Wikipedia wordt opgebouwd door vele duizenden mensen uit de hele wereld: wetenschappers, hobbyisten, studenten, experts en mensen met een goede algemene ontwikkeling. De informatie is dus in vele gevallen betrouwbaar en objectief van aard. Iedereen kan aan Wikipedia bijdragen, ook anoniem. Er is geen limiet aan het bijdragen, sommigen doen dit incidenteel, anderen dagelijks. Alle tekst kan door iedereen bewerkt worden, dus als iemand aan een kort artikel begint kunnen er een aantal anderen aan verder werken tot het een volwaardig encyclopedisch artikel is.
Wikipedia als hulpmiddel bij marketing is een nieuwe ontwikkeling. Deze internet toepassing maakt het mogelijk doelgroepen meer bij het bedrijf en producten te betrekken. De informatie kan dagelijks worden geüpdatet en dit zeer snel en kostenloos. Bovendien kan je heel gemakkelijk de link leggen naar de website van uw bedrijf wat voor meer bezoekers kan zorgen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Met een Wiki maak je user generated content mogelijk. In de consumenten- en ook B2B wereld is sprake van een overkill aan informatie en reclame. De communicatie is veelal top down oftewel een marketing push. Met een Wiki draai je het communicatie spelletje om. De doelgroep is aan het woord en bepaalt wat gecommuniceerd wordt. Dat is pas echt bottum up en een echte marketing pull ontstaat.
Commerciële uitingen en advertenties zijn voorlopig nog niet toegelaten op Wikipedia, maar er kan wel subtiel naar verwezen worden in de tekst doormiddel van een link.
Een voorbeeld hiervan is Coca Cola. Als we dit intypen in de zoekfunctie bij Wikipedia komen we terecht op een volledige pagina informatie over dit bedrijf en over de producten. Als we een aantal links volgen komen we terecht bij reclamecampagnes die Coca Cola in de loop der jaren gemaakt heeft, onder andere de kerstcampagne met de verlichte bus.
|