Inhoud blog
  • VERSLAG DOOR SWA OVER 'TIJD'
  • Reactie van Jos ivm 'Tijd'
  • Tekst ivm TIJD door Swa
  • tekst ivm TIJD door Jef
  • een tussendoortje
  • Verslag van ons café van september 2013
  • Uitnodiging vawege Bert ivm filosofisch cabaret
    agenda

    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Archief
  • Alle berichten
    Categorieën
  • ONDERWERPEN (93)
  • Elcker-Ik centrum IN OPBOUW
    Het filosofisch café is een laagdrempelig initiatief van Elcker-ik centrum waar u elke laatste dinsdag van de maand welkom bent om met ons van gedachten te wisselen over een onderwerp dat vooraf democratisch werd afgesproken.
    We proberen dat op een filosofische manier te doen. Dat betekent niet dat u een volleerd en belezen filosoof moet zijn of dat we het enkel over ingewikkelde stellingen, grote namen en wijsgerige stromingen gaan hebben. Iedereen die het woord vraagt, krijgt de kans om zijn of haar stelling uit de doeken te doen mits een duidelijke argumentatie. Wij gaan er van uit dat filosofie een competentie is die je kunt leren en waar geen gewichtigdoenerij bij nodig is. Dat houdt echter niet in dat je om het even wat kunt poneren om die stelling dan te 'bewijzen' met een voorbeeld van een hoogstpersoonlijke anekdote. Wij zijn niet zozeer geïnteresseerd in uw meningen, maar des te meer in de argumenten waarom die standpunten correct zouden zijn. Als het een beetje meezit gaan wij niet naar huis met oplossingen en antwoorden op al onze vragen, maar wel verrijkt met een aantal inzichten en invalshoeken waar we zelf misschien nog niet aan gedacht hadden. Materiaal waar we het niet mee eens hoeven te zijn, maar waar we onze eigen standpunten kunnen aan toetsen, up to date houden, eventueel bijsturen of vorm geven.
    07-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSLAG DOOR SWA OVER 'TIJD'

    .VERSLAG VAN DE DIALOOG op 26-11-2013

    Onderwerp : TIJD

     

    Aanzet Max : Waarom ons bezinnen over tijd?

    We krijgen nog steeds nieuwe indrukken i.v.b.met tijd niet alleen vanuit

    de wetenschap maar ook vanuit onze eigen ervaringen. Toen we jong waren

    verliep de TIJD trager en nu we ouder worden gaat de tijd steeds vlugger

    voorbij ….LIJKT dat zo , of IS het zo ?

     

    Deelnemers :

    --- Op jonge leeftijd ervaren wij enorm , veel ‘percepties’ , naargelang  we

        ouder worden nemen die percepties af , daardoor lijkt het tempo van de

        TIJD vlugger te verlopen. In de achttiende eeuw ontstond het        

        ‘vooruitgangsidee’(als element van de verlichting) Centraal draait het

        rond ‘verschil in perceptie’ , wat te maken heeft met perceptie van de TIJD.

    ---TIJD is rechtlijnig in een bepaalde richting . Met de big-bang begon ONZE

        TIJD . Voor ons loopt die tijd van ons verleden naar de toekomst , het is

        een absoluut gegeven , er is wel een subjectieve waarde aan verbonden .

    --- De fysieke tijd  geeft ons de mogelijkheid om elkaar te contacteren ,

        te communiceren door het ingevoerde systeem van klokken en uurwerken .

    --- TIJD betekent voor ons de cyclus van het leven , van kind tot oudere .

        Ons leven is een ‘fractie’ van de TIJD .

    ---- TIJD is voor sommigen TE kort ; we willen meer beleven , denk aan Kant ,

        ‘ding an sich’ (1)

    ---TIJD is een ‘ordelijke’ inschatting , een ervaring van verleden en toekomst.

        Het komt meestal neer op een ervaring van de ‘onvolmaaktheid’ van mijn

        bestaan. Alles wat geleefd heeft zal ooit samenkomen ,en dat betekent ,

        ‘het einde’ van de TIJD .

    ---Een verwijzing naar de eeuwigheid , buiten de TIJD , verwijst naar mystiek ,

        Godsdienst , religie , valt dus buiten beschouwing .

    ---TIJD is van onze ‘materiele’ wereld, afspraken e.a. ook in het kader van

        ‘mindfulness’ (2)heeft TIJD zijn belang.

    ---Het gaat om ‘ervaren’ de TIJD verstrijkt dank zij onze gedachten ,volgens

        ons geheugen , TIJD is een ‘abstractie’ ,die abstractie moeten we

        metaforisch verwoorden . (3)

    ---In de wetenschap is ‘intuitie’ een belangrijk gegeven maar daar is TIJD voor

        nodig om die als waarheid te kunnen bevestigen.

    ---Einstein kon op basis van zijn intuities vele ideeen wiskundig aantonen

        reeds voor ze wetenschappelijk verklaard waren .

    ---Voor filosofen is TIJD nodig om van de verwondering te evolueren naar

        bezinning en kennis .

     

    Besluit Max : TIJD

    ---Fysieke tijd , waargenomen via klokken , uurwerk , machinaal .

    ---Van belang voor de handel , vroeger een ingewikkelds model ,ruilhandel

        via ruilmiddelen was een omslachtige bedoening . Uiteindelijk na verloop van

        TIJD ,  vervangen door ‘geldwaarde’ :TIME IS MONEY .

    ---Historiek is van belang , we kijken er als ouderen anders tegenaan dan

        Toen we jong waren .

    ---het brengt verandering in  het universum :  in de zin van MINDER naar MEER

        Chaos (4)

    ---Als ‘abstractie’ is het niet te omschrijven ( zoals ‘liefde’ dat we niet kunnen

        verwoorden ) Alleen via toepassingen kunnen we iets formuleren of 

        rechtvaardigen . 

    ---Literair : niet uit te leggen , maar wat u wel raakt ; denk aan muziek , we zijn

        er wel ‘emotioneel bij betrokken .

    ---Is TIJD ‘echt’ of een illusie , de “grot van Plato “ in dat verband zegt ons

        Iets over TIJD en ruimte . (5)

    ---TIJD is een ‘abstractie’ die pas ‘concreet’ wordt aan de hand van

        gebeurtenissen die voor ons betekenis hebben : vb. een zwangerschap ;

        duurtijd 9 maanden .

    --- TIJD wordt meer beleefd als cirkelvorm dan als lineaire beweging , het

        lijkt een vorm van “wederkerigheid”  :

        Leven en dood , gelijktijdig aanwezig. Oorlog en vrede . klimaatwijzigingen :

        Afwisseling ijstijden en hittegolf . Alles lijkt terug te komen , denk aan

        Economische crisis en heropleving .

    Tot slot : een ‘filosofisch’ iemand biedt de groep een reeks overwegingen

    aan , die eventueel kunnen besproken worden :

    -Hebben wij recht op geluk ?

    -Bestaat de ziel ?

    -Is er iets als goed en fout ?

    -moeten we monogamie aanvaarden ?

    -Werkt de maatschappij beter met of zonder geloof in God ?

    -Zijn we zeker dat we bestaan ?

    -Had Socrates gelijk bij zijn opstelling als : “hij die weet dat hij niets weet ?

    -Zijn wij het product van onze omgeving ?

    -Vrijheid : recht of luxe ?

    - Is het in alle omstandigheden verkeerd om te stelen ?

     

    Nabeschouwingen :

    Enkele verduidelijkingen :

    (1) Ding an sich : ding zoals het op zichzelf bestaat , zoals het in wezen IS ,

    De mens kan de werkelijkheid zoals ze IS , niet kennen (KANT)

    We willen wel MEER kennen , maar TIJD heeft daar niets mee te maken .

    (2)Mindfulness : Een toestand waarin je met aandacht aanwezig bent

    In de ‘gevoelde’ ervaring ,zonder te reageren ,zodat je in alle rust , keuzes

    kunt maken i.v.b. hoe met dingen omgaan en niet gebonden aan TIJD .

    (3)metaforisch verwoorden : als vorm van beeldspraak ,onder meer dus

    Ook de ‘abstractie’ van TIJD met overdrachtelijk gebruik van woorden ,

    verduidelijken ,”time is money”

    (4)chaos : Hier bedoelt als chaos in de ruimte , toenemende chaos ook

    ENTROPIE genoemd . de entropie in het universum : van een oersoep

    bestaande uit de meest elementaire deeltjes , vervolgens gas , helium ,

    Lithium, sterren planeten , of :van ‘orde’ naar ‘wanorde ‘

    (5) De grot van Plato ,is een vorm van beeldspraak die in het hele verhaal

    vervat zit . In  het geval van de grot : Een allegorie gerelateerd aan vormen

    en ideeen van Plato ,die buiten ruimte en TIJD bestaan en daardoor

    eeuwig en onveranderlijk zijn ,dus tegengesteld aan de wereld van de

    zintuiglijke gewaarwordingen .

    Tot slot : Ook in de wetenschap bestaan er nog altijd tegengestelde

    meningen over de TIJD , wie zich interesseert voor de

    nieuwe ‘ontdekkingen : volg de uitzendingen op History , discovery sci of

    Discovery world van Morgan Freeman  :through the wormhole o.a.

    “Does time really exist ? “  en de reeks “how the universe works”.

    Voor de FILO-lezers  , het boek van Neil  Shubin  “Het heelal in ONS “,

    De gemeenschappelijke geschiedenis van stenen , planeten en mensen .

    Nederl. Vert . ,Uitg. Nieuw Amsterdam 2013 (geen zware tekst, leest vlot)

     

    Begin er aan in 2014 , groetjes en prettige feestdagen.

     

                                                                           Swa Schoeters

     

     

    07-12-2013 om 20:46 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    29-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reactie van Jos ivm 'Tijd'

    Ik heb het vanuit twee standpunten benaderd.
    1. De mens.
    Tijd is geen constructie in ons hoofd, maar zonder de mens geen tijd. Niet dat de mens de uitvinder is van de tijd.
    Sinds lang heeft de mens gedachten, in tegenstelling met de dieren. Om die gedachten te kunnen uiten heeft de mens de taal uitgevonden. De mens stelde vast dat de dingen veranderen, om die gedachten  een plaats te kunnen geven ontstond de tijd.  Ik geef een paar voorbeelden: Vroeger stond hier een bos. Mijn ouders worden ouder. Toen ik nog jong was, bestond dat niet.... Kortom de mens stelde vast dat niets blijvend is. Een oude Griekse uitspraak is: Panta Rhei. Veranderingen noteren, vaststellen en communiceren, kan niet zonder een begrip van tijd.
    En anderzijds zonder de mens bestaat geen tijd. Plaats je op de noordpool. Het sneeuwt, het dooit er zijn verschuivingen van ijs- en sneeuwmassa's. Maar als daar geen mens aanwezig is, stelt het niets voor, de tijd verdwijnt. Vanaf er één of andere expeditie, daar ter plekke stalen gaat nemen en onderzoek doet naar concentraties van bv. CO² of roetdeeltjes, dan praat men over datering en dus ook over tijd.
    2. De kosmos
    Het heelal zit vol met tijd bepalende elementen. Doordat de aarde rond de zon draait, ontstaat de tijdseenheid: jaar. Had de aardas geen schuine stand, we zouden het niet waarnemen. Er zouden geen seizoenen zijn. En had de aardas een schuine stand die meedraait met de rotatie rond de zond, dan zou ook weer die tijdservaring voor ons niet waarneembaar zijn. Maar ze is er wel, gewild, door wie?
    De aarde draait rond haar as. Doen alle planeten dat? Ik weet het niet. Maar ook dit fenomeen geeft ons een tijdervaring: de dag.
    Maar ook in het kleine zijn er tijdservaringen. Een watermolecule heeft een eigen resonantie frequentie van ongeveer 2,2 GHz, op basis daarvan werkt een microgolfoven. Onze tijd wordt heden te dage 'gecontroleerd' door een atoomklok. Ook dat zit in de natuur vervat.


    Nog één toevoeging. Is de tijd cyclisch? Neen. Want dat zou betekenen dat sinds de big bang we terug zouden uitkomen in een heelal situatie die identiek is aan een vorige bestaande situatie. Wel heel moeilijk voor te stellen.

    29-11-2013 om 12:40 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    27-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Beste filosofen.

    Op 17/12 geeft onze cafévriend Swa een lezing in EI om 20 h Voor meer uitleg zie website van EI.


    Een berichtje dat wel niets met filosofie te maken heeft, maar muziek verlicht toch de zeden hé.
    Onze cafévriend Rik dirigeert op zondag 1/12/2013  in de Kern te Wilrijk een operette " De Circusprinses ".





































    27-11-2013 om 12:19 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    12-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tekst ivm TIJD door Swa

    Vanwege de filosofisch-wetenschappelijke benadering . De schuine tekst

    Is volgens mij niet bruikbaar ik stuur die door ,volledigheidshalve , je zie

    maar .

       DOES TIME REALLY EXIST ?

                                      Een reeks vragen dringen zich op :

    -De tijd gaat vooruit kan hij ook achteruit ? –

    -Is tijd werkelijk een deel van het universum OF zou het kunnen zijn dat tijd

     niet bestaat ?

    -Sommigen zijn van mening : ‘De tijd bestaat ECHT ,wij zijn van tijd afhankelijk

    We leven MET DE KLOK  : slapen eten werken . Dit is echter niet altijd zo

    Geweest:

    VROEGER : Als kind was voor velen de zomer TIJDLOOS ,tijd was niet

    belangrijk , tijd speelde, geen rol ,je leefde met –op basis van DE ZON .

    NU : is het voor velen een RACE tegen de tijd , OF : is tijd een abstract iets

    om onze beschaving mee draaiende te houden ?

    Daarom moeten we ons eerst de vraag stellen WAT IS TIJD ?

       Tijd zorgt er voor dat niet ALLES TEGELIJK GEBEURD ?  het ORDENT het

    gebeuren ,opeenvolgend , van het begin tot het einde.

    Neurowetenschappers stellen :  Tijd is niet iets wat je passief volgt ,

    maar dat je construeert , dat je ACTIEF VORMT met je brein . Op dezelfde

    wijze  zoals wij ons gebeurtenissen herinneren en beoordelen .

    LET OP :Mijn brein is anders dan dit van jou , we hebben ook niet DEZELFDE

    manier om gebeurtenissen te beoordelen. Zelfs al zou men zeggen :’ de tijd

    bestaat niet’ dan nog zorgt hij voor de verdeling van ALLES in de wereld.

    Hij ondersteunt de gebeurtenissen dusdanig dat ze elkaar nopvolgen.

    ANDERE REDENERINGEN :

    Tijd bestaat NIET ,alleen de indeling van het alles de NU’s dat is de

    werkelijkheid.

    Een uurwerkmaker stelt : Voor mij is het mooie aan de tijd ,het vastleggen

    Van de tijd , de bouw van een MACHINE die de tijd bijhoud en meet.

    Wat hij betracht is : ieder uurwerk gelijk stellen met de Greenwich time

    In Engeland ,die elke klok moet gebruiken als richtlijn . Daar werd de tijd

    GEBOREN .

    Als iemand zegt : het is 12.15 u., dan beleeft iemand anders een ANDERE

    Tijd  ;afhankelijk van wanneer en waar je bent. Vandaar de noodzaak van :

    EEN BEETJE GESCHIEDENIS :

    In 1884  tijdens een wereldconferentie werd beslist dat de nul meridiaan

    door het observatorium van Greenwich loopt , als DE MASTER TIME van de

    aarde . Dat benaderde de tijd zoals Isaac Newton hem ,beschreef nl.  :

    een regelmatig tempo ,achter het scherm van het universum . Maar zijn

    Idee dat die klok in gang was gezet door God was een misvatting.

    Volgens Newton tikte de klok in een ABSOLUUT TEMPO zoal een METRONOOM

    tikt.

    Een theoretische fysicus stelt : Newton’s idee van een Absoluut tempo is

    Achterhaald .Zelfs bij volledige stilte en er niets gebeurt tikt de metronoom

    gewoon verder ,maar er is iets MEER :  De fysicus verwijst naar muzikanten

    van een orkest  Zij ervaren tijd als verbanden tussen gebeurtenissen.

    Als ze spelen verdelen zij de tijd onder elkaar ,de tijd voor hen is ook RATIONEEL en de tijd gaat vooruit zoals altijd . De metronoom kan dus WEG

    gelaten worden .In dit voorbeeld is tijd dus niet absoluut ,DAT is de basis van

    Einsteins theorie : Tijd ontstaat uit het verband tussen VERANDERINGEN

    In het universum ,tijd is dus niet absoluut maar wel RELATIEF.

    Tijd ontstaat enkel ; is niets anders dan , een verband tussen veranderingen

    In het universum.

    De stelling :’tijd is een illusie is dus TE RADICAAL  , TE DRASTISCH.

    Toch bestond er een oude opvatting  van :ONTKENNING VAN DE TIJD

    Een terugblik in de geschiedenis :

    In 500 v.c.  stelde de filosoof Parmenides dat ‘beweging’ onmogelijk was,

    Zijn stelling luidde  :Om een object of persoon te laten bewegen moet men een

    oneindig aantal stappen doen om van de ene op de andere plaats te komen;

    niemand is in staat een oneindig aantal stappen te plaatsen. Als beweging

    onmogelijk is , dan is verandering ook onmogelijk en dan is de tijd dus een

    illusie .

    Vandaag echter is ook filosoof  EN wetenschapper Julian Bourban van mening

    dat Parmenides gelijk heeft . Julian leeft vandaag In een boeren gemeente in

    Engeland . Hij is de mening toegedaan dat de kwantum fysica Parmenides

    In het gelijk stelt ,hij legt uit :

    “Nog maar enkele decennia geleden wilde men mathematisch aantonen

    dat het universum geen tijd nodig heeft ,vreemd ,want ik word omringd

    door het verleden . Ik sta hier in een “oeroude straat met , achter mij

    mijn huis , gebouwd in 1659.

     

     

     

     

     

     

     

                                  De  VETTE TEKST  is de moeite waard , rood , is mijn tekst.

    Mijn huis gebouwd in 1659,en men zegt dan :’het universum heeft geen tijd nodig’ en ik ben omgeven door verleden tijd ,WAT IS DIT DAN ?

                                                     Voor Barbour is alles een archeologische

    opgraving , en de TIJD is daarvan afgeleid .

    De oude kerk en de 14 eeuwse muurschilderijen in de kerk zou

    het bewijs zijn dat de tijd bestaat uit plakjes (deeltjes) ruimte.

    Ons verleden is een andere wereld, het is een andere configuratie van het

    Universum , het is een ander NU . Het MOMENT bevindt zich NIET  “IN” DE TIJD

    maar De TIJD bevindt zich “IN HET MOMENT”.

                                         Julian Barbour radicaliseert de stelling uit de jaren 60 , die

    Einsteins relativiteit met de kwantummechanica moest verbinden , maar dan

    gebeurde er iets vreemds , men bleef dan met een vergelijking over waarin

    de T van tijd niet in voorkomt . Voor velen was dit het bewijs van de

    onverenigbaarheid tussen de kwantummechanica en de relativiteit ,  omdat

    dit niet strookt met de werkelijkheid.

    Voor Barbour was dit echter een openbaring , hij stelde : “Er is dus geen unieke

    geschiedenis van de kwantummechanica . als de kwantummechanica  met de

    relativiteit verbonden kan worden , dan is er helemaal geen TIJD .Het gaat erom

    hoe objecten zich tot elkaar verhouden in stukjes ruimte , ze hebben geen

    onderling verband , ik zie het universum als een enorme verzameling

    momentopnames met een ongelooflijk rijke structuur ,

    het is een wereld op zich , elke wereld is zo rijk dat het deel uitmaakt van onze

    wereld . Momentopname binnen momentopname daar draait ons leven om

    onze hersenen spelen die momentopnamen af op dezelfde wijze als

    afbeeldingen die op 24 frames per seconde worden getoond , waardoor de

    beelden waar je nu naar kijkt lijken te bewegen ,maar er beweegt helemaal

    niets. De momentopnames bestaan naast mekaar , waaruit we kunnen afleiden

    dat de TIJD een illusie is. Het kwantum universum is statistisch , er verandert

    niets. Als ik zou zeggen dat mijn verleden niet langer bestond , zou op hetzelfde

    neerkomen als dat het getal 13 zou zeggen dat het getal 11 overleden is.

    (dit zouden wiskundigen verwerpen) DIT moment is zo vitaal en levendig maar

    ook (in wiskundige termen) oneindig.

    Op het diepste werkelijkheidsniveau bestaat TIJD dus niet.

                                                                Aldus Barbour

    Barbour heeft dus een radicale stelling ingenomen , die door vele

    wetenschappers ernstig wordt genomen ,alhoewel niet door iedereen

    erkend . Een vriend van Barbour  :Lee Smolin is zijn grootste criticaster, hij stelt

    “Tijd is geen illusie , geen interpretatie , niet acuut , tijd bestaat echt “

                                                                In het nationaal  instituut in Colorado

    Staat een experimentele klok  , zij  is de “officiele tijdwaarnemer van de U.S A ,

    de meest nauwkeurige klok van de wereld .Hoe meer de TIJD gemeten wordt

    Hoe meer men vaststelt dat Einstein gelijk had met zijn relativiteitstheorie.

    In 2010 plaatsten tijdwaarnemers twee atoomklokken naast elkaar en lieten

    ze perfect gelijklopen . Dan werd er één klok 30 cm hoger geplaatst .

    Wat bleek : De hoger geplaatste klok liep sneller dan de lagere klok  omdat

    ze verder verwijderd was van de zwaartekracht van de aarde die de dingen

    vertraagt . Einstein had dat al vroeger voorspeld , later volgde daarop zijn

    bekende stelling :  E=MC²

    Sean Carroll theoretisch natuurkundige  : “ De ruimte omvat 3 dimensies ,maar

    TIJD heeft eveneens een dimensie .

    . De ruimtetijd heeft dus 4 dimensies , daarin leven we en

    bewegen we. De zwaartekracht is de kromming van de ruimtetijd , de

    ruimtetijd wordt VERVORMD ,zowel TIJD als ruimte . Planeten en ook zwarte

    gaten vervormen de ruimtetijd en dat nemen we waar als zwaartekracht . Als je

    dus gaat ,  vlak langs een zwaartekrachtveld, dan ervaar je het verstrijken

    van de tijd anders dan in de ruimte .

                                      Natuurkundigen noemen alle momenten in de tijd even

    Reeel . Het is verleidelijk te denken dat alles tegelijk bestaat in het NU maar

    Zo werkt het niet  , het zijn verschillende plaatsen in de ruimte ,  ze zijn niet

    hier ze zijn ergens anders . In tegenstelling tot de ruimte ervaren wij TIJD

    noodgedwongen als opeenvolgende momenten , we kunnen niet naar het

    verleden noch naar de toekomst .

    . Veel mensen zijn niet tijdsgebonden ,en TIJD bestaat misschien

    alleen tussen onze oren.

                               Is TIJD een regelmatig ritme achter het scherm van de ruimte of

     Is het iets dat per plaats en van mens tot mens verandert ?

    Hoe oudere we worden hoe vlugger TIJD lijkt te verstrijken . Onze relatie tot

    Tijd verandert als we ouder worden. Uit onderzoek blijkt dat leeftijd een rol

    speelt bij het ervaren van tijd.

    Er ontstaat een verschil tussen de werkelijke TIJD en de ervaring van tijd

    Als we 10 jaar zijn  wordt een werkelijk uur ervaren als één uur.

    Als we 20 jaar zijn  dan :         een werkel. Uur ervaren als  1,14 u.

    Als we  60zijn          dan :          één werkel uur  ervaren als  2,4 u.

    Of 2,5 maal sneller dan op de leeftijd van 10 jaar.

    We ervaren tijd seconde per seconde ,maar zo VOELT HET NIET . 

                                         Eagleman is eenonderzoeker naar de tijdsbeleving

    van mensen ,. Hoe ouder we worden hoe sneller de tijd lijkt te verlopen .

    ouderdom verandert ons tijdsbesef . Onze biologische en psychologische

    toestand speelt daarbij een rol, mensen worden soms wakker VOOR de

     alarmbel ,signalen in hun hoofd doen hen ontwaken .

    Ons tijdgevoel kan ook veranderen door te sterke of te zwakke prikkels

    en veranderende bewustzijnsprikkels ,vb : bij een ongeluk , zoals een aanrijding

    met een andere wagen , sommigen herinneren elk detail als in ‘slow motion’

    dit geeft aan hoe ons geheugen TIJD vervormt . De oorzaak is dat bij INTENSE

    momenten , je controle systeem in je hersenen wordt geactiveerd en

    registreert de gebeurtenissen nauwkeurig gedurende het hele gebeuren .

    Daarom lijkt die tijdspanne LANGER te duren .

    Onze hersenen verwerken constant een enorme hoeveelheid informatie .

    Als je met je vingers knipt lijken beeld en geluid samen te vallen . In de

    wekelijkheid neemt je gehoor informatie op via je oren en verwerkt het heel

    snel , terwijl je gezichtsvermogen veel trager werkt . Je hersenen horen het

    geluid VOOR je beelden ziet en moete alles op een of andere manier

    samenvoegen tot één verhaal , dat gelijktijdig plaats vind , ook al komen

    sommige signalen later binnen , we ervaren het als GELIJKTIJDIG .

    Simpele daden zijn een wonder van de snelheid en kracht van de geest .

    Het duurt een fractie van een seconde voor uw hersenen , om de informatie

    samen te brengen en stuurt dat dan door  naar je

    bewustzijn ; dus we leven eigenlijk voortdurend in het verleden .

    Deze vertraging is het compromis dat onze hersenen sluiten om tot het

    ‘beste’ verhaal te komen .

    Als de hersenen het verhaal verkeerd overbrengen dan ervaar je TIJD ANDERS

    dan anderen en dat kan zeer nadelige gevolgen hebben . UW persoonlijke

    12-11-2013 om 16:45 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    01-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Albert Camus - lezing door Louis Tobback

    don, 2013-11-07 19:30
    Regio:
    Antwerpen
    type van activiteit:
    Lezing / spreker
    Afdeling:

    Op 7 november 2013 zal het exact 100 jaar geleden zijn dat de Franse auteur en filosoof Albert Camus geboren werd. Camus was een dwarsdenker. Is het daarom dat Louis Tobback zich met hem verwant voelt? En dat HVV Louis Tobback gevraagd heeft om er een prestigieuze lezing over te geven? Het staat vast dat Camus in zijn hoofdwerk 'De mens in opstand' inging tegen het morele nihilisme van zijn tijd en dat hij tegelijk een afkeer had van het naïeve idealisme en modieuze gekoketteer met het communisme van sommige van zijn collega-auteurs en -filosofen. Camus maakte ruzie met Sartre, maar reageerde ook tegen het volgens hem te gewelddadige verzet van de Algerijnen toen die vochten voor onafhankelijkheid. Binnen de progressieve wereld was Camus dus geen onbesproken, maar wel een consequente rebel.
    Stof genoeg dus om de unieke lezing van Louis Tobback niet te missen!

    Wij verwelkomen u vanaf 19:30h In het Vrijzinnig Karel Cuypershuis, Lange Leemstraat 57, 2018 Antwerpen
    De toegang is gratis.
    Inschrijven is wenselijk via eva.van.tulden@h-vv.be

    Een organisatie van HVV, Vrijzinnig Antwerpen en het August Vermeylenfonds.

    01-11-2013 om 10:45 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    23-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tekst ivm TIJD door Jef

    De tijd is iets wat al jaren mijn interesse heeft en daarom wou ik er iets over kwijt.

    De Duitse filosoof Immanuel Kant schreef in zijn’Kritik der reiner Vernuft’in 1781 dat tijd een basale intuitie is waardoor we de ervaringen van onze zintuigen kunnen begrijpen.

    Tijd is geen substantie,maar een onderdeel van een systematisch kader dat wij nodig hebben om dingen te begrijpen.

    En volgens de Engelse filosoof Mc-Taggart bestaat de tijd niet,in zijn boek ‘The Unreality of Time’1908 stelt hij dat er twee soorten tijdrelaties zijn

    een A reeks en een B reeks De A reeks is direkt-morgen,volgende week,of vorige maand.de B reeks is indirekt –een dag later,twee weken eerder,het jaar erna.

    Aldus Mc Taggart kan tijd niet bestaan zonder A reeks omdat voor tijd veranderingen nodig is,terwijl de B reeks de posities niet veranderden,De A reeks is van nature

    tegenstrijdig omdat elke termijn alle eigenschappen moet hebben van alle andere termijnen:’morgen’ wordt een onderdeel van ‘volgende week’ en was ooit een onderdeel

    van ‘vorige maand’. Tijd kan echter niet tegelijk toekomst en verleden zijn,dus de A reeks spreekt zichzelf tegen,en tijd is dus onwerkelijk.

     

    Tijdsbesef is ervaren,tijd kunnen we niet zien,niet aanraken,niet proeven of ruiken we merkendat de tijd verstrijkt dankzij onze gedachten

    voorbeeldje We zien dat er iemand in het water springt,maar we weten alleen dat de zwemmer van een duikplank is gesprongen omdat we ons dat herinneren

    het verstrijken van de tijd zelf blijft onzichtbaar en dat is meteen ook het grootste probleem van dit onderwerp,hoe kunnen we iets uitleggen wat we niet kunnen zien?

    Zonder hulpmiddelen,stopwatch,jaargetijden,maanstanden enz enz is dit alleen te meten met behulp van het geheugen en ook dan alleen pas achteraf.

     

    Dat neemt natuurlijk niet weg dat de mens de tijd heeft uitgevonden om structuur in zijn leven te brengen en om chaos te vermijden

    of we daar nu veel betere levensomstandigheden mee gecreeerd hebben is een andere filosofische vraag.

    23-10-2013 om 16:39 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    04-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een tussendoortje

    Systematische twijfel is het belangrijkste instrument in de gereedschapskist van de filosoof.  Een dosis wantrouwen tegenover je eigen gedachten, maar vooral tegenover alle mensen en (beroeps)groepen die met grote zelfzekerheid komen vertellen wat de waarheid is, lijkt me een gezonde houding.
    (Max)

     

    04-10-2013 om 12:50 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    02-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag van ons café van september 2013

    ,VERSLAG VAN DE DIALOOG OP  24 September  2013

    Onderwerp : IS GEWELD SOMS GERECHTVAARDIGD ?

     

    Voorzet Max :

    Denk aan chipansees en het agressief gedrag van de alfa mannetjes.

    _aan de hominiden , waar de agressiviteit tussen de groepen steeds vooraf ging aan een ruimere

       ‘aanvaarding’ van elkaar

    --vandaag aan de  Arabische wereld :eenzelfde God en toch agressiviteit ( sjiieten en soennieten )

    Al deze voorbeelden zijn van aard om ons eerder cynisch op te stellen en toestanden zoals in Syrie

      te beschouwen als “des mensen “ .

     Tussenkomsten :

    --Er is geen alternatief voor geweld , het is EIGEN aan de mens . Als we de wereld vandaag in dat

       verband bekijken dan is alles te plaatsen in het kader van oorzaak en gevolg . Een nationaal

       of religieus appel  is in vele gevallen DE TRIGGER om mensen tot geweld aan te zetten

       Is daar een oplossing voor ?   blijkbaar niet.

    Max : In Europa is er in die zin geen agressiviteit , maar de Arabische lente (?) die, zoals

      velen hoopten , het geweld zou afbouwen, is MISLUKT in dat opzicht .

    --Ik houd me aan de  VOORUITGANGSGEDACHTE . Vanaf de verlichting is er toch een positieve

       evolutie op gang gekomen die we verder moeten uitbouwen . We moeten LEREN UIT HET

      VERLEDEN en daar mee rekening houden bij de verdere uitbouw van onze cultuur .

    --Pas de laatste honderd jaar is er vanaf de verlichting is er inderdaad inspanning

       geleverd om het geweld af te bouwen ,maar de evolutie werkt op basis van verschillende      

       snelheden, vb. de toestanden in Afrikaanse landen t.o.v.  Indie , China e.a.

    Max : Niet vergeten , we hebben zelf ook twee wereldoorlogen achter de rug , dat op zich is zeer

        verontrustend ,kunnen we het geweld wel afremmen ?

    --Er zijn wel positieve elementen : de globalisering ; internationale instellingen als de NAVO .

      het internationaal gerechtshof in Den Haag , maar is dat wel voldoende ?

    --Een van stappen in positieve zin is toch het optreden  tegen de misdaad in het algemeen.

    ---Assad is in ieder geval overtuigd van zijn gelijk.

    ---Ik verwijs naar het werk van Immanuel Kant : “Zum ewigen  frieden “ wat een voortdurend streven

       betekent . Geen gewelddadigheid van staat tot staat ,wel het recht op bezoek .Hij verwijst naar

       de noodzaak van hogere instanties ‘het volkenrecht’ .Kant opteert niet voor de sluipmoordenaar.

      Voor Kant zou een oorlogsgebeuren met gebruik van gifgas UIT DEN BOZE zijn .

    --De omgeving is belangrijk : vgl. Europa en Afrika : in Afrika is er veel hongersnood , met agressieve

       reacties als gevolg . Agressie is nu eenmaal in de mens aanwezig en kan in bepaalde     

       omstandigheden sterk tot uiting komen .Controle is sowieso noodzakelijk.

    ---Er zijn andere mogelijkheden om op agressie te reageren  . Denk aan het ‘geweldloze’ verzet

       Van Gandhi en zijn volgelingen tegen het ‘British empire ‘dat wel degelijk resultaat opleverde.

    --We moeten ook ‘durven’ beginnen bij ons zelve . We hoeven geen agressie met geweld te

       beantwoorden en soms ‘berusten we te veel in bepaalde situaties . De Grieken stelden o.a.

       ‘oorlog is de moeder van alle dingen’ .

       Na W.O. 2 is er een evenwicht ontstaan uit ANGST voor nieuwe uitbarstingen van geweld ,

       Echter door onze technische vooruitgang zijn er mogelijkheden ontstaan om in de toekomst het

       geweld af te remmen .

    --Het geweld is inherent  aan de mens en komt tot uiting bij vele handelingen ,zelfs bij de wijze

       waarop wij de maaltijd gebruiken. Evenwel moet het mogelijk zijn tot altruisme te komen op basis

        van wat reeds eerder is vermeld.

       Je kan geweld als vorm van  ‘zelfverdediging’ niet uitsluiten, een bange houding is geen

       verdedigende houding , denk  vb. aan huiselijk geweld.

    Max : In zo ’n situatie moet je al je capaciteiten aanwenden,’ NIET MET MIJ.’

    --Zoals al gezegd ,we moeten beginnen bij ons zelf ,ik heb de indruk dat mannen ‘geweld’ anders

       Interpreteren , onterecht  misschien .

       Een voorbeeld van een goede aanpak : “een ouder iemand wordt aangevallen door een jonge

       kerel  onder vorm van een brutale scheldpartij . De oudere persoon reageert helemaal niet.

       De vraag stelt zich nu :Als iemand u iets geeft en u aanvaard het niet , van wie is het dan ?

       Antwoord : van diegene die het wou geven, in het voorbeeld , : de belediging blijft bij de

       ‘belediger’ .

    ---Gandhi was wel een ‘belangrijk iemand’ maar het is eigenlijk een slecht voorbeeld, meer

       bepaald : De hongerstaking , heeft die verandering gebracht, zo ja ,uitgaande van wie ?

       de Engelsen , of van Gandhi en zijn volgelingen ?

    ---Het uitgangspunt was de houding en de manifestatie van Gandhi en zijn groep . De publieke

       Opinie was meteen een steun voor Gandhi en die was mede bepalend voor zijn positief

       resultaat.

    ---We mogen ons niets wijsmaken : geweld is er ALTIJD geweest , denk aan de Romeinen,

       de Spaanse inquisitie , het geweld in Z.Afrika . Voor sommigen is dat nu eenmaal DE oplossing.

    --We moeten ook meer inzicht krijgen van wat er WERKELIJK gebeurt ,als vb. : Denk aan die

       Jongen in Antwerpen in de cel , weliswaar onder drugs ,die door de politie werd dood geslagen.

       wat weten we daar eigenlijk over ?

    ---Geweld moet ALTIJD gecontroleerd worden om te beginnen onze EIGEN reacties , kalmte

       moet BEOEFEND worden . Neen dat geld NIET voor een tijger die een antilope aanvalt,

       wij beschikken over de REDE en het HART ,wij hebben een KEUZE .

    Max : De plasticiteit van onze hersenen ,de bedrading , de synapsis kunnen een beperkende

      werking hebben  t.o.v. geweld.

    ---Jehova getuigen nemen geen wapens aan , geen legerdienst.

    Max : Voorlopige conclusie : Kant streeft naar een ideale wereld die alleen STAPSGEWIJZE kan

       bereikt worden .

    ---Wij moeten ook dringend anders omgaan met geweld onder de kinderen ,er moeten afspraken

          gemaakt worden tussen ouders onderling en de onderwijsinstellingen. 

    ---Herinner u het geweld van die kinderen  op zes jarige leeftijd : de een bijt de ander en rukt

       een haarlok uit , daar moeten we inderdaad over nadenken .

    Max verwijst tot slot nog eens naar het boek van Kahneman :”Ons feilbare denken” , dat

    trouwens in het verslag van Mei 2013 werd vermeld .

     

    Nabeschouwing

    Iedereen heeft een  belangrijke bijdrage geleverd op het vlak van de problematiek van het

    geweld. Zo onder meer :

    --De verwijzing naar het werk van Immanuel Kant : “ Zum ewigen friden” Kant schreef dit

       Boek in 1795 terwijl de Franse revolutie nog door het land raasde .Hij geloofde in het

       ‘volkenrecht’ , maar niet in internationale organisaties zoals die vandaag bestaan, ,zoals vb. UNO

       In het maandblad ‘Ethische perspectieven’ kan men een degelijk overzicht vinden van die tekst

        Bovendien wordt verwezen naar het volledig werk  :”Naar de eeuwige vrede”

       In de vertaling van Thomas Mertens , Amsterdam , Boom , 2004.

    ---Iemand wees op de noodzaak om te beginnen bij onszelf , het gezin , de kinderen.

         Op BOL.COM verwijst men naar een boek in verband met geweldloos verzet in gezinnen  ,nl.:

        “Agressie en geweld binnen en buiten het gezin” van H. Omer ,Dec. 2007.

         Het boek opent met een bespreking van Gandhi s  methode van ‘geweldloos verzet’ en de

          toepassing daarvan in de context van het gezin.

    __Een eenvoudig voorbeeld ,een man die niet reageert op een scheldtirade, doet ons beseffen

        dqt er mogelijkheden zijn om geweld tussen individuen te beperken .

     

    Tot daar , een voor mij althans , leerrijke dialoog .

                                         Cois Schoeters

      

     

     

    02-10-2013 om 10:57 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    28-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hieronder   Uitnodiging filosofisch cabaret van Cafévriend Bert 
    5 oktober  19h30 in " het oude badhuis "Stuivenbergplein

    28-09-2013 om 10:21 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging vawege Bert ivm filosofisch cabaret

    Het leven is geboetseerd uit één materie : agressie.

    De eeuwige schaduw van agressie is angst.

    Het verhaal van de  sexy vrouw in de man;

    Lodewijk de XVde bombardeert Brussel;

    een geleerde ontdekt agressieve moleculen;

    een fascistisch pleidooi voor rechtvaardigheid;

    de heilzame kracht van het religieuze visioen.

    En op het einde vindt de mens vrede…

     

     

    Een eigenzinnige en komische kijk op agressie in de multiculturele maatschappij

     

    Bert Gorissen – in een vroeger leven dierenarts in Afrika en de rest van de wereld, nu politieman in de Brusselse Marollen – brengt in een anderhalf uur durend cabaret zijn kijk op de hedendaagse maatschappij. Hij probeert vanuit zijn eigen beroepservaringen de biologische fundamenten van agressie, angst en sex bloot te leggen.

    Verwacht je aan een boeiend verhaal en misschien soms confronterende visies. Maar dit alles doorspekt met de nodige humor en zelfrelativering.

     

    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­______________________________

     

     

    28-09-2013 om 10:18 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN


    Mijn favorieten
  • Elcker-Ik website
  • TED LEZINGEN
  • DE MAAKBARE MENS
  • SKEPP
  • CHARLES DARWIN (Engels)
  • ETIENNE VERMEERSCH
  • KRITISCH DENKEN
  • DE LIGA VOOR DE MENSENRECHTEN
  • KWAKZALVERIJ

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    forum
  • test breivik

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum



    Laatste commentaren
  • abortus (Flory)
        op reactie van Jos
  • Reactie van Gilberte op tekst van Jos (Max Schneider)
        op reactie van Jos
  • reacie van swa ( stanny)
        op Verslag van gesprek oktober (Verantwoordelijkheid)2012 door Swa
  • Religieuze symbolen in de politiek (Gilberte)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen
  • religieuse symbolen (jef cools)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs