Ik ben Laura
Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is /.
Ik ben geboren op 22/12/1991 en ben nu dus 33 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Turnen, dansen en muziekschool.
Dyslexie
30-03-2009
BESLUIT
Na 10 personen geïnterviewd te hebben, heb ik een beter zicht gekregen op het probleem.
Vier van de 10 hebben het meeste last van lezen, 3 van de 10 met schrijven, en de andere
3 hebben met allebei evenveel last. Leerlingen krijgen hulp van thuis, centra voor
leerproblemen, het CLB, leerkrachten, en tenslotte vooral van logopedie.
Op onze school wordt er een dispensatiepasje gegeven, waarmee de leerling langer tijd
krijgt voor examens en testen, en waarmee hij in een ander lokaal zit tijdens de examens.
Volgens leerlingen houden sommige leerkrachten er rekening mee door minder streng te
verbeteren (door bijvoorbeeld geen punten af te trekken voor spellingsfouten). Maar de
meeste zijn van mening dat niet alle leerkrachten er genoeg aandacht besteden, niet
genoeg begrip tonen en dat ze de leerlingen meer tijd mogen geven bij toetsen, zeker bij
toetsen waarbij er veel gelezen moet worden. Sommigen hebben ook het gevoel dat niet
elke leerkracht van hun dyslexie weet.
Ik kan dus besluiten dat er op school wel aandacht aan besteed wordt, maar dat er nog
veel gedaan kan worden. Dit vooral bij leerkrachten. Leerkrachten zouden op de hoogte
moeten zijn van leerproblemen en ze zouden moeten weten welke leerling dyslexie heeft
(of eender welk leerprobleem) en hoe ze er mee moeten omgaan.
Na gesproken te hebben met een leerkracht op school, die zich vrijwillig bezig houdt met allerlei problemen met leerlingen, weet ik nu dat er niet zoveel gedaan wordt op Pulhof aan dyslexie. Men mag langer aan een examen of test werken, men zit bij examens in een apart lokaal, men mag soms memokaartjes gebruiken en voor testen worden er geen spellingsfouten afgetrokken .
Deze vertrouwensleerkrachten hebben zich laten informeren in centra voor leerproblemen zoals de Puzzel in Berchem die ik ook al gecontacteerd heb, maar waarvan ik nog steeds op een antwoord wacht, en de Triangel in Borsbeek. Deze leerkracht heeft me ook verteld dat er volgend jaar zal gewerkt worden met een soort contract met de dyslecticus, waardoor de hulp op school vergroot zal worden. Je kan dus wel vaststellen dat er zeker moeite wordt gedaan en dat er een zekere evolutie is op school, dit terwijl deze leerkrachten alles vrijwillig doen, waarvoor ik veel respect heb.
Ik heb ook de vraag gesteld of er veel contact is tussen deze centras, de begeleiding van buitenaf dus, en de school. Hierop heb ik een ontkennend antwoord gekregen. Dit vind ik persoonlijk niet goed, want zoals ik al in mijn theoretisch deel heb vermeld, is de kans op slagen het grootst wanneer alle hulpverleners voldoende communiceren met elkaar en een team vormen.
Ik ben ook te weten gekomen dat Pulhof geen schoollogopedist heeft, wat op verschillende vlakken wel handig kan zijn. Een schoollogopedist start een behandeling, na overleg met het zorgteam en het CLB en na toestemming van de ouders, onderzoekt het kind en zorgt dat de terugbetalingdoor het ziekenfonds in orde wordt gebracht. In functie van de behoeften wordt het kind 1 of 2 x per week behandeld. [1]
Ik heb twee verschillende vragenlijsten opgestelt. Eén voor logopedisten, en een ander voor dyslectici. De vragenlijst van de logopedist werd al vrij snel ingevuld, maar aangezien deze persoon, een logopediste die in het AZ St Jozef in Mortsel werkt, de laatste 8 jaar geen dyslectici meer heeft behandeld, heeft dit me niet echt verder geholpen.
Ik ben eerst in mijn eigen jaar (dit is het zesde middelbaar) op zoek gegaan en ik heb 2 personen gevonden die het geen probleem vonden om mijn vragen te beantwoorden. Er zijn hierbij een aantal dingen opgevallen;
Ten eerste is de dyslexie in beide gevallen op een late leeftijd ontdekt; bij persoon A op veertienjarige leeftijd, bij persoon B pas 5 maand geleden! Men kan dyslexie uiteraard op verschillende leeftijden herkennen, het is dus niet uitzonderlijk dat men op de middelbare school dyslexie ontdekt. Een reden waarom dyslexie dan pas tot uiting komt kan te maken hebben met de begaafdheid van het kind. In de lagere school kan een dyslectisch kind met hogere begaafdheid zijn probleem compenseren, in de middelbare school wordt dat moeilijker. Toch vond ik, vooral bij persoon B, dat hun leerprobleem te laat ontdekt werd. Het is logisch dat hoe eerder er met een aanpak gestart wordt, hoe gunstiger het is voor de dyslecticus, omdat dyslexie een complex probleem is met verschillende gevolgen.
Het volgende wat mij opgevallen is, is dat het verschil tussen verbale en ruimtelijke dyslexie niet duidelijk is. Hierbij vraag ik mij af of dit niet een essentieel punt is bij het maken van een behandelingsplan.
Beide personen zijn van mening dat er meer aandacht aan dyslectische kinderen besteed moet worden, ze zouden bijvoorbeeld sneller personen met dyslexie moeten identificeren.
De oorzaak van deze blog is het praktisch uitwerken van mijn eindwerk ("dyslexie, is als een weg naar demotivatie en frustratie"). Ik heb voor mijn eindwerk veel informatie gehaald uit verschilende bronnen, maar uiteraard kan men niet alles weten over een onderwerp zonder daarbij het onderwerp in het dagelijkse leven te bekijken. Ik zal vanaf nu regelmatig besprekingen en bedenkingen schrijven over ondervraagde personen in en rond de school die iets met deze leerstoornis te maken hebben.
Hopelijk vind je deze blog interessant of kom je wat meer te weten!