Ik ben Bouchra Hamdaoui, een zesdejaars studente Economie Moderne-talen aan het Atheneum Boom.
Ik ben deze blog gestart omwille van een schoolopdracht.
De bedoeling van de opdracht is om een actueel en economisch onderwerp te kiezen en dit een schooljaar lang te bespreken op de blog.
Zoals jullie waarschijnlijk al vernomen hebben aan de titel van mijn blog, zal ik gedurende dit schooljaar
de economie in het Midden-Oosten bespreken.
Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik in de toekomst in de VAE wil gaan wonen. Op deze manier hoop ik een beter beeld te krijgen van de economische situatie in deze omgeving en zo veel bij te leren.
Dubai Airshow: Dubai aviation district looks to attract aircraft manufacturers
Afgelopen week vond de Dubai Airshow plaats in Dubai. Dit is een soort tentoonstelling waar vertegenwoordigers van grote luchtvaartmaatschappijen samen komen en hun nieuwe technologie of producten m.b.t. vliegtuigen, tentoonstellen.
In het artikel van The National, wordt er vermeld dat Dubai plannen heeft om bedrijven aan te trekken die
vliegtuig onderdelen maken. Dit zou goed zijn om deze bedrijven en de klanten (vliegtuigmaatschappijen) dichter bij elkaar te brengen.
Voor Jebel Ali Port en Al Maktoum airport zou het nog een extra voordeel zijn aangezien zij in een belastingvrije zone opereren.
Het creërt volgens hem ook een extra toegevoegde waarde voor de grote luchtvaartmaatschappijen uit het Midden Oosten, als hun onderdelen rondom hen gemaakt zouden worden.
Persoonlijke visie
Ik ben van mening dat een Airshow zoals deze heel goed is voor bedrijven om hun klanten te ontmoeten. Tevens ben ik van mening dat Dubai een goede locatie is om zaken te doen en potentiële partners te ontmoeten. Op de airshow komen bedrijven bijeen van over heel de wereld, het is dan ook interessant om als bedrijf zijnde, op de hoogte te blijven van de stand van zaken bij andere bedrijven.
Ik ben het eens met Mr. Saif, het vestigen van zulke bedrijven in die omgeving, zou veel kansen kunnen creëren gezien de groei in het Midden Oosten in de luchtvaartsector.
Ze hebben in de golfstaten een groot netwerk van vrachtverkeer zowel op het land als overzee, het zou dan "aanvullend" zijn moesten ze een gelijkaardig netwerk van luchtverkeer hebben.
Dit artikel gaat over het toerisme in de UAE, meer bepaalt over Ras Al-Khaimah, een stad op ongeveer
40min van Dubai. Air Arabia, de Saudische vliegtuigmaatschappij ging rond de
tafel met de toeristische sector va RAS AL KHAIMAH. Ze bespraken de kansen om
het reizen naar deze plaats te bevorderen. zo willen ze van deze stad ook een
toeristische trekpleister maken naast Dubai en Kuwait. Om dit te kunnen
realiseren, willen ze de band met de vliegtuigmaatschappij versterken zodat zij
op hun beurt voor een soort promotie kunnen zorgen, ze willen de naam van de
stad als het ware bekend maken. Ras al khamaiah heeft wel degelijk de
capaciteiten om toeristen aan te trekken gezien de historiche rijkdom die er
aanwezig is.
Persoonlijke visie:
Het is goed dat ze Ras
Al-Khaimah op "de kaart willen plaatsen", vele mensen in mijn
omgeving zijn van mening dat er
"niets" speciaal is aan de VAE aangezien alles er
"gemaakt" uitziet (door opgespoten eilanden etc.) en beperken zich
vaak tot Dubai en Kuwait. Echter zijn er nog tal van andere steden die elk hun
charmes hebben. Ik ben dan ook van mening dat het een goed idee is om Air
Arabia hierbij te betrekken aangezien veel passagiers deze
vliegtuigmaatschappij gebruiken om naar de VAE te reizen. Zo zal de stad niet
meer onbekend blijven voor de reizigers en zouden ze zich kunnen voornemen om
ook hier een bezoekje aan te brengen.
e-visa to hit trade, travel to the UAE, say businessmen in Oman
Ik zal het bij deze post hebben over het electronisch visa
systeem in Oman. Dit visa systeem is er begin 2015 gekomen. Een nieuw systeem
doorvoeren zal altijd en overal nadelen en voordelen met zich mee dragen, ook
dit systeem. Voor dit nieuwe systeem doorgevoerd werd, was het niet nodig voor sommige landen om
een visa aan te vragen om de grens over te steken (zoals de meeste buurlanden
van Oman) maar nu is dit wel het geval. In het artikel delen verscheidene
personen de mening dat dit nieuwe systeem tijdrovend zou zijn. Een andere belangrijke
verandering is dat sommige mensen het privilege verkregen door hun beroep om
pas bij aankomst een visa aan te vragen en ter plaatse te krijgen, wat nu niet
meer mogelijk is. De procedure om zo'n visa te krijgen zou volgens een bediende
ook heel gecompliceerd zijn, tevens zouden de hulplijnen niet echt nuttig zijn.
Begrippen:
1. E- visa: elektronische visa
2. Verschil tussen
Visa upon
arrival: Je vraagt en krijgt je visa bij aankomst van de bestemming
Gewone visa:Je vraagt je visa ruim op voorhand aan en
krijgt deze achteraf
Datum:
13/10/2015
Persoonlijke visie:
Ik ben het volledig eens met sommige mensen die in het
artikel zeggen dat het visa systeem iets of wat compact is. Ik kan me het
tevens voorstellen dat als men een drukke baan heeft en daarvoor om dringende
redenen het land voor een korte periode uit moet, dit systeem heel tijdrovend
kan zijn. Ook begrijp ik dat er frustraties kunnen zijn als men een vakantie
boekt en het visa voor enkelen uit het gezin wordt geweigerd, en dit vervolgens
kosten met zich meebrengt.
Wel vind ik dat zulke systemen meedragen tot de veiligheid
van een land. Zo zou het makkelijker kunnen zijn om criminaliteit tegen te gaan
door visa's te weigeren aan mensen met een strafblad bijvoorbeeld. Nog een
voordeel van dit systeem is dat het minder tijdrovend is voor de ambassade en
het zou de lange procedures tevens moeten verhelpen aangezien men al de
gegevens online kan ingeven en het papierwerk op deze manier kan vermeiden.
Een
van de "hot topics" de laatste maanden zijn de loonsverhogingen.
Gemiddeld stegen de lonen afgelopen 2 maanden in het midden oosten met 4% al hadden verwachtte ze, uit onderzoek, een gemiddelde stijging van 5%. De
oorzaak van deze loonsverhoging zou liggen bij de gedaalde olieprijzen (oorzaak
van de gedaalde olieprijzen onderaan dit verslagte vinden). De olieprijzen zijn
prijsinelastisch wat betekent dat een daling van de olieprijs niet echt een
sterk effect heeft op de vraag. Dus de mensen hebben een hoger loon maar dat
betekent niet dat ze meer brandstof gaan kopen. Ze besparen wel geld op het
kopen van benzine voor hun wagens dan enkele jaren geleden (2008/2009 crisis
waar olieprijzen heel hoog waren).
Nog een belangrijk onderwerp was dat de
inflatie met 4.9´steeg.
Inflatie
betekent dat er een stijging is van het algemeen prijspeil. Het vermogen is
minder waard omdat er veel geld in de omloop is. Vanuit de Keynesiaanse visie
in prijsinflatie kunnen we stellen dat de veranderingen in vraag en aanbod op
de huidige oliemarkt (goederenmarkt), prijsveranderingen tot gevolg hebben
(olieprijzen).Niemand heeft baat bij
een inflatie, daarom probeert de Centrale Bankde inflatie te beheersen door de rente. Als er hoge rentetarieven zijn
zal de inflatie dalen aangezien mensen dan minder aankopen en meer zullen gaan
sparen. Bijgevolgis er dan weer minder
geld in de omloop (= consumeren wordt duurder).
Persoonlijke visie:
Een beperkte inflatie kan gunstig zijn voor de economie. Als er een lage inflatie is, is het interessanter om geld te lenen aangezien de rente dan ook laag is. Een hoge inflatie is echter minder gunstig voor de economie. Als er een hoge inflatie is, gaan de meeste mensen het vertrouwen in de economie verliezen. Ook buitenlandse investeerders zullen het minder interessant vinden om te investeren in een land waar het geld minder waard is. Wat wel goed is, is dat de centrale banken van dat land zullen ingrijpen door de rentetarieven te verhogen om de inflatie te kunnen verlagen en zo de economie gaan proberen te stabiliseren.
Begrippen:
1) (verklaring gedaalde olieprijzen onderaan)
2) Inflatie: De betekenis van inflatie is waardevermindering van het geld ofwel een stijging van het algemeen prijspeil
Data:
Lonen: 07/09/2015
Inflatie: 19/09/2015
Gedaalde
olieprijzen:
1. Het
is moeilijk om de oorzaak van de gedaalde olieprijzen op een enkele factor te leggen maar uiteindelijk
komt het neer op de basis van de economie nl. het verband tussen vraag en
aanbod. Bij sommige landen zoals de VS die een aantal jaren geleden veel olie
importeerde, steeg de binnenlandse productie van olie over de laatste 2jaar met
ongeveer 50% wat maakt dat Saudi-Arabië en nog andere voormalige olieleveranciers
van de VS, andere afzetmarkten gaan moeten zoeken zoals de Aziatische markt.
Bijgevolg, moeten de olieprijzen dalen om marktaandeel te winnen.
2. Een
grootdeel van de olieproductie wordt gebruikt als brandstof voor de wagens. Nu,
in onze hedendaagse samenleving worden er meer milieuvriendelijkere wagens
geproduceerd waardoor de olieproductie in die tak ook afneemt.
Zoals u uit de titel van dit bericht kan afleiden, zijn er in Kuwait grote hoeveelheden ruwe olie ontdekt.
De ontdekking van de ruwe olie zal Kuwait naar schatting 3.3 miljoen extra vaten per dag olie opleveren gedurende twee jaar. De KOC (Kuwait Oil Company) bevestigd na een onderzoek dat er inderdaad sprake is van grote hoeveelheden olie zowel in de zee als op het land. Het is logisch dat de olie industrie de voornaamste bron is van inkomen voor de overheid want maar liefst 95% van deze olie wordt geëxporteerd. Daarmee staat Kuwait op de 11de plaats van 's werelds grootste olie producenten.
7% van de wereldwijde olie productie wordt geproduceerd in Kuwait . Ook interessant om te weten is dat er geen inkomensbelastingsysteem bestaat in Kuwait. Naast de olie industrie is de scheepsbouw ook een belangrijke industrietak. Doordat de inkomsten van de overheid bijna allemaal uit olie of olieproducten komen, moet alles geïmporteerd worden in Kuwait maar dat maakt niet zo veel uit aangezien de inkomsten hoger liggen dan de kosten voor de overheid.
In tegenstelling met België en vele andere Europese landen, kent Kuwait al sinds 1990 een begrotingsoverschot.
Terwijl België bijvoorbeeld, leningen aangaat om andere leningen af te betalen, belegt Kuwait zijn begrotingsoverschotten zodat deze op hun beurt nog meer geld opleveren.