Vandaag was de laatste dag van mijn observatieweek en deze
heb ik doorgebracht met Luc in het magazijn, Ruben bij de op zoekers, en Anouar
binnenland en buitenland.
Als eerste heb ik mee gevolgd met de eerste schift van het
magazijn: inscannen en verpakken. Eerst gaat men de goederen inscannen in het
systeem daarna gaat men alle stukken voor dezelfde klant verpakken en een
sticker ophangen met de naam van de klant. Daarna worden ze dan alfabetisch
geordend zodat ze klaar zijn voor ophaaling.
Daarna mocht ik meevolgen met Ruben, hij is op zoeker, hij
krijgt mails van klanten die vragen of hij bijvoorbeeld een spiegel wil
bestellen van het merk Ford. Ruben moet dan op zoeken welke referentie dit
onderdeel heeft en vervolgens ook de bestelling plaatsen. Men kan ook gewoon
prijs aanvragen doen voor bepaalde goederen. Natuurlijk zijn er altijd wel
situaties waarin het niet duidelijk is welk onderdeel de klant bedoelt, Ruben
moet deze dan contacteren en navragen welk onderdeel de klant juist wenst te
bestellen. Bij deze telefonische bestellingen moeten er ook documenten ingevuld
worden om te bevestigen dat deze klant effectief een bestelling geplaatst heeft
via de telefoon.
Na de pauze heb ik dan met Anouar mee gevolgd, hij was bezig
met een pakket dat onderweg was naar Ghana maar dat vast zat bij de douane. Hij
moest de klant in Ghana contacteren over dit voorval, zij had het traceernummer
doorgegeven in de post van Ghana maar het was een foutief nummer. Vervolgens
moest Anouar naar Bpost België bellen om het traceernummer na te vragen. Het
was een juist nummer maar omdat het pakket vast zit bij de douane kan het
onmogelijk getraceerd worden. Deze informatie moest hij dan ook laten weten aan
onze klant. Maar zolang het pakket vast zat, zou de klant zijn goederen niet
krijgen daarom moest ook de douane opgebeld worden om meer informatie te vragen
want de reden van in beslag namen is onbekend. Na een lange tijd kwam de fout
naar boven het pakket was verstuurd naar een verkeerd adres. Dus de klant in
Ghana zou nooit het pakket kunnen afhalen bij de douane. Samen met Anouar
hebben we een oplossing proberen zoeken maar die hebben we helaas niet
gevonden.
Dat was dan ook meteen de laatste opdracht van mijn
observatieweek. Ik heb dit met heel veel plezier gedaan, ik zal iedereen daar
zeker missen want het zijn een voor een heel lieve en vriendelijke mensen. Ik
zal zeker nog eens een bezoekje brengen.
Vandaag was de voorlaatste dag in APF Autoparts en ik moet
zeggen na morgen zal ik het zeker missen. Iedereen is heel vriendelijk en er
hangt een leuke werksfeer, vandaag heb ik mogen meevolgen met Davy, hij houdt
zich bezig met de retourverzendingen. Deze morgen hebben we de retourdocumenten
in orde gebracht om op de terug te sturen goederen te plakken. Naast het
opmaken van deze documenten moet het ook gewijzigd worden in het systeem, dat
de juiste goederen klaar kunnen gelegd worden voor retour. Voor we het product
terug kunnen sturen moeten we aan de leverancier vragen of we het artikel mogen
terug sturen. Soms kan het gebeuren dat de leverancier het goed niet meer terug
wil nemen omdat het speciaal voor ons besteld werd. Er worden ook goederen
terug gestuurd omdat ze bijvoorbeeld beschadigd zijn of gewoon omdat de klant
ze niet meer nodig heeft. Bij het terugsturen van goederen moeten er ook
documenten in orde gebracht worden zoals een terugnameformulier. Dit moet
ingevuld worden en opgestuurd worden naar de klant. Er moet dan ook een
creditnota opgemaakt worden zodat het teruggenomen goed niet aangerekend wordt
aan klant. Na het opmaken worden deze afgeprint en in enveloppen gestoken en
wordt er een postzegel opgeplakt klaar voor versturen.
Naast deze taken is er ook nog de telefoon die beantwoord
moet worden, klanten bellen om een bestelling door te geven en deze moet dan
ook verwerkt worden. Het kan ook zijn dat de klanten bellen voor een
prijsaanvraag of een offerte. Deze moet dan opgemaakt worden en doorgestuurd
naar de klanten. Naast bestellingen via mail en telefoon is er ook nog de
e-shop ook deze bestellingen moeten verwerkt worden in het systeem en die
goederen moeten ook besteld worden voor de klant. Na het bestellen van de
goederen voor de klant wordt ook de bestelbon doorgestuurd. Toen we even een
moment van rust hadden vertelde Davy mij ook dat iedere leverancier een
deadline heeft voor het terugnemen van goederen, sommige leveranciers nemen een
artikel terug tot 2 weken na levering andere na bijvoorbeeld een maand, dit
hangt af van leverancier tot leverancier.
Na het meevolgen van de verwerking van al deze taken was het
ondertussen al middag. Na mijn pauze mocht ik dan meevolgen met Tim, hij staat
in voor de aankoop bij de leveranciers. De hele namiddag heb ik stap voor stap
mogen meevolgen hoe hij iedere bestelling deed naar de leverancier. Ook hier
zijn er bepaalde deadlines, bij sommige leveranciers moet je bestellen voor 14
uur wil je dat het artikel de volgende dag bij de levering zit. Bij andere
leveranciers heb je dan tijd tot 16 uur. Natuurlijk soms heeft de leverancier
de goederen ook niet en kan het dus de volgende dag niet bij de levering
zitten, dat noemt men dan een backorder. Tim is niet alleen verantwoordelijk
voor de aankoop maar klanten of leveranciers kunnen ook aan hem vragen wat de levertermijn
is van een product of wanneer een product verkrijgbaar is.
Vandaag was het mijn derde dag bij APF deze morgen mocht ik
beginnen bij Andy en Martine op de afdeling Export. Ik heb de hele voormiddag
de procedures mogen volgen, als eerste was het overlopen van de aflevernotas
van het buitenland dat wil zeggen artikelen die niet afgepunt zijn, dus niet
geleverd zijn bij de klant, opzoeken waar ze zitten of ze ingescant zijn in de
stock van het bedrijf. Ook de klanten contacteren wanneer de goederen geleverd
kunnen worden en daarnaast ook met de klanten overleggen of ze de niet
geleverde goederen nog wensen te ontvangen of de bestelling geannuleerd mag
worden door te lange levertermijn.
Van 10 uur tot 12 hebben we dan hetzelfde gedaan voor de
binnenlandse klanten maar goederen uit het buitenland. Ook bestelde goederen annuleren
omdat de klant het vraagt klant door te lange levertijd. Als Indien ze willen
wachten moet er aangevraagd worden hoelang het zal duren tegen dat de goederen
geleverd worden en dit dan ook communiceren naar de klant, ook alles wat
aangevraagd wordt en wat geannuleerd wordt moet aangepast worden in het
systeem, zodat alle andere collegas de reden weten waarom de bestelling van
dat bepaald goed geannuleerd werd.
Vandaag was mijn tweede dag bij APF Autoparts en het verliep
niet allemaal van een leien dakje. APF Autoparts is met het hele bedrijf
overgestapt van operator Base naar Proximus. Verantwoordelijke Ann De Schrijver
die de overstap regelde, had aan Proximus gevraagd nog 3 weken te wachten met
de veranderingen omdat de bedrijfsleider vandaag naar Afrika vertrok. Het zou
dus erg ongelegen komen.
Deze morgen was zij tot de vaststelling gekomen dat Proximus
de overschakeling toch had gedaan, als gevolg bedrijfsleider Jürgen Sonck zat
op het vliegtuig met een gsm waarvan het netwerk niet meer werkte. Door deze
problemen met Proximus en het zoeken naar een oplossing, had ik dus niet veel
om handen. Van half 9 tot 9 uur heb ik de nieuwe simkaartjes gekoppeld aan het
juiste telefoonnummer en bezorgd aan de personen voor wie ze bestemd waren. Na
de korte wandeling door het bedrijf lag er terug een pakje aflevernotas op mij
te wachten, deze heb ik gesorteerd en geklasseerd in de juiste stapel.
Van 10 tot 11 uur heb ik aankoopfacturen gekopieerd die ik
nodig heb voor de GIP opdrachten. Toen ik daar mee klaar was, heb ik een
bezoekje gebracht aan Wim voor het organigram, ik heb deze dan ook aangepast
zodat het weer recent zou zijn.
Ondertussen was het dan al 12 uur en had ik mijn half uurtje
pauze.
Van half 1 tot half 2 had ik niet meteen een opdracht door
de problemen met de Proximus, er moest een oplossing gezocht worden. Aangezien
de baas te laat was ingechecked op de luchthaven en meer dan de helft van zijn
bagage moest achterlaten in Zaventem, ging het er nogal hectisch aan toe.
Om 14 uur heb ik dan de rest van mijn documenten verzameld,
ik heb deze opgezocht in het systeem Briljant en daarna ook afgeprint. Daarna
heb ik de rekeninguittreksel van 2014 van ING ingebonden en in een doos gelegd.
Om 16 uur mocht ik meevolgen met Tom, hij zou de openstaande
facturen overlopen, bij de facturen waarbij de vervaldag verlopen was ging Tom
de klanten die nog niet betaald hadden een herinneringsmail sturen voor
betaling.
Vandaag was mijn eerste dag van mijn observatieweek, ik ben
gestart om 8 uur 30, ik kreeg een rondleiding door het bedrijf en heb
kennisgemaakt met de mensen die er werken.
De eerste opdracht was het sorteren van alle aflevernotas
van november op datum en inbinden in stapels.
Van 10 tot 12 uur mocht ik de mails lezen van Ann De
Schrijver en mocht ik de aankoopfacturen van de leveranciers, die ik in haar
mailbox kon vinden, vergelijken met de aankoopfacturen van die het bedrijf zelf
maakte van de aangekochte goederen. Na het vergelijken moest ik deze printen en
inboeken in het boekhoudprogramma Briljant, iedere ingeboekte factuur kreeg
door het programma een nummer toegewezen , dat nummer noteer je bovenaan de
aankoopfactuur. Vervolgens heb ik deze geboekte facturen geklasseerd in de map
aankopen
Om 12 uur had ik middagpauze die duurde tot 12 uur 30. Na de
lunch nam Ann me mee naar het magazijn waar ik vragen kon stellen en de nodige
informatie kon krijgen die ik nodig heb voor mijn GIP opdrachten.
Ondertussen was het 14 uur en zat ik terug op mijn plaatsje
op de boekhouding. Omdat het bedrijf internationaal verkoopt, brengt dat extra
papierwerk met zich mee. Bij elke verkoopfactuur naar het buitenland hoort een
douanedocument, mijn taak was alle verkoopfacturen opzoeken in het
boekhoudprogramma Briljant en deze klasseren bij het juiste douanedocument.
De volgende taak de ik kreeg was het vergelijken van de
aankoopfacturen van de maand september met een lijst aankoopfacturen die we van
de leverancier kregen, in de lijst stonden de van alle aankoopfacturen die hij
van ons bedrijf heeft van de maand september. Als deze gegevens niet correct
waren moest ik deze aanpassen en doorsturen naar Ann zodat zij contact kon
opnemen met de leverancier.
Als laatste taak van mijn dag, moest ik een factuur
verbeteren, de factuur bestond uit 33 kleine facturen die samen geteld moesten
worden tot 1 grote factuur aan onze klant.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!