Niets-linker-dan-Links

09-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niets linker dan Links.....

DOOR BRECHT ARNAERT:


"Niets" is geen zelfstandig naamwoord, maar een onbepaald voornaamwoord.
Dit is belangrijker dan u op het eerste zicht zou denken.
Eén van de grootste fouten in de moderne filosofie (en de eindhalte van een fucked-up metafysica)
is namelijk de status van "niets" te verheffen tot "iets", à la Sartre, Heidegger en de hele reutemeteut.

We kunnen deze jongens niets kwalijk nemen.
Na de perversie waar ik gisteren over sprak, aangericht door Descartes,
was het slechts een kwestie van tijd voor de filosofie zichzelf weg zou redeneren.
Eens je aanvaard hebt dat het bestaan afhankelijk van ons bewustzijn is,
moet namelijk vrij snel ook de taal eraan geloven.
Concepten zijn dan immers evengoed arbitraire constructen.

Onzin natuurlijk.
Het enige wat volstrekt arbitrair is, zijn woorden.
Woorden zijn visueel-auditieve symbolen die verwijzen naar concepten.
Maar die concepten zelf zijn niét arbitrair:
ze worden gevormd door in twee of meer dingen een gemeenschappelijk kenmerk te zien,
waardoor men die dingen begint te isoleren van andere dingen,
waarna men dat eigenste kenmerk als fundamenteel gaat ervaren,
en alle andere kenmerken, die minder determinerend worden geacht, gaat abstraheren.
Het resultaat is een mentale integratie,
die van andere mentale integraties gescheiden wordt door middel van een definitie.

Een roos, bij elke andere naam, zou dus inderdaad evengoed ruiken.
Maar dat dat visueel-auditief symbool (dus: het woord roos)
verwijst naar een plant met geurende petalen en een stekelige steel,
is evenzeer een feit als het feit dat Verhofstadt een socialist is.
De definitie van een roos mag, bij uitbreidende kennis, wijzigen,
het woord waarmee we dat ding aanduiden mag wijzigen,
maar wat nooit wijzigt, is het concept.

Een concept is als een map waarin je steeds meer dingen kan steken,
tot er misschien genoeg elementen inzitten om een submap te maken - wie weet -
maar eens een concept geldig gevormd is, verandert het nooit meer.
Ever.
Woorden zijn slechts etiketten op die mappen,
en definities zijn beschrijvingen die je meer leren over de relaties tussen die mappen.

Soit.
Dat is niet het punt dat ik hier wil maken.
Het ding is: eens je de metafysica contingent maakt aan de epistemologie - of in het Vlaams:
eens je denkt dat wij de werkelijkheid uitvinden in plaats van die te ontdekken -
denk je dat je realiteiten kunt wegstrepen door ze anders of niet meer te gaan benoemen.
Dan krijg je van die gekke dingen, zoals in Gent (daar gebeuren wel meer gekke dingen)
waar men denkt de realiteit van niet-integratie te kunnen wegstrepen door het woord allochtoon ten grave te dragen.

Maar verdwijnt die realiteit daarmee?
Allerminst: alle elementen op basis waarvan het concept allochtoon is geabstraheerd, zijn er nog.
Vraag maar aan rechters in Antwerpen:
nog steeds zijn groepsverkrachtingen van Vlaamse meisjes door Marokkanen schering en inslag.
Vraag maar aan politiemannen in Brussel:
nog steeds worden slagers die varkensvlees verkopen door islamieten weggepest.
Vraag maar aan treinarbeiders in Gent: nog steeds wordt de NMBS beroofd van hun koper door Roma.

Maar socialisten, geconfronteerd met deze realiteiten, steken hun kop in het zand.
Niet omdat ze van slechte wil zijn, nee nee, dat is een intentieproces, en dat kun je nooit maken.
Ik kan niet in hun hoofd kijken.
Het enige wat ik kan doen is vaststellen waar ze de voorkeur aan geven (cf. Rothbard: demonstrated preference).
En dat is objectieve data (dat wil zeggen: aanwijsbaar voor iedereen) te negeren,
om de eigen analyse toch maar hoog te kunnen houden.

Ik heb namelijk lang gedacht dat linkse mensen het Pure Kwaad zijn,
in die zin dat ze, gezien de overduidelijk schadelijke gevolgen van hun ideeën,
intentioneel kwaad willen doen.
Tot ik eens met zo'n linksmens aan tafel zat (De koffie heb ik betaald natuurlijk, wat dacht je?),
en zijn motivatie probeerde te begrijpen, d.w.z: niet wat hij dacht,
maar de reden waarom hij dat dacht. (Filosofie is de dienstmaagd van de psychologie, zo lijkt het soms.)

En toen werd mij ineens veel duidelijk:
de reden dat ze hun kop in het zand steken is niet kwade wil.
Kwade wil veronderstelt kennis van het goede, gevolgd door een bewuste keuze voor het slechte.
Maar dat veronderstelt kennis van de standaard om het verschil te maken.
Maar dat hebben ze niet eens.
De verklaring is veel en veel banaler:
hun epistemologische standaard is nu eenmaal totally FUBAR (Fucked up beyond all recognition):
ze zijn kinderen van de moderniteit.
Zij geloven wérkelijk dat de realiteit te construeren valt.

Kwade wil veronderstellen bij links, is hen dus véél te veel krediet toedichten.
Of om het met Heinlein te zeggen: "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity".
De reden dat zij dus niet zien, bijvoorbeeld, dat de overheid armoede creëert - met name:
door de middenklasse zo danig te belasten dat steeds meer mensen afglijden in de marginaliteit,
wat natuurlijk meer belastingen vereist, aja! - is omdat zij hun eigen wensen - totale gelijkheid - voor werkelijkheid nemen.

Belangrijker dus, om linksmensen te begrijpen,
is na te gaan wat voor psychologie leidt tot hun ideologie.
De wens is namelijk de vader van de gedachte.
Hier komen we op gevaarlijk terrein natuurlijk
(Rand schreef hierover al een prachtig essay: "The psychology of psychologizing),
maar ik ga het toch doen: wie links is, is fundamenteel ontevreden met zichzelf.

Vandaar deze meme: "Er is niets linker dan links".
Link, dat is een woord dat wij in Vlaanderen niet zoveel gebruiken.
Dat is meer iets voor onze landgenoten van boven de Moerdijk.
Maar in essentie betekent het "leep, slecht, kwaad gevaarlijk."
Linksmensen zijn dat ook effectief.
Niet omdat ze kwade intenties hebben,
maar omdat ze zich niet bewust zijn van hun eigen psychologische deficiëntie.

Ik verklaar me nader.
Wie de realiteit niet kan aanvaarden zoals die is -
zo is het bijvoorbeeld een feit dat geen twee dingen in het universum gelijk zijn,
en dus zeker al geen mensen: ongelijkheid is nu eenmaal de regel -
moet er een andere uitvinden.
Dat gebeurt door een mentaal construct te maken dat de persoonlijke angsten kan reduceren.
Hayek schreef hier al over:
heel veel intellectuelen gaan de staat legitimeren,
vanuit de angst dat ze in een vrije markt nooit de kost zouden verdienen.

De staat is in die visie dus goed, omdat die herverdeelt.
Linkse intellectuelen zijn over het algemeen vrij beschaafd,
maar wanneer je dieper ingaat op hun premissen - iets waar ze van gruwelen,
zo meteen wordt duidelijk waarom - kunnen ze plots "onhandelbaar" worden,
niet meer bereid tot enige vorm van rede.
Dan valt er geen land meer mee te bezeilen,
en verzandt het debat in etiketteringen zoals "marktfundamentalist", "neoliberaal", en "egoïst",
hetgeen alleen maar hun impotentie bewijst: men verschuift het debat dat ad res was, ad hominem.

Ik maak dit duidelijk met een voorbeeld uit eigen ervaring.
Ooit vroeg ik aan een niet nader te noemen intellectueel met toch enige reputatie,
hoe uit herverdeling ooit waarde kon worden gecreëerd.
De man werd instant horendol.
Ik was een marktfundamentalist, neoliberaal, patatie, patata.
Hoe meer data ik aanbracht die zijn grondstelling frustreerde,
bijvoorbeeld het feit dat herverdeling enorme administratieve kosten met zich meebracht,
die in feite dead weight loss zijn, hoe virulenter zijn ad hominems werden,
tot regelrechte beledigingen toe.
Finaal trapte de man het af - de rekening opnieuw voor mij latend.
(Of wat had u gedacht?)

Vanwaar deze zeer emotionele reactie?
Simpel: Met zo'n vraag bedreig je rechtstreeks het construct dat hun angsten in bedwang houdt.
Terwijl je wil aantonen dat hun ideeën verkeerd zijn - dat is:
niet overeenstemmend met de werkelijkheid - dan voelt dit voor hen aan alsof ZIJ, als persoon,
in hun geheel, verkeerd zijn.
Zij denken - volledig in feite dat zij hun gedachten zijn.
Zij vereenzelvigen zich met hun ideologie (letterlijk: maken hun "zelf" één met hun psychologisch construct.)

Maar, door een aantal persoonlijke ervaringen,
ben ik gaan inzien dat het ego en het zelf twee verschillende dingen zijn.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar de simpele vaststelling die ik moest formuleren:
"Ik ben niet tevreden met mezelf" liet mij vermoeden dat er een valse dualiteit speelt:
"ik" ben niet tevreden met "mezelf"?
WTF?
Als het "ik" in voorgaande zin iets anders is dan "mezelf",
wie is die ik dan?
Het enige antwoord kan zijn: niet mezelf.
Quite an experience, I must say.

Het zelf, dat is met andere woorden uw essentie,
dat wat u echt bent.
You cannot fake it.
Sta je in je essentie, dan voel je vreugde,
en heb je genoeg energie om de wereld te verbouwen.
Heb ik gelukkig dikwijls.
Het zelf, dat is gegeven, en komt van binnen.
Het ego echter, dat is een construct, dat dus niet gegeven is,
maar wordt opgebouwd door ons verstand, met informatie uit de buitenwereld.
Heb ik jammer genoeg ook.
En het is een beest dat steeds op zoek is naar voeding.
(Ik hoop het te laten sterven, maar het is nog niet voor direct).

Vergeef me dus mijn ego.
In een sterk collectivistische cultuur, zoals de onze,
is de kans op egovorming namelijk enorm groot:
gedurende onze hele opvoeding worden wij verteld aan welke standaard wij ons moeten conformeren,
en door het gebruik van psychologisch en soms zelfs fysiek geweld,
worden wij zo geconditioneerd dat we die normen gaan interioriseren.
Dat is wat Freud observeerde als het Uber-Ich, (het super-ego)
een soort interne politieman die ons berecht wanneer we iets doen dat als "immoreel" aangeleerd werd.

Dit is een illustratie van wat ik gisteren al zei:
door het omkeren van niveau 4 (epi) met 5 (meta),
geraakt de metafysica buiten beschouwing (zijn er nog metafysici in de zaal?)
en de epistemologie verknoeid, maar daar stopt het niet.
Ah nee!
Aangezien wijsheid begint bij zelfkennis,
en de standaard van kennis dus al driehonderd jaar aan het eroderen is,
loopt het ook daar mis:
het doel van ethiek wordt niet meer persoonlijke zelfontplooiing, maar collectieve dehumanisering.

Wat je dus krijgt is een samenleving met véél individualisme,
maar vrijwel zonder individualiteit!
Een conformistische boel van egootjes,
die zichzelf in standhouden door wederzijdse psychologische masturbatie,
en elke ware uiting van originaliteit gaan uitsluiten,
op basis van het oordeel dat er nu eenmaal standaarden zijn
waaraan individualistische uitingen moeten beantwoorden.
Ziet u de crazy gedachtengang daarachter?
Ik stilaan wel.

Ware individualiteit, dat is: ware originaliteit, authenticiteit.
Die komt niet uit het ego - dat slechts een construct van een op hol geslagen verstand -
maar uit het "zelf", uit onze diepere essentie, dat wat we echt zijn.
Dat concept - zelf - is wat vaag, toegegeven, maar het concept electriciteit was dat ooit ook.
Ik denk bijvoorbeeld dat, willen we een Renaissance bekomen in het Westen,
de verbanning van het concept "ziel" herbekeken moet worden.
Ik verklaar ook dat even nader,
maar dan moet ik toch echt terug naar de miserie die je krijgt
als je Het Niets als existent in zijn eigen recht gaat beschouwen.

Het rationalisme van Descartes heeft ertoe geleid dat de validatie van onze concepten
gereduceerd is tot de logische vorm daarvan: wat niet bewezen kan worden, bestaat niet.
Maar logica is slechts één van de drie vormen van validatie:
dat wat evident is, moet niet bewezen worden, en dat wat onontkenbaar is, evenmin.
Naast bewijzen bestaat er dus nog aanwijzen,
op straffe van eeuwige regressie bij ontkenning, en aannemen, op straffe van contradictie bij ontkenning.
Ik zie dus drie vormen van validatie, en niet louter één:
de ostensieve, de logische en de axiomatische. (Hierover ben ik een apart artikel aan het schrijven.)

Het punt hiermee is dat de ziel dan wel niet bewezen kan worden,
maar er toch aanwijzingen zijn dat die toch bestaat.
Sommige bevindingen uit de zogenaamde "psychology of self" -
zijn niet te verklaren in een traditioneel rationalistisch raamwerk, maar zijn niettemin feiten.
Zo probeert men al sinds jaar en dag dromen te verklaren in cognitieve termen
(de bekendste analogie is die van de defragmentatie - Mac-gebruikers begrijpen niet wat ik bedoel,
arme Windows-gebruikers wel),
maar dat slaat nergens op:
dromen blijken slechts geconceptualiseerd te worden door ons verstand, maar er niet door bedacht.

Er moet dus iets zijn dat oorsprong geeft aan dromen.
Dit moeten we aannemen (validatiemethode 3),
zonder dat wij het kunnen aanwijzen (validatiemethode 1) of bewijzen (validatiemethode 2).
Ziet u waar ik heen wil?
Als ik erin slaag om de ziel in seculier-metafysische termen te formuleren
- bijvoorbeeld als: alles wat trager beweegt dan ons beperkt zintuiglijk bereik kan waarnemen -
dan wordt een oud filosofisch paradigma herboren, waarmee, grappig genoeg,
veel meer te verklaren valt dan met het enggeestig rationalistisch discours van Mr. D en consorten.
(Atheïsten moeten niet bang zijn: ik ben religieus, niet godsdienstig.)

Voor dat kan gebeuren is er echter nog veel werk aan de winkel,
en met name op dat metafysische vlak.
Van het moment dat je begint met concepten als bestaan,
bewustzijn, verandering, beweging, energie en ruimte
begeef je je in dat hoekje van de intellectuele gym waar je gemakkelijk een hernia kan oplopen:
na een dag zeulen met dergelijke zware abstracties is er meer dan één dag rust nodig
om terug een normaal gesprek met uw collega-fiscale slaven te kunnen voeren.
Orval helpt, maar zelfs dat verruimt de geest vaak niet genoeg.

Soit.
Nu kom ik tot de essentie:
DE fout van de moderne filosofie, HET wortelprobleem van elk modern denken,
dat zwarte gat dat elke redenering naar zich toezuigt en vermorzelt in de semantische molen van het eigen grote gelijk,
is het idee dat "niets", als concept, verwijst naar iets dat substantie heeft.
Dat het niet louter de aanduiding is voor de geobserveerde afwezigheid van iets,
maar de aanduiding voor iets dat in zijn eigen recht bestaat als:
Het Niets.

Dat, en niets anders, is de bron van alle miserie:
belastingen, islam-fundamentalisme, oorlog, achterklap, angst, pijn, en pukkels op plaatsen waar je het niet wil:
tutti quanti.
Tot de zeven zelfmoorden per dag die ons armzalige (check it: arm-zielige) land "rijk" is, toe.
Boude claim, ik weet het, maar de vogel die op één tak zit,
weet ook wel dat die allemaal uit dezelfde stam voortvloeien.
Hetzelfde geldt voor problemen: allemaal hebben ze één fundamentele oorzaak.
Die oorzaak is, fundamenteel, en ondubbelzinnig: niets voor te stellen als iets.

Ik verklaar me nader.
Het Niets, als existent in zijn eigen recht, bestaat niet.
Dat zijn we zeker, omdat geen enkele van de drie valideringsmethodes toereikend is om het tegendeel te besluiten.
Het Niets aanwijzen (methode 1) betekent dat het iets is.
Het niets aannemen, (methode 3) veronderstelt dat het Iets op een gegeven plaats grenst aan het Niets,
hetgeen onmogelijk is, aangezien een grens een relatie is tussen iets, en iets anders.
Wil het Iets dus grenzen aan het Niets, dan moet het Niets iets zijn.
En dat is nu net wat we niet willen horen!

Dat methode 2, bewijzen, al helemaal faalt, hoeft geen betoog,
gezien bewijzen niets meer is dan het logisch verbinden van observaties
(aanwijzingen) met axioma's (aannemingen),
dingen die blijkens methode 1 en 3 al onmogelijk waren.
"Het" niets, als hebbende substantie, kan dus noch aangewezen, noch bewezen, noch aangenomen worden.

Conclusie:
het Niets, als existent in zijn eigen recht, bestaat niet: overal is iets.
Pretty crazy shit, want dat betekent meteen ook het universum oneindig is (nergens is niets),
én dus nooit gecreëerd (nooit was er een nooit).
Verdere gevolgtrekking: het concept "God", 
als aanduiding van het vermoeden dat er een creator zou zijn: buiten.
Now we are talking!
Een seculiere metafysica,
los van psychologische projecties die voortspruiten uit onze angsten:
in den beginne was er alles, behalve een begin.

Maar goed, we wijken weer af.
Ik kom echt wel tot mijn punt, maar ik moet nog één tussengedachte formuleren,
en dat is, dat als er overal iets is, er ook iets moet zijn op die plaatsen waar we niets waarnemen.
Dus waar ogenschijnlijk enkel leegte is.
Dat klopt: het is niet omdat we in een leegstaand huis een kamer zien zonder meubels in,
dat die kamer leeg is.
De ruimte in die kamer heeft evenveel existentie als de muren die de kamer ontsluiten.

Maar waarom zeg ik dat allemaal?
Arnaert, kom tot uw punt!
Wel, hier is het:
illusies ontstaan wanneer men niet genoeg abstractie maakt van het geobserveerde.
Zo zou een onwetende vlerk in een leegstaand huis kunnen rondlopen,
en op zijn dooie gemak beweren dat zo'n kamer effectief totaal leeg is.
Op basis van die bewering,
die zonder nadenken inderdaad met de werkelijkheid "lijkt" overeen te komen,
zouden dan nieuwe beweringen kunnen gebouwd worden,
die volstrekt logisch lijken,
maar toch onwaar!

Voelt u het komen, mijn punt?
Ook maatschappelijk kunnen bepaalde observaties -
zoals bijvoorbeeld de achterstelling van allochtonen op de arbeidsmarkt
- aanleiding geven tot conceptualisaties van de werkelijkheid die op het eerste zicht valide zijn -
het is onze schuld -
hetgeen aanleiding geeft tot beweringen die logisch daarop lijken aan te sluiten
- de overheid moet daar iets aan doen -
maar bij nader inzien (bij grotere abstractie) toch onwaar zijn.
Met logica alleen ben je dus geen knijt als je startpunt fout is.

Mijn punt is dat het gaat om dat startpunt,
en énkel over dat startpunt.
Nooit in uw leven, ever, ever ever ever, wanneer u in debat gaat,
mag u discussiëren over conclusies.
Altijd over startpunten.
Is de logica klemmend, dan komen die conclusies wel.
Maar het is in de premissen dat de hele discussie besloten zit.
Als twee liberalen discussiëren over de hoogte van belastingen,
dan hebben ze het concept belastingen al aanvaard, arme drommels!
Ziet u?

A fortiori:
wanneer het startpunt van de moderne Westerse filosofie, met Descartes,
is dat onze geest de wereld uitdenkt, dan is het dat startpunt, en niets anders,
dat verantwoordelijk is voor onze hedendaagse problemen.
In feite kerft die geest zich namelijk uit uit ... het Niets.
Vandaar dat ik zei dat je Sartre (L'être et le néant) en Heidegger (Das Nichts Nichtet) niets kunt verwijten:
eens je het aanvaard hebt dat het Niets bestaat als existent in zijn eigen recht
(een logisch gevolg van beweren dat de epistemologie voorafgaat aan de metafysica), tja,
dan kun je je inderdaad enkel op deze wereld geworpen voelen,
uit het niets,
zonder oorsprong,
zonder ROOTS.

Dan is er idd die existentiële angst niet te weten waar men vandaan komt en waar men naartoe moet.
Dan is er inderdaad geen richting meer, noch zingeving.
Dan beland je inderdaad de neurose van die je vandaag om je heen ziet.
Dan zijn mentale constructen om die angst te bedwingen (ego's) inderdaad een zaak van levensbelang!
Dan is shoppen tot je dropt, slikken tot je crasht,
en manisch lachen met de leegte inderdaad een heel praktische aanpak om die onzin te overleven
- zonder echter uitzicht op beterschap.
Tantalus is er niets tegen.

Ten besluite:

Er is niets gevaarlijker dan links gedachtengoed,
niet omdat het immoreel is
(ethische systemen zijn een set van rationalisaties post factum),
maar omdat het illusoir is:
gebaseerd op projecties van onze geest die angstreductie tot doel hebben.
Die projecties geven onze psyche inderdaad een tijdelijk gevoel van rust,
maar dat neemt niet weg dat de realiteiten die ze daardoor ontkennen,
er nog steeds zijn: een bord met spruitjes gaat niet weg omdat je je ogen dicht doet.

Socialisme veroordelen als politiek systeem (niveau 2) is dus maar slapjes.
De ethiek erachter blootleggen (niveau 3) kruidt het debat al wat beter.
But the real deal is aan te tonen dat het vooral een epistemologische illusie (niveau 4) is.
Dat is vergelijkbaar met een pitta met samoeraisaus, pili pili en "zonder gro'ntjes".
Begin niet over metafysica (niveau 5) want dat bezorgt die jongens en meisjes een indigestie.
Maar prik je op zelfs op dat niveau de illusie door - namelijk: het Niets bestaat niet -
an helpt geen Frankfurter gewauwel à la Adorno, Marcuse en Horkheimer meer.
Dan is het gedaan met die zever.
Eindelijk!

Maar nog veel belangrijker is de psychologie van dit alles:
hoe links bent u zelf eigenlijk?
Hoeveel van uw politieke opvattingen spruiten er niet voort uit uw eigen angsten?
En wat wil dat zeggen, "eigen"?
Toebehorend aan uw ego?
Of aan uw echte zelf?
Never waste a good crisis, zei Hilary Clinton.
Wel, ik neem aan dat ze het niet opvatte zoals ik dat doe,
maar toch is het een gelegenheid om bij die dingen eens stil te staan:
accepteren we de realiteit zoals die is?
Of willen we onze illusies opleggen aan anderen?

Ik heb alvast gekozen voor het eerste:
ik probeer, voor zover mijn persoonlijke energie dat toelaat,
en met alle valkuilen die eigen zijn aan dat vrij moeilijke proces van de-conditionering,
de linkse mens in mij ... links te laten liggen.
Of om het met de woorden van Eckhart Tolle te zeggen,
wanneer het over het doodknijpen van dat ego gaat,
hetgeen toch maar een middel van ons organisme is om tot angstreductie te komen,
maar wel héél kwalijke (politieke) gevolgen heeft:

"Het geheim van het leven is te sterven voor je dood, en dan tot de ontdekking te komen dat de dood niet bestaat."

To be clear: je EGO te laten sterven, zodat uw ware zelf
(uw ziel, datgene wat uw essentie uitmaakt) naar voren kan treden.
Nou. Als dat u niet aan het denken zet, dan weet ik het ook niet meer.


09-08-2013 om 21:16 geschreven door vanhoutte Guy  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


Inhoud blog
  • Niets linker dan Links.....
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per week
  • 05/08-11/08 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs