:49 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    04-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De realiteit over lenen
    Een lening voor een huis, een auto, een motor, een reis, een studie... Allemaal vinden we het normaal dat we er voor lenen. Het is nu eenmaal gemakkelijk om iets te kunnen kopen zonder dat we merken wat het ons echt kost. En daar maken banken handig gebruik van. Ze lokken ons met lage rentevoeten, maar wat betalen we nu eigenlijk in werkelijkheid? Ik ga een hypotheeklening gebruiken als voorbeeld.

     

    Ik ben jong, wil een huis kopen, maar heb natuurlijk onvoldoende eigen middelen.  Op mijn bankrekening staat 25.000 euro, maar omdat ik alleen ben, en dus alleen wil kopen, opteer ik ervoor om een betaalbaar huis waarin ik moet renoveren. Tijdens mijn zoektocht bots ik op een huisje van 100.000 euro op de kop af. Ik heb het voordeel dat ik klein beschrijf kan nemen op dat huis en moet dus maar 5% aan de overheid betalen.

    Mijn volgende stap is dus op zoek gaan naar een bank. Verschillende banken beloven me 4% rente, dus bereken ik op deze 4% rente. Ik leen het volledige bedrag van 100.000 euro, want 5.000 euro wil ik wel gebruiken van mijn eigen kapitaal. Ik maak dus thuis snel even de berekening voor mijn situatie, en kom tot volgende berekening:

     Bedrag  € 100.000,00 
     Termijn  20 jaar
     Rentepercentage   4,00%
     Rentebedrag  € 4.000,00
     Totaalbedrag  € 104.000,00
     Maandelijks  € 433,33

    Als alleenstaande persoon is dit haalbaar met mijn netto inkomen van 1.650 euro, en ik besluit om een bank binnen te gaan die net iets minder dan 4% geeft, want elke euro minder is een euro meer voor mij en ik leg de situatie voor aan de bankbediende. Deze schiet spontaan in de lach en zet me met mijn beide voeten in de grond. "Banken werken zo niet jongeman. De berekening van deze rente ligt totaal anders." Ik neem dus de tabel aan van deze persoon en ga weer naar huis, teleurgesteld natuurlijk. Thuis start ik de computer op en vergelijk mijn berekening. Wat blijkt nu? Banken rekenen helemaal geen 4% rente. Zij berekenen 4% rente op het openstaande kapitaal per jaar, wat dus uiteindelijk neerkomt op 51% in mijn situatie. Hieronder de kleine tabel met de cijfers

    Bedrag   € 100.000,00
     Termijn  20 jaar
     Rentepercentage   4,00%
     Rentebedrag  € 51.321,13
     Totaalbedrag  € 151.321,13
     Maandelijks  € 630,50
     Werkelijke rentepercent   51,32%
     

    Mijn excuses voor het woordgebruik, maar dit vind ik gewoon belachelijk, kapitalistisch en egoïstisch, want zien wij dat geld terug? Neen, wij zien dat geld niet terug, want wij krijgen op onze spaarboekjes nog geen 0,5%. De banken gaan dus jaarlijks met miljarden lopen, en toch gaan ze overkop of komen ze in de problemen. Wel, beste mensen, de eerste bank die mij een mail stuurt met een berekening voor een rente van 12% volgens mijn berekening, daar teken ik mijn hypotheeklening, want we worden gewoon in de zeik gezet waar we bij staan.



     

    04-06-2014 om 15:17 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Immigratie en asiel

    Immigratie naar Europa is mogelijk. Dit is zelfs nodig om de economie draaiende te houden. Immigranten kunnen zich via de ambassade aanmelden om in aanmerking te komen om naar Europa te immigreren. Hiervoor moeten zij aan volgende eisen voldoen:
    - Inkomstenzekerheid voor minstens 5 jaar
    - Huisvestingszekerheid voor minstens 3 jaar
    - Bewijs dat zij geen crimineel zijn
    - Slagen met minstens 60% op een examen over de Europese wetgeving
    - Slagen met minstens 75% op een examen Engels, of taal van de staat waar zij zich willen vestigen.

    Dit is de meest legale en correcte manier om te immigreren. Maar ook zijn er jaarlijks duizenden vluchtelingen die asiel aanvragen om in Europa binnen te mogen. Ten eerste moeten zij op voldoen aan de Conventie van Genève betreffende de staat van vluchtelingen. Ook hebben zij bepaalde specifieke eisen waaraan zij moeten voldoen:
    - Bewijzen geen crimineel te zijn
    - Slagen met minstens 60% op een examen over de Europese wetgeving
    - Slagen met minstens 75% op een examen Engels, of taal van de staat waar zij zich willen vestigen
    - Eigen inkomsten hebben binnen de 2 jaar
    - Een huisvesting regelen binnen de 2 jaar.

    Indien de vluchteling niet slaagt in één van volgende zaken kan hij of zij verplicht worden terug te keren naar het land van herkomst. De asielprocedure mag maximaal 2 jaar duren. Ook is er een maximum van 0,25% van het inwonersaantal van een bepaalde staat dat asiel mag krijgen per jaar. Dit om geen overvloed aan asielzoekers en vluchtelingen te krijgen.

    De laatste mogelijkheid is immigratie via adoptie. Tot en met de leeftijd van 2 jaar is dit zonder problemen mogelijk zolang er opvoeders zijn. Vanaf de leeftijd van 2 jaar tot en met 12 jaar wordt de achtergrond van het kind eerst grondig gescreend. Na deze screening wordt het kind zelf ook getest op psychologische en fysieke capaciteiten.
    Een kind, ouder dan 12 jaar, wordt ook getest op zijn kennis van de taal. Ook mogen kinderen ouder dan 12 jaar enkel geadopteerd worden indien de ouders beiden overleden zijn.

    02-06-2014 om 08:40 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CD&V, de echte winnaar
    N-VA heeft een monsterscore behaald bij de verkiezingen op 25 mei 2014. Zij zijn de grote winnaars van de Moeder der Aller Verkiezingen. Of is dat maar schijn?
    Desondanks die monsterscore kan er nog altijd beslist worden om zonder N-VA te regeren. CD&V is de beslissende factor in de hele regeringsvorming. Indien Kris Peeters enkel aast op de positie als Minister-President is het aan de N-VA om hierin een akkoord te vormen, of om deze positie niet te gunnen en de kans op een coalitie te zien verdwijnen of op zijn minst verkleinen. De kiezer heeft dan wel centrum-rechts gestemd, maar daar hebben de politici niet altijd oren naar. Dat hebben we gezien een aantal jaar geleden.

    Tegen 2019 zijn de meeste kiezers toch de beslissingen van nu vergeten, dus kan men het risico nemen om N-VA buitenspel te zetten. Toch hoop ik van harte dat men de kiezer niet vergeet en een duidelijke meerderheid zal gebruiken om een regering te vormen, en dat is enkel mogelijk indien men de N-VA erbij neemt aangezien Open VLD niet met Groen! wil samenwerken.

    Dan is er ook nog het probleem Wallonië. Op zich is het geen probleem, maar er is zeer onduidelijk wat daar zal gebeuren. In Wallonië is er vooral traditioneel gestemd, maar geraken we er zo uit? Ik vermoed dat het zeer zware federale onderhandelingen zullen worden aangezien PS elke confrontatie met N-VA weigert. Zij willen niet regeren met de N-VA, zij willen verder doen met wat ze bezig zijn. En dit terwijl Bart De Wever al heeft laten weten dat zij wel willen onderhandelen met de PS. Dus zal men rekening houden met de Vlaamse kiezer? Ik hoop van wel. Men zou niet rond de N-VA mogen werken, maar toch is dit wat ze gaan proberen in Wallonië. Het is nu aan de CD&V en Open VLD om haar op hun tanden te zetten en elke coalitie zonder N-VA te weigeren, maar of dit zal gebeuren is nog de vraag. 

    26-05-2014 om 10:46 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Justitie en veiligheid

    Wat ik hier ga schrijven zal zeker op veel tegenwind kunnen rekenen, maar gelieve eerst het hoofdstuk volledig te lezen vooraleer u mijn ideeën afkraakt.

    De politiediensten moeten voldoende bemand zijn, wat inhoudt dat er per 1000 inwoners een wijkagent moet zijn. Zij worden bijgestaan door de nodige administratieve personeelsleden en staan onder leiding van een commissaris en een adjunct-commissaris. Agenten die één regel overtreden moeten onherroepelijk geschorst worden voor minstens 2 weken. Bij een tweede overtreding worden zij gestraft door 2 maanden schorsing en na een derde overtreding worden zij levenslang geschorst. De overtreding geldt voor zowel privé als beroepsmatig. Een agent die dus betrapt wordt op fout parkeren, te snel rijden, wordt even streng gestraft als een agent die een moord pleegt. Dit geldt trouwens ook voor bestuursleden van de overheid. Zij moeten het voorbeeld zijn voor de burger.

    De brandweer heeft ook de nodige manschappen nodig, wat wil zeggen dat er één beroepsbrandweerman moet zijn per 10.000 inwoners, maar ook 1 vrijwilliger per 1000 inwoners. Dit om ervoor te zorgen dat er altijd voldoende hulp is in geval van gevaar.
    Zowel brandweer als politie mogen wel verkeersregels overtreden in functie van een interventie, maar niet met het persoonlijke voertuig.

    Verkeersregels worden ingedeeld in drie categorieën:

    • Lichte overtreding (boete tot 60 euro): Hieronder vallen het niet dragen van de gordel, minder dan 30km/u te snel rijden, niet pinken bij een manoeuvre… Deze zaken kunnen nooit voor de politierechtbank uitgevochten worden. Wie betrapt wordt op de overtreding kan deze zaak aanvechten, maar dit wordt door de commissaris onderzocht.

    • Middelzware overtreding (boete tot 150 euro): Deze overtredingen zijn onder andere tussen de 30 en 50km/u te snel rijden, gebruik van de gsm, ipod, mp3-speler of een ander draagbaar toestel achter het stuur, onder invloed van alcohol rijden (vanaf 0,2 tot 0,5 promille alcohol), geen voorrang verlenen, stoplicht negeren… Indien u niet akkoord gaat, wordt dit door de politierechtbank bestudeerd.

    • Zware overtreding (boete van +150 euro, intrekking rijbewijs): Wie meer dan 50km/u te snel rijdt, meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed heeft, onder invloed van drugs rijdt, een ongeval veroorzaakt met gewonden door een eigen fout, rijden zonder rijbewijs of verzekering… riskeert deze straf. Dit wordt altijd voor de politierechtbank gedaagd. Een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs gebeurt wel voor minstens 14 dagen.

    De bedragen die bij deze overtredingen staan zijn richtlijnen. De boete wordt namelijk berekend op de inkomsten van de overtreder. Indien de overtreder minder dan 35.000 euro per jaar verdient, zal de overtreding beboet worden met de normale boete. Wie een inkomen tussen de 35.000 euro en 65.000 euro heeft, krijgt een boete berekend op volgende formule: Normale boete x 2,5.
    Wie meer dan 65.000 euro per jaar verdient krijgt een boete die op volgende manier berekend wordt: Normale boete x (inkomen /15000). Is dit oneerlijk? U denkt misschien van wel, maar een klein voorbeeldje. U rijdt met een Renault Clio van 10 jaar oud, want u kan zich geen nieuwere auto permitteren met uw inkomen van 25.000 euro per jaar. Doordat u gehaast bent omdat uw vrouw moet bevallen, wordt u geflitst met een snelheid van 10km/u te snel. U moet dus een boete betalen van 60 euro. Uw zuurverdiende centjes moeten dus naar deze boete gaan, waardoor u die nieuwe keukentafel die u dringend nodig heeft niet kunt betalen. Intussen werd u tijdens het flitsen ingehaald door een dure Porsche. Deze Porsche werd geflitst tegen een snelheid die 35km/u boven de maximumsnelheid ligt. De bestuurder van deze Porsche heeft een inkomen van 100.000 euro per jaar en moet een boete betalen van 150 euro. Denkt u dat die bestuurder wakker ligt van 150 euro boete? En dat terwijl u voor die 60 euro die u moet betalen zeer hard moet werken.

    Strafrechtelijke overtredingen komen natuurlijk ook voor de rechtbank. Kleine overtredingen kunnen niet bestraft worden met een gevangenisstraf. Dit wil zeggen dat mensen die voor minder dan 1000 euro hebben gestolen hebben of een niet echt schadelijke fout hebben gemaakt enkel een boete of maatschappelijke taak kunnen krijgen als straf.
    Zwaardere overtredingen kunnen wel bestraft worden met een gevangenisstraf. Er is geen enkele mogelijkheid om vervroegd vrij te komen. Levenslang is ook levenslang. Deze persoon komt NOOIT meer vrij.

    Voor moordenaars, verkrachters en pedofielen bestaat de mogelijkheid om een castratie of een isolatiestraf krijgen. De isolatiestraf houdt in dat de gedetineerde moet overleven op water en brood en enkel een wc en stenen bed heeft. Ook is een raam in de cel niet toegelaten. Deze straf heeft een maximumduur van 1 jaar. De castratie is een chemische castratie waardoor de gedetineerde geen erectie meer kan krijgen of in geval van een vrouw geen genot meer heeft aan seks.

    De gevangenis is geen complex gebouw. Het gebouw bestaat uit cellen van 9m² met een bed, een stoel, een bureau en een toilet. Er is een grote eetzaal waar de gevangenen 3 maaltijden per dag krijgen. De ochtendmaaltijd is brood met confituur, choco, kaas of hesp. Als drank krijgen zij melk of water. De middagmaaltijd is hetzelfde als de ochtendmaaltijd. De avondmaaltijd is een beetje meer uitgebreid. Dan krijgen zij aardappelen of rijst met goedkope groenten en vlees. De drank blijft hetzelfde de gehele dag door. Ontspanning is er niet voor de gevangenen. Zij hebben wel de mogelijkheid om te werken tijdens hun periode in de gevangenis. Deze jobs bestaan uit het kweken van vlees en groenten binnen de gevangenis, maar ook productie van producten door een overheidsbedrijf. De bedrijven waar de gevangenen voor werken liggen binnen de gevangenismuren.

    Indien een minderjarige persoon een misdaad begaat zijn er dezelfde straffen als bij volwassenen, maar worden zij tot de leeftijd van 18 jaar in een jeugdgevangenis opgesloten waar werk wordt vervangen door school. Indien de persoon minderjarig was tijdens de overtreding, maar de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt wanneer de straf wordt uitgesproken, wordt deze straf automatisch een straf voor volwassenen. Het is niet omdat een jongere zich misdraagt, dat hij/zij kan ontsnappen aan zijn/haar straf.

    De isoleercellen bevinden zich niet in een gebouw, maar op een oud werkschip. Op die manier wordt er plaats bespaard op het land en heeft er niemand een probleem mee als dit schip zinkt.

    23-05-2014 om 08:22 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobiliteit en infrastructuur

    Koning auto moet worden gedegradeerd. Iedereen beschikt over een wagen en in Vlaanderen gebruikt men deze meer dan een andere manier van transport. En ik moet toegeven, ikzelf gebruik ook voor elke verplaatsing mijn wagen. Ik woon dan ook in een godvergeten boerendorpje waar zelfs de bus nog moet worden uitgevonden. Daarom is het van uiterst belang dat het openbaar vervoer hervormd wordt.

    Elke woning moet binnen een straal van 500 meter een bushalte hebben die elk uur tussen 5 uur en 22 uur bediend wordt. Ook moet er gecontroleerd worden of dat deze lange en grote bussen wel effectief zijn. Indien men de rit gemakkelijk kan uitvoeren met een bus ter grootte van een belbus, moeten deze bussen ingeschakeld worden in plaats van de 100+ bussen. Deze grote bussen moeten zelfs zo veel mogelijk worden verdwijnen. Men moet gebruik maken van kleinere bussen. Ook de ritten van de bussen moeten nagekeken worden. Zo is het absurd dat de bussen letterlijk naast het treinspoor rijden. Indien uw dorp een treinhalte heeft, moet er één bus zijn die heel het dorp doorkruist en als begin- en vertrekhalte het station heeft, zodat u uw reis met de trein verder kunt zetten. Indien er geen treinstation in de buurt is, moet de bus naar een centrale plaats rijden waar u kan overstappen naar de nodige bus.

    Vooral in grotere steden moet er meer ingezet worden op nuttig openbaar vervoer. Daarom moeten ook hier zeker de ritten van de bussen en trams hertekend worden. Ook moeten voertuigen met een cilinderinhoud groter dan 2000cc of vierwielaandrijving verboden worden in steden. Het is in een stad niet nodig om met een terreinwagen rond te rijden. Wil u toch rondrijden met een terreinwagen, dan is daar het platteland de geschikte omgeving voor.

    Al deze maatregelen moeten bijdragen aan een betere doorstroming van verkeer, maar ook voor een groener mobiliteitsbeleid. Maar voor een groener mobiliteitsbeleid zijn meer aanpassingen nodig. Zo moet er meer ingezet worden op milieuvriendelijke brandstoffen zoals bio-ethanol, biogas, lucht en water(stof). Elektriciteit is geen optie vanwege de milieu-onvriendelijkheid van de batterijen in de wagens. Daarom mogen hybride wagens die een elektrische tweede bron hebben geen kortingen krijgen wegens ‘groener’. Deze wagens hadden zelfs nooit als milieuvriendelijk bestempeld mogen worden.

    Maar wat is een mobiliteitsplan zonder een goede infrastructuur? Niets natuurlijk. Daarom is het ook zeer belangrijk dat de infrastructuur verbetert wordt. Momenteel zijn belangrijke overheidsplaatsen nog veel te veel verspreid. Daarom moet ten eerste Brandweer en Politie verenigd worden op één locatie. Ook gemeentelijke diensten bij elkaar blijven. Alle diensten in het gemeentehuis moeten samen blijven, maar hier moeten ook OCMW-diensten te vinden zijn. Ook de hoofdbibliotheken van gemeentes moeten in het gemeentehuis gevestigd zijn. En aangezien de gemeentebesturen opgeheven worden is er extra ruimte dat er vrijkomt om deze diensten ruimte te bieden. Alle overheidsbedrijven moeten ook in het gemeentehuis te bereiken zijn.

    Ook zal het puntenrijbewijs ingevoerd worden. Wie betrapt wordt op te snel rijden met minder dan 30km/u te snel, krijgt twee punten. Wie meer dan 30km/u te snel rijdt, krijgt vijf punten. Indien u meer dan 50km/u te snel rijdt, krijgt u 10 punten en verliest u uw rijbewijs voor 14 dagen.
    Kleine overtredingen zoals het niet dragen van de gordel zijn goed voor twee punten. Middelgrote overtredingen krijgen vijf punten, en zware overtredingen hebben tien punten.

    De punten zijn bovenop de boetes voor de overtreding. Wie 15 punten heeft, is verplicht om zijn theoretisch examen opnieuw af te leggen. Bij 25 punten moet u theorie en praktijk opnieuw behalen alvorens u uw rijbewijs terugkrijgt. Indien u zonder geldig rijbewijs rijdt, en hierop betrapt wordt, riskeert u een gevangenisstraf van 1 tot 5 jaar. De punten worden 5 jaar na de laatste overtreding weer op nul gezet.

    23-05-2014 om 08:17 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeugd en onderwijs

    Jongeren worden te weinig voorbereid op het harde leven van volwassenen. Op school leren zij enkel een beroep, maar niets over het leven. Dit moet veranderen. Daarom is een hervorming van het onderwijs nodig. Om te beginnen moet het onderwijs in twee delen gesplitst worden. Een algemeen gedeelte en een beroepsspecifiek gedeelte. Maar hoe gaan we dit in de praktijk omzetten? Wel heel simpel. Van hun 3 tot 6 jaar blijft de kleuterschool. Hier leren zij spelenderwijs te tellen, maar ook kleuren, samen spelen en delen en vriendschappen opbouwen.

    Na de kleuterschool, in het jaar dat het kind 6 jaar wordt, gaat het naar het eerste leerjaar van het lager onderwijs. Hier leren zij de basis zoals nu al het geval is. Maar dit moet uitgebreid worden. Behalve de moedertaal leren zij ook Engels vanaf het eerste leerjaar aangezien Engels de voertaal van Europa is. Maar ook moet er minstens één uur per week aan sociologie en één uur per week aan economie gespendeerd worden. Dit moet niet tot in detail worden besproken, maar de leerlingen moeten leren hoe om te gaan met geld, wat belangrijk is in de omgang met andere personen, hoe zij mensen kunnen helpen en problemen bij personen kunnen opmerken. Het basisonderwijs wordt 2 jaar langer. Ook moet er vanaf de lagere school voldoende tijd gespendeerd worden aan relationele vorming, seksualiteit en hoe er mee om te gaan en veiligheid op het internet.

    Vanaf het secundair onderwijs is er pas een grondige hervorming. In de eerste twee jaar van het secundair onderwijs staat vooral de basistheorie vooraan. Tijdens deze twee jaar krijgt de leerling de basistheorie die te maken heeft met het beroep dat zij verder willen studeren. Hiervoor hebben ze 14 uur per week tijd. De overige 20 uur wordt gespendeerd aan algemene zaken zoals de talen, basiswiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde, sociologie en basiseconomie. Ook veiligheid in het verkeer moet deftig bestudeerd worden. De gevaren van alcohol en gsm-gebruik achter het stuur van eender welk voertuig moet al op tijd worden aangeleerd om te vermijden dat men dit zal uitvoeren vanaf zij hun rijbewijs halen.

    Vanaf het derde jaar van het secundair onderwijs is er een verschuiving in het aantal uren. De leerlingen krijgen 14 uur per week de basisvakken en 20 uur praktische opleiding. Deze praktische opleiding is te vergelijken met een leercontract. De leerling kan tijdens deze 20 uur gaan werken om zo zijn of haar vak tijdens het werk te leren. Deze vorm van opleiding heeft veel meer nut in de toekomst voor het kind. Maar aangezien dit niet voor elke opleiding mogelijk is, wordt er voor de richtingen waarvoor dit niet mogelijk is gewerkt met projecten, zoals mini-ondernemingen. Deze ondernemingen op één jaar tijd oprichten en alle aspecten leren op één jaar is veel te kort, daarom wordt er uitgebreid en gestart vanaf 14 jaar.

    Natuurlijk lijkt het dan dat de specifieke opleiding is ingekort voor de jongeren, maar door het verschuiven van het grootste deel van de basiskennis naar het basisonderwijs, kan er meer tijd vrijgemaakt worden in het secundair onderwijs voor de beroepsspecifieke opleiding.

    De vakantieregeling voor het onderwijs is als volgt:
    - Zomervakantie: 1 Juli tot en met 15 augustus
    - Wintervakantie: De laatste week van december en de eerste week van Januari.
    - Herfstvakantie: De eerste week van november
    - Krokusvakantie: De week van carnaval
    - Lentevakantie: De week voor Pasen en de week na Pasen.

    Feestdagen vallen weg aangezien godsdienstvrijheid van kracht is in Europa. Wel kan een school 10 dagen sluiten vanwege een feestdag indien een groot deel van de leerlingen die dag de feestdag viert. Indien er elke keer te weinig leerlingen zijn om te sluiten vanwege een feestdag, kan de school deze 10 dagen vrijwillig kiezen.
    Ook krijgt elke leerling 4 afwezigheidsbriefjes waarmee zij gebruik van kunnen maken zonder doktersattest. Deze briefjes gelden niet op belangrijke projectdagen, maar kunnen wel op voorhand ingediend worden voor bijvoorbeeld de laatste dag van het schooljaar al op vakantie te kunnen vertrekken.

    Maar niet alleen onderwijs is belangrijk voor de jongeren. Er zijn nog veel meer zaken waar zij mee te maken krijgen. Ook seksualiteit, uitgaan, het behalen van het rijbewijs, roken, drugs en kattenkwaad zijn belangrijke punten die zij tegenkomen in het leven. Daar moeten dus ook regels voor zijn.

    Voor drugs en alcohol is het zeer gemakkelijk. Dit is algemeen verboden voor -18-jarigen. Vanaf de leeftijd van 18 jaar mag men wel alcoholische dranken nuttigen en is het roken van marihuana in privéomgeving zonder minderjarigen in de buurt toegelaten. Wie deze regel niet respecteert krijgt een sanctie van minimaal 100 uur maatschappelijk werk in een omgeving met minderjarigen en/of alcohol- en drugsverslaafden.

    Seksualiteit is een moeilijker aspect. Omdat niet iedere persoon tegelijk klaar is voor een relatie of seks moeten we hier zeer voorzichtig mee omspringen. Seksuele handelingen tussen kinderen jonger dan 13 jaar kunnen niet gerechtelijk bestraft worden, enkel indien er duidelijk sprake is van dwang. Vanaf de leeftijd van 13 jaar is het wel mogelijk om gerechtelijk bestraft te worden. Iemand ouder dan 13 jaar heeft geen toelating om seksuele betrekkingen te hebben met een persoon jonger dan 13 jaar. Jongeren tussen 13 en 18 jaar kunnen onbestraft seksuele handelingen met elkaar uitvoeren, maar dit mag niet onder dwang zijn. Indien dit toch onder dwang gebeurt, zal de persoon die de andere persoon gedwongen heeft bestraft worden met een gevangenisstraf van minstens 10 maanden.
    Indien een persoon ouder dan 18 jaar seksuele handelingen wil uitvoeren met een persoon tussen de 13 en 18 jaar, is dit toegelaten, mits er een leeftijdsverschil van minder dan 5 jaar is tussen de twee personen en de handelingen met wederzijdse toestemming gebeuren. Een persoon waarmee het leeftijdsverschil groter is dan 5 jaar, wordt gestraft als een pedofiel.

    Wat ook belangrijk is, is opvang voor jongeren met problemen.
    Honderden kinderen, misschien zelfs duizenden, leven in de miserie of armoede. En er moet een groot deel leven bij ouders die hen mishandelen. Ook zijn er kinderen die thuis gaan lopen vanwege de problemen of de strenge opvoeding. Wat gebeurt er met deze kinderen? Ze worden in opvangcentra gedropt. Daar worden ze behandeld alsof ze zware psychologische problemen of zelfs misdadigers zijn. Tijd om daar verandering in te brengen. Er zijn betere manieren om deze kinderen op te vangen.

    Natuurlijk is niet elk kind hetzelfde, en zeker moet er ook gekeken worden naar de leeftijd. Een kind van 10 jaar kan niet op dezelfde manier opgevangen worden als een 16-jarige. Maar wel moeten zij individueel hulp krijgen. En dat is mogelijk.

    Om te beginnen zijn er de 16- tot 21-jarigen. Zij zijn het grootste deel van de puberteit al door, maar moeten nog beschermd worden tegen zichzelf dat ze geen stommiteiten begaan. Toch moet ook hun zelfstandigheid gestimuleerd worden. Daar kan een vorm van zelfstandig wonen bij helpen. Een soort service flats voor jongeren. De jongere kan, ofwel op eigen kosten of op kosten van de ouders, afhankelijk van de situatie, een bemeubeld appartement of huis huren tegen een voordelig tarief van maximaal € 250,00 inclusief gas en elektriciteit. Telefoon en internet wordt gratis ter beschikking gesteld. Voor het onderhoud en het huishouden kunnen zij rekenen op hulp van professionele mensen. Deze mensen kunnen simpelweg door een bel in de woning opgeroepen worden. Maar ook op financieel vlak verdienen zij de benodigde hulp.

    Indien de jongere zelf werkt, is hij of zij verplicht al haar inkomsten af te geven aan de 'opvoeder'. Deze opvoeder bekijkt het budget van de jongere en helpt hem of haar hier zuinig mee om te gaan. Het huurbedrag wordt automatisch afgehouden van de inkomsten, maar natuurlijk heeft de jongere meer kosten. Voor voedingsproducten krijgt de jongere € 30,00 per week, voor kuis-, was- en onderhoudsproducten krijgt de jongere € 50,00 per maand. Voor extra kosten zoals kleding en gsm-kosten krijgt de jongere een budget van € 60,00 per maand. En als laatste heeft de jongere nog recht op € 30,00 zakgeld per week.

    Wat we niet mogen vergeten is dat de jongere vervoer heeft. Indien hij of zij over een rijbewijs en auto beschikt, worden de kosten van dit voertuig voor 25% opgevangen door het opvangtehuis. De overige kosten worden betaald met de inkomsten van de jongere zelf, waar hij of zij € 60,00 per week voor krijgt.

    Op het einde van de maand heeft de jongere dus een uitgave van maximaal € 840,00. Wat de reden ook is dat de jongere de opvang gekregen heeft, zijn de ouders verplicht om 25% van deze kosten te dragen, waardoor de jongere zelf maximaal € 630,00 heeft te betalen. Als de jongere niet werkt, wordt de volledige kost gedragen door de ouders. Een werkende jongere heeft het voordeel dat de overige inkomsten allemaal integraal naar de spaarrekening van de jongere gaan zodat hij of zij een mooi bedrag opzij heeft staan als ze besluiten om alleen te gaan wonen.

    Indien de jongere besluit om op zichzelf te gaan wonen of terug naar huis te keren heeft hij of zij het recht om de opvoeder maximaal 2x per maand te contacteren voor hulp in verband met financiële zaken of psychologische zaken.

    Terwijl de jongeren in het opvangtehuis wonen kunnen zij ten allen tijde beroep doen op een opvoeder die hen helpt met huiswerk en psychologische problemen.

    Maar wat met de kinderen die nog geen 16 jaar zijn en niet kunnen genieten van deze mogelijkheid? Wel, daar is een andere oplossing voor. In plaats van grote opvangtehuizen, worden zij opgevangen in kleinere groepen van maximaal 8 personen. Zij komen terecht in een normale gezinssituatie, maar met twee opvoeders in plaats van ouders, en maximaal 6 kinderen. De kinderen krijgen zoveel mogelijk een eigen kamer vanaf de leeftijd van 12 jaar. Indien de kinderen jonger dan 12 jaar zijn, kan het gebeuren dat ze met twee op een kamer liggen. Alle kosten van de kinderen worden teruggehaald bij de ouders of familie in het geval van weeskinderen zonder familiale opvang.


    De bedoeling is dat de kinderen en jongeren maximaal 3 jaar worden opgevangen en nadien kunnen overgeplaatst worden naar een pleeggezin, terugkeren naar hun eigen gezin of op zichzelf gaan wonen. Wat absoluut niet mag gebeuren is dat gezinnen uit elkaar getrokken worden. Dus indien meerdere kinderen van één gezin in de opvangcentra terecht komen moeten zij bij dezelfde opvoeders belanden, behalve in het geval van misbruik door broers en/of zussen.

    De opvoeders moeten natuurlijk wel aan een aantal eisen voldoen:

    • Een foutloos document van goed gedrag en zeden voorleggen

    • Bewijzen dat zij weten hoe ze met kinderen en jongeren moeten omgaan (d.m.v. Voorgaande ervaringen of diploma's, maar ook zonder de correcte papieren door een test te slagen)

    • Bereid zijn om hun eigen woning ter beschikking te stellen of in te trekken in een woning van het opvangcentrum. Alle kosten worden gedekt.

    • 24/24, 7/7 beschikbaar zijn voor de jongeren, of voor vervanging zorgen indien zij op vakantie gaan. Het is mogelijk voor de opvoeders die kinderen in huis nemen om de kinderen mee te nemen op vakantie, op kosten van de ouders.

    21-05-2014 om 21:59 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hervorming van het rijbewijs klasse B
    Hoewel het vroeger populairder was, zijn er nog steeds veel jongeren die uitkijken naar de dag dat ze hun rijbewijs kunnen behalen. De dag dat ze 17 jaar worden kunnen ze hun theoretisch examen afleggen, om dan een jaar rond te rijden met een L en op hun 18de verjaardag te slagen in het praktisch rijexamen. Ze kopen een auto, sommige auto's wat krachtiger dan anderen, of wat duurder, en komen in de jungle van de wegen terecht. Een goede rijopleiding is dus een noodzaak.

    Op dit moment is de rijopleiding in België niet slecht, maar ook geen topopleiding. Daarom zijn aanpassingen nodig aan de opleiding:
    1. De opleiding is te kort
    2. Het examen is ouderwets
    3. Er wordt te weinig aandacht besteed aan zwakkere weggebruikers
    4. Er zijn te weinig manoeuvres die beheerst worden

    Om te beginnen is de opleiding te kort. Wie zijn rijbewijs snel wil halen neemt 20 uur rijles en gaat na 3 maanden zijn examen doen. In die 3 maanden mag hij of zij alleen rondrijden. Levensgevaarlijk soms. Op die 20 uur wordt er gemiddeld 4 uur besteed aan het inparkeren en terugdraaien, en de eerste 4 uur kunnen ook niet meegeteld worden aangezien dit wagenbeheersing is, waardoor er dus in totaal 12 uur echt gereden wordt door de kersverse chauffeur. Gemiddeld kan de chauffeur 60km op een uur afleggen, wat dus wil zeggen 720km gereden met een begeleider. Is dat wel voldoende? Volgens mij niet.
    Daarom moet dit aangepast worden. Men moet verplicht 1 jaar rijden met een begeleider. Op die manier is er meer kans dat de chauffeur inzicht kan creëren in het verkeer bij zichzelf. Als de chauffeur elke week 1 uur rijd, zo'n 50km per uur, is dit al ineens 1100km. Nog te weinig in mijn ogen, maar toch al beter. Maar op aantal kilometer kan niet gecontroleerd worden.

    Ten tweede zitten we met een zeer raar examen. Ikzelf woon in een kleine gemeente, maar heb mijn examen moeten afleggen in Deurne. Een plaats waar ik nooit kom, maar heb geen enkele kleine gemeente gehad waar ik door reed. Daarom moet meer gefocust worden op diversiteit. Om een voorbeeld te geven. Men vertrekt in Deurne, rijdt daar een half uur rond, rijdt dan via de snelweg naar Wommelgem of Ranst en terug naar Deurne. Het examen zal dan 2 uur duren in plaats van 1 uur, maar er is meer evaluatie en meer diversiteit.
    Ook de manoeuvres zijn belachelijk. Achteruit inparkeren bijvoorbeeld. Men kiest een plaats met zoveel mogelijk ruimte, terwijl ik nog nooit van mijn leven het geluk heb gehad op zo'n plaats achteruit in te moeten parkeren. Meestal zijn het plaatsen waar net voldoende ruimte is waar ik tussen moet kruipen. Daarom zou men beter de manoeuvres terug op het oefenterrein uitvoeren. Op die manier kan men kleinere ruimte simuleren om in te parkeren. Het zelfde geldt trouwens voor het terugdraaien. De plaatsen waar teruggedraaid moet worden kan ik de helft van de tijd in 1 keer terugdraaien, zonder extra achteruit rijden. Wat voor nut heeft dat dan? Daarom zou men dit ook beter op een oefenterrein laten doen.
    Ook vertrekken op een helling zowel omhoog als omlaag kan dan gesimuleerd worden op het terrein, zodat ook dit zeker beheerst wordt.

    Tijdens het rijexamen kom ik geen enkele motard tegen. Weet ik dan hoe ik moet reageren op motards in het verkeer? Het kan van wel, maar dat weet de examinator niet. Weet ik überhaupt wel wat een motor is? Enkel motards weten wat een motor is, waardoor dit gevaar veroorzaakt. Daarom ben ik ervan overtuigd dat men meer aandacht hieraan moet besteed worden. Laat de aspirant-chauffeur twee uur op een motor rijden, zodat hij of zij weet wat het inhoudt om met een motor te rijden, en meer besef heeft van bepaalde acties van een motard, want niet enkel voetgangers en fietsers zijn een risico.

    Als laatste ben ik van mening dat er niet voldoende manoeuvres zijn die men moet beheersen. Achteruit inparkeren, terugdraaien in een straat, vertrekken en stoppen op een helling. Ik weet het niet, het is belangrijk om dit te kunnen, maar het is onvoldoende. Een noodstop maken bijvoorbeeld? Dat moet ook kunnen zonder te slippen. Met een motor moet dat toch ook getest worden of de bestuurder de machine onder controle houdt? Waarom dan niet bij auto's?
    Ook achteruit rijden in een smalle straat, het komt misschien niet vaak voor, maar het is ook belangrijk om te kunnen. Vaak genoeg zie ik auto's achteruit af een oprit komen zonder goed uit te kijken. Levensgevaarlijk! Laat de chauffeur een afstand van 50 meter achteruit rijden, en op het einde achteruit een andere straat in draaien, of beter, simuleer dit op een oefenterrein.

    Deze zaken kunnen de opleiding een boost geven, zonder de mensen op kosten te jagen om die belachelijke 20 uur rijschool te volgen, want de fout ligt niet bij de begeleider van thuis uit, maar de slechte rijopleiding van de rijscholen.

    Als laatste punt, dit valt niet binnen de rijopleiding maar het vervolg, zou men net zoals bij motards een stappenplan moeten invoeren. Niet met extra examens, maar wel een klasse-indeling. Als ik nu kijk naar auto's van 18 tot 25-jarigen zijn er verschillende wagens zeer geliefd, doch levensgevaarlijk voor onervaren chauffeurs. Nissan Skyline, Mitsubishi Lancer EVO, Subaru Impreza WRX, BMW M1 en M3, Ford Focus ST, VW Golf GTI... Tweedehands allemaal zeer betaalbaar maar echte racemonsters. Dit zou niet mogen. Daarom pleit ik voor een stappenplan.
    Klasse 1: De eerste 2 jaar dat men het rijbewijs heeft, mogen chauffeurs een wagen met maximaal 120pk besturen. In sommige wagens is dit al zeer veel, kijk maar naar de Ford Fiesta, Fiat 500 Abarth, VW Polo..., maar toch nog doenbaar. Op die manier kan de jongere ook nog steeds een auto met een aanhangwagen besturen.
    Klasse 2: De volgende 3 jaar mag men maximaal 170pk hebben. Dit is al veel, maar op die manier wordt toch vermeden dat een jongere met nog te weinig ervaring voor de echte racemonsters zichzelf doodrijdt.
    Klasse 3: Elke auto mag bestuurd worden na 5 jaar het rijbewijs te bezitten.

    Dit zal natuurlijk niet warm onthaald worden door jongeren, maar het zal wel levens redden. En om nog strenger op te treden tegen overtredingen. Wie zijn rijbewijs verliest door een overtreding, wordt een klasse achteruit gezet. Bij een tweede overtreding wordt men weer in klasse 1 gezet. De tijd van deze beperking wordt bepaald naargelang de overtreding.
    Dit is veel efficiënter dan een geldboete of gevangenisstraf.

    20-05-2014 om 00:00 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werk

    Elke burger is verplicht om in zijn leven te werken indien hij wil overleven in deze maatschappij. Als we de werkgevers hun gang laten gaan, zullen zij de werknemer uitpersen tot er niets van overschiet. Ja, ik bedoel hiermee dat werkgevers enkel maar egoïstische, egotrippende kapitalisten zijn. Dit is niet leefbaar voor de gemiddelde werknemer, en daarom zullen we streng moeten zijn voor de werkgever.

    Om te beginnen zijn er een aantal regels die algemeen zijn voor elke werkgever. Deze regels zorgen voor een werkvloer waar het werken aangenaam is en respect belangrijk is. Ook gezondheid is een belangrijk aspect in een onderneming waar nu en dan al eens minder naar gekeken wordt. En als laatste punt moeten we zorgen voor een veilige werkplaats vooraleer we tevreden zijn.

    Elke voltijdse werknemer werkt minimaal 36 uur en maximaal 60 per week. Per dag mag er maximaal 12 uur aan een stuk gewerkt worden. Tussen de 12 uur van de eerste dag en de 12 uur van de volgende dag moet de werknemer minstens 8 uur thuis zijn, exclusief reistijd. Ook mag een werknemer maximaal 6 dagen op een rij werken. Natuurlijk mogen voltijdse werknemers een speciale uurregeling (4/5) aanvragen waarbij zij 8 uur minder mogen werken. Elke werknemer heeft recht op 3 dagen vakantie per gewerkte maand in een werkweek van 40 uur, of 36 dagen per jaar. Indien de werkweek langer duurt, komt er per 20 uur een halve dag extra bij. Indien u dus een werkweek van 60 uur heeft, krijgt u 3,5 dagen per gewerkte maand, wat neerkomt op 42 vakantiedagen. Dit zijn enkel de betaalde vakantiedagen. Een werkgever kan beslissen om extra dagen te geven.

    Een deeltijdse werknemer mag 10 tot 20 uur per week werken. Het maximaal aantal uur per dag is vier. Ook voor hen geldt dat zij maximaal 6 dagen op rij mogen werken. Een deeltijdse werknemer krijgt per maand één vakantiedag. Voor de rest gelden dezelfde regels voor deeltijdse werknemer als voor voltijdse werknemers.

    Werknemers die op hoogte, in een stoffige omgeving, in hoge (+26°c) of lage (minder dan 8°c) temperaturen werken hebben recht op minimaal 10 minuten rustpauze om de twee uur. Ook heeft deze werknemer recht op een vergoeding van minimaal 2 euro per dag per categorie. Wie dus in alle categorieën valt, krijgt 6 euro per dag extra.

    Natuurlijk is het allemaal mooi om over werkuren en vergoedingen te spreken, maar wat met het minimumloon? Wel, dat is heel simpel. Welke job u ook beoefent, u wordt per uur betaald. Geen maandlonen meer, zoals momenteel de wet is voor bedienden. Het minimum uurloon ligt vast op 10 euro per uur. Of u nu hooggeschoold, laaggeschoold,diplomaloos of doctor bent, uw loon zal nooit onder de 10 euro per uur mogen dalen.

    Vanwege gezondheidsredenen is een bedrijf verplicht om met zo modern mogelijk materiaal te werken. Indien men kan werken met een kraan, bulldozer, hijskraan, vorklift of bobcat, moet men dit doen. Men kan niet verplichten aan de werknemers om met de hand te scheppen indien er andere mogelijkheden zijn. Dat geldt ook bij kuisopdrachten. Deze moeten verplicht met een machine indien voor handen.
    Ook vanwege de gezondheid en veiligheid mag men maximaal een gewicht van 25 kilo dragen, onder welke omstandigheden dan ook.

    Op zich is het gemakkelijk om allemaal regels op te stellen voor de werkgever, maar ook de werknemer moet zijn verantwoordelijkheden nemen. Indien de werknemer van baan wil veranderen is hij verplicht om een opzegtermijn te doen. Deze termijn is 2 weken indien het ontslag binnen de vijf jaar valt. Nadien komt er per twee jaar 2 weken bij, met een maximum van 6 maanden. Maar ook als een werkgever het ontslag geeft is er een opzegtermijn. Deze bedraagt één maand per jaar dat de werknemer in dienst is, met een maximum van 6 maanden.

    Om tijdelijke werkkrachten te besparen van uitbuiting, is men verplicht na 6 maanden een vast contract aan te bieden. Indien de werkgever geen vast contract aanbiedt, mag hij de werknemer 18 maanden niet meer in dienst nemen. Als hij de termijn overschrijdt, moet de werkgever een bonus van 100 euro per week betalen.

    Natuurlijk betekent een werkende bevolking ook dat sommige mensen uit de boot vallen en zonder werk zitten. Dit is altijd mogelijk in een maatschappij als de onze. Niet iedereen is geschikt voor eender welke functie. Daarom moet er ook een vangnet zijn voor werklozen. Werklozen krijgen 6 maanden lang de tijd om een nieuwe job te zoeken. Hiervoor kunnen ze rekenen op hulp van gespecialiseerde organisaties. Voor dat deze organisaties mensen mogen oproepen om een job te zoeken, mogen deze mensen ook niet via interim aan de slag zijn, en moet men eerst telefonisch of via e-mail contact opnemen met de persoon in kwestie. Indien deze persoon kan bewijzen dat hij nog volop aan het werk is, hoeft hij of zij niet in te gaan op de uitnodiging van de bevoegde instelling.
    De werkloosheidsuitkering is zeer strikt. Elke werkloze krijgt een minimumuitkering die 80% van het loon bedraagt dat hij of zij de laatste drie maanden verdiende met een maximum van 1800 euro netto. Dit voor een periode van minimum 1 maand en maximum 1 jaar. Per gewerkt half jaar komt er een extra maand bij. Indien de werkloze na deze periode nog steeds geen ander werk gevonden heeft, zal de werkloosheid afgebouwd worden met 10% per maand naar een minimumuitkering van 1000 euro netto per maand. Ook zal de werkloze uitgenodigd worden om in aanmerking te komen voor een gratis opleiding om een knelpuntberoep uit te kunnen oefenen.

    Op een bepaalde leeftijd zijn we te oud om nog functioneel te zijn in het werkleven. Deze beperking is voor ieder van ons hetzelfde. Een pensioen kan bekomen worden vanaf 45 werkende jaren of 40 werkende jaren mits een vermindering van het pensioen met 20%.
    De basis om het pensioen op te berekenen is het maandloon van de laatste 5 jaar. Hier neemt men 75% van als pensioen, met een maximum van 1750 euro. Omdat sommige mensen aan een minimumloon werken, is er ook een minimum van 1100 euro als pensioen.

    19-05-2014 om 11:15 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs