You Tube is volledig gratis en heel gebruiksvriendelijk. Iedereen die wil kan een account aanmaken en een video uploaden gaat gemakkelijk en snel. De website is drukbezocht en spreekt mensen aan van alle leeftijden. Allemaal voordelen die een marketeer van pas kunnen komen en waarmee ze rekening kunnen houden bij het opstellen van een communicatieplan.
Via You Tube kunnen consumenten beter betrokken worden bij het bedrijf. Als bedrijf kan je heel eenvoudig en gratis de mensen een blik achter de schermen geven zonder dat je hier tijd moet voor vrijmaken en zonder dat er een een grote groep doorheen je bedrijf wandelt. Bedrijven kunnen ook hun klanten inzetten voor het maken van reclamefilmpjes die ze heel gemakkelijk online kunnen zetten. En een derde goede reden is dat een bedrijf via You Tube zijn excuses kan aanbieden als er zich een crisissituatie heeft voorgedaan. Met een enkele inspanning kunnen klanten de excuses en de verklaring te horen krijgen. Dat spreekt mensen aan. Ze voelen zich nauwer betrokken en individueel aangesproken. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Een mooi voorbeeld van deze strategie is het modebedrijf Ralph Lauren. Zij hebben al langer dan vandaag ontdekt dat filmpjes plaatsen op You Tube loont. Hun modeshows, producten, winkels of een blik achter de schermen zijn allemaal al online te zien. Ook andere designers zijn hierop te vinden zoals bijvoorbeeld Victoria Secret, Calvin Klein en Gap.
|