Inhoud blog
  • BESLUIT
  • De eerste graad.
  • De tweede graad.
  • Vertrouwensleerkrachten
  • Vragenlijsten verspreiden
    Zoeken in blog

    Over mijzelf
    Ik ben Laura
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is /.
    Ik ben geboren op 22/12/1991 en ben nu dus 33 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Turnen, dansen en muziekschool.
    Dyslexie

    30-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BESLUIT

    Na 10 personen geïnterviewd te hebben, heb ik een beter zicht gekregen op het probleem.

    Vier van de 10 hebben het meeste last van lezen, 3 van de 10 met schrijven, en de andere

    3 hebben met allebei evenveel last. Leerlingen krijgen hulp van thuis, centra voor

    leerproblemen, het CLB, leerkrachten, en tenslotte vooral van logopedie.

    Op onze school wordt er een dispensatiepasje gegeven, waarmee de leerling langer tijd

    krijgt voor examens en testen, en waarmee hij in een ander lokaal zit tijdens de examens.

    Volgens leerlingen houden sommige leerkrachten er rekening mee door minder streng te

    verbeteren (door bijvoorbeeld geen punten af te trekken voor spellingsfouten). Maar de

    meeste zijn van mening dat niet alle leerkrachten er genoeg aandacht besteden, niet

    genoeg begrip tonen en dat ze de leerlingen meer tijd mogen geven bij toetsen, zeker bij

    toetsen waarbij er veel gelezen moet worden. Sommigen hebben ook het gevoel dat niet

    elke leerkracht van hun dyslexie weet.

    Ik kan dus besluiten dat er op school wel aandacht aan besteed wordt, maar dat er nog

    veel gedaan kan worden. Dit vooral bij leerkrachten. Leerkrachten zouden op de hoogte

    moeten zijn van leerproblemen en ze zouden moeten weten welke leerling dyslexie heeft

    (of eender welk leerprobleem) en hoe ze er mee moeten omgaan.

    30-03-2009 om 21:33 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste graad.

    Ik heb met een aantal leerlingen met dyslexie van de eerste graad, waar op Pulhof

    blijkbaar de meeste kinderen met dyslexie zitten, afgesproken zodat ik samen met hen de

    vragenlijst kon overlopen. Ook toen viel het me op dat het onderscheid tussen verbale en

    ruimtelijke dyslexie niet duidelijk is. De kinderen hebben vooral problemen met

    slecht kunnen leren, lang doen over een lange tekst, lang nadenken over de schrijfwijze

    van een woord, werkwoorden, spellingsregeltjes,… Hiervoor hebben ze hulp gekregen

    van thuis, leerkrachten die er verantwoordelijk voor zijn en van logopedisten. Voor de

    meeste heeft deze hulp dan ook geholpen na ongeveer één jaar.

    Vele leerlingen zeggen dat niet alle leerkrachten er genoeg rekening mee houden en dat ze

    minder streng moeten zijn bij het verbeteren van toetsen of dat ze hen meer tijd moeten

    geven.

    30-03-2009 om 21:32 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tweede graad.

    Een leerling uit het 3e middelbaar had zich laten testen in het vierde leerjaar nadat hij een

    hele strip in het spiegelschrift had geschreven. Onbewust schrijven in spiegelschrift

    gebeurde wel vaker bij hem. De leerling heeft meer moeite met lezen, vooral in vreemde

    talen en moeilijke woorden en maakt vaak spellingsfouten. Van het 4e leerjaar tot het 1e

    middelbaar heeft hij 2 uur in de week logopedie gevolgd en dit jaar volgt hij weer 1uur in

    de week logopedie. Daar leert hij vele trucjes en hij heeft het gevoel dat de hulp al

    geholpen heeft. De leerling denkt dat niet alle leerkrachten weten dat hij dyslexie heeft,

    dat vind ik een beetje raar want hoe kan je een leerling helpen als leerkrachten er geen

    rekening mee kunnen houden omdat ze het niet weten? Een leerling uit het 4e middelbaar

    is ook geholpen door logopedie en had het idee dat het beter ging na een tijdje.

    Ik heb ook iemand buiten het Pulhof gevonden met dyslexie, een meisje van het 3e

    middelbaar die naar het Sint Ursula in Wilrijk gaat. De dyslexie werd bij haar op

    achtjarige leeftijd ontdekt. Ze heeft veel moeite met schrijven, lezen en zichzelf

    uitdrukken en heeft 3 jaar logopedie gevolgd. Op haar school wordt er

    met een contract gewerkt, maar zij vindt dat de meeste leerkrachten er niet veel naar

    omkijken en ze denkt ook dat niet elke leerkracht weet van haar dyslexie.

    30-03-2009 om 19:49 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrouwensleerkrachten

    Na gesproken te hebben met een leerkracht op school, die zich vrijwillig bezig houdt met allerlei problemen met leerlingen, weet ik nu dat er niet zoveel gedaan wordt op Pulhof aan dyslexie. Men mag langer aan een examen of test werken,  men zit bij examens in een apart lokaal, men mag soms memokaartjes gebruiken en voor testen worden er geen spellingsfouten afgetrokken .

    Deze vertrouwensleerkrachten hebben zich laten informeren in centra voor leerproblemen zoals de Puzzel in Berchem die ik ook al gecontacteerd heb, maar waarvan ik nog steeds op een antwoord wacht, en de Triangel in Borsbeek. Deze leerkracht heeft me ook verteld dat er volgend jaar zal gewerkt worden met een soort contract met de dyslecticus, waardoor de hulp op school vergroot zal worden. Je kan dus wel vaststellen dat er zeker moeite wordt gedaan en dat er een zekere evolutie is op school, dit terwijl deze leerkrachten alles vrijwillig doen, waarvoor ik veel respect heb.

    Ik heb ook de vraag gesteld of er veel contact is tussen deze centras, de begeleiding van buitenaf dus, en de school. Hierop heb ik een ontkennend antwoord gekregen. Dit vind ik persoonlijk niet goed, want zoals ik al in mijn theoretisch deel heb vermeld, is de kans op slagen het grootst wanneer alle hulpverleners voldoende communiceren met elkaar en een team vormen.

    Ik ben ook te weten gekomen dat Pulhof geen schoollogopedist heeft, wat op verschillende vlakken wel handig kan zijn. Een schoollogopedist start een behandeling, na overleg met het zorgteam en het CLB en na toestemming van de ouders, onderzoekt het kind en zorgt dat de terugbetalingdoor het ziekenfonds in orde wordt gebracht. In functie van de behoeften wordt het kind 1 of 2 x per week behandeld. [1]



    [1] http://www.triangel-vzw.be/behandel_schoollogopedie.htm

    19-03-2009 om 00:00 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vragenlijsten verspreiden

    Ik heb twee verschillende vragenlijsten opgestelt. Eén voor logopedisten, en een ander voor dyslectici. De vragenlijst van de logopedist werd al vrij snel ingevuld, maar aangezien deze persoon, een logopediste die in het AZ St Jozef in Mortsel werkt, de laatste 8 jaar geen dyslectici meer heeft behandeld, heeft dit me niet echt verder geholpen.

    Ik ben eerst in mijn eigen jaar (dit is het zesde middelbaar) op zoek gegaan en ik heb 2 personen gevonden die het geen probleem vonden om mijn vragen te beantwoorden. Er zijn hierbij een aantal dingen opgevallen;

    Ten eerste is de dyslexie in beide gevallen op een late leeftijd ontdekt; bij persoon A op veertienjarige leeftijd, bij persoon B pas 5 maand geleden! Men kan dyslexie uiteraard op verschillende leeftijden herkennen, het is dus niet uitzonderlijk dat men op de middelbare school dyslexie ontdekt. Een reden waarom dyslexie dan pas tot uiting komt kan te maken hebben met de begaafdheid van het kind. In de lagere school kan een dyslectisch kind met hogere begaafdheid zijn probleem compenseren, in de middelbare school wordt dat moeilijker. Toch vond ik, vooral bij persoon B, dat hun leerprobleem te laat ontdekt werd. Het is logisch dat hoe eerder er met een aanpak gestart wordt, hoe gunstiger het is voor de dyslecticus, omdat dyslexie een complex probleem is met verschillende gevolgen.

    Het volgende wat mij opgevallen is, is dat het verschil tussen verbale en ruimtelijke dyslexie niet duidelijk is. Hierbij vraag ik mij af of dit niet een essentieel punt is bij het maken van een behandelingsplan.

    Beide personen zijn van mening dat er meer aandacht aan dyslectische kinderen besteed moet worden, ze zouden bijvoorbeeld sneller personen met dyslexie moeten identificeren.

    19-03-2009 om 00:00 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    17-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom !

    Welkom op mijn nieuwe blog !

    De oorzaak van deze blog is het praktisch uitwerken van mijn eindwerk ("dyslexie, is als een weg naar demotivatie en frustratie").
    Ik heb voor mijn eindwerk veel informatie gehaald uit verschilende bronnen, maar uiteraard
    kan men niet alles weten over een onderwerp zonder daarbij het onderwerp in het dagelijkse leven
    te bekijken.
    Ik zal vanaf nu regelmatig besprekingen en bedenkingen schrijven over ondervraagde personen in en rond de school
    die iets met deze leerstoornis te maken hebben.

    Hopelijk vind je deze blog interessant of  kom je wat meer te weten!

    Laura .
     
    P.S. Laat zeker een berichtje achter!

    17-03-2009 om 00:00 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)

    Archief per week
  • 30/03-05/04 2009
  • 16/03-22/03 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs