Gecoördineerde aanpak nodig Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.
Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.
Duurzame invoering van elektrische voertuigen PLATFORM VOOR ELEKTRICH RIJDEN
11-10-2009
ELEKTRISCH RIJDEN WORDT ONONTKOOMBAAR
We maken ons terecht zorgen om de toekomst van ons milieu. Niet alleen willen we het milieu sparen, maar onze afhankelijkheid van olie als brandstof en grondstof is beangstigend. Jeffrey Sachs directeur van het Earth Institute aan de universiteit van Columbia en speciaal adviseur van VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon, zei onlangs naar aanleiding van de komende Klimaatconventie in Kopenhagen dat we enkel zullen slagen als onze regeringen propere technologieën zullen ontwikkelen. Hij voegt eraan toe : "Iedereen roept hoera als we erin slagen honderd auto's op elektriciteit te laten rijden. Ik begrijp dat niet goed: we moeten geen honderd elektriche auto's op de markt brengen, maar honderd miljoen." Inspelend op deze trend zijn constructeurs ( autos, bedrijfswagens, motos, scooters, fietsen, bewegingstoestellen) volop bezig alternatieve aandrijvingmethoden te ontwikkelen. Prototypes rijden al op gas, waterstof en elektriciteit. In dit laatste segment is grote vooruitgang gemaakt, maar betekent dit dat we binnenkort allemaal elektrisch rijden?
We worden beladen met elektrische concepten en ons verzetten heeft geen zin meer, want elektrisch rijden wordt onze toekomst. In deze blog komen wij geregeld met de belangrijkste evolutie op het vlak van elektrische voertuigen, tweewielers ( inclusief fietsen) en elektrische voortbewegingstoestellen. Ook de initiatieven van de publieke overheid en privé om de introductie van elektrische voertuigen te bevorderen of te vergemakkelijken zullen belicht worden.
Onze overhe(i)den loopt/lopen nog niet stapel zoals in de buurlanden en zullen een duwtje in de rug moeten krijgen, maar veel consumenten staan niet negatief tegenover elektrisch rijden. De techniek staat niet stil en er worden continu vorderingen geboekt, maar het grootste nadeel van elektrisch rijden is nog altijd de beperkte actieradius.
Over iets meer dan 10 jaar is 25% van de verkochte autos in West-Europa, Noord-Amerika, Japan en China hybride of elektrisch. Dit schrijft de Boston Consultancy Group in het rapport The come-back of the electric car? Deze cijfers zijn gebaseerd op een gematigd groeiscenario voor deze modellen; In totaal gaat het om 11 miljoen hybride autos, 1,5 miljoen puur elektrische voertuigen en 1,5 miljoen elektrisch rijdende autos met een range extender ( aggregaat).
Bij zeer hoge olieprijzen en een snelle ontwikkeling van de elektrische aandrijftechniek voorspelt de BCG een marktaandeel van 45% voor de hybride en elektrische autos in 2020.
Het grote voordeel van een elektrische wagen is uiteraard de uitstoot. Beter nog, het gebrek eraan. De motor veroorzaakt veel minder overlast omdat het veel minder lawaai maakt en geen uitstoot geeft. Het vermogen is ook meteen aanspreekbaar. Al deze voordelen doen ons dromen van een wagen die we s avonds in het stopcontact steken, een dagje mee rondrijden en nooit meer langs de pomp moeten gaan.
Er zijn natuurlijk nog enkele nadelen verbonden aan het gebruik van elektriciteit als aandrijving. De elektriciteit wordt volledig omgezet in beweging van de motoren. Slechts een marginale hoeveelheid energie gaat verloren door wrijving. Een verbrandingsmotor zet met moeite 30% van de energie om in beweging, het overige in warmte, dat afgevoerd wordt. Een fractie daarvan kan gebruikt worden om de passagiers te verwarmen. Als we dit in een elektrische wagen willen, moet hiervoor vermogen voorzien worden.
Batterijen
De capaciteit van de huidige batterijen is nog niet voldoende om een autonomie van een verbrandingsmotor te benaderen. De betere modellen rijden al 600km met volle batterijen, maar moeten minstens 12u opgeladen worden. Om deze 12u te bekomen moet het vermogen voldoende hoog zijn, en onze huishoud 220V is hiervoor niet geschikt. Om praktisch te kunnen werken heeft je elektrische wagen ook een industriële voeding nodig, hetgeen de kostprijs doet stijgen. De evolutie van de ontwikkeling van batterijen zal bepalend zijn voor de snelheid van de introductie van elektrische voertuigen.
Oplaadstations en -systemen
Duitse ingenieurs hebben onlangs een patent aangevraagd voor een nieuw oplaadconcept dat veelbelovend kan zijn. Het systeem van het Duitser Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr (IAV) laadt de accus van je elektrische auto op via speciale strips in de weg. Door middel van elektromagnetische inductie wordt de energie dan draadloos overgedragen. De Koreanen werken ook aan een draadloos oplaadsysteem. Echter met het systeem van de Duitsers, gebeurt het opladen tijdens het rijden en het systeem van de Koreanen gaat vooralsnog uit van vaste oplaadpunten. De Duitsers denken nog 3 jaar nodig te hebben om het systeem productierijp te maken. Er moet namelijk nog wel een belangrijk euvel genomen worden. Voor de draadloze overdracht, mag de afstand tussen de auto en de weg niet te groot zijn omdat anders het rendement terugloopt. Laadstations kennen een continue ontwikkeling en ook over de tankstations van de toekomst zullen wij berichten. ( zal worden vervolgd)
FISCALE STIMULI
Belastingvermindering bij de aankoop van een elektrisch voertuig
Wanneer heb ik recht op een belastingvermindering voor een elektrisch voertuig ?
U bent een natuurlijke persoon (dus geen vennootschap of rechtspersoon)
U dient in België een belastingaangifte in
U wil een elektrisch voertuig kopen, d.w.z. een motorfiets, een driewieler, een vierwieler, een personenwagen, een wagen voor dubbel gebruik of een minibus
Het voertuig is "in nieuwe staat" : het wordt bij de DIV (Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen) ingeschreven en dat gebeurde nog niet eerder (in België of in het buitenland) dan de datum die voorkomt op de factuur.
Hoeveel korting krijg ik ?
U koopt een motorfiets, een driewieler of een vierwieler die uitsluitend door een elektrische motor wordt aangedreven en waarmee minstens twee personen kunnen worden vervoerd. Om het voertuig te mogen besturen, is een Belgisch (categorie A en B), Europees of buitenlands rijbewijs vereist.
U geniet een belastingvermindering van 15 % op de aankoopwaarde.
De vermindering bedraagt voor aanslagjaar 2011 (inkomsten 2010) maximum 4 540 euro (in het geval van een vierwieler) of de 2 770 euro (in het geval van een motorfiets of een driewieler).
U koopt een personenwagen, een wagen voor dubbel gebruik of een minibus die uitsluitend door een elektrische motor wordt aangedreven
U geniet een belastingvermindering van 30 % op de aankoopwaarde.
De vermindering bedraagt voor aanslagjaar 2011 (inkomsten 2010) maximum 9 000 euro.
U investeert in een elektrische laadpaal aan de buitenkant van uw woning.
U geniet een belastingvermindering van 40 % op de investering.
De vermindering bedraagt voor aanslagjaar 2011 (inkomsten 2010) maximum 250 euro.
Hoe kan ik de belastingvermindering krijgen ?
U vult in het daartoe bestemde vak van uw belastingaangifte het juiste bedrag in.
Ik heb bij de aankoop van mijn voertuig al een financiële tussenkomst gekregen via het eco-bonus-malussysteem van het Waalse Gewest. Heb ik dan nog recht op de belastingvermindering ?
Eerste serieproductie van een elektro-auto in Europa
Modellen met elektrische aandrijving en verbrandingsmotor worden voor het eerst op één productielijn in serie gefabriceerd
Investeringen van meer dan 400 miljoen in de toekomst van de fabriek
Smart presenteert met de productie van de smart electric drive in het Franse Hambach de eerste serieproductie van een elektro-auto in Europa. Dr. Annette Winkler: "Onze fabriek 'smartville' loopt al sinds de oprichting voorop als het gaat om innovatieve, milieuvriendelijke productietechnologie. Met het oog op de verdere productieverhoging van de nieuwe smart fortwo electric drive zei mevrouw Winkler: "Met de elektrische smart uit Hambach bieden wij betaalbare elektrische mobiliteit voor iedereen. Tot nu toe zijn er al meer dan 1.000 emissievrije smarts van de band gerold. De productie wordt nu voortdurend verhoogd om overal ter wereld te kunnen voldoen aan de vraag van onze klanten."
"De condities voor een constante productie van modellen met elektrische aandrijving en verbrandingsmotor zijn optimaal in de smart fabriek in Hambach", aldus fabrieksdirecteur Dr. Joachim Bekter. "Het smart-concept was van begin af aan bedoeld voor diverse aandrijflijnvormen. Daarvoor werd de locatie zodanig ingericht dat ook configuraties zoals een elektro-aandrijving relatief eenvoudig toegevoegd konden worden."
Over de nieuwe smart fortwo electric drive
De smart fortwo electric drive is beschikbaar als coupé en cabrio met een uitgebreide standaarduitvoering op basis van de modellijn passion en biedt de klanten van smart in de toekomst nog meer rijplezier. Het belangrijkste verschil ten opzichte van de conventioneel aangedreven modellen: hij rijdt volledig emissievrij.
De smart fortwo electric drive accelereert met zijn 55 kW sterke elektromotor in 4,8 seconden van 0 naar 60 km/u en zorgt met een topsnelheid van 125 km/u ook op de stedelijke autobaan voor veel rijplezier. De 17,6 kWh sterke lithium-ion batterij voert de tweezits stadsauto tot 145 kilometer lokaal emissievrij door het stadsverkeer. Omdat deze componenten allemaal tot stand zijn gekomen door joint-ventures met de Duitse ondernemingen Bosch (EM-motive) en Evonik (Deutsche ACCUmotive) is de nieuwe smart fortwo electric drive de eerste échte Europese elektro-auto.
Investeringen waarborgen de toekomst van de fabriek in Hambach
Door meer dan 200 miljoen te investeren in het vergroten en verbouwen en in de voorbereidingen voor de opvolger van de huidige smart wordt de toekomst van de fabriek in Hambach gewaarborgd. Zo is er alleen al in de nieuwe milieuvriendelijke lakstraat 50 miljoen geïnvesteerd. Met deze installatie kan het aantal lakkleuren aanzienlijk worden uitgebreid en kan de klant in de toekomst ook voor de tridion-veiligheidscel van zijn of haar smart uit alle beschikbare lakken kiezen.
Duurzame productie in de smart fabriek in Hambach
De smart fabriek in Hambach werd in 1997 ingewijd. Sinds 1998 wordt er de smart fortwo geproduceerd en sinds 2005 de huidige tweede generatie. In 2011 zijn meer dan 103.000 auto's van de band gerold. Er werken op de locatie 1.475 mensen waarvan ongeveer 750 in de fabriek zelf en nog eens 725 in de zeven systeempartners die op het fabrieksterrein zijn gevestigd. De miljoenste smart fortwo werd in september 2008 ter gelegenheid van de tiende verjaardag van smart gebouwd en tot op heden hebben meer dan 1,4 miljoen auto's de fabriek verlaten.
De fabriek in Lotharingen staat van begin af aan voor een innovatief productieconcept: door de montagelijn in de vorm van een plusteken voldoet het optimaal aan de eisen van montage en logistiek en zorgt het voor een uiterst efficiënt productieproces. Door dit principe kunnen systeempartners en leveranciers de modules rechtstreeks bij de montageband afleveren, wat niet alleen het transport en de logistiek vereenvoudigt maar ook ecologische voordelen biedt.
Ook de bouwwijze van de auto's en een ultramodern energieconcept voldoen aan de ecologische eisen die smart aan zijn producten stelt: smartville beschikt bijvoorbeeld over een eigen warmtekrachtcentrale die op gas werkt. Deze voorziet de hele locatie van warmte en dekt ongeveer 25 procent van de stroombehoefte. In een eigen waterzuiveringsinstallatie met membraanfiltersysteem wordt het afvalwater ter plaatse behandeld. De kwaliteit van het gezuiverde water is beter dan die van natuurlijke afvalwaterkanalen waarin het wordt afgevoerd. ( Bron: laad.nl)
Lidl laat klanten elektrisch rijden tot 2015 voor 5 euro
Wie bij Lidl Sint-Niklaas gaat shoppen kan voortaan zijn elektrische fiets of auto opladen. Kostprijs om dagelijks te tanken tot eind 2015 is 5 euro.
Begin oktober nam Supermarktketen Lidl in haar filiaal in Sint-Niklaas twee laadpunten voor elektrische wagens en fietsen in gebruik. Beide laadpunten zijn gekoppeld aan zonnepanelen op de daken van de supermarkt. De productie van die zonnepanelen is hoog genoeg om maar liefst tien maal de wereld rond te rijden per jaar, zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Het systeem is eenvoudig. Wie komt winkelen koopt aan de kassa een laadpas voor 5 euro en met die kaart kan je tot eind 2015 één uur per dag stroom komen tanken. Dat geldt zowel voor wagens, scooters als fietsen. Eén uur tanken is ongeveer goed voor 120 autokilometers, of 70 fietskilometers.
Wereldwijd heeft Lidl 9.000 winkels waarvan bijna 300 in België en Luxemburg, met 4.500 werknemers. Onder het moto op weg naar morgen maakt de supermarktketen werk van haar duurzaamheidsbeleid. Het gebruik van groene stroom, een doorgedreven afvalsortering en het permanent sensibiliseren van de medewerkers zijn daarbij kerntaken. Verder worden alle moderne winkels energiezuinig ingericht qua verwarming, verlichting en koeling. En de producten die men aankoopt voldoen waar mogelijk aan de strengste duurzaamheidscertificaten, zoals duurzame visvangst, verantwoord beheer van bosgebied en duurzame kweek van cacao en koffiebonen. Verder beschikt Lidl over een door Max Havelaar-gecertificeerd eigen merk: Fairglobe. ( Bron: Nieuwsblad)
UNIFORME LAADSTEKKER IN VLAANDEREN VOOR PUBLIEKE OPLAADINFRASTRUCTUUR ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
Om het voor de gebruiker van een elektrische wagen zo gemakkelijk
mogelijk te maken om op te laden bij de publieke oplaadpunten in Vlaanderen, is
het belangrijk dat dit overal met dezelfde laadkabel kan gebeuren. Een
standaard stekker is één van de eerste belangrijke stappen die nodig zijn om
van elektrisch rijden een succes te maken.
De platformen uit de Vlaamse Proeftuin Elektrische Voertuigen hebben,
onder begeleiding van het Programme Office, gezamenlijk besloten dat Mode 3 laden
met de IEC62196-2 Type 2 stekker de standaard keuze wordt voor het opladen van
elektrische wagens in de publieke oplaadinfrastructuur in Vlaanderen.
De Vlaamse Proeftuin Elektrische Voertuigen wenst, naast
het stimuleren van innovatie rond elektrische mobiliteit, de invoering en
adoptie van elektrische voertuigen in Vlaanderen te versnellen. Hiervoor keurde
de Vlaamse Regering, op voorstel van minister van innovatie Ingrid Lieten,
afgelopen zomer vijf proeftuinplatformen goed die op dit moment een open
real-life testinfrastructuur aan het opbouwen zijn. De installatie van een
publieke oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen vormt hierin een
belangrijk onderdeel. Meer dan 600 oplaadpunten zullen in het publieke domein
of op parkings van deelnemende bedrijven geplaatst worden. Een aantal van deze
parkings, zoals bv. parkings aan de stations beheerd door de NMBS-Holding, zijn
publiek toegankelijk. Deze laadinfrastructuur is dan ook zeer interessant voor
alle gebruikers van elektrische voertuigen, mits deze open en vlot toegankelijk
is. Duidelijke keuzes en afspraken zijn echter cruciaal voor een verdere
efficiënte uitrol en gebruik van deze laadinfrastructuur.
Het Programme Office heeft daarom samen met de 5 platformen
een werkgroep interoperabiliteit opgestart. In gezamenlijk overleg wordt
besproken op welke manier interoperabiliteit tussen de 5 platformen onderling
kan worden verwezenlijkt. Het Programme Office is verheugd met de reeds
gemaakte vorderingen dankzij de constructieve samenwerking tussen de 5
platformen onderling. De keuze voor een uniforme laadstekker is hiervan het
eerste concrete resultaat.
De uniforme laadinfrastructuur vloeit ook voort uit het
internationale normalisatiewerk door de technische commissies IEC TC69 en
SC23H. Het zogenaamde Mode 3 laden combineert een zeer hoge graad van
veiligheid met veelzijdige mogelijkheden voor het beheer van het laadproces en de
integratie in het smart grid. De Type 2 Mennekes stekker is zowel geschikt
voor standaard laden als voor semi-snel laden en is in de meeste Europese
landen als standaardstekker aangenomen.
België was op dit moment echter nog een van de weinige
Europese landen die nog geen duidelijke keuze had gemaakt rond het type stekker
in de publieke oplaadpunten. Met dit eerste resultaat van de proeftuin willen
we dan ook duidelijkheid scheppen naar alle lokale betrokkenen in elektrische
mobiliteit : de eindgebruikers, de autoconstructeurs, de lokale laadpaalleveranciers
en laadpaalexploitanten, de overheden, Een uniforme keuze is belangrijk voor
het uiteindelijke gebruikerscomfort maar ook voor het efficiënt inplannen van
verdere investeringen binnen de regio. Achtergrondinformatie
Vlaamse Proeftuin Elektrische Voertuigen
De Vlaamse Proeftuin Elektrische Voertuigen wenst, naast
het stimuleren van innovatie rond elektrische mobiliteit, de invoering en
adoptie van elektrische voertuigen in Vlaanderen te versnellen. Hiervoor keurde
de Vlaamse Regering, op voorstel van minister van innovatie Ingrid Lieten,
afgelopen zomer vijf proeftuinplatformen goed voor een totaal subsidiebedrag
van 16,25 miljoen euro. Binnen deze vijf platformen hebben bedrijven de
mogelijkheid om innovatieve technologieën, producten, diensten en concepten omtrent
elektrische mobiliteit te testen via een representatieve testpopulatie in een
echte leef- en werkomgeving.
De vijf proeftuinplatformen EVA, iMOVE, Olympus, EVTecLab
en Volt-Air krijgen via het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en
Technologie (IWT) investerings- en werkingssubsidies om meer dan zeshonderd
elektrische voertuigen en laadpalen in het straatbeeld te brengen om dergelijke
open testinfrastructuur op te bouwen. Deze laadpalen zullen in het publieke
domein of op parkings van deelnemende bedrijven geplaatst worden. Een aantal
van deze parkings, zoals bv. parkings aan de stations beheerd door de
NMBS-Holding, zijn publiek toegankelijk. De laadinfrastructuur binnen de
Vlaamse Proeftuin Elektrische Voertuigen is dan ook zeer interessant voor alle gebruikers van elektrische
voertuigen en de platformen staan dan ook open om zoveel mogelijk gebruik te
laten maken van hun infrastructuur. Op deze manier kunnen de investeringen
optimaal benut worden en kan er nog meer real-life ervaring opgebouwd worden.
Werkgroep Interoperabiliteit
Een publiek toegankelijke laadinfrastructuur is een van de
puzzelstukken om een vlotte uitrol van elektrische mobiliteit mogelijk te
maken. Deze laadinfrastructuur dient echter aan tal van eisen te voldoen : open
en vlot toegankelijk voor de eindgebruiker, veilig, niet te duur, flexibel naar
toekomstige functionaliteiten zoals koppeling met slimme electriciteitsnetten,
Interoperabiliteit speelt hierin een belangrijke rol, zowel voor het comfort
van alle eindgebruikers als voor de bedrijven die investeringen wensen te maken
in een laadinfrastructuur netwerk of bijhorende producten of diensten.
Duidelijke keuzes en afspraken zijn cruciaal voor een verdere efficiënte uitrol
en gebruik van deze laadinfrastructuur.
Het Programme Office Elektrische Voertuigen heeft daarom
samen met de 5 platformen een werkgroep interoperabiliteit opgestart. Hierin
zijn de 5 platformcoördinatoren en/of een door hen aangeduide expert uit hun
platform vertegenwoordigd : Eandis (EVA platform), Infrax (iMOVE platform),
Blue Mobility/NMBS Holding (Olympus platform), Punch Powertrain (EVTecLab
platform) en Siemens/Westlease-Elexys (Volt-Air platform). In gezamenlijk
overleg wordt besproken op welke manier interoperabiliteit tussen de 5 platformen
onderling, en liefst ook daarbuiten, kan worden verwezenlijkt.
Platformen kiezen uniforme laadstekker voor publieke
laadinfrastructuur
Het Programme Office faciliteert deze werkgroep en is
verheugd met de reeds gemaakte vorderingen dankzij de constructieve
samenwerking tussen de 5 platformen en hun duidelijke wil om voluit te streven
naar interoperabiliteit. Tijdens de vorige werkgroep is dan ook een eerste
mijlpaal bereikt nl. een duidelijk keuze voor een uniforme type stekker voor de
publiek toegankelijke laadinfrastructuur binnen de ganse proeftuin : Type 2
Mode 3.
Deze keuze is deels gebaseerd op de eigen interne kennis en
visie vanuit de werkgroep interoperabiliteit, maar is natuurlijk ook gebaseerd
op studies en reeds gemaakte keuzes op Europees niveau. Want interoperabiliteit
stopt niet aan de landsgrenzen. Tal van standaarden zijn beschikbaar of in
voorbereiding, maar sommige standaarden laten lang op zich wachten of laten
meerdere type stekkers toe wat de keuze niet eenvoudig maakt. We zien echter
dat de meeste Europese landen een keuze hebben gemaakt richting Type 2 Mode
3 zodat deze stekker op dit moment een de-facto standaard aan het worden is.
In de EURELECTRIC Position Paper Facilitating e-mobility: EURELECTRIC views on
charging infrastructure (maart 2012) staat België nog vermeld als een van de
weinige Europese landen die nog geen duidelijke keuze omtrent het type stekker
heeft gemaakt.
Met dit eerste resultaat van de proeftuin willen we
duidelijkheid scheppen naar alle lokale betrokkenen in elektrische mobiliteit :
de eindgebruikers, de autoconstructeurs, de lokale laadpaalleveranciers en
laadpaalexploitanten, de overheden, Een uniforme keuze is belangrijk voor het
uiteindelijke gebruikerscomfort maar ook voor het efficiënt inplannen van
verdere investeringen binnen de regio.
Nog maar het begin
De keuze van
een uniforme laadstekker is nog maar het begin. De werkgroep interoperabiliteit
zal nog actief verder werken aan het vastleggen van de volgende belangrijke
afspraken omtrent o.a. authenticatie van de gebruikers, betalingsmodellen, open
dienstenplatformen, want uiteindelijk dient de laadinfrastructuur in een
breder e-mobility framework ingebed te worden waarin tal van nieuwe producten
en diensten de eindgebruiker van elektrische voertuigen dagdagelijks
ondersteunen. Meer informatie hierover volgt late
De federale overheidsdienst economie legt momenteel de laatste hand aan een
Nationaal Masterplan voor het stimuleren van elektrische mobiliteit in België.
Dat plan kwam tot stand in overleg met vertegenwoordigers van de gewesten,
administraties en sectororganisaties. Het plan schuift doelstellingen en acties
naar voor om een impuls te geven aan elektrische mobiliteit en om een goed
gecoördineerde strategie hierrond uit te zetten. Als de federale overheid het
plan bekrachtigt, en de regionale overheden het steunen, kan het er mee voor
zorgen dat er meer elektrische voertuigen op de baan komen.
Barrières en 13 actiedomeinen omschreven Het masterplan
beschrijft de barrières voor elektrische mobiliteit en bespreekt 13
actiedomeinen met ideeën voor verschillende maatregelen. Deze gaan van
financiële stimuli bij de aankoop van een elektrisch voertuig over scholing voor
garagisten tot nieuwe businessmodellen. Veel maatregelen zijn eerder technisch
van aard, maar illustreren wel de noodzaak aan coördinatie, bijvoorbeeld rond de
inplanting van publieke laadinfrastructuur. Voor andere maatregelen moeten
nog centen gezocht worden. Zo bevat het masterplan een lijst van voorstellen om
personen, bedrijven en (lokale) overheden te ondersteunen in de aanschaf van
elektrische wagens. Onderzoek toont aan dat de hoge aankoopprijs - naast de
beperkte actieradius en het ontbreken van aangepaste laadinfrastructuur -
vandaag een belangrijk obstakel is voor de doorbraak van elektrische
voertuigen.
Stap vooruit naar nieuw mobiliteitsconcept Bond Beter
Leefmilieu ziet de mogelijke doorbraak van de elektrische voertuigen vooral als
een opstap naar de uitbouw van nieuwe mobiliteitsconcepten. Zo kan een
elektrisch voertuig gebruikt worden voor korte ritten tot bij een knooppunt van
publiek transport. We gebruiken een elektrische wagen voor dagdagelijkse
verplaatsingen maar huren of delen een klassieke wagen voor langere ritten. De
elektrische wagens leiden er aldus toe dat we meer beroep gaan doen op
mobiliteitsdiensten en autodelen.
Milieuvriendelijker met hernieuwbare elektriciteit
Naast de kans voor nieuwe mobiliteitsconcepten, wees Bond Beter Leefmilieu
ook op milieuaspecten gerelateerd aan elektrische mobiliteit. Zo vergroot een
versnelde uitbouw van hernieuwbare energie het milieuvoordeel van elektrische
wagens. Hoewel elektrische wagens bij gebruik geen luchtvervuiling veroorzaken
en mee een oplossing kunnen zijn voor de povere luchtkwaliteit in Vlaanderen, is
hun klimaatimpact beduidend beter als ze aangedreven worden door hernieuwbare
energie.
Omgekeerd levert een elektrische wagen die rijdt op stroom van kolencentrales
nauwelijks of geen klimaatvoordeel op. Bij de huidige Belgische
elektriciteitsmix stoot een elektrische wagen minstens 40% minder CO2uit dan een
vergelijkbare conventionele auto, bij de Europese elektriciteitsmix is dat
klimaatvoordeel voorlopig nog kleiner.
Masterplan is een goed signaal voor de elektrische
mobiliteit
Via onze LinkedIn-groep liet Philippe Decrock, woordvoerder van
Federauto, weten dat men blij is dat er een masterplan aankomt: "De commissie
FEDERAUTO ELECTRIC MOBILITY binnen de beroepsorganisatie FEDERAUTO is altijd
vragende partij geweest voor een masterplan naar analogie met de buurlanden. Het
belangrijkste zal zijn dat het plan politiek gevalideerd wordt door de Federale
regering en de Gewestregeringen en dat er een permanente werkgroep actief wordt
die de uitvoering van het plan coördineert. Wij kijken daar dan ook naar uit.
Ook voor de andere milieuvriendelijke brandstoffen zoals gebruik van bio-gassen
en CNG wordt een gelijkaardig masterplan verwacht."
Test met Belgische vloot Golf Blue-e-Motion van start
Van 16 februari tot en met 31 december van dit jaar gaat in België een
intensieve vloottest van start met 10 exemplaren van de Volkswagen Golf
Blue-e-Motion. Dat is een 4,199 meter lange, 1,786 meter brede en 1,48 meter
hoge vijfdeurs elektrische wagen, die aan vijf inzittenden plaats biedt.
"Na een geslaagde vloottest met 80 voertuigen in Duitsland vorig jaar, zetten
we in 2012 ons testprogramma voort met voertuigen in Oostenrijk (15 stuks),
België (10 stuks), Frankrijk en de Verenigde Staten", verklaart dr Rudolf Krebs,
die binnen de Volkswagen-groep verantwoordelijk is voor de elektrische
aandrijving.
In 2013 volgt na de start van de e-Up! de commercialisering van de Golf
Blue-e-Motion. "De Belgische vloottest vormt een nieuwe etappe in ons
omvangrijke ontwikkelingsproces, aangezien ze ons zal toelaten om intensief
ervaring op te doen met de wagen in stedelijk verkeer", vervolgt dr
Krebs. "Precies in die omstandigheden kan de elektrisch aangedreven Golf
sterk scoren."
iPhone
Alle deelnemers streven hetzelfde doel na: zoveel mogelijk kilometers
afleggen en het gebruik van de Golf Blue-e-Motion in dagelijkse omstandigheden
zo gedetailleerd mogelijk evalueren.
Dankzij een bij elke auto meegeleverde iPhone kunnen de testpersonen met
behulp van speciaal ontwikkelde applicaties gegevens van hun voertuig opvragen
over de laadtoestand van de batterijen, de temperatuur in en buiten de wagen,
gegevens met betrekking tot de afgelegde afstand etc. Bovendien kunnen ze vanop
afstand eveneens het binnenklimaat van het voertuig sturen (verwarmen of
koelen).
Drie rijmodi
Onder de motorkap van het studiemodel schuilt een elektromotor van 85 kW (115
pk), die de wagen geruisloos aandrijft. 0-100 km/u duurt 11,8 seconden en de
topsnelheid bedraagt 135 km/u. De motor haalt zijn energie uit een lithium-ion
accu met een capaciteit van 26,5 kWh. Zoals alle elektromotoren stelt ook die
van de Golf onmiddellijk een zeer hoog maximumkoppel ter beschikking (in dit
geval 270 Nm). De wagen doet verder ook aan energierecuperatie; hij zet
kinetische energie in elektriciteit om.
Afhankelijk van de rijstijl en de gebruiksomstandigheden (bv. klimaatregeling
en verwarming al dan niet ingeschakeld) kan de autonomie van de Golf
Blue-e-Motion oplopen tot 150 km. Uitlaasgassen zijn er uiteraard niet.
De Golf Blue-e-Motion biedt de keuze uit drie rijprofielen: 'Normal',
'Comfort +' en 'Range +'. Het profiel 'Comfort +' maakt gebruik van het totale
beschikbare vermogen (85 kW) en maakt een topsnelheid van 135 km/u mogelijk. In
de modus 'Normal' wordt het vermogen begrensd op 65 kW en de topsnelheid op 115
km/u. In de modus 'Range +' stelt de motorsturing slechts 50 kW ter beschikking,
voor een topsnelheid van 105 km/u. Tegelijk wordt de klimaatregeling volledig
uitgeschakeld. Het geselecteerde profiel wordt weergegeven via het
multifunctiescherm.
In 2013 moet de wagen in verkoop gaan. ( Bron: autokanaal.be)
De exploitanten achter de netwerken Blue Corner (België), e-laad (Nederland) en ladenetz.de (Duitsland) ontwikkelen een gemeenschappelijk Europees clearing house voor de elektromobiliteit. E-clearing.net fungeert als centrale interface en maakt de uniforme autorisatie, de clearing en een rijke set aan meerwaardediensten voor elektromobiliteit mogelijk, zo heet het.
Als centrale interface voor elektromobiliteit zal e-clearing.net de activiteiten van verschillende producenten en exploitanten van laadstations en aanbieders van stroom in binnen- en buitenland bundelen. Doel is om elektromobiliteit over heel Europa gemakkelijk toegankelijk te maken.
Om deze grensoverschrijdende toegang tot openbare laadstations voor elektrische voertuigen uit te bouwen, sloten de drie initiatiefnemers - ladenetz.de, Blue Corner en e-laad - vorig jaar reeds een overeenkomst inzake landenoverschrijdende e-roaming.
Het nieuwe e-clearing net gaat evenwel nog een stap verder. Het systeem zal als een open platform worden opgezet, waarop een nieuw open protocol zal worden ontwikkeld.
Het moet de interoperabiliteit in de elektromobiliteit nog vergemakkelijken en deze duurzaam vorm geven. Naast het opslaan en beheren van de activiteiten aan de laadstations omvat het systeem een lijst van alle (financiële) overeenkomsten tussen de deelnemende actoren.
Deze overeenkomsten kunnen voor bedragen per kWh, per eenheid, vaste tarieven, gelden.
Vanuit de combinatie van deze twee functies kan een verslag over de noodzakelijke financiële compensaties onder de deelnemers van het clearing house worden opgesteld.
Naast het uitwisselen van transacties aan laadstations, biedt het e-clearing.net-platform een waaier aan meerwaardediensten, zoals de integratie van navigatiesystemen en het reserveren van laadstations door een intelligente auto.
De ontwikkeling van e-clearing.net steunt op empirische gegevens en actuele onderzoeksresultaten.
Het gebruikte platform zal zich baseren op de actuele processen en dito informatiesysteem van de partners Blue Corner, ladenetz.de en e-laad.
Dankzij een web service en het nieuwe open protocol, het Open Clearing House Protocol (OCHP), krijgen de deelnemers de mogelijkheid om hun eigen systeem aan e-clearing.net te koppelen. Daarvoor moet enkel het protocol in het eigen systeem worden geïmplementeerd.
De eerste realisatie moet in juni 2012 klaar zijn voor gebruik.
Het zal in het kader van het onderzoeksplan tijdens de eerste jaren gratis ter beschikking van de verschillende partners worden gesteld.
Het klinkt best verfrissend, een auto-ontwikkeling waarvan het uitgangspunt niet is dat het elektrisch moet zijn, maar dat het praktisch moet zijn. Vooral in de zin van betaalbaar, waarop het jonge Duitse bedrijf Innovative Mobility Automobile het ontwerp van de Colibri heeft gebaseerd. Dankzij investeerders en een flinke slok subsidie moet het idee in 2014 productierijp zijn. Een goed idee, die éénzits Colibri?
Met durfkapitaal werd afgelopen voorjaar, na drie jaar voorbereiding, het bedrijf Innovative Mobility Automobile GmbH opgericht. De Duitse staat heeft ze via het ministerie voor onderwijs en onderzoek nu als projectleider geaccepteerd om elektro-autotechniek te ontwikkelen. Goed voor 2,8 miljoen euro aan subsidie, op een budget van vijf miljoen, om in twee jaar hun Colibri-idee uit te ontwikkelen. Al helemaal doorgerekend, maar nu kan een echt proefmodel gebouwd worden, dat over een jaar klaar moet zijn.
Super lichtgewicht
Kern van de zaak, meent bedrijfsdirecteur Thomas delos Santos, is dat alleen met extreme gewichtsbesparing een betaalbare elektrische auto valt te maken. Dan kun je toe met een kleine elektromotor, en vooral ook een heel bescheiden accupakket. Daarom weegt de Colibri maar 280 kg, doet hij het met een accupakket van ongeveer 5 kWh capaciteit, en zou de prijs op 7.900 euro komen. Waar dan wel 49 euro per maand bijkomt voor accuhuur, het maar 50 kg zware lithium-ijzerfosfaat batterijpakket zit niet in de prijs. De Colibri zou op een acculading 100 km uit de voeten kunnen, en in minder dan twee uur thuis weer volgeladen kunnen worden. Aan een laadpaal zou in 20 minuten al 80% lading binnen zijn.
Puur stadsvervoer
Een laag gewicht is om te beginnen bereikt door de Colibri niet groter dan nodig te maken. Verder bestaat de opbouw uit een magnesium spaceframe en kunststof carrosserie. Volgens berekeningen zou het wagentje de Euro NCAP-test doorstaan, al blijft vaag of daar dan minstens één ster verwacht wordt, of vijf sterren. Met maar 1 meter 12 breedte zal parkeren in elk geval makkelijk zijn. Er is één stoel aan boord, met een soort hefinrichting voor makkelijk instappen. Daartoe zijn verder twee verticaal openende vleugeldeuren beschikbaar. Onder een derde deur biedt de Colibri zelfs 240 liter bagageruimte, zoiets als een Fiat Panda of Volkswagen Polo.
22 gram per kilometer
Een mini-elektromotor voor de achteras vergt erg weinig ruimte. Hier werd een dubbele Twin Drive motor van het ook nog jonge bedrijf CPM gekozen. Twee parallele motortjes leveren op één uitgaande as 12 kW vermogen en 40 Nm koppel. De berekeningen leren dat op basis van de gemiddelde stroommix een Colibri in bedrijf maar 22 g/km CO2-uitstoot meebrengt.
Zeven autoconstructeurs hebben akkoord bereikt over een gemeenschappelijk laadprotocol voor elektrische voertuigen. Tot op heden gebruikt elke constructeur een eigen laadsysteem maar een gemeenschappelijke aanpak komt de compatibiliteit van laadsystemen uiteraard ten goede en bevordert de ontwikkeling van het toekomstige slimme' laadnetwerk.
Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche en VW zullen in de toekomst onder meer gebruik maken van een gelijkaardig laadsysteem. Dat is alvast compatibel met het Amerikaanse en Europese stroomnetwerk en kan ook gebruikt worden met de J1772 standaard die in de VS reeds gebruikt wordt en de Europese IEC 62196 Type 2 richtlijn.
De Japanse autoconstructeurs hebben de overeenkomst niet ondertekend.( bron: auto55)
In het kader van een groene fiscaliteit komt er niet alleen een
verdere beperking van de aftrek van autokosten. Er zijn ook enkele positieve
maatregelen genomen, meer specifiek om de aankoop en het gebruik van elektrische
auto's aan te moedigen. De meeste van die voordelen zijn echter maar
tijdelijk.
In de eerste plaats komt er een aanzienlijke belastingvermindering voor de
aankoop van een elektrische auto door een particulier. De vermindering bedraagt
30% van de aankoopprijs van de auto, met een maximum van 9000 euro.
Daarbij moet men wel in gedachten houden dat de enige elektrische auto die
momenteel in serie geproduceerd wordt (de i-MiEV van Mitsubishi), wellicht niet
veel minder dan 50000 euro zal gaan kosten als hij eind 2010 in Europa op de
markt komt (in Japan kost hij omgerekend 34000 euro). Het gaat dan om een
miniscuul stadsautootje met bescheiden prestaties, wat dus wil zeggen dat men
voor de elektrische aandrijving een meerprijs van ongeveer 40000 euro betaalt.
Daar weegt een belastingvermindering niet echt tegen op.
De belastingvermindering van 30% geldt alleen voor personenwagens
(inbegrepen stationwagens en minibussen) en alleen voor de jaren 2010, 2011 en
2012.
Na 2012 blijft de belastingvermindering wel bestaan, maar ze wordt verlaagd
tot 15% van de aankoopprijs, met een maximum van 4540 euro. Het jaar waarin er
effectief betaald is, is bepalend.
Voor elektrisch aangedreven motorfietsen en driewielers geldt vanaf het
begin alleen de belastingvermindering van 15%. Bovendien bedraagt het maximum
voor die categorie slechts 2770 euro.
Oplaadpunt
Een elektrische auto kopen heeft natuurlijk weinig zin als je nergens
elektriciteit kunt tanken. Daarom komt er een belastingvermindering voor
particulieren die een oplaadpunt voor elektrische auto's installeren aan de
buitenkant van hun huis. De belastingvermindering bedraagt 40% van de totale
installatiekosten, met een maximum van 250 euro (bedrag dat geldt voor 2010).
Men kan overigens maar één keer een fiscaal voordeel krijgen voor een
oplaadpunt. Dus wie de kosten meerekent voor de woonbonus, of ze al op een
andere manier in aftrek brengt, komt niet meer in aanmerking voor de specifieke
belastingvermindering.
Verhoogde aftrek voor vennootschappen
Alle tot nu toe genoemde maatregelen betreffen de personenbelasting en
belangen dus alleen particulieren aan. Maar bedrijven blijven ook niet in de kou
staan.
Want 120% van de kosten van een elektrische auto worden aftrekbaar in de
vennootschapsbelasting. De wet spreekt overigens in dat verband niet expliciet
van een elektrische auto maar van een auto die geen CO2 uitstoot (de
CO2-uitstoot door elektriciteitscentrales telt niet mee).
Bovendien is er nu een tweede uitzondering op de beperkte aftrekbaarheid van
autokosten voor auto's die 60 gram of minder CO2 per kilometer uitstoten. Voor
die categorie zijn de autokosten voortaan volledig aftrekbaar. De auto's die
daaronder vallen, zijn voornamelijk zgn. plug-in hybride wagens. Dat zijn
elektrisch aangedreven auto's (vandaar plug in: stekker insteken) die ook een
benzinemotor hebben om de batterij weer op te laden als de bestuurder niet op
tijd een oplaadpunt kan bereiken. Momenteel zijn er zo geen modellen op de
markt, maar begin 2011 start Opel met de verkoop van zijn Ampera, die naar
schatting een officiële CO2-uitstoot van 40 g/km zal hebben en dus in aanmerking
komt voor de nieuwe 100% aftrek van autokosten. De prijs is overigens nog een
geheim, maar zal zeker richting 30000 euro gaan. Of 10000 euro meer dan een
vergelijkbare diesel- of benzineauto.
En nog oplaadpunten...
En als bedrijven een oplaadpunt voor elektrische auto's installeren, krijgen
ze een verhoogde investeringsaftrek van 13,5% (tarief dat geldt voor aanslagjaar
2011). Het oplaadpunt mag bovendien versneld afgeschreven worden over twee jaar.
De twee gunstmaatregelen ten voordele van oplaadpunten in de
vennootschapsbelasting zijn wel maar tijdelijk, net als in de personenbelasting
(zie hoger). Ze gelden voorlopig alleen voor investeringen die gedaan worden in
2010, 2011 en 2012. (bron:dvp-law)