Inhoud blog
  • 29 november
  • 27 en 28 november
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Een week in het eerste leerjaar
    Eersteleerjaarstage
    29-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 november
    Vandaag is mijn laatste stagedagje van mijn module jonge schoolkind. We hebben nog verder gewerkt aan ons woordje bos en onze splitsingen tot en met 6, we hebben alle splitsingen herhaald aan de hand van een splitsrace. Na de speeltijd hebben de leerlingen creatief moeten schrijven bij een prent van de Sint, ze moesten zelf dingen zoeken op de prent waarvan zij het woordje konden schrijven. Na de middag hebben we ons ontpopt tot verschillende pieten tijdens een lesje drama en dan hebben we een pietenmuts of mijter geknutseld. Na 6 december zullen jullie hier hopelijk het resultaat van zien. Alvast heel hard bedankt voor de leuke, aanmoedigende woorden aan de schoolpoort en tot binnenkort!

    Juf Natalie.

    29-11-2013 om 23:20 geschreven door Juf Natalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 en 28 november
    De leerlingen hebben deze dagen vooral verder gewerkt rond de Sint. Maar taal en rekenen kwam ook aan de pas, de leerlingen hebben alles van taal nog eens goed herhaald en hebben het woordje bos geleerd. Bij wiskunde hebben we al 2 dagen rond splitsen van 6 gewerkt. We hebben ook ons liedje voor de Sint verder ingeoefend zodat dit helemaal op punt staan voor 6 december.

    Tot morgen!

    Juf Natalie

    29-11-2013 om 23:16 geschreven door Juf Natalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 26 november 2013 

    Vandaag zijn we leuk gaan zwemmen in Scherpenheuvel, de leerlingen hebben heel erg goed hun best gedaan. 
    Na de speeltijd hebben we dan verder geoefend op het woordje 'weg'. 
    Na de middag hebben we nog verder geoefend op het getal 6, dit deden we deels met een spelletje over de getallenlijn. 
    De dag werd afgesloten met een lesje Frans met Jean le serpent en een lesje godsdienst. 

    De foto van onze Franse kleuren! 

    Tot morgen 

    Juf Natalie 

    26-11-2013 om 18:05 geschreven door Juf Natalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    25 november 2013 

    De leerlingen hebben vandaag weer een nieuw woordje geleerd, het woordje weg. We hebben hier al goed op geoefend. 
    Bij de rekenles hebben de leerlingen het getal 6 geleerd en hierop verschillende oefeningen gemaakt. 
    De leerlingen hebben vandaag ook geschreven, de 'w' en 'we' hebben ze al goed geoefend. 
    Nademiddag was er een spreekles over Sint en Piet voorzien, de leerlingen mochten aan de hand van een puzzel in groepjes vertellen over wat ze zagen. Na de spreekles stond er een verrassing op het dagverloop. Deze verrassing was een lesje Frans. Ik was voor deze les niet alleen, Jean le serpent was mee om de leerlingen Frans te leren. Om een beetje basiskennis van Frans bij te brengen heb ik met de leerlingen enkele kleuren geleerd, ze hebben er misschien al iets over gezegd. Ik was begonnen met een liedje en zo kwamen de kleuren aan bod, de leerlingen waren hier vrij snel mee weg. Dit werd dan nog verder ingeoefend aan de hand van een spel met de kleurendobbelsteen en een spel met gekleurd papier. 
    Als laatste hebben wij godsdienst gedaan, hierbij hebben de leerlingen kennisgemaakt met het verhaal van God en David. Aan de hand van de verschillende prenten konden de leerlingen het verhaal mooi navertellen. 
    p.s. Hier volgen de foto's van onze leuke Sinterklaasklas. 

    Tot morgen! 

    Juf Natalie 








    26-11-2013 om 18:02 geschreven door Juf Natalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    22 november 2013

    Vandaag hebben wij verder geoefend op het woordje 'huis'. Aan de hand van enkele spelletjes hebben we de andere woordjes en letters ook herhaald. De leerlingen hebben ook het woordje 'het' geleerd, dit hebben ze ook al leren schrijven. Zowel apart als gecombineerd met een ander woord, bijvoorbeeld het boek. Na de speeltijd hebben wij dan gerekend met inkie en krabbie en nadien even in de werkwinkel gewerkt. 
    Na de middag zijn de leerlingen samen met mij en meester Nand gaan turnen op de halve maan. Dit vonden ze super leuk. 

    Tot morgen! 

    Juf Natalie 

    22-11-2013 om 17:06 geschreven door Juf Natalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    21 november 2013 

    Hallo allemaal, 

    We zijn gestart aan de laatste week van mijn stagemodule jonge schoolkind.
    Ik werk deze periode rond Sinterkaas, samen met de leerlingen oefenen wij om een echte piet te worden. 
    Vandaag hebben we ons ingeleefd in een muziekpiet en een knutselpiet. 
    De leerlingen hebben een liedje geleerd met een passend dansje bij, ze hebben het misschien al eens laten zien? 
    Nadien hebben we geknutseld, sinterklaasjes met dot painting (puntjes zetten met een oorstokje), een zwarte piet en een slinger. Morgen gaan we deze in de klas ophangen om onze klas helemaal in de sfeer te brengen van Sinterklaas. 
    Op de foto's, die ik morgen plaats, kunnen jullie onze gezellige klas bewonderen. 

    Tot morgen! 

    Juf Natalie 

    21-11-2013 om 20:26 geschreven door Juf Natalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    13 november 2013 

    Vandaag heb ik de twee laatste lesjes van blok 2 gegeven. We zijn begonnen met een turnles, we hebben hierbij vooral loopspelletjes gedaan. De leerlingen hebben dus een dik halfuur heel goed gelopen. Door enkele leuke spelletjes werden ze ook uitgedaagd om goed te lopen zodat hun groepje zou winnen. We hadden eerst een opwarmingsspelletje, nadien zijn we begonnen met de kettingloop. We hebben ook een estafettespel gespeeld met kaarten die ze moesten halen en nadien hebben we nog de hoepelloop gespeeld. Om rustig af te sluiten hadden wij blindemannetje gespeeld. De leerling die geblinddoekt in de kring stond, moest iemand vangen en raden wie het was. De taalles na de speeltijd was een herhalingsles, na het nakijken van het werkboekje had ik enkele spelletjes voorzien om de geziene leerstof van de voorbije weken in te oefenen. Dit was een memorie en een ganzenbord. Dit was een mooie afsluiter voor blok 2 van mijn stage. Op naar blok 3, volgende week donderdag. Ik heb er alvast heel veel zin in! 

    Tot dan! 

    Juf Natalie 

    14-11-2013 om 14:05 geschreven door Juf Natalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    12 november 2013

    Vandaag hebben de leerlingen 3 lesjes met mij gedaan. In de eerste les hebben we nog enkele oefeningen gemaakt op ons laatst geleerde woordje 'ijs'. Nadien hebben wij nog de woordjes en de letters goed herhaald. Nadien hebben wij gewerkt rond de balans, dit ging super goed.Na een kort filmpje over de rekenraaf, heb ik een korte instructie gegeven. Hierbij moesten de leerlingen vooral de stand van een balans verwoorden. Wat is het zwaarst? Hoe zie je dat? ... . Na deze inleiding zijn de leerlingen in groepjes aan de slag gegaan in mijn groepswerk. In de eerste groep maakten de leerlingen een werkblaadje waarbij ze telkens het zwaarste dier/voorwerp moesten kleuren, dit moesten ze schatten. In de tweede groep mochten de leerlingen met de balans en verschillende materialen werken, zij moesten de materialen rangschikken van licht naar zwaar. De laatste groep mocht op de computer een weegspelletje spelen. Hierbij moesten ze ook denken aan hun splitsingen. Er waren ook splitsingen die ze nog niet kenden, maar door 'hun koppen bij elkaar te steken' lukte het hun om tot een goede oplossing te komen. Telkens als zij het opruimliedje hoorden, moesten zij stil zijn, opruimen en wachten. Zo konden we telkens doorschuiven. Dit verliep prima! De les is afgesloten met een weegspel. Ik liet een voorwerp zien, één leerling mocht in de klas een voorwerp zoeken dat lichter/zwaarder was, nadien werd dit gecontroleerd door een andere leerling. Na hele goede commentaar van mijn lector was ik in de wolken. Ik was super fier op de leerlingen omdat zij het zo goed gedaan hadden. Nademiddag hadden wij dan nog een lesje rekenen, dit waren rekenverhalen. Na enkele klassikale oefeningen, zijn zij ook zelfstandig aan het werk gegaan. Ze hebben de les afgesloten met een rekentekening. 

    Tot morgen! 

    12-11-2013 om 21:30 geschreven door Juf Natalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-11-2013 om 12:48 geschreven door Juf Natalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    8 november 2013 

    Vandaag hebben we weer een nieuw woordje geleerd; 'ijs'. We hebben dit al goed ingeoefend aan de hand van oefeningen aan het bord en in het werkboek. We hebben dit woordje ook al leren schrijven, dit deden we stap voor stap. Eerst hebben we geoefend op de 'ij' en nadien het woordje 'ijs'. Na de taalles ben ik met de leerlingen op 'pictogrammenjacht' gegaan in de school, de leerlingen mochten zoeken naar pictogrammen en dan dachten we na over de betekenis hiervan. We vonden redelijk wat pictogrammen. Nadien hebben we er nog nieuwe geleerd in de klas en hebben we hierover een werkblaadje gemaakt. We hebben vandaag ook verder gewerkt rond ons thema 'gevoelens', dit bij een lesje drama. Eerst keken wij naar enkele prenten van smurfen die een bepaald gevoel hadden, nadien hebben wij de gevoelenskring gespeeld. Hierbij stonden wij allemaal in een kring, één leerling zei een gevoel en iedereen moest dit tonen. Zo zijn we blij, boos, droevig en bang geweest. Op het einde van de les had ik dan een verhaaltje voorgelezen over 'kikker is verliefd' en de leerlingen mochten de gevoelens uit het boek uiten. Tijdens de les godsdienst hebben wij het gehad over geweldloze communicatie, hiervoor had ik 2 vriendjes meegebracht; de giraf en de jakhals. De giraf was de liefste van de twee, de jakhals was altijd boos en heel onvriendelijk. Aan de hand van een verhaal en enkele oefeningen, hebben de leerlingen geleerd dat je iets kan zeggen op verschillende manieren en dat je niet altijd boos moet zijn, maar dat je ook iets op een lieve manier kan vragen/zeggen. Zo zei de giraf bijvoorbeeld: ' Ik zou het fijn vinden als jij mijn bal terug gaf.' De jakhals zou dan weer zeggen: 'Geef die bal terug, stommerik!' 
    Geweldloze communicatie is dus belangrijk! 
    Als verwerking van deze les, mochten de leerlingen zelf een giraf en jakhals knutselen. Hopelijk hebben jullie het resultaat al kunnen bewonderen! 
    Zo zag ons dagje er vandaag grotendeels uit. 

    Heel fijn verlengd weekend, allemaal! 
    Tot dinsdag! 

    08-11-2013 om 18:09 geschreven door Juf Natalie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs