Vandaag
begon ik mijn dag opnieuw in het magazijn. Ik plaatste opnieuw de bestellingen
en vulde de goederenontvangsten in aan de hand van de leveringsbons. Dit
gebeurde zoals steeds in het programma X-Power op de computer.
Om 10 uur
ging ik verder de telefoonnummers van de klanten controleren. Nu van klant 3366
tot klant 4566 en dat was dan ook de laatste klant van GRD. Vervolgens ging ik
weegbons klasseren op naam en op bonnummer. Deze weegbons gaf ik nadien in de
computer in.
Toen kreeg
ik opnieuw een stapel inschrijvingsformulieren van vrachtwagens zoals gisteren.
Ik controleerde die, scande ze in en plaatste ze bij de passende vrachtwagen op
de computer. Het verraste mij hoeveel vrachtwagens de transportfirma van NV Diependaele
heeft.
Daarna moest
ik zoals bijna elke dag de leveringsbons bij de passende facturen zoeken en
controleren. Na deze taak mocht ik afleveringsbons klasseren op datum en op
bonnummer.
Mijn laatste
taak voor deze week werkplekleren was facturen controleren en nagaan hoeveel
goederen er in stock zijn van de recent geleverde goederen.
Ik vond dit
een fijne week en ik heb veel bijgeleerd. Ik kon met een glimlach op mijn
gezicht het bedrijf verlaten en ik kreeg een goed evaluatieformulier mee naar
huis.
Vandaag
begon ik mijn dag terug in het magazijn bij Meneer Jan. Ik keek samen met hem
de geleverde goederen na en gaf de goederenontvangsten in de computer in. Dit gebeurde
met het programma X-Power en ik moest dit doen omdat zo de boekhouding en de
stockopvolging in orde blijft.
Vervolgens ging
ik goederen die nog geen locatie hebben een plaats geven in het magazijn en dit
daarna ook registeren in de computer. Daarna moest ik de codes opzoeken van de
verschillende leveranciers zoals Wabco, MAN,
Na de
middag kreeg ik een lange en iets wat saaiere taak, ik moest de telefoonnummers
van alle klanten van GRD controleren. Ik begon bij klant 1 en stopte deze taak
voor even bij klant 2152.
Om eens wat
afwisseling te hebben, ging ik facturen narekenen en de juiste bestelbonnen bij
de facturen zoeken en controleren. Dan ging ik het garageregister in het
magazijn halen, dat ik nadien moest aanpassen aan de binnengekomen facturen en
creditnotas.
Daarna moest
ik de inschrijvingsbevestigingen van alle vrachtwagens inscannen en aan de
passende vrachtwagens op de computer koppelen.
Om mijn dag
te beëindigen ging ik verder met de telefoonnummers van de klanten te controleren
en ik geraakte tot aan klant 3366. Morgen zal ik tussen mijn andere taken door
ook nog wat telefoonnummers moeten controleren.
Vandaag was
de werkdag snel voorbij. Gisteren had ik afgesproken met Meneer Jan om deze
morgen samen iets te doen i.v.m. de bestellingen. Om 9.00 u arriveerde ik en ik
ging meteen bij hem. Eerst hebben we samen de bestellingen gecontroleerd met de
leveringsbons. Dan hebben we opgezocht op de computer wat de locaties is van
deze producten en vervolgens hebben we ze op de juiste plaatsen in de rekken
gelegd.
Een tweede
taak was om aan de hand van formulieren de wisselstukken klaar te leggen dat de
mecaniciens vandaag nodig hadden. Dit deden we weer met de hulp van de computer
om hun locatie op te zoeken.
Daarna kreeg
ik een moeilijke opdracht. Omdat NV Diependaele niet rechtstreeks kan bestellen
met het meest gebruikte programma X-Power, moeten de geleverde bestellingen
opnieuw worden ingeven. Dit alles mocht ik deze morgen doen. Eerst legde Meneer
Jan mij uit hoe ik dit moest doen, want het was niet makkelijk en nadien mocht
ik het zelf doen. Ik gaf de bestellingen in aan de hand van verschillende
codes. Daarna vulde ik het bewijs van de goederenontvangsten in. Deze
documenten op de computer werden allemaal ingevuld aan de hand van de
leveringsbons.
Toen kwam
ik terug in het grote bureau, waar Mevrouw Els al een opdracht voor mij had
klaargelegd. Ik moest facturen controleren met X-Power. Hiervoor moest ik
nagaan of de aankoopprijs en de beloofde korting klopte. Ook moest ik telkens
noteren hoeveel goederen er in stock zijn van het geleverde goed.
Mijn
laatste taak voor ik naar huis mocht vertrekken, was weegtickets sorteren op
datum en op bonnummer.
Op een
eerste dag werkplekleren krijg je niet meteen taken waarbij er iets kan
mislopen. Daarentegen op de tweede dag, mag je al wat meer. Deze morgen begon
ik met iets dat ik gisteren ook al gedaan had, leveringsbons in volgorde
steken.
Vervolgens moest
ik de lijst met alle opleggers en trekkers aanpassen op de computer aan de
manueel aangepaste lijst. Ik moest de nummerplaat, het chassisnummer, het merk,
V-nummer, bouwjaar en de jaren dat ze gekeurd werden aanpassen of aanduiden.
Na deze
taak kreeg ik een rondleiding door Mevrouw Els door het hele bedrijf, ik stond
versteld van de grote voorraad wisselstukken voor vrachtwagens er in het
bedrijf aanwezig zijn. Els stelde mij voor aan Jan, de
magazijnverantwoordelijke, bij hem ben ik later op de dag ook nog een taak gaan
doen.
Daarna
moest ik bij de receptie van de garage het garageregister gaan halen en dit
aanpassen aan de facturen en de creditnotas. Ik schreef dan het factuurnummer
bij de passende nummerplaat.
Toen kreeg
ik een moeilijker taak, ik moest alle schuldenaars die nog geld moeten betalen
en al aangesproken zijn door een advocaat opzoeken. Ik moest kijken hoe groot
de schuld precies is en dit aanduiden op de brieven van de advocaat. Daarna
moest ik van al die schuldenaars een lijst maken waarin de naam, het
klantnummer en de schuld stond. Hiervoor gebruikte ik het programma Excel. De
volgende taak die ik kreeg paste hierbij, want ik moest nieuwe slechte betalers
klasseren zodat die makkelijk naar de advocaat kunnen gaan.
Vervolgens
moest ik de uur prestaties van de chauffeurs bereken en enveloppen frankeren
voor het buitenland.
Van 14.00
uur tot 17.00 uur telde ik samen met Meneer Jan een deel van de voorraad na om
dan nadien op de computer de voorraadwijzigingen te doen. Ik paste de
voorraadhoeveelheden aan met het programma X-power. Ik maakte ook nog samen met
Meneer Jan een onderscheid op de rekken om de verschillende soorten binnen in
merk te kunnen onderscheiden.
In eerste
instantie wil ik vermelden dat NV Diependaele bestaat uit een betoncentrale,
transportfirma en een garage. Dit bedrijf heeft 1 bureau voor de 3
bedrijfstakken samen, dit heeft als gevolg dat ik kan helpen en leren in de
drie verschillende delen van het bedrijf. Dit is wel interessant, want ik krijg
zowel van de garage als van het transport en de betoncentrale documenten in
mijn handen.
Om 9 uur
kwam ik aan bij NV Diependaele, waar ik meteen vriendelijk ontvangen werd. Eerst
kreeg ik een korte rondleiding in het kantoor door Mevrouw Caroline, daarna
kreeg ik uitleg over de grondstoffen die nodig zijn om alle soorten beton te
maken.
Van 9.30
uur tot 12.15 uur sorteerde ik de leveringsbonnen van onder andere zand,
cement, steentjes, graniet, Deze worden gesorteerd eerst per leverancier, dan
per grondstof en tenslotte op datum.
Toen kreeg
ik een interessante uitleg, ik kwam te weten hoe je een elektronische kaart van
een vrachtwagenchauffeur moet inlezen op een computer en hoe je die dan
vervolgens moest analyseren. Ook toonde ze mij hoe je de kaarten van een
tachometer moet inscannen en analyseren.
Na een
korte middagpauze moest ik betaaltickets klasseren, deze dienen om later de
facturen te controleren. Vervolgens kreeg ik een hele stapel medische fiches van
de camionchauffeurs, deze moest ik dan bij hun dossier plaatsen. De dossiers
zitten allemaal samen en in een heel grote kast.
Nadien volgde
er een iets moeilijkere taak. Deze bestond er uit om de passende
leveringsbonnen bij de juiste aankoopfacturen te zoeken. Nadien moest ik nagaan
of de geleverde hoeveelheid overeenkwam met de gefactureerde hoeveelheid, de
eenheidsprijs met die op de factuur en ik moest ook nog het factuur- en
productnummer controleren.
De rest van
de dag vulde ik met rekeninguitreksels en facturen in enveloppen te steken en
deze nadien te frankeren met een machine. Ik kreeg uitleg hoe ik deze machine
moest instellen en gebruiken en frankeerde daarna heel wat enveloppen.
Ik kan uren blijven vertellen over men pony's maar ik heb natuurlijk ook paarden. Endro een grote en dan ook zeer grote ruin van 1, 75 meter is men nieuwe grote schat. Met hem zal ik op wedstijd beginnen rijden vanaf oktober. Ik ben nu al in volle training met hem. Hij is superlief! Dan heb ik ook nog de twee-jarige halfzus van Endro die noemt Juffer. Zij is men paard voor in de toekomst.
Mijn eerste pony noemt Noa ze is zeer lief en steelt ieders hartje, ze is goed in dressuur en kan heel wat trucjes zoals pootjes geven, knielen op een bak gaan staan, .... Game Boy, ook een pony van me heeft een grappige naam dat weet ik. Hij is goed in eventing, springen en dressuur. Zeer geschikt voor de veelzijdigheid dus. Dan men zotte Clea H is een echte dressuurqueen ze is een prachtje, men prinssesje. En dan nog men Punky die is zeer klein 75 cm schofthoogte hij is ook goed in trucjes maar te klein om op te rijden Zo dit zijn men ponytjes waarvan ik zooooo veeeeeel hou !!!
Paardrijden is niet alleen men hobby maar ook men passie en ik wil hiermee verder en ik hoop dat lesgeven in paardrijden men beroep zal worden. De kans is dan ook wel zeer groot omdat men ouders een manege hebben. Ik zou het gewoon fijn vinden om men ouders hun opgebouwt werk verder te zetten in de toekomst. Na men 6e jaar handel ga ik dan ook naar de ruiterschool gaan. Dat is de syntra in Sint-Niklaas.
Ik ben Emily Van Mulders
Ik ben een vrouw en woon in Nederhasselt (België) en mijn beroep is Ouders helpen op de manege.
Ik ben geboren op 12/04/1995 en ben nu dus 30 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Paardrijden.