Ik ben, samen met enkele andere 6de-jaars van het
hhc-college te Halle enkele dagen naar Parijs gegaan (van woensdag 16 mei
t.e.m. zondag 20 mei), onder leiding van onze leerkracht Frans, Mr. Merckx.
Zaterdagochtend, 19 mei, zijn we met zn allen naar het Musée du Louvre gegaan.
Het Louvre is al lange tijd een van de plekken die ik
absoluut eens bezocht wilde hebben. Enerzijds omdat het nu eenmaal spijtig zou
zijn dit wereldberoemde museum niet te bezoeken als je eenmaal in Parijs bent,
anderzijds lijkt het me leuk enkele bekende werken te zien zoals de Mona Lisa
van Leonardo Da Vinci. Ik ging dus vol verwachting naar dit museum, hopend vele
belangrijke werken te zien.
Eigenlijk wist ik helemaal nog niet veel over het Louvre, ik
wist alleen dat de Mona Lisa er staat en dat er voor het museum (toen dacht ik
dat het voor het museum stond, niet op het binnenplein) een grote glazen
piramide was gebouwd. Het beste kende ik het museum nog uit de film The Da
Vinci Code, waar een deel van de film zich afspeelt in het Louvre. Buiten dit
had ik nog nooit iets gelezen, opgezocht of gezien van het Louvre. Toch keek ik
er erg naar uit dit museum te bezoeken, het was voor mij de voornaamste plaats
die ik wilde bezoeken.
Het was die zaterdagochtend al de tweede keer dat we naar
het Louvre gingen, tijdens een van de avondwandelingen de dagen voordien hadden
we ook al eventjes halt gehouden naast de piramide op het centrale plein van
het Louvre. Toen al viel het mij op dat het Louvre heel anders was dan ik me voorstelde,
zelfs van buitenaf gezien. Toen we binnengingen in het Louvre, wat redelijk
vlot ging dankzij Merckx, die groepstickets had kunnen regelen. Alleen al de
inkomhal, welke zich onder de glazen piramide bevind en waar door het zonnige
weer mooi licht door viel, was prachtig om te zien. Toen kregen we wat
verderop, uit de menigte, wat uitleg van Merckx over het Louvre, hoe het van
kasteel naar museum is veranderd, wat er allemaal te zien is,... . Hierna
moesten we kiezen welke tentoonstellingen we wilden zien. De meesten van mijn
klas kozen voor de tentoonstelling over het Oude Egypte, dus ging ik hier mee
naartoe. Buiten enkele beeldjes die mooi te fotograferen waren vond ik deze
tentoonstelling niet echt de moeite waard, aangezien ik Egypte nooit een
boeiend onderwerp vond tijdens de lessen geschiedenis, laat staan een
tentoonstelling ervan. Een goede reden waarom ik er niet van houd kan ik niet
geven, maar ik denk dat ik niet van deze kunst hou omdat het erg expliciete
kunst is, je kan onmogelijk zelf de beelden interpreteren. Een vruchtbaarheidsbeeldje
is nu eenmaal een vruchtbaarheidsbeeldje, je kan er geen gevoelens van de
kunstenaar in zoeken.
Toen heb ik besloten samen met Ellen op zoek te gaan naar de
Mona Lisa. Makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien de verschillende
verdiepingen niet hetzelfde zijn, dus zelfs met het plannetje was het even
zoeken. Zeker omdat een vleugel van het museum van afgesloten voor het publiek,
waardoor we een hele omweg moesten maken. Nu ja, een van de voordelen hiervan
was wel dat we hierdoor veel meer van het museum hebben gezien dan we van plan
waren. Zo hebben we een schets van Het vlot van de Medusa door Géricault
gezien. Jammer genoeg waren er buiten dit, geen werken te vinden die ik kende.
Ondertussen zochten we verder naar de Mona Lisa, wat niet meer zo moeilijk was
toen we in de buurt kwamen, je moest gewoon de menigte volgen. Eenmaal in de
zaal aangekomen, stond ze daar, de Mona Lisa, Il Monna Lisa, waarschijnlijk hét
bekendste schilderij ter wereld... met een zee van mensen rondom. Na wat dichter
gekomen te zijn en een foto te hebben genomen maakten we ons al snel uit de
voeten. Veel tijd en plaats om het schilderij eens aandachtig te bestuderen was
er jammer genoeg niet.
Toen zat ons bezoek aan het Louvre er alweer op. Ik vond het
een zeer leuk bezoek, al moet ik toegeven dat ik het eerder een leuk bezoek
vond omdat ik nu eindelijk in dat wereldberoemd museum ben geweest, in plaats
van de kunstwerken die ik heb gezien. Ik ben wel van plan om, wanneer ik nog eens in Parijs ben,
het Louvre nog eens te bezoeken, zodat we wat rustiger kunnen rondkijken zonder
tijdsdruk en we de Mona Lisa misschien eens van dichterbij kunnen bekijken.
Whedons
superhelden breken alles af: het kot, records...
Zomervertier in de cinema is vaak pulp, op
een paar uitzonderingen na ('The dark knight', anyone?). Zo ook deze 'The Avengers'?
Ja, want op zich is het de ongelaagde strijd tussen goed en kwaad die wordt
bovengehaald, waarin we Loki (Tom Hidleston) en zijn bondgenoten een aanval
zien inzetten op onze blauwe planeet. Maar ook nee, omdat Whedon doet
waar hij goed in is: de personages in al hun 2D-heid toch 3D maken.
Groot, groter, grootst: zo zou je de
karaktereigenschappen van de Hulk (Mark Ruffalo, een betere Bruce Banner dan
Edward Norton), Thor (Chris Hemsworth), Captain America (Chris Evans)
en Iron Man (Robert Downey Jr.) kunnen noemen en Black Widow Scarlett
Johansson en Samuel L. Jacksons Nick Fury proberen maar om de a-mannetjes in
toom te houden. Het leidt tot een goed gebalanceerd geheel met verbaal vuurwerk
waar je minstens om de vijf minuten strike mee ligt. Echt zelden zo goed
oprecht gelachen met een film als deze.
Groot,
groter, grootst: zo zou je de verschillende indrukwekkende actiescènes kunnen
noemen. Whedon speelt met New York als was het met Lego: enorme ontploffingen,
instortende gebouwen (goed dat 9/11 al zo lang geleden is), megamonsters! De
technologie laat Whedon toe om alles naadloos in elkaar over te laten
vloeien en bezorgt je eenthrillridevan
jewelste. En is dat niet de reden waarom je naar deze film was gaan kijken?
Bron: Cutting Edge
Op 11 mei ben ik, samen met een paar
klasgenoten, naar de film The Avengers gaan kijken in de kinepolis Brussel
(voorstelling van 19u30). We zochten nog enkele activiteiten die we wilden doen
voor het vak esthetica, en er werd ons gezegd dat de film The Avengers de
moeite waard was om eens te gaan bekijken. Na wat vragen telde deze film toch
mee voor de verplichte activiteiten. Persoonlijk had ik niet veel zin om te
gaan, omdat het me een zwakke poging leek om de wereld van superhelden nieuw
leven in te blazen. Ik hou sowieso niet van de Amerikaanse superheldenfilms
(behalve Iron Man), dus echt veel zin had ik niet om deze helden samen op het
groot scherm te zien.
Ik had natuurlijk al enkele keren gehoord
over de film. Zo wist ik dat de film draaide rond 6 superhelden, waar ik er
jammer genoeg (bleek later) maar twee van kende: Iron Man en The Hulk. Captain
Amerika, Thor, Black Widow en Hawkeye waren compleet onbekenden voor mij. Toen
ik de trailer zag, leek mijn angst voor de non-stop actiescènes, onmogelijke superkrachten
nog eens bevestigd.
Zoals ik al zei, had ik maar weinig zin om
naar deze film te gaan kijken omdat het op het eerste zich leek op een zwakke
poging van de Hollywoodstudios om de superhelden nog wat meer uit te melken.
Bij het begin van de film stond ik dan ook zeer sceptisch tegenover het plot
van de film: Een schurk probeert de wereld te veroveren, een paar superhelden
gaan erachteraan en voilà, de wereld is gered. De gewone gang van zaken dus.
Verkeerd gedacht, bleek daarna. Als je het plot van The Avengers heel globaal
(en dan bedoel ik ook heel globaal) bekijkt, is het inderdaad niet anders dan wat ik
hierjuist beschreef. Maar The Avengers is, hoe ik het noem, echte cinema
gebleken. Het draait, naast het redden van de wereld,
ook rond de ontwikkeling van het karakter van alle personages wanneer ze
verplicht zijn samen te werken. Geen solo-act voor Iron Man, geen volledig
uitgekiend plan voor Captain America, maar wel teamwork met alle superhelden.
Een verhaal met een diepgaand plot,
actiescènes, maar toch ook boeiende dialogen, een vleugje humor en de variëteit
aan botsende karakters maakt The Avengers een goede actiefilm. Geen enkel
moment zat ik verveeld naar het scherm te staren, want meestal zat ik op het
puntje van mijn stoel te kijken naar de botsende (en dit kan je dan letterlijk
nemen) karakters van de helden, of gewoon te hopen dat de slechterik toch maar
niet wint (raar eigenlijk dat mensen nog altijd geloven dat een film slecht kan
aflopen).
Eigenlijk valt er niet veel te twijfelen of
je de film goed gaat vinden of niet:
Als je wat science-fiction, superkrachten, etc. kan hebben is het een aanrader,
als je niets moet hebben van al die
ondenkbare, klinkklare onzin, blijf dan thuis en kijk nog eens naar The
Titanic.
Venez assister à un concert du
dimanche matin sortant quelque peu de loffre habituelle ! Il sagit du projet
l « Orchestre à lécole », organisé en collaboration avec lOrchestre National
de Belgique et ReMuA. Durant trois années, deux écoles bruxelloises se sont
lancées dans lapprentissage collectif de la musique avec laide de «
musiciens-intervenants » de ReMuA. De plus, depuis quelques mois, quatre
musiciens de l'ONB coachent les enfants avec ferveur : certains élèves ont
travaillé le violon, dautres le saxophone, le clavier, la guitare ou encore
les percussions. Lobjectif vise autant à développer lharmonie collective,
lestime de soi et lautonomie chez les jeunes quà comprendre le
fonctionnement dun orchestre et à construire un lien privilégié avec les
musiciens. Venez écouter le produit de cette riche collaboration. Quarante
jeunes artistes partagent la scène de la Salle Henry Le Buf avec des musiciens
de lONB sous la direction de Dirk Brossé, présentant un programme varié, riche
et amusant, allant de Vivaldi à Copland en passant par la jeune création.
Ik ben op zondag 6 mei 2012 naar de Bozar te Brussel gegaan om
daar om 11u00 de Bozar Sundays bij te
wonen, samen met enkele klasgenoten.
We kozen deze activiteit omdat we geen idee hadden welke
activiteit we konden bijwonen voor de categorie Klassiek, en onze leerkracht
esthetica had er ons al enkele keren op gewezen dat de bozar Sundays wel de
moeite waard zijn om eens te bezoeken. Het zag er ook wel eens tof uit om een
klassieke voorstelling bij te wonen.
Toen we vertrokken naar Bozar, wist ik alleen dat er elke zondag een
uurtje lang (of beter gezegd: kort) een klassiek concert wordt gehouden. Toen
we bij het binnenkomen een folder kregen, had ik onmiddellijk al wat meer
inzicht op het verloop van het concert. Ook was ik bang dat ik de muziek niet
ging kennen, maar dat viel erg goed mee, zo kende ik de componist Camille
Saint-Saëns uit de lessen muziek in de eerste graad. Ook De lente van Antonio
Vivaldi kende ik al. Ik had ook al gehoord van het Nationaal orkest van België
onder leiding van Dirk Brossé dankzij een televisieprogramma
Toen we binnenkwamen, zagen we een grote, lege zaal met de
instrumenten vooraan op het podium. Het leek alsof er helemaal niet veel volk
naar Bozar Sundays kwam kijken. Daarna bleken we gewoon de eersten te zijn, de
zaal liep goed vol. We hadden zelfs hoog bezoek: Prinses Claire bleek ook
aanwezig te zijn, hoewel we haar niet hebben gezien.
In de folder en in het bovenstaande artikel hadden we gelezen dat
Bozar Sundays van die zondag in het teken stond van een project: Orchestre à lécole. Een groepje
leerlingen uit twee Brusselse scholen werd drie jaar lang muziekles gegeven. 25
leerlingen uit de school Sainte-Marie uit Sint-Gillis speelden tijdens de
voorstelling viool, terwijl 16 leerlingen uit het Ahténée Royal Alfred Verwée
uit schaarbeek klevier, saxofoon elektrische gitaar en slagwerk speelden.
Tijdens de voorstelling werd wel duidelijk dat ze nog geen
doorgewinterde muzikanten waren. Ook had Dirk Brossé zijn manier van dirigeren
aangepast aan het niveau van de jonge muzikanten. Ik vind wel dat sommige
leerlingen die viool speelden al aardig wat muziek konden spelen. Vooral
tijdens De lente van Vivaldi viel het op dat sommigen wel goed viool
speelden, maar het moet ook gezegd worden dat het merendeel van de leerlingen
nog heel wat lessen viool nodig had.
Tijdens een van de liedjes werd er gezongen door de leerlingen. Het
was uiteraard wel leuk om te horen, maar het gaf je het gevoel of je in een
workshop klassieke muziek voor kinderen was beland.
Ook viel het me op dat de leerlingen uit het Ahténée Royal Alfred
Verwée nauwelijks muziek hadden gespeeld. De leerlingen achter had klavier
hadden gedurende het concert misschien 10 noten aangeslagen.
Al bij al vond ik het uiteraard leuk om naar een klassieke
voorstelling te gaan luisteren en kijken, ook hadden we geluk (of niet?) dat we
net kwamen luisteren toen deze jongeren deel waren van het orkest. Ik vind het
zeer goed dat men muziek stimuleert op zon manier en ik heb zeker en vast
respect voor de kinderen die deelnamen aan dit project, maar eerlijk is
eerlijk:
Misschien had ik met meer genoegen naar de muziek geluisterd
wanneer de jongeren nog wat extra lessen hadden gevolgd...
De sensatie van plotselinge acceleratie. De stilte in een auto die ineens volledig wordt afgezet tegen de duisternis. De lichtjes van de stad door een autoruit. De weerkaatsing van zonlicht op een zeldzame glimlach. Een zoen vol verlangen. Een schedel die tot moes wordt geschopt. Los Angeles bij nacht, walmend in neon. Pulserende elektronische muziek die onder je huid gaat zitten. Een held zonder naam die weinig zegt maar zijn auto en lichaam laat spreken. Een zintuiglijke belevenis vol gratie én onderbuikgevoelens. Dat is Drive, de tweede Amerikaanse film van Nicholas Winding Refn.
Ik ben op vrijdag 25 november (20u15) met enkele klasgenoten naar de film Drive geweest in Kinepolis Brussel. We hadden eerst een andere film in gedachten, namelijk In Time, maar na wat research bleek deze film niet echt goede recensies te hebben, en zijn we op zoek gegaan naar een andere film. We zijn gaan kijken naar de site Cutting Edge, waar zeer goede recensies op te vinden waren over Drive, die dan ook het maximum aantal sterren kreeg. Het zag er op het eerste zicht (trailer) ook een goede film uit, het zag er een actiefilm uit met veel auto's, wat ik altijd wel tof vind in een actiefilm. Ik had de trailer ook al op verschillende televisiekanalen gezien, en toen was ik wel al nieuwsgierig naar deze film, maar aangezien ik niet veel naar de bioscoop ga (te duur, maar vooral: te lui), was ik deze film uit het oog verloren, tot vorige vrijdag. Toen moest ik ook nog mijn klasgenoten overhalen om naar deze film te gaan, wat uiteindelijk is gelukt. Het verhaal zag er mij bij deze film wel interessanter uit dan die van de film In Time, enn Drive kreeg ook veel betere scores op allerlei sites. De grootste reden waarom ik naar deze film wilde gaan zal wel nog altijd het feit blijven dat de film gewoon goed leek, want voor de voorstelling had ik buiten de trailer, de scores en een recensie nog helemaal niets over deze film, acteurs of auteur geleze of gehoord, maar zelfs nu, na de voorstelling, weet ik nog altijd niets meer over de acteurs of auteur aangezien ik van deze mensen nog nooit een film heb gezien...
(Opgepast! Onderstaande beschrijving bevat een groot deel van het plot!) Het begint allemaal met een ongenoemde jongeman (we noemen hem Driver, voor het gemak), die overdag stuntman is, maar 's nachts bijklust als chauffeur voor inbrekers die snel en veilig weg moeten geraken van een inbraak. Dit wordt al snel duidelijk in de eerste scene, waar Driver twee inbrekers wegrijd. Hij wordt echter ontdekt door de politie. Hij weet verschillende keren aan de politie te ontsnappen tot wanneer de achtervolging eindigt in een ondergrondse parkeergarage, waar Driver de auto, met de twee inbrekers achterlaat en daarna de sleutel van de auto aan een agent geeft. De dagen gaan voorbij, het gecontroleerde, voorspelbare leventje van Driver gaat door tot hij op een dag zijn buurvrouw leert kennen in de lift van het appertementsblok. Er wordt echter niets gezegd en elk gaat zijn eigen weg. Tot Driver zijn buurvrouw, Irene, en haar zoon, Benicio, een lift moet geven naar huis. Dit blijkt echter niet eenmalig aangezien Irenes auto naar Drivers garage wordt gebracht voor herstelling. gedurende deze periode leren Driver en Irene elkaar beter kennen en ook Benicio kan goed opschieten met Driver. De dagen gaan weer voorbij tot plots Standard, de man van Irene, uit de gevangenis vrijkomt. Hij lijkt echter zijn leven te willen beteren, hoewel dit niet makkelijk is omdat hij nog 'beschermingsgeld' schuldig is aan een crimineel. Om hier aan te geraken helpt Driver hem bij een overval. Het loopt helemaal mis en Standard wordt door het hoofd geschoten. Driver ontsnapt hierbij samen met een handlanger van de crimineel aan het nippertje aan een auto die hen volgde toen ze wegvluchtten van de overval. Driver komt te weten dat het niet zomaar geld is van een of andere crimineel. Het blijkt geld te zijn van een maffiabaas, die Driver al heeft ontmoet als financierder van zijn nieuwe carrière als racepiloot in de amerikaanse NASCAR. Omdat de maffiabaas zijn geld absoluut terugwil, dreigt deze ermee Irene en Benicio van kant te maken als hij zijn geld niet gauw terugkrijgt. Hij slaagt er in deze maffiabaas te vermoorden, maar daarmee is de zaak niet opgelost. De handlanger van de maffiabaas wil het geld terug, en Driver stemt toe met een ontmoeting. Bij de overdracht van het geld steken de twee elkaar neer, maar Driver overleeft het.
Ik vond de film persoonlijk een beetje teleurstellend in vergelijking met de hoeveelheid sterren die de film kreeg. De film was redelijk voorspelbaar eens je de korte inhoud van de film kende. Ik ben al vaak naar films geweest waarbij ik bijna letterlijk op het puntje vn mijn stoel zat, terwijl bij deze film aardig wat spanning ontbrak van mijn part. Ook van de scenes met achtervolgingen en autostunts was er bijna geen sprake. Maar zoals vaker met dit soort verhalen moet je zoeken naar de betekenis erachter. Drive gaat over de loyaliteit, eenzaamheid en de donkere kant van een persoon die naar boven komt, hoe hard we ook proberen deze te onderdrukken. Drive is een zeer gewelddadige film die raar genoeg iets weg heeft van een sprookje. De ridder (Driver) die rondrijd (niet op een paard natuurlijk) en mensen red, ten koste wat het kost en de 'slechte' mensen op een wrede manier vermoord. De film verwijst zeer veel naar andere film, te beginnen met de titel (en ook de aftiteling), die volledig in het roze zijn, gebaseerd op Risky Business uit 1983. Ook het stille karakter van Driver, dat hem niet hard maar juist zacht maakt, verwijst naar the Man With No Name uit de Sergo Leone westerns. De stijl van Driver is ook gebaseerd op die van KISS. Hij draagt bijna altijd een jas met een gouden schorpioen op de achterkant, wat vaak de aanwijzing is dat er iets gaat gebeuren, terwijl de schorpioen op zijn rug symbool staat voor bescherming. Ook de soundtrack (Nightcall door Kavinsky) heeft iets 'jaren '80'.
Ik vond de film dus niet echt geslaagd als je, net zoals ik, van veel actie houd en veel achtervolgingsscènes verwacht. Als je echter wat diepen nadenkt over films, dan is deze film een aanrader! Ik had het vlak na de film ook zeer moeilijk om het 'goeie' aan de film te zien, maar na wat leeswerk zag ik het verhaal en moraal er achter en eenmaal je die snapt... Net geen 5 sterren waard voor mij, maar 4 sterren kan je absoluut niet een te hoge score vinden!
Rome. Vijftien maart, 44 V. C. Julius
Caesar - de machtigste man ter wereld - wordt brutaal met 22 messteken om het
leven gebracht. Geschiedenis wordt geschreven.
Hoe kan zo'n groot
man zich zo makkelijk laten vermoorden? Werd hij niet gewaarschuwd voor zijn
dood en kon hij het voorkomen? Wie waren de moordenaars en waarom moest die daad
plaatsvinden?
We gaan terug naar
die bewuste dag en laten zien wat er in de hoofden van de betrokken partijen
speelde. Met Shakespeares taal dringen we in de wereld van de toenmalige
politiek en diplomatie, en laten beetje bij beetje het complot ontstaan en
afronden, met alle gevolgen vandien. We gaan ook terug naar de dag vóór de moord
en zien samenzweerders vuile zaakjes zweren, talloze tekenen van onheil die
genegeerd worden en toneelstukken die nog geschreven zullen worden.
We zijn op 10 november (13u30) met enkele klassen van het zesde jaar naar het toneelstuk 'JULiUS' gegaan in CC 't Vondel. We hadden deze voorstelling niet zelf gekozen, maar de school had dit voor ons gekozen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik anders nooit naar dit toneelstuk zou gegaan zijn omdat ik sowieso al niet echt van theater hou en het toneelstuk zag er eerder saai uit, ook vanwege het feit dat het een stuk is van Shakespeare, welke ik associeer met ouderwetse toneelstukken. Onterecht, zo blijkt later. We hadden dit stuk al in de klas besproken, evenals Shakespeare zelf. Na deze lessen Nederlands was ik al nieuwsgieriger geworden en zag ik er al helemaal niet meer tegenop. Mede omdat ik de actuers al had zien figureren in verschillende series (vb.: W817) en ik me herrinnerde dat ik wel graag naar deze series keek. Ik vroeg me ook af hoe ze dit toneelstuk gingen vertonen met maar 3 acteurs, terwijl er veel meer personages zijn. Toen ik het toneelstuk gezien had, was ik aangenaam verrast.
In het toneelstuk keren we terug naar de tijd van Caesar, toen de machtigste man ter wereld. We keren meerbepaald terug naar de dag dat caesar vermoord werd en de dagen die hieraan voorafgingen. Maar alles op zijn tijd. Tijdens het eerste deel zagen we Caesar zijn laatste woorden uitspreken, waarna hij door 6 van zijn gezellen wordt vermoord met 22 ( 23 volgens wikipedia) messteken (gelukkig genoeg gebruikte men in het toneelstuk kaarsen als messen), wat meteen het einde betekend van het eerste deel. Hierna keren we terug naar de ochtend die voorafging aan de moord op Caesar. We zien hoe Caesar verschillende voortekenen van zijn dood negeerde en hoe enkele van de samenzweerder de laatste voorbereidingen troffen voor de moord op Caesar, waarna deze moord opnieuw plaatsvind. Jammer genoeg voor Caesar keren we nogmaals terug naar de dag voor zijn dood. Nu zien we de ontwikkeling van het gehele complot, hoe alle samenzweerders bij het complot betrokken raken en hoe zelfs Brutus, Caesars zoon, toestemt met het plan zijn eigen vader te vermooden, na enige aarzeling. Iedereen gaat slapen, behalve enkele samenzweerders, die het complot afwerken tot een feilloos plan. Hierna gaan we weer naar de ochtend, waar Caesars vrouw hem waarschuwt om niet naar het capitool te gaan, omdat ze gedroomd heeft dat Caesar vermoord zal worden. Hij negeert ook de visioenen van een oude waarzegster en de goede raad van een onbekende romein. Hij zet zijn weg naar het capitool verder, waarna hij voor de derde maal wordt vermoord door enkele van zijn trouwste metgezellen, waaronder zijn eigen zoon (Tu quoque, fili mi?). Hierna wordt er door de acteurs een korte pauze ingelast, nu ja, niet wat we kunnen verwachten van een pauze, maar we krijgen te horen dat wij, het publiek, ook onze bijdrage moeten doen in dit toneelstuk! We moeten namelijk het volk spelen. Niet zo'n moeilijke taak dus. Na de 'pauze' kerenn we terug naar Rome, waar Antonius een redevoering doet en het volk kan overtuigen om de samenzweerders ook te vermoorden, waarna de geschiedenis ons leert dat dit wel degelijk is gebeurd.
Ik vond het persoonlijk een redelijk moeilijke voorstelling. Het was moeilijk om de verschillende personages uit elkaar te houden omdat elke acteur enkele personages voor zijn of haar rekening hield. Natuurlijk werd het zeer ingewikkeld wanneer deze personages dan ook nog eens tegelijk op het podium verschijnen. Hierdoor was het ook moeilijk de verschillende verhaallijnen uit elkaar te houden, aangezien men moeilijk zag welke acteur welk personage vertolkte. Het decor was zeer sober, 3 tonnen, die dienst deden als zuilen en grafkist, waarin kaarsen staken, die op hun beurt ook gebuikt werden als messen. Maar bij elk deel van het stuk werden de tonnen in een andere positie gezet, zodat men de moord op Caesar elke keer van een andere kant kon aanschouwen (jammer genoeg ontbrak de positieve kant voor Caesar...). De interactie van het publiek was ook mooi meegenomen, voor zover deze aanwezig was bij het publiek zelf. Hoe de acteurs improviseerden op een onverwachte reactie van een van de toeschouwers, vond ik dan weer geweldig. Al bij al vond ik het een geslaagd toneel, wel wat langs de zware kant. Jammer genoegheeft dit toneel mij niet aangezet om vaker naar een dergelijk toneelstuk te gaan, omdat ik nu eenmaal niet van toneel hou, tenzij iemand mij meekrijgt naar een toneelvoorstelling.