Hoe komt een mens er nu in Godsnaam bij om de fiets te pakken en vanaf thuis naar Santiago de Compostela te fietsen? Want tenzij je in het Westen van Spanje woont, is dat niet bij de deur natuurlijk.
Eerlijk gezegd: geen idee!
Wat ik wel weet, is dat enkele jaren terug twee vriendinnen van mij hetzelfde gedaan hebben en ik heb hun reis altijd zeer fascinerend gevonden. Vanaf toen had ik al het idee dat ik dat ook ooit wel eens ging doen en heb ik regelmatig reisverslagen van de Camino gelezen. Vooral toen ik er achter kwam dat de Camino zo goed als achter mijn deur loopt, vond ik dat ik die kans echt niet mocht laten liggen.
En toen ik mijn zomer van 2012 aan het plannen was, kwam er precies niks uit de bus dat me echt aanstond. Ik werd nergens echt "wild" van. Dus ik had het nog niet...
Tot ik plots dacht van "als ik nu eens naar ginder fiets?" en plots was de bal aan het rollen. Ik begon onmiddellijk vanalles op te zoeken en zat twee volledige avonden op het wereldwijde interweb. Dus dat was voor mij bevestiging genoeg: dit is een goed plan!
Onmiddellijk een fiets gaan kopen en fietstassen. Talmen helpt me niks vooruit, zeker niet omdat ik vanaf dat moment nog maar twee maand had...
Toen ik aan het lezen was, kwam ik passages tegen als "na jaren voorbereiding...", "na vele maanden voorbereidend werk...", "na 1.000 Km training..." en dat vond ik altijd maar gek. Ik begreep niet goed wat er nog voor te bereiden was als je je fiets en je route had. Vanaf dan zie je wel, toch? Kampeermateriaal en -ervaring heb ik al, dus die twee maand die ik nog had, zouden ruim voldoende moeten zijn.
We zijn nu ondertussen een kleine maand verder, en dus heb ik nog een dikke maand te gaan, en ik begin te beseffen dat wat meer tijd toch handig ware geweest. Ook al omdat het nogal druk is in mijn leven. Elk weekend is er wel iets te doen waardoor fietstesten en training tot een absoluut minimum herleid zijn. Ik gebruik elk vrij moment wel, maar toch. Ik moet dringend eens uitvissen hoe ik al mijn materiaal in de fietszakken ga krijgen en of ik nog een extra zak nodig heb voor bovenop mijn achterbagagedrager bijvoorbeeld. Ook een snelcursus fietsmechaniek moet nog ergens ingepland worden. Dat ik tenminste mijn fiets de nodige zorg kan geven zodat ik tot aan de eerstvolgende fietsenmaker geraak in geval van problemen.
Mijn stempelboekje en Credencial zijn ondertussen aangekomen, dus dat is al in orde. En ook de boekjes van Sweerman zijn reeds in mijn bezit en heb ik al eens grofweg doorgenomen. Mijn idee is om eens ik op weg ben een paar dagen voor te zijn met lezen zodat ik weet wat er me te wachten staat. Lijkt me een goed plan!
En verder hou ik wel van het "we zien wel"-gevoel. Daarom heb ik ook nog geen terugreis geboekt. Want dat zit je weer met een deadline die je moet halen, en dat strookt niet met mijn idee van vakantie.
Ondertussen heb ik nog wat kilometers bijgetraind. Niet echt geweldig veel, wegens dat acute tijdsgebrek, weet u wel. Maar ik zit al boven de 400. Het plan is om rond de 1.000 Km gedaan te hebben zodat mijn fiets eens kan nagekeken worden, alle kabels aantrekken, etc. Tot nu toe nog geen enkele lichamelijke klacht overgehouden aan het fietsen. Houden zo!
Gisteren ook wat materiaal gaan halen om de fiets wat te personaliseren. Zo heb ik nu een achteruitkijkspiegel en heb ik ook een echte hoorn/claxon/toeter gekocht. Eerder omdat me dat wel grappig leek, maar nu blijkt dat ding toch aardig wat lawaai te maken, dus ik ga toch proberen dat nog ergens op mijn stuur gemonteerd te krijgen.
Ik heb besloten om toch ook de GPS mee te pakken en de route in te laden. Een vriend is op zoek naar de juiste elektronische kaarten en de fietshouder voor het stuur is ook besteld. De hoofdreden om toch de GPS mee te pakken is dat ik denk op die manier meer van de omgeving kan genieten. Ik heb de boekjes al eens bekeken en ik heb zo het gevoel dat ik constant naar de boekjes zou moeten kijken om de weg te vinden ipv van de omgeving te genieten. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Dus vandaar dat ik de GPS toch meepak.
En verder heb ik vandaag alle materiaal al eens klaargelegd en een eerste keer ingepakt. Tot mijn grote verbazing kreeg ik alles redelijk snel weg en kwam ik slechts op 19 Kg uit! Normaal heb ik altijd te veel de eerste keer. Zou ik dan toch bijleren? Maar ik moet nog wel iets verzinnen voor tent/slaapzak. Nu zijn dat twee grote pakketten die achterop zouden moeten terwijl er eigenlijk maar plaats is voor één pakket achterop. Dus dat moet nog eens herbereken worden. En ik mag ook niet vergeten om plaats vrij te houden voor eten.
Arree, we komen in de buurt. Nog minder dan een maand, en ik zen eweg. Althans, dat is het plan. Maar zoals elk goed plan, is het zeer vatbaar voor wijzigingen. Dat maakt het allemaal wat plezanter he.
Ondertussen heb ik al meer dan 500 trainingskilometers gedaan, wat aardig volgens plan verloopt en het plan is om er nog eens zoveel te doe. Ik heb twee weekends ingepland om echt met tent en heel den duvel erop uit te trekken, om alles eens door te testen. Maar de kans is groot dat er daar eentje van zal wegvallen omdat ik ook nog een betonneke moet gieten voor het nieuwe tuinhuis. Ne mens moet kiezen wat'm doet met zijn tijd he...
Ondertussen werd mij gevraagd om een beschrijving van de gepland route door te geven. Da's geen probleem. Zie foto. Maar de vraag naar een planning van het aantal Km/dag is wat moeilijker te beantwoorden. Nu denk ik aan ongeveer 100/dag in België/Frankrijk en een 80 in Spanje. Maar, zoals reeds gezegd, elk goed plan moet serieus kunnen wijzigen!
Dit weekend de ultieme test gedaan. Er stond een fietsweekendje op het programma.
Vrijdagavond eerst alles gepakt. Daarbij nog net op tijd de bedenking gemaakt dat mijn kledij best in de voorzakken kon omdat ik in de achterzakken niet in kan tijdens het rijden. Daar ligt mijn tent namelijk over. Daarna naar Tom en Petra gereden. Tom ging me namelijk helpen met de route en kaarten op mijn GPS te laden. Ik had nog geen idee waar mijn fietsweekendje naar toe zou gaan, maar Tom en Petra stelden de Voerstreek voor. Even op de kaart gechecked, en qua afstand bleek het nog mee te vallen. Dus wat gezocht naar campings en uitgekomen in Valkenburg. Dat zou dus mijn bestemming voor morgen zijn!
Zaterdagochtend nog wat laatste inkopen gaan doen en om 0945 vertrokken. Eerste stop: de fietsenmaker! Ik had gisteren tijdens het kuisen van mijn fiets namelijk gezien dat de achterzakken de kader raakten en dat de kader daar al een stuk weggesleten was. Na één dag met zakken rijden! Na wat discussie met de fietsenmaker die dat eerst blijkbaar normaal vond, zag ik in zijn zaak nog een trekkingfiets staan waarop de zakken anders gemonteerd waren zodat ze de kader niet raakten. Zo had het dus bij mij ook moeten gebeuren! Na ook mijn achterste remblokjes vervangen te hebben (600 km en al op!) kon ik om 1045 eindelijk vertrekken richting Valkenburg.
Het was niet echt de mooiste dag. En zeer, maar dan ook zeer winderig! Maar ja, dat zal binnenkort ook wel gebeuren. Gewoon doorbijten en het wordt wel beter. Rond 1230 een eerste stop en wat gegeten. Langs het Kanaal in Arendonk.
Op een gegeven moment langs het kanaal had ik wind mee en bolde ik rustig tegen 25 à 30 per uur, zonder me echt moe te maken. Ook de zon was er ondertussen doorgekomen. Lange trui uit, insmeren, ... Zalig
Rond 1630 reed ik over het marktplein in Maaseik en kon ik een cola echt niet weerstaan. Na 112 Km had ik dat ook wel verdiend, vond ik zo.
Maar vanaf dan had ik pal wind op kop in de Maasvallei. Recht op de trappers, de ziel uit m'n lijf, en amper 15 per uur halen. Maar ook hier weer: gewoon er in geloven dat het ooit beter wordt
Als finale tenslotte een klimmetje van ongeveer een Km tegen 12% vanuit Valkenburg naar camping De Cauberg waar ik - ondanks het feit dat de keuken eigenlijk zou gaan sluiten - toch nog kon eten En niet te vergeten: een zalig warme douche
Die dag speelden de Hollanders tegen Denemarken. Ik dacht al dat er iets speciaals aan de hand was toen ik door lege dorpen aan het rijden was. Echt geen man op straat Al een geluk dat ze verloren hadden, want nu waren ze heel stil op de camping. Dat had anders kunnen zijn
Zaterdag: 7u47 gereden 156 Km Avg 20/u Max 45,5/u
Zondag om 0645 opgestaan. Alles ingepakt, mezelf een beetje gewassen en om 0800 vertrokken. Zalig weer: zonneke, zo goed als geen wind. Dat ziet er mooi uit
Rond 1145 een korte middagpauze aan het Albertkanaal en daar geSMS't naar Tine om te zeggen dat ik langs Noorderwijk zou rijden om mijn fiets eens te showen aan haar ouders. Fervente fietsers, en redelijk enthousiast over mijn plan, waarvoor dank
Rond 1500 was ik dan in Noorderwijk en rond 1600 terug naar huis vertrokken. Om 1700 thuis.
Zakken gepakt, banden nog eens goed op druk gezet, het huis wat aan de kant gezet, ... Met andere woorden: ik ben er klaar voor!
Alhoewel ik het zo nog helemaal niet aanvoel, moet ik eerlijk zeggen. Waarschijnlijk omdat het de laatste tijd wat druk is geweest. Een weekendje Graspop, een weekendje Werchter, ondertussen nog de laatste loodjes op school, ... En plots is het dan zover. Soit, als ik morgen vertrek, dan zal het wel komen
Ik hoor net het weerbericht op de radio en ze geven voor morgen zeer warm (tot 27 graden) met in de namiddag kans op onweer. Eens benieuwd wat het gaat geven. 27 graden, daar kan ik mee leven. Onweer lijkt me iets minder aangenaam op de fiets. We zullen wel zien, kome wat komt.
Morgenvroeg ga ik nog eerst even stoppen bij mijn zusje en haar familie. Dat ligt pal OP de route (en slechts een goede 500 m van hier), dus dat is wel zo makkelijk. En vanaf dan: richting Santiago
Ik zit nu in St-Quentin in het Office du Tourisme. Ik heb de madamme hare computer efkes afgepakt onder het mom dat ik gewoon rap effe mijn email ga checken. Dus ik houd het kort
Den eersten dag was het keiwarm en zalig fietsen, met een warmteonweer als dessert. Den tweeden dag heel den dag miezerig en heel de nacht geregend, waardoor mijne was niet heeft kunnen drogen. En vandaag ongelooflijk hard windop. Bij momenten bergaf nog moeten bijstoempen om 20 per uur te halen Maar wel geluk met de regen vandaag. Heel den dag droog gebleven en soms door kletsnatte straten gereden, dus het heeft wel degelijk geregend...
Nu trek ik op het gemakske St-Quentin in voor een terraske se. Binnenkort hopelijk wat meer fatsoenlijke verslagen.
Vandaag redelijk vroeg opgestaan, zelfs voor de wekker ging. 's Morgens nog een fijn telefoontje gekregen om me een goede reis te wensen en te zeggen dat ik voorzichtig moest zijn. Fijn
Dan rond 0900 naar ons Michske en de Gunther gereden om officieel te vertrekken. Ons Mich en onzen Thomas stonden al buiten te wachten en de mannen hadden zelfs een spandoek gemaakt Foto's volgen later nog, want ik zit nu te typen op de computer van een hotel en foto's inladen lukt hier niet goed.
In de voormiddag sluierwolken maar toen ik rond de middag even een stop maakte in Lier, kwam de zon erdoor. Vanaf dan was het prachtig weer! Tot 29 graden!
Ook nog gestopt in Mechelen, bij onze Krikke (neef, voor degenen die geen familie zijn) en een stempel gehaald in de St.-Romboutskerk.
In de namiddag heel lang langs de Dender gefietst. Heeft een heel speciaal geurtje...
's Avonds wou ik in de Jeugdherberg 't Schipke gaan slapen maar die was volzet. Ze stuurden me door naar de camping maar een blik naar boven deed me besluiten om toch maar een trekkershut te pakken. En een goed besluit, zo bleek een uurtje later. De sluizen gingen vollen bak open met bliksem en donder en heel den duvel!
Om 0615 al wakker, wat is me dat zeg ;-) En dus was ik om 0715 al aan het fietsen.
In het begin weer langs de Dender, met datzelfde geurtje. Weer sluierwolken heel de voormiddag. Opvallend veel reigers hier, en ook heel grote karpers in de Dender, misschien zijn zij het wel die dat geurtje afgeven
Rond 1000 komt de zon erdoor.
Rond 1100 gestopt in een café in Havinnes (B) voor ne cola en mijn bokes op te eten, en aan de roep van de natuur te beantwoorden. Daar zat al vier man zwaar aan het bier, om 11 uur 's morgens, op nen donderdag!
Nadien naar Doornik gereden waar ik in de kathedraal ne stempel ben gaan halen. Ferm zonneke erbij
Om 1315 de Franse grens overgestoken bij Rumegies, bij het beeld van de zittende douanier (foto's volgen).
Het plan was om een camping te pakken in Warlaing omdat daar volgens mijn boekske ook ne winkel was zodat ik mijn avondeten kon kopen. Uitvoering: de winkel was een bar/tabac waar je sigaretten kon kopen, maar daar ben ik al lang van af en de camping bevond zich achter een gesloten poort! Dus maar doorgefietst tot Wavrechain, ongeveer 20 Km verder.
Rond 1630 daar aangekomen en ne lekkere pot raviolli opgewarmd met een demi'ke rode wijn. Meer moet dat niet zijn