Een brief van juf Marie... We hadden geen idee wie juf Marie was, maar we waren toch nieuwsgierig om te zien wat er in de brief stond.
Dit stond er in de brief:
Juf Marie was met haar klas op uitstap geweest naar het Toverbos.
In het Toverbos was er een tovenaar. Hij had een mandje met appels mee en deelde die uit aan de kinderen.
Opeens ... BOEM ... en al de kinderen waren verdwenen!
De juf zocht en zocht, maar ze vond de kinderen nergens!
Plots hoorde ze de kinderen heel zacht roepen...
Toen ze nog wat beter keek, zag ze opeens de kinderen staan. Ze waren piepklein geworden!!!!
Ze nam de kinderen in een doosje mee naar school. Hoe moest ze dit aan de ouders gaan uitleggen...
De kinderen van juf Marie zijn nog steeds piepklein. En daarom heeft ze een brief naar ons gestuurd om te vragen of wij soms geen tovenaar kennen, of een toverspreuk om haar te helpen.
Misschien kennen jullie, onze lezers, wel iemand die ons kan helpen...
Vandaag was het zover! De Rode duivels kwamen naar het voetbalterrein van Zaventem om een laatste keer te trainen voor ze het vliegtuig namen naar Andorra.
En dat wilden de kinderen van ZAVO voor geen geld van de wereld missen!
Mertens, Vertongen, Lukaku, Origi, Mignolet, Wilmots, ... ze hebben het geweten!!!
Vandaag had juf Lien een geweldig idee: laten we eens alles omdraaien!
Zo kwamen we terecht bij MICHELANGELO.
Michelangelo heeft een prachtig schilderij gemaakt in de Sixtijnse Kapel in Rome. Maar dat schilderij staat op het plafond... Niet zo gemakkelijk om te schilderen! Maar Michelangelo had het geweldige idee om dit al liggend te schilderen!
Een leuk ideetje om eens te doen met de klas: we plakken onze tekening onderaan onze bank en we worden even allemaal Michelangelo!
Vrijdag hebben de eersteklassers kennis gemaakt met hun meter /
peter uit de zesde klas.
Op de site van de school vinden jullie de fotos met hun meter
of peter.
Als cadeautje kregen jullie kapoenen allemaal hun dicteeschrift
dat de meters / peters voor hen gekaft hadden. Misschien hebben ze dit gisteren
wel heel fier komen tonen.
We hebben dan ook vrijdag onmiddellijk ons eerste dicteetje
gedaan. En ze hebben dat prima gedaan!
Door technische problemen (een fototoestel dat plots niet meer
werkt) kan ik momenteel geen fotos op de blog zetten Ik breng dit zo snel
mogelijk in orde zodat jullie de eersteklassers terug kunnen volgen tijdens hun
avonturen in de klas!
De kapoenen waren wel een beetje nerveus: er verschenen mappen
op de banken, een nieuw soort blaadje om in te vullen, geen antwoorden meer
mogen roepen
Maar ze hebben het heel goed gedaan! Een
dikke proficiat allemaal! De juf
was tevreden!
Op dinsdag
namiddag doen we steeds hoekenwerk in de klas.
Er zijn 4 hoeken
in de klas: rekenen,
taal, W.O. en ICT.
In de taal-,
reken- en W.O. hoek hebben de kinderen een 'moet'-opdracht en een 'mag'-opdracht.
Dit zijn niet altijd opdrachten op een werkblad. Dit kunnen ook spelletjes
zijn om zo de leerstof verder in te oefenen.
In de ICT-hoek
gaan de kinderen elke week met de computer en met de tablet kunnen werken. Dit vinden ze een hele
leuke hoek!
Gisteren hebben we zoals gezegd een nieuw woordje geleerd: het woordje 'an'. Weer twee nieuwe lettertjes erbij!
Nu we al vier letters kunnen lezen, kunnen we dus ook nieuwe woordjes puzzelen.
Deze woordjes kunnen jullie nu thuis oefenen met jullie leeskampioenen:
in - kin - kan - nik
Probeer elke dag de lettertjes te oefenen. Dit hoeft niet lang te duren. Hoe beter ze de lettertjes kennen, hoe gemakkelijker het zal gaan om de nieuwe woordjes te lezen.
De eerste week zit er al op en we hebben niet stil gezeten in de eerste klas!
We kunnen al ons eerste woordje lezen: het woordje 'ik'. We kunnen het hakken en plakken en we kunnen de letter 'i' en 'k' zelfs al in schrijfletters schrijven.
Jullie kapoenen hebben ook al flink in hun rekenboek gewerkt: tellen tot 6, patronen maken, van klein naar groot, van dun naar dik, ...
Ze hebben al heel flink hun best gedaan!
Zo flink zelfs dat we deze week al ons tweede woordje gaan leren.
Wat dat gaat zijn, houden we nog even geheim... Ze zullen zelf wel fier komen vertellen wat ze nu weer hebben geleerd.