Op onderstaande foto staat "Cher Ami". Wil je meer te weten komen over deze duif ? Klik dan op de foto !
Dit blog is opgestart op 1 september 2008. Op de onderstaande teller lees je hoeveel bezoekjes onze site sindsdien rijk is. Op dinsdag 09 juni stond hij op 3831 en nu reeds op :
Onlangs leerden we over de dode hoek bij vrachtwagens. Bekijk een filmpje over de GEVAREN ! Klik op de onderstaande foto en klik dan op het filmpje.
Dag van de leerkracht ? Meester Wim wist nergens van ! WIJ WEL !!! Party-time !
Benieuwd naar de kingduiven van meester Wim ? Klik dan even op de foto !
De klas van de duif
De website van het 6de leerjaar van V.B.S. Onze Ark-Woesten, schooljaar 2008-2009 Beste bezoeker ! We vinden het fijn dat je op onze site eens rondneust en heten je dan ook hartelijk WELKOM. Deze site is een werkstuk voor en door de kinderen van het 6de leerjaar van de Vrije Basisschool van Woesten, "Onze Ark". De school dankt haar naam aan de mascotte die elke klas heeft, telkens een dier. In klas 6 is de duif het "klasdier". Onze meester is immers liefhebber van duiven... een duiven'melker'. DE SITE WORDT ELKE WOENSDAG EN DONDERDAG TIJDENS DE LES VAN HOEKENWERK AANGEPAST. Veel plezier !
16-06-2009
Hal of fame 2
OPROEP AAN IEDERE BEZOEKER, ja dat ben JIJ nu ook.
Uit het proefwerk van zoon Martijn...
"In een zaal zijn 420 aanwezigen. 60 % van de aanwezige vrouwen slowen er met 80 % van de aanwezige mannen. Hoeveel mensen zijn er niet aan het slowen ?"
Mail me je antwoord en als je het bij het rechte eind hebt komt jouw naam hier in de "hall of fame" en verwerf je eeuwige roem ! De 10 eersten vinden hier hun naam : 1. Johan Vansteelant 2. Marleen Declerck 3. Lieselot Keyngnaert 4. Jelle en Ben 5. 6. 7. 8. 9. 10.
11-06-2009
Vaderdag
Proficiat aan alle papa's ! Klik even op het hartje, zet het geluid aan en genieten maar van Chantal Janzen (omdat meester -en waarschijnlijk ook wel jouw papa- haar knapper vindt dan Stef Bos) !
10-06-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Kevin (11/06/2009) : beurt 6
Vanochtend in de zwemles was het swimmathon. Dat is om het meest zwemmen in groep in 20 minuten. De jongens van onze klas hebben met gemiddeld 508 meter de meisjes (493 meter) versalaan. Met allen samen heeft Onze Ark (3de + 4de + 5de en 6de leerjaar, dus 72 kinderen) in totaal 35,95 kilometer gezwommen ! De meisjes van het 3de hebben gewonnen. En de jongens van het 3de en van het 6de hebben gemiddeld even veel meters of lengtes gezwommen.
Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Ruben (11/06/2009) : beurt 6
We maken in beeldende opvoeding een houten dier.Ik ben bezig wet een giraf maken. Er zijn sommigen die moeitte hebben met het zagen.Soms is er een die vind dat zijn zaag niet goed gaat. Soms is er een die niet door het hout geraakt.Maar toch is het tof.Er zijn er ook die een een schilderij maken en dan prullen er op plakken.Dat is vast ook tof.Maar dat heb ik nog niet gedaan.
08-06-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jelle (10/06/2009) : beurt 6
De proeven zijn bijna begonnen. Morgen en overmorgen zijn er interdiocesane proeven. Dat zijn proeven voor alle kinderen in het 6de leerjaar. De donderdag is het voor wiskunde en vrijdag voor taal. Maar in plaats van één lesuur is het anderhalf uur dat we de tijd krijgen. Dat is dus de bus van het zwemmen uit en dan speeltijd en wiskunde tot de middag. Dat hebben we al eens gehad. Maar meester wil wel dat we goed zijn voorbereid op die van wiskunde. We kregen al 4 proeven van de vorige jaren om ons voor te bereiden. Maar toen we ons blad van de proeven nakeken merkten we dat meester het eerste deel van W.O. dat normaal in april gemaakt moest worden had vergeten. De proef is dus niet op 25 maar op 50! Dat is meer dan 15% op het totaalrapport! De verjaardagen volgen nu snel op elkaar. Eerst Kevin op de 4de, dan Jens op de 17de, dan Macy op de 22ste en ten slotte nog Mathieu op de 27ste. Dat wordt weer een feestje! Het laatste van het jaar trouwens...
Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Damy (10/06/2009) : beurt 6
Gisteren maakten we in B.O. ons vaderdagwerkje af en daarna mochten sommigen een dier uitzagen met een figuurzaag. Je moet min. 10 stukken gebruiken. De anderen moeten een hoofd schilderen op karton en er daarna allerlei prullen op doen. Ik ben daar mee bezig. Nu zijn we al volop aan het leren voor de proefwerken volgende week. PFFFFF!!!! De eerste week hebben we toepassingen, Frans, spelling, godsdienst en W.O.
Beoordeling meester :
03-06-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jonas (04/06/2009) : beurt 6
We zijn met de klas poppenkast gaan spelen voor het 1ste kleuter en het 3de kleuter. Ik ben naar het 1ste kleuter gaan spelen met Kevin en Mathieu. Het ging over de koning, de knecht en de heks. Ik was de knecht en ik moest de deur openen en daar stond de heks. De heks vroeg: 'Mag ik de koning spreken?' en de knecht zegt: 'Nee, jij lijkt wel op een heks en je hebt een wrat op je neus.' De heks zegt : 'Ik neem wraaaakkk.' De koning vraagt : 'Wie was dat?' 'De heks, koning' , zegt de knecht. Dat was een deel van ons verhaal.
Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Thalita (04/06/2009) : beurt 6
Dinsdag was het knutselles en we moesten eerst verder werken aan ons vaderdagcadeau. Dat is heel erg mooi vind ik. Als je klaar was moest je eerst verder doen aan je poppenkastpopje, zoals de kleren aan je popje doen. Normaal moest je al lang klaar zijn maar er waren er nog een stuk of drie die nog niet klaar waren. Mijn popje was een beetje een rare en we moesten er dan ook mee poppenkast spelen in het 1ste kleuter en het 3de kleuter. Ik moest in het 1ste kleuter en nog een paar. Ze moesten wel veel lachen en ik en Celie moesten als eerste. Het was heel erg spannend. Daarna moest je verder werken aan je huis tekenen in perspectief. Dat was nog toen juf Lieselot hier was. Ik was met al die dingen klaar dus mocht ik mijn naam of een gewoon woord in perspectief tekenen en dan inkleuren. Dat was heel erg moeilijk want de letters moesten even groot zijn en dan moest je de lijnen tekenen om de zijkant en bovenkant te zien en die moesten dan ook evenwijdig zijn. Het was een heel erg leuke knutselles want ondertussen speelde meester op de gitaar en wij mochten meezingen. Celie zit nu ook naast mij sinds dinsdag en we waren heel de tijd aan het meezingen. Dan moesten de meisjes eens alleen zingen en dan de jongens. Natuurlijk waren de jongens veel luider dan de meisjes maar zij zijn ook met 12 en wij maar met 7.
Beoordeling meester :
02-06-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jens (03/06/2009) : beurt 6
Wij hebben op schoolreis geweest naar Gent .We zijndaar naar het Illuseum geweest; dat was eigenlijk "bedrog voor de ogen". Dan heeft een meneer een voorstelling gegeven van een een touw dat iedereen niet begreep. Dan moest je heel de tijd naar een rechthoek kijken die roze van kleur was. En als je dan ergens anders keek werd het blauw voor de ogen. Dan hebben we een boottocht gemaakt op de Leie. Sommigen waren bang, maar ik niet. Dan zijn we naar het Gravensteen geweest en er waren daar allemaal wapens van vroeger. En dan het leukste van al was in Centerparcs daar kon je naar buiten en je kon meegaan en het was echt een leuke dag!!!
Beoordeling meester :
27-05-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Gille (28/05/2009) : beurt 6
We zijn op schoolreis geweest naar Gent en het was "kweenie" hoe leuk. Eerst zijn we naar het Illuseum geweest en daar hebben we een 3D-film bekeken. En dan hebben we met een boot gevaren op de Schelde en we kregen een beetje informatie. En die "chauffeur" reed soms heel rap en dat was dan leuk. En dan zijn we naar het Gravensteen geweest ; wat fijn als je daar heel vanboven zat. En dan zijn we naar Oostduinkerke geweest, gaan zwemmen in Sunparks. Dat was het leukste vond ik. En er was daar een erg rappe buis. En er was daar ook een buis met al lichtjes in. En er was daar een deeltje met stroming.
Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Celie (28/05/2009) : beurt 6
Ik zal je eens vertellen over mijn thuis. Ik heb 2 zussen en uiteraard een mama en een papa. Ik ben er de oudste. Dat is wel fijn maar mama gelooft meer mijn zussen. Ik heb een cavia (Tito), drie kippen, 2 vissen en een poes (Loes). Vroeger hadden we een hond die Loe heette en ook 2 sierkippen : Moksje en Toksje. Dat was een stukje over bij mij thuis. Ik vind het jammer dat het jaar bijna ten einde is omdat ik mijn vriendinnen ga missen, maar ik verlang ook een beetje naar de grote school. Het gaat raar doen : je bent hier de oudste en dan ben je weer de jongste. Nog een grote maand en we zijn hier weg (JAMMER). Onze plechtige communie en moederdag zijn nu al achter de rug. Nu nog de proeven en vaderdag. Gisteren avond was er "leren leren". Ik ben geweest en het was zeer interessant. Ik heb veel tips gekregen en ga ze proberen toe te gebruiken. 'k Hoop dat het dan beter gaat om te leren. Morgen is het klasfeestje en ik mag ook trakteren. Ik ben er zeker van dat het zeer leuk wordt. Morgen moeten we ook om 8 uur al op school zijn want de les begint al om 8 u. 15min. : heel de voormiddag rekenen ! Hopelijk wordt het toch leuk.
Beoordeling meester :
20-05-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Laura (20/05/2009) : beurt 6
We hebben ons vaderdag geschenk al gemaakt en ik ben al klaar. We hebben een potje eerst helemaal wit geschilderd en dan met een kleur van een servet bekleefd. Ik heb het helemaal geel gedaan. En dan moesten we verder versieren met servetten. Ik kleefde 2 konijntjes en vlinders erbij. Dan moesten we een oranje briefje opkleven. Je kon kiezen tussen "Ons kluttergeldpotje" of "Papa's kluttergeldpotje". Ik heb gekozen voor "Ons kluttergeldpotje" omdat ik geen vader heb.
Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Davino (20/05/2009) : beurt 6
We hebben een liedje gemaakt voor FATA MORGANA en vandaag moeten we het zingen. Wij hebben al 4 sterren en het vijfde heeft maar 3 sterren. Dus wij kunnen nog een 5-sterrenklas worden en zij niet meer. Onze eerste opdracht was dat we een week geen ruzie mochten maken .De tweede moesten we 76 stukken fruit meehebben en we hadden er 77. De derde was dat we moesten kijken en luisteren naar de tv en radio. Dat was voor actualiteit.
Beoordeling meester :
13-05-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jennefer (14/05/2009) : beurt 6
In onze klas hebben we gerbils. Ze hebben al meerdere keren na elkaar kleintjes gehad. Net voor de paasvakantie hebben ze vier jongen gehad, Tibo heeft ze dan mee gedaan naar huis. Toen -na de vakantie- hadden ze drie jongen maar meester denkt dat er eentje ziek en dat is dood gegaan. Twee dagen later waren er dan ook geboren van het andere vrouwtje en dat waren er dan drie. De oudste babygerbils hebben nu al haar en lopen al rond. De jongste zitten nog in het nestje die hebben nog geen haar. In de klas hebben we nu acht gerbils ! Van de kleine gerbils zijn er twee witte, twee donkerbruine en een lichtbruine. Van de grote gerbils is er een witte, een donkerbruine en een lichtbruine. Macy heeft ook al gerbils mee gedaan en nu zal juffrouw Lieselot er misschien ook mee doen. Ik mag er jammergenoeg geen hebben... We hebben ook drie wandelende takken. Er is een tak die nog heel klein is en de andere twee zijn dan groter. Ze zijn al zo een vijf centimeter groot en ze eten klimop.
Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Fien (14/05/2009) : beurt 6
Vanochtend zijn we gaan zwemmen, het was zwemmen voor proef. Eerst moesten we uitblazen onder water en inademen boven water. Daarvoor kreeg ik een A, dat vond ik heel leuk. Dan moesten we crawl zwemmen. Dat kon ik redelijk, daarvoor kreeg ik een B. We moesten ook voor tijd zwemmen: ik zwom de 50 m in 1 min. en 2 sec. Daarna moesten we tonen dat we durfden duiken, je moest de grond raken met je hand, daarvoor had ik een A. De tijd vloog voorbij...In de klas is er een stagiaire en ze heeft "Fata Morgana" georganiseerd. We hebben al 4 sterren. De eerste was om geen ruzie te maken, die hadden we gehaald. De tweede ster was om 76 stukken fruit te eten in 1 week, die hadden we ook gehaald. De derde ster was: elke leerling + de juf en meester moest 3 briefjes met een positieve boodschap op krijgen. Iedereen kreeg briefjes dus de 3de ster was binnen... De vierde ster was dat je iedere dag eens moest kijken naar het nieuws en kijken in de krant, dan stelde de juf iedere dag 3 vragen en je moest er iedere dag 2 juist hebben, die ster hebben we ook gehaald. Deze week zijn we bezig aan de 5de ster dat is een liedje maken van 1 refrein en 2 strofes hopelijk hebben we deze ster ook. Dan zijn we een 5-sterren klas...
Beoordeling meester :
12-05-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Tibo (13/05/2009) : beurt 5
We hebben gisteren voor de eerste keer geoefend met onze zelf gemaakte poppen. We gaan een toneeltje voordragen voor de kleuters. We mochten alle soorten bewegingen oefenen bv niezen, een trap oplopen, wandelen en ... Ook elkaar begroeten of opkomen in de poppenkast met de lift of de trap.Onze poppen werden gemaakt uit papier-maché. Papier-maché is gemaakt uit krantenpapier in water geweekt. Dan moet je het uitwringen en met lijm bedekken. Dan moet je de ogen en oren vormen.
Beoordleing meester : (Bravo Keith ! Dat heb je aaardig beschreven. Doe zo voort.)
28-04-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Keith (29/04/2009) : beurt 5
Zaterdag hebben we ons vormsel gedaan. Daarvoor hebben we veel geoefend. Op de dag zelf waren er veel mensen. Sommigen moesten zelfs recht staan. Sommige leerlingen hadden een instrument. Met onze ouders en meter of peter moesten we naar voor gaan voor ons te vormen. Dan kregen we chrisma op ons voorhoofd. We hadden een kruisje om onze hals. Eerst was er heel lang orgel muziek.
Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Fran (29/04/2009) : beurt 5
Zaterdag was het ons vormsel een grote dag in ons leven. Iedereen was mooi gekleed.Toen de vormheer chrisma op ons hoofd deed plakte dat wel veel. De mis duurde wel lang veel te lang vond ik. De vormheer deed een lange preek. Ik ben blij dat de catechese gedaan is ; nu kan ik weer naar de manège. Ik heb veel cadeaus gekregen en het feest was heel leuk en lekker in het donker zitten. Mijn neven en nichten had ik ook al lang niet meer gezien. Ik denk dat iedereen zich geamuseerd heeft. Bij mij was het al zeker top !
Beoordeling meester :
22-04-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Macy (24/04/2009) : beurt 5
Donderdag was er een fietsparcours. We namen onze fiets en reden naar het parcours, het was op de markt. De agenten gaven uitleg. Fran mocht als eerste beginnen, ik was ongeveer één van de laatste want net voor ik mocht vertrekken viel mijn ketting eraf. Dat moest weer met mij gebeuren,.... maar gelukkig had meester hem nog kunnen maken en kon ik toch nog vertrekken. We deden het parcours twee keer na elkaar, en dan nog eens twee keer, maar dan omgekeerd. In het parcours waren er allerlei opdrachten zoals slalom tussen de kegels, een jumpplank, er was ook een ronde gemaakt met kleine blokken en je moest daar dan tussen rijden, ik had verschillende keren over een blokje gereden, het voelde alsof je ging vallen, er was ook een lange stok met een touwtje aan. je moest met één hand het touw vastpakken,en eens rond de stok rijden. In het begin was het niet makkelijk, maar de tweede keer ging het al beter. Eén van de moeilijkste dingen waren de twee kleine stokjes met één lange stok erop. Als je aan kwam moest je zo dicht mogelijk stoppen. Ik zat er eens tegen zodat hij omviel, maar de tweede keer zat ik er niet tegen. Dan moesten we weer naar de klas, het was heel tof. Maar dan moesten we weer ergens anders naartoe, ook op de markt, we gingen kijken naar een vrachtwagen om te leren over de dode hoek. Er vallen altijd veel slachtoffers bij zo'n ongevallen.We leerden waar je het best kan staan om gezien te worden door de chauffeur.We leerden ook waar je het best niet moet gaan staan. We mochten ook eens zelf in de vrachtwagen gaan kijken, per drie gingen we. Ik was samen met Fien en Jelle. Er zijn veel spiegels in de vrachtwagen. Ik vind het vreemd, dat je kon zien waar de kinderen stonden. We mochten ook op de foto. De vrachtwagen was van Franky Cloet. Het was een leuke ervaring.
Beoordeling meester : (Superwerk, Macy ! Je schreef veel en het is best interessant. Bravo !)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Sander (24/04/2009) : beurt 5
We zijn gaan voetballen in een tornooi van 8 tegen 8. De spelers uit onze ploeg waren Sander, Ruben, Jelle, Lucas, Jasper, Stijn, Louis, Gille, Ken en ten slotte Michael. We hadden de eerste match gelijk gespeeld met 1-1. De tweede match hadden we verloren met 2-1. De derde hadden we weer verloren met 2-1. En de laatste mach hadden we gewonnen. Ik vond alles leuk, zeker als we gewonnen hadden. We stonden de 4de van onze poule. Ruben had heel de tijd zin in een hamburger net als Gille. Achteraf moesten we ons douchen maar het hok om te douchen was gesloten. In het hok waar we zaten, zaten nog twee andere ploegen. We kregen nog allemaal een zak met een drankje en een koekje in.
Beoordeling meester :
21-04-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Kevin (22/04/2009) : beurt 5
Vanochtend zijn ze begonnen met het herstellen van de H.Allaeysstraat. Alle fietsers en voetgangers en de kinderen die gevoerd worden naar school moeten vanaf vanmiddag via drie verschillende straatjes naar school worden gevoerd. Ik moet nu langs de garage van de school gaan. Het was voorzien dat het straatje vorig jaar in oktober zou gemaakt worden. Maar het werd altijd uitgesteld, maar plots stonden ze daar toen alle kinderen juist binnen waren. Ik hoop wel dat 'Roend Roestn' doorgaat op dertig mei.
Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Mathieu (22/04/2009) : beurt 5
Vanmorgen zijn ze beginnen werken in onze schoolstraat. Meester Ludovik wist er niets van. We moeten nu een andere weg nemen : ingang 1 is voor de kinderen die van de wijk komen, ingang 2 = via de garage vvoor al de kinderen die langs de markt komen.
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jelle (01/04/2009) : beurt 5
Juf Lieselot en de stagiaire van het 5de hebben een soort Fata Morgana georganiseerd. De 5 opdrachten zijn : 1 week geen ruzie maken, 1 week meer fruit eten, ieder kind moet in de loop van de 3de week minstens 4 briefjes met goede eigenschappen of daden krijgen, 1 week lang het nieuws volgen en in 1 week een liedje over Onze Ark maken en zingen. De eerste opdracht zit er al op en we hebben onze eerste ster. Jammer genoeg heeft het 5de hem ook. We zijn nu bezig met de 2de opdracht. We moeten ten minste 76 fruitstukken eten maar we zitten pas aan 27... Ik denk dat geen van beide klassen erin zal slagen. De sterren hangen uit in de eetzaal. Het is jammer dat we voor de laatste opdracht ons schoollied niet mogen gebruiken. Maar wij en het 5de hebben allebei een klein beetje ruzie gehad. Maar ik denk dat ze dat wel door de vingers zien. Ik denk dat het zal eindigen met 3/5 voor ons en 4/5 voor het 5de. Maar dat zien we wel op het einde van de wedstrijd. Het wordt misschien wel een gelijkspel. Dat zou pas mooi zijn. Ik hoop dat er volgende week meer over wordt geschreven.
Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Ruben (01/04/2009) : beurt 5
We zijn met de klas popjes aan het maken uit papier-maché en lijm. We zullen het schilderen en bewerken en we zullen er kleedjes voor maken. Maar je handen plakken er wel veel van. Als we helemaal klaar zijn met bewerken en schilderen, zullen we misschien poppenkast gaan spelen bij de kleuters. Dat zal vast erg leuk worden.
Beoordeling meester : (Ietsje harder werken ?...)
24-03-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Thalita (25/03/2009) : beurt 5
Mijn hobby is judo en ik heb al de oranje gordel. Dus mag ik al meedoen aan competities. Ik heb al twee maal deelgenomen. Als je daar binnenkomt heb je 3 matten met een rode streep en een witte streep op. Dat is om te weten aan welke kant je moet staan. Als ze jouw naam als eerste zeggen dan moet je bij de rode streep staan en de tweede naam die ze zeggen moet op de witte streep staan. Vooraf moet je je gaan wegen en als er zijn die hetzelfde gewicht hebben of een kilo of twee zwaarder wegen of minder dan kan het zijn dat je er moet tegen vechten. De eerste keer moest ik 3 keer vechten en moest ik altijd de rode gordel dragen. Het was wel heel spannend. Ik heb een paar keer een Wazari gescoord maar de tegenstander heeft wel altijd gewonnen. Wazari is 7 punten en Joko is 5 punten en Coca is 1 punt maar dat gebruiken ze niet in de competlitie en het meeste is Ippon en dat is 10 punten en dan ben je direct gewonnen. Ik was ook wel heel zenuwachtig en ik wilde dan niet meer meedoen maar op het einde was ik wel opgelucht dat ik het toch gedaan had. Er was ook een meisje voor me -de eerste keer- dat haar schouder helemaal naar voor was getrokken en dat was in Houthulst. Maar de volgende keer in Ooigem deed ze al weer mee. Dus het was waarschijnlijk niet zo erg. Op het einde krijgt iedereen dan een medaille. Beoordeling meester : (Interessante toelichting !)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Damy (25/03/2009) : beurt 5
Gisteren was het de eerste dag van de nieuwe juf, juf Lieselot. In de ochtend was het heel leuk : ze had een paar dingen mee over zichzelf, haar hobby's, haar interesses...Wij moesten raden waarover het voorwerp ging. Daarna moesten we dingen over onszelf op een blaadje schrijven en weer raden over wie het ging. Daarna was het gewone les. We hebben dan geleerd over uitzetten en inkrimpen van warme en koude lucht. In B.O. had zij poppen mee, ze waren gemaakt uit papier-maché. Wij moesten dat dan ook maken. We kregen kranten en we moesten kleine stukken in het water gooien. Het water was helemaal zwart van de inkt. We maakten dan een bol en moesten er een rolletje in steken en dan toedoen met lijm. Daarna nog bewerken met ogen, neus en mond en nu liggen ze op de chauffage om te drogen. Vandaag is de juf er niet. Ze komt nog tot eind mei. Dat is nog ongeveer 62 dagen ! Beoordeling meester :
Een woordje van meester : Juf Lieselot woont in Poperinge en studeert in Gent voor juf. Ze zit reeds in haar 3de jaar en kent dus al goed de klappen van de zweep. Derdejaars-studenten moeten een lange stageperiode(een 6-tal weken) in de derde graad les geven. Juf Lieselot komt dit in onze klas doen. Ondertussen probeer ik haar wat tips geven en zijn we dus met 2 leerkrachten om de kinderen in de taal- of wiskundelessen te helpen. Juf Lieselot is een muzikaal bijtje. Ze speelt viool, blikfluit, synthesizer en kan zingen als een nachtegaal ! Welkom in onze klas, juf Lieselot.
18-03-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jens (19/03/2009) : beurt 5
Deze week is het de jeugdboekenweek. Er mochten er een boek lezen, maar ze moesten het binnen enkele dagen uit hebben. Er waren er veel die een boek wilden lezen maar je was niet verplicht. De boeken waren over de dolfijnen ; er waren makkelijke en moeilijke boeken. En de titel van de jeugdboekenweek is "Achter de spiegel". En als je het boek hebt uitgelezen mag je nog een ander lezen. Maar je moet wel weten wat er in staat. Maar ik heb geen boek gelezen want het waren nogal dikke boeken. Ik denk dat er meer dan honderd bladzijden waren. Maar ja ik lees niet graag boeken. Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jonas (19/03/2009) : beurt 5
Vandaag hebben we kleren meegebracht voor carnaval. Iedereen kon kiezen wat je wil lenen van een ander, zoals ik. Ik heb Ruben gevraagd om zijn legerhelm te lenen want ik ga verkleed als iemand van het leger. Keith was verkleed als een rare nerd. Beoordeling meester : (Vlugger werken, Jonas !)
17-03-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Davino (18/03/2009) : beurt 5
We zijn naar het T.I. Heilige-Familie in Ieper geweest .We kregen normaal een rondleiding maar die was er niet, het werd een mini-toneeltje : we zagen een zogezegde directeur en we mochten in z'n zogezegde firma werken (die heette Pins en Print).We hebben ons in 2 groepjes van 9 gesplitst. Het eerste groepje (waar ik in zat ) mocht turnzakjes versieren met textiel verf (= de "Print-afdeling") we kregen daar voor een batiek, een soort patroon. Als we daarmee klaar waren mochten we dat meenemen naar een andere klas. Nu kwamen we bij "Pins". Daar moesten we in dagbladen zoeken naar grappige figuren. We moesten dat op een rondje plakken en als je klaar was moest je het geven aan een meneer. Die deed de rondjes in een machientje en de pins waren klaar ! Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Celie (18/03/2009) : beurt 5
Zondag gingen we naar de zee met mama, papa en de twee zussen. Het was zeer tof : we maakten zandkastelen en verzamelden schelpen. We mochten een ijsje hebben van mama en papa, maar dat is er niet van gekomen. Lucie vond het heel erg en zeurde heel de tijd in de auto. Papa ging pannenkoeken bakken ; dat vonden ik en Margot dus wel heel fijn, maar lucie wilde toch haar ijsje. Toen we thuis kwamen en papa pannekoeken had gebakken vond ze wel heel lekker. Dinsdag ben ik naar de judo geweest. We moesten niet lang opwarmen en dan deden we alle soorten worpen om zo het examen te oefenen. Dan oefenden we voor competitie en daarna deden we nog randorie. Dat zijn wedstrijdjes. Zaterdag moet ik competitie doen. Ik verlang al. Als je op de mat staat oog in oog met wie je moet vechten is het wel raar. Je wil natuurlijk alle twee winnen. Gelukkig moet je met iemand van je zelfde gewicht sporten maar ze houden geen rekening met je niveau van gordel. Je mag normaal gezien vanaf je oranje gordel meedoen. Juf Ellen zei dat ik me mocht inschrijven. Er waren wel probleempjes omdat de buurjongen (Thomas) die voor fotograaf studeert alleen die zaterdag foto's voor mijn plechtige communie kon maken maar dat is ook al geregeld : eerst foto's trekken, dan klaarmaken voor competitie en dan met papa (ging toch mee gaan kijken hoe ik het zou doen) naar de competitie in Ooieham. Ik weet wel niet waar dat ligt maar ja. Beoordeling meester : Ooieham Leuk stukje tekst, Celie !
12-03-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Laura (13/03/2009) : beurt 5
Ik ga over mijn hobby vertellen. Ik wandel graag met mijn honden. Ik heb er twee : Triksie is een kleine hond, hij is 14 jaar, de grote heet Chalie. Hij is een golden retriever. Hij is een jaar jonger dan ik. Hij is nu 11 jaar, dan ween ik omdat hij weg is. Hij is in Duitsland geboren. Ik kan wel geen Nederlands met hen praten, alleen maar Duits. Soms verstaat hij mij : als ik ween dan komt hij mij troosten en mijn kleine hond ook. Mijn oma vind dat goed. wij hadden vroeger een bordo dog maar die deed alles kapot wat hij tegenkwam. Dan hebben wij hem weggedaan. dan hadden we nog een labrador. Hij heette ook Chalie maar mijn oma zei : "Wij gaan maar twee honden houden." En dus moest ik kiezen : ofwer mijn hond of oma's hond. Als ik naar huis kwam heb ik iets gemerkt : de hond van mijn oma was weg. Ik vroeg aan mijn oma waar Chalie was en ze zei dat ze hebben hem hadden weggedaan. Ik werd verdrietig. Ze zei : "We hebben hem weggedaan naar een boerderij". Maar hij was naar het asiel gegaan. Maar gelukkig was mijn hond er nog. Ik was een beetje verdrietig voor de andere hond van mijn oma. Ze wenst nog een witte kat met blauwe ogen en een zwarte kat met blauwe ogen. Dit was mij hobby.
Beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Gillle (13/03/2009) : beurt 5
We hebben een stagiaire in onze klas. Haar naam is Lieselot. Ze speelt viool. Ze kan goed blokfluiten. Binnenkort komt ze les geven in onze klas en vandaag is ze weer in de klas om eens te kijken. Volgende week komt ze in onze klas lesgeven. ze heeft voor jufrouw gestudeerd in Gent. Ze heeft twee broers. Beoordeling meester : (Een beetje weining, niet ?)
10-03-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jennefer (11/03/2009) : beurt 5
Gisteren zijn we naar "de Letterbeek" in Poperinge geweest. We waren om kwart over 2 vertrokken en we waren om 10 voor 4 terug. Als we aankwamen waren de deuren nog dicht want toen was het vijfde nog binnen. Toen hebben we een toertje gewandeld in het Frimoutpark. Toen we binnen mochten hebben we eerst een rondleiding gekregen. Daarna moesten we een spel spelen. We moesten een pionnetje kiezen en dan gooien met de dobbelsteen. Het spelbord was in de kleuren rose, groen, geel en blauw. Als je had gegooid moest je het aantal dat je had gegooid vooruit gaan. Op het kleurtje dat je toen stond moest je een kaartje van die kleur nemen en dan de vraag die er opstond oplossen. Dan mocht je 2 of 3 boeken pakken. Ik was bij Fien en Macy in een groepje.Vorig jaar waren we ook geweest en toen hadden we een soort van memory spel gespeeld met boeken. Ik vond het dit jaar wel leuker. Ik vond het wel jammer dat we geen boeken konden kiezen.
beoordeling meester :
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Fien (11/03/2009) : beurt 5
Deze week is het jeugdboekenweek. Ieder jaar gaan we dan naar de bib in Poperinge : de Letterbeek. Eerst kregen we wat uitleg ; daarna was er een spel. Je moest groepjes maken van 3 of 4. Ik was samen met Jennefer en Macy. Dan mocht je een figuur kiezen, wij hebben "de fee" gekozen. Er lagen matjes op de grond. En je moest met een dobbelsteen smijten. Als je bv. 6 smeet moest je 6 matten vooruit. Je stond dan bevoorbeeld op blauw. Dus moest je een blauw kaartje nemen. Er stond dan bv. op : "Je moet de naam van de schrijfster zoeken van het boek : Verloren in de Woestijn." Als je het gevonden had kreeg je één of 2 oude boeken. Wij hadden eens geluk. We hadden een geel kaartje en er stond op : je bent ziek en je komt 2 boeken lenen om te lezen. We kregen gewoon 2 boeken gratis. Op het einde van het spel moesten we de boeken tellen. Wij hadden er 22. Maar het groepje met de meeste boeken had er 42. Dat was het groepje van Damy, Davino en Kevin. Dat vind ik wel knap. Het was een superleuke namiddag. We hebben veel nieuwe informatie gekregen voor volgend jaar. Want als we een boek nodig zouden hebben voor school dan kunnen we het vinden zonder hulp.
Beoordeling meester : (Super samenvatting)
04-03-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Fran (05/03/2009) : beurt 4
We hebben een paar maanden geleden een opstel voor een wedstrijd gemaakt. Vrijdag gaan we naar de prijsuitreiking ervan : Junior Journalist.We gaan met de fiets, na de school. Je moet niet meegaan. Ik denk dat ik niet mee zal gaan want vrijdag ga ik naar de paardenmanege. Het thema was "vroeger". Ik heb over dino's geschreven. De meesten hebben daarover geschreven. Als je daar bent speel je eerst een kwis en daarna is de uitrieiking. Fien heeft al op de 3de plaats gestaan, maar dat was vorig jaar.
Beoordeling meeester : (Je kiest een onderwerp dat nog moet doorgaan en waar jij zelf niet naartoe gaat... Rare keuze vind ik dat.)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Tibo (05/03/2009) : beurt 4
Vanaf vanmiddag mogen we weer sporten in het gras.Vanmiddag hebben we voetbal gespeeld met alle klassen. Het was het 6de tegen de anderen. We hadden verloren met 5 - 4. Er hielpen zelfs meisjes van het 5de. Het was een spannende match. De andere waren voor gekomen met 5-0, in de laatste seconden had Jelle bijna nog de 5-5 gescoord. Maar dan moesten we naar de andere speelplaats...
Beoordelnig meester :
03-03-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Macy (04/03/2009) : beurt 4
We zijn gisteren naar de Lovie geweest. Er waren mensen die ons daar naartoe wilden brengen: meester Wim, Hilde, pastoor Dirk en de mama van Jens. Toen we aankwamen zagen we al meteen wat mensen (op de hoeve), ze waren aan het rijden met go-carts, andere speelden op een mondharmonica. We gingen toen naar de cafetaria, we kregen elk een drankje tewijl we naar de uitleg luisterden. De mevrouw die ons begeleidde vertelde over de verschillende soorten handicaps. Daarna zijn we een kijkje gaan nemen waar de mensen slapen. We zagen toen twee mensen die zeer blij waren om ons te zien. We hebben daarna gaan kijken naar de stallen waar ze dieren hoeden en aardappelen kweken, niet zomaar aardappelen hoor ! Maar verschillende soorten zoals de "stuffel"aardappelen die heeft een paarse binnenkant. We kregen ook daar wat uitleg over de mensen die er werken, we ontmoetten er twee : Benny en Daniël. Benny (20) is de jongste die er werkt en Daniël (61) de oudste. We gingen dan kijken naar de dieren : de kippen, konijnen en de geiten. In het weerkeren reden meester Wim, Hilde, pastoor Dirk en mijn mama. HET WAS EEN ZEER LEUKE ERVARING !!
Beoordeling meester : (Interessant en duidelijk beschreven !)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Keith (04/03/2009) : beurt 4
We hebben handen gemaakt in klei. We moesten eerst naar ons eigen hand kijken. We maakten alles van de hand : de kneukels, vingers, nagels en het duimkussen. De ene hand wees, de andere maakte een vuist of had zijn duim omhoog... De handen stonden op een sokkel. We moesten ook lijnen tekenen.
Beoordeling meester : (Goed gedaan, Keith !)
18-02-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Mathieu (19/02/2009) : beurt 4
Mijn hobby is voetballen : ik begon van mijn 5 jaar. Eerst drie jaar duivel, dan 2 preminiemen, dan 2 jaar miniemen. Nu ben ik 2de jaars miniem en volgend jaar ben ik kadet. Ik heb 5 jaar in Woesten gespeeld en nu speel ik al 2 jaar in Poperinge. We staan de 5de in het klassement. We beginnen altijd om 14 u. 30 en hebben gedaan om 16 u. 30. Deze week is er geen voetbal want wij zijn "bye". Dat is als je tegen niemand moet spelen... Binnen twee weken spelen we tegen Izegem. In de heenronde hebben we gewonnen met 2-0. Wij moeten de maandag en de woensdag trainen van 18 u. 30 tot 20u. 00. Het is 15 min opwarming. Dan is het match tot 20 u. 00. We spelen in rood en geel en soms in het wit. Verleden week heb ik mee geholpen met de knapen : we hebben gelijk gespeeld (4-4) en ik heb één gescoord.
Beoordeling meester : (Veel plezier met je fijne hobby ! Waar het hart van vol zit... loopt de mond over, niet ?)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Sander (19/02/2009) : beurt 4
We zijn vandaag (donderdag) gaan zwemmen met onze kleren aan. Eerst mochten we ons opwarmen. Dan moesten we met één sok zwemmen, dan met 2 en later met een broek en het laatste was ook nog met een T-shirt. We moesten onze truitjes in het water wisselen met elkaar. Ik deed het met Keith maar het lukte niet goed. Je mocht dan met je sokken over je handen zwemmen. Dat was net als met vliezen zwemmen. Dat vond ik het allertofste van de hele les!!!! Dan moesten we jammer genoeg stoppen en je kleren uitwringen. Maar het was zeer moeilijk om je kleren af te krijgen. Deze les vond ik de tofste van allemaal! En dan gingen we weg en Jonas was weg en we vonden hem gelukkig terug.
Beoordeling meester :
17-02-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jelle (18/02/2009) : beurt 4
Maandag zijn we gaan kijken naar een deel van de film van Valiant. Het gaat over een klein postduifje dat graag boodschappen zou willen overbrengen. Het speelt zich af in de tweede wereldoorlog. Voordat hij zijn opleiding als rekruut kan beginnen komt hij op een groot plein een dikke en valse duif tegen die de anderen bedriegt. Maar hij komt per ongeluk samen met Valiant in een mand samen met wat andere recruten. Eenmaal op het oefenterrein wordt Valiant verliefd op één van de verpleegsterduivinnetjes. Valiant is wat klein en dus moet hij om de zoveel tijd naar de ziekenboeg. Als alle professionele duiven gevangen zijn moeten Valiant en zijn vrienden het belangrijkste bericht van de oorlog overbrengen samen met de grootste durver van alle duiven. Maar als ze gedropt worden achter de vijandelijke linies krijgt durver zijn mand niet los. Als ze geland zijn zien ze hoe het vliegtuig aan diggelen vliegt. Iedereen is in paniek en ..... meester zet de video op "stop". Ik hoop dat het vervolg volgende week wordt vertelt.
Beoordeling meester : (Knap werk !)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Kevin (18/02/2009) : beurt 4
Gisteren hebben we een hand uit klei gemaakt. En het was heel erg leuk. We kregen eerst klei en dan moesten we een bol maken. Dan duwden we ze plat tot ze de dikte van je hand had. Daarna drukten we ook nog een beetje met een fles zodat het glad zou zijn. Dan deden we onze hand erop en met een boetseermes moest je dan je hand overtekenen. We sneden onze kleihand uit met een breekmes. Je mocht dan je hand in een vorm zetten. En dan nog helemaal afwerken. Ik heb de mijne gezet met zijn duim omhoog en met zijn wijsvinger en met zijn pink.
Beoordeling meester : (Ik heb gezien dat je enthousiast werkte in de les van beeldende opvoeding.)
10-02-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Thalita (11/02/2009) : beurt 4
In de knutselles hebben we een schilderwerk gemaakt van dingen die spiegelen in het water. De eerste les moesten we gewoon het water,de bomen en het water schilderen. Als je een boom geschilderd had moest je je blad in 2 vouwen en dan stond die boom in het water maar je kon het nog niet zo goed zien dus moesten we de 2de keer verder doen met overschilderen. Je moest vooral veel kleuren gebruiken : het kwam wel veel mooier uit dan de eerste keer. Die van Jennefer vond ik wel heel mooi, die van mezelf wel wat minder maar ik ben ook geen kunstenares. Meester zegt dat er veel 1 en 2 zijn ik denk dat ik een 2 ga hebben. We mochten met alle kleuren werken : er zat zelfs blauw in de bomen wat wel raar is maar het was wel mooi. En rood en groen zeker en geel mochten we gebruiken. Dat was om te accentueren. Dat is dat je bv de randjes wat donkerder moet maken, wat omranden maar met veel kleuren werken zodat je goed ziet dat het toch een boom is. Dat is het moeilijkste... meester heeft het eens voorgetoond en dat was wel heel mooi. Ik vond het wel een leuke knutselles en ook wel moeilijk. Mijn trui was dan nog in verf en onze handen waren ook heel vuil van de meesten. En op het einde van de les en als je schilderborstel en plankje nog niet afgewassen waren moest je dat in een emmer steken. 's Ochtends komen er soms een paar meisjes dat allemaal afwassen. Vanochtend hebben Laura, Jennefer en ik dat gedaan en soms doet meester dat.
Beoordeling meester : (Wat een knappe pen heb jij ! "Superartikel" dus... Proficiat !)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Ruben (11/02/2009) : beurt 4
We hebben in de klas een spiegelbeeld gemaakt met bomen op. Ik was een week ziek dus moest ik nog beginnen. Iedereen was al bezig met accentueren, en ik was nog maar bezig met de bomen te tekenen en te schilderen en dan moest ik het vouwen en dan pas mocht ik accentueren. Maar tegen dan was het al tijd. Er waren een heleboel mooie werkjes, maar het mijne was nog niet af.
Beoordeling meester : (Volgende week krijg jij zeker nog tijd om het af te werken ; geen reden tot paniek dus.)
08-02-2009
Hersenbrekertje
Kan jij het volgende getal in de rij aanvullen ? 1, 2, 6, 42, 1806, ... Hier onder vind je de namen van de 10 vlugste wiskundeknobbels die me de juiste oplossing doorstuurden. Hall of Fame : 1. Jimmy en Marjon 2. Sonja Mazereel 3. Johny Vandersmissen 4. Vandoninck Anita 5. Jelle Hamerlinck 6. Eric Linten 7. Ellen Masschelein 8. Ruben Bisschop 9. Kurt Declercq 10. Davino Gomes
04-02-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Damy (05/02/2009) : beurt 4
Mijn hobby is muziekschool volgen. de lerares heet Tine Decraene ; het is soms een toffe maar ze kan wel streng zijn. Michaël (uit het 5de leerjaar) zit ook bij mij in de klas. Ik heb nog andere vrienden zoals Rune en Brian en wel nog een paar. We zitten met 25 in de klas en doen ook blokfluit. We hebben al veel toetsen gehad over notenleer : op mijn vorig rapport (kerstrapport) had ik 86%. Voor theorie had ik 8,5 op 10, voor dictee 8 op 10 (denk ik), voor zang had ik 43 op 50 en voor dagelijks werk 7 op 10. Buiten de muziekschool doe ik ook gitaarles. Die lerares heet Annelies Detru, dat is altijd een toffe. We hebben al 1 concert gedaan en zondag moet ik solo spelen en moet 3 lesjes doen. We oefenen om de 2 weken in het 'folk' in Dranouter en elke zaterdag is het dan oefenen in de klas, maar dan wil ik wel snel naar huis.
Beoordeling meester : (Wat fijn dat je zo van muziek houdt ! Indien jij het wenst, mag je tijdens de vormselviering een liedje spelen in de kerk.)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jens (05/02/2009) : beurt 4
We hebben afspraken gemaakt in de klas : er zijn er 17. We werken nu niet meer met pluspunten. Nu gebruikt meester een blad. En als we ons niet aan deze afspraken houden schrijft hij het nr.op waar we ons niet aan hielden. En dit jaar is het "jaar van de kameel". Dit is een axenroosdier dat zich aan zijn plichten houdt. Per week kun je zo 3 punten verdienen en als je geen verdient of 0 punten hebt moet je een strafwerkje maken . En we hebben nu een lijst meegekregen waarop de punten van de leerlingen staan.
Beoordeling meester : (Duidelijk beschreven Jens ! "Goede afspraken maken goede vrienden", niet ?)
03-02-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jonas (04/02/2009) : beurt 4
Mijn werk thuis is werken op het land met de tractor. Ik vind het heel leuk. Nu moet ik niks doen maar in april moet ik weer werken : ploegen, egen, kalkstrooien,... In de zomer gras maaien, maaidorsen, opschudden, harken, hooi of strooi opladen. In de herfst rijden we de aardappelen en bieten uit en ze komen hakselen. In de winter is er een goed onderhoud voor de machines en de John Deeres, onze tractors. Mijn tante brengt soms koeien naar onze wei. En onze hond Jana is echt een zwemmmer in de zomer.
Beoordeling meester : (Waar het hart van vol is, loopt de mond over..., is het niet Jonas ? Buiten werken op het land is vast en zeker een gezonde, harde maar fijne job !)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Celie (04/02/2009) : beurt 4
Mijn hobby is judo. Ik doe het 2 uur in de week : een uur of dinsdag en een uur op vrijdag. Er zijn drie groepen in de judo, eigenlijk vier : kleuterjudo (alleen op vrijdag), 1ste groep vanaf 1ste lj tot 4de lj, 2de goep 4de lj tot 6de lj (daar zit ik in) en 3de groep van 1ste middelbaar tot volwassen en verder. Ik heb nu oranje gordel met 2 groene streepjes dus de derde gordel. Als je het wil doen moet je een zeer goede conditie hebben. We warmen normaal 30 min. op waarvan normaal 15 min. lopen. We hebben een keer 35 min. moeten lopen en ook eens 180 keer moeten pompen. De volgende dag had ik heel veel pijn aan mijn armen. Soms is het als in het leger : je moet je vooruit trekken met je armen. Zodra je de oranje gordel hebt kan je competitie doen. Ik heb het al eens gedaan en zal het waarschijnlijk nog doen. We leren ons ook zo goed mogelijk voorbereiden op competitie en ze leren ons van alle soorten truks. Ik zie graag competitie. Het is echt eens de moeite om het te zien, maar als je het zelf doet is het natuurlijk lastiger dan kijken. En soms hard : we hebben echt geen medelijden met de andere. Dat zou trouwens niet mogen of je verliest direkt. We leren ook Japans vb. Ipon is tien en de hoogste score die je kunt hebben. Als je eens competitie wil zien, vraag het dan eens aan mij. Ik ben al van het tweede leerjaar bezig en ik zou nooit meer willen stoppen. DOEI
Beoordeling meester : (Fijne hobby, Celie !)
28-01-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Laura (29/01/2009) : beurt 4
We hebben de eerste voorbereiding op het vormsel gedaan op 28 januari en het was leuk. We moesten vragen oplossen. Eén was je benen in elkaar haken en een beetje verder lopen : het was supertof. We waren bij een grot waar Maria staat en Fien en Macy hebben een kaarsje aangestoken. Enkele anderen wilden dat ook doen maar het mocht niet : je moest 40 cent in een bakje stoppen. Op het einde hebben we een chocalademelk gekregen en een koude pannenkoek met bruine of witte suiker. Het was wel een kleine zaal waar we zaten en we moesten onze schoenen uittrekken eer we binnen mochten, dat was vervelend. We hebben daar op de draaimolen gezeten en ik was heel dronken. Ik ben dan met Fran haar mama mee naar huis gegaan en ik vond het leuk. Damy heeft veel gek gedaan : bij de grot stond een trap om een preek te houden en hij heeft de hele tijd gek gedaan bij Maria. Dat was dan niet zo leuk. We zijn rond half vijf naar huis gegaan en ik heb goed geslapen in mijn warm bed.
Beoordeling meester : (Hopelijk krijgen jullie nog vele deugddoende indrukken ter voorbereiding op de grote dag van het vormsel. Je bericht is duidelijk en interessant, Laura. Ik heb het graag gelezen !)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Davino (28/01/2009) : beurt 4
Binnenkort krijgen we WANDELENDE TAKKEN in onze klas. Het is 1 euro voor 100 eitjes. Ze eten bladeren en planten. Het caouffleert zich erg goed. Als je zelf wandelende takken hebt, let dan goed op want ze kunnen ontsnappen uit de kooi als je hen eten of drinken geeft. Als ze eitjes leggen dan duurt het 140 dagen eer ze er uit komen. Ze zijn erg klein, de eitjes. Ze lijken op een veldflesje.
Beoordeling meester : (Iets beschrijven dat er nog niet is....en dat je nog nooit in het echt zag.. vind ik een niet zo goede keuze. Blijkbaar kijk je zo naar de komst van de diertjes uit dat je er niet over kon zwijgen.)
Wil je meer weten over WANDELENDE TAKKEN ? Klik dan even op de foto !
27-01-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jennefer (28/01/2009) : beurt 4
Mijn hobby is judo. Ik vind dat heel tof. Ik doe judo in Poperinge. Die sport doe ik van in het vijfde leerjaar. De volgorde van de gordels zijn witte gordel dan geel, oranje, groen, blauw, bruin en tenslotte zwart. Ik zou normaal in februari mijn oranje gordel hebben maar ik heb mijn arm gebroken dus zou ik normaal in maart die gordel hebben. Want je moet ongeveer eerst nog een maand inhalen om terug met iedereen mee te kunnen. Ik heb nu gele gordel met twee orange streepjes erop genaaid. Mijn trainers die ik heb zijn Gino D'hondt, Marnix Deroo en Ellen Feryn. Vroeger had ik Fernand Hayaert. Maar nu niet meer ; nu geeft hij les aan mijn kleinere zus Kayley. Wij zijn thuis met drie kinderen en wij doen allemaal judo. Ik hoop dat mijn arm vlug geneest zodat ik terug kan gaan.
Beoordeling meester : (Je hebt een fijne hobby ! Ik vind dat je HEEL dapper bent met je gebroken arm. Ik hoor je nooit klagen. Je vraagt zelfs zelden hulp, je trekt liefst van al je plan. Ik zag je deze week zelfs met naald en draad bezig in de les van beeldende opvoeding en dat met één arm ! Ik daag velen uit om dat eens na te doen. Respect hoor !)
21-01-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Gille (22/01/2009) : beurt 4
Mijn hobby is voetbal. En ik speel in Woesten. De volgende wedstrijd moeten we in Langemark voetballen. Het is te hopen dat we winnen. De vorige keer hadden we gewonnen met 4-0. Elke maandag en woensdag trainen we. Volgende week moeten we tegen Reningelst. Soms moeten we in deSceure trainen, dit is als het te nat is op het plein.
Beoordeling meester : (Veel plezier met je hobby !)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Fien (22/01/2009) : beurt 4
Mijn hobby is dansen. Ik dans in de Bodyfit, ik doe jazzdans. Ik ben vorig jaar is september begonnen met een proefles, samen met mijn zus ( Liesa ) en een vriendin (Stefanie). Als de eerste proefles ten einde was hadden we de smaak te pakken, daarmee bedoel ik dat we nog meer wilden dansen. En we schreven ons direct in. Onze juf noemt Ilse en ze is zwanger, wij mogen niet weten of het een jongen of een meisje is. Maar als we moesten stretchen zei ze : "Auw hij stampt" en ja wij dachten direct 'het is een jongen'. In mei is er een optreden. En we zijn al volop bezig met oefenen. Het is op het liedje : Bamboo Banga van M.I.A.. Het duurt meer dan 5 min. en het is zeer lastig en moeilijk. Het podium is niet zo groot dus moeten we in 2 groepen dansen. Ik zit in de 2de groep en op het laatste gaan we nog een stukje tesamen doen. In de les hebben we 3 dansjes : de eerste dans is een opwarmingsdans, dan is het jazz-klastiek en dan is het de hoofdans. Hoofdans is een beetje stukjes van de opwarmingsdans. Ik doe de hobby super graag en ik ben nog niet van plan om ermee te stoppen.
Beoordeling meester : (Ik kom kijken naar je optreden in mei. Goed oefenen dus hé. Maar daar twijfel ik niet aan. Het wordt supermooi !)
20-01-2009
2 op 10 !?
Twee op tien... Dit was het resultaat op de oefentoets van taalsystematiek. Hoog tijd om wat extra te oefenen dus ! Klik op onderstaande link en ga aan het werk ! Sla je werk niet op als je afsluit, anders kan je slechts 1 keer oefenen.... Je kan het ook op je eigen computer opslaan, dan heb je de oefening "voor altijd". En nu : vlug aan het werk want maandag doen we de toets opnieuw !!!! Groeten, meester.
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Fran (21/01/2009) : beurt 3
Eén keer in de week stoffen we samen de klas af. Ik vind dat wel leuk. Als we binnen in de klas komen ligt er een papiertje op onze bank. Dan moeten we naar de gang om ons papiertje nat te maken en dan beginnen we afstoffen. Als meester zegt dat we moeten stoppen dan kijkt hij het soms na. Dan geeft hij soms tips voor de volgende keer. Altijd is iedereens papiertje vuil. Meestal doe ik de vensterbank of de computer : daar is het altijd heel vuil. Maar meestal sta ik te praten.. Ik begin bijna altijd laatst omdat je eerst nog alles in je bank moet leggen en mijn bank is wat rommelig zoals de meesten.
Beoordeling meester : (Ja Fran, en zo zorgen we er met zijn allen voor dat we een nette klas hebben. Je hebt het mooi uitgelegd ! Maar volgend keer niet meer zoveel staan praten hé...)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Tibo (21/01/2009) : beurt 3
Cyclocros is mijn hobby. Ik rij meestal bij een nevenbond, de LRC. Ik heb al 1 keer gewonnen, werd 1 keer derde en al veel keer vijfde. Ik heb deelgenomen aan het Wereld- en Belgisch kampioenschap. Daar was ik in allebei de 11de. Volgend weekend rij ik in Kortrijk in "Velofolies". Daar zijn allerlei standjes met de nieuwe fietsen en materiaal ervoor zoals versnellingsapparaten en remmen.
Beoordeling meester : (Wat heb jij een fijne hobby zeg ! Ik had wel graag eens de naam geweten van de cyclocrosser naar wie jij opkijkt.)
14-01-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Keith (15/01/2009) : beurt 3
Ik zit in het karate : ik heb de gele gordel met 1 oranje streepje en 2 blauwe. Mijn karatemeester noemt Christof. Ik train de vrijdag en zaterdag, dat is in Ieper en Langemark. Eerst is er opwarming, dan oefeningen en dan het echte werk : het duurt 1u.30 tot 2 uur.
Beoordeling meester : (Ik zal best op mijn tellen passen als ik dat zo allemaal lees...)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Macy (15/01/2009) : beurt 3
Gisteren was er een netbaltornooi. Er was één meisjesploeg en er waren twee jongensploegen van Woesten. Ik zat bij de meisjes. De eerste drie wedstrijden was er een ploeg van Woesten die moest spelen (een jongensploeg), daarna was er een wedstrijd voor de meisjes van Woesten. Toen ik daar stond was ik heel zenuwwachtig, maar toen ik tien min.op het veld stond was ik het al wat gewoon. De eerst wedstrijd hebben we gewonnen, ook de jongens speelden goed. De meisjesploeg heeft alle wedstrijden gewonnen, we kregen de beker voor de beste meisjesploeg. Ook de ene jongensploeg van Woesten heeft een beker gewonnen. De andere jongensploeg van woesten raakte derde. In de meisjesploeg zaten Fien, Celie, Fran, Melanie, Macy, Laura en Kelsy. In de eerste jongensploeg zaten Ruben, Jelle, Mathieu, Lucas, Jasper, Frederik en Stijn. In de tweede jongensploeg Thomas, Louis, Damy, Sander, Michael, Gille en Ken. Het was een leuke ervaring.
Beoordeling meester : (Fijn dat je het fijn vond ! Ik vind je artikel ook fijn.)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Mathieu (14/01/2009) : beurt 3
Vandaag is er netbaltornooi in de Sceure. De eerste match begint om 13.45. Wij zijn met drie ploegen : twee jongensploegen en één meisjesploeg. Woesten 1 is Mathieu, Ruben, Jelle, Lucas, Stijn, Frederik en Jasper. Woesten 2 is Sander, Gille, Louis, Ken, Damy, Thomas en Michael. Woesten 3 is Celie, Laura, Fien, Kelsy, Melanie, Fran en Macy.
Beoordeling meester : (Volgende keer iets vlugger werken. Je was goed op weg, maar ik vind het wat weinig)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Sander (14/01/2009) : beurt 3
We maken in de klas kartonnen huisjes. Meester heeft alles stap voor stap uitgelegd. Meester zei : "Een sneetje om je huis te maken." We lachten allemaal. Van mij lukt het dak niet erg goed. Ik had al een goed begin : ik was m'n karton vergeten ; daarom moest ik een pluspunt geven. De mijne is al mooi aan het komen. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik een één haal maar als meester het geen één vindt is het ook oké. Meester heeft ook een één getoond van vorig jaar. Ik vind het een heel mooie!
Beoordeling meester : (Goed gedaan ! Je legt echter niet zo goed uit hoe het huisje gemaakt wordt. Dat is echter ook een hele klus...)
07-01-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Thalita (08/01/2009) : beurt 3
Dinsdag hebben we in de knutselles een tekening gemaakt van wat je door een kelderraam kan zien. Ik vond het heel moeilijk. Want wij hebben geen kelderraam dus kan ik er niet door kijken. En als je erdoor kijkt moest je een mens zien passeren maar je mocht alleen de benen zien dat was het moeilijkste om te tekenen. En voor de rest mocht je de achtergrond zelf kiezen. Ik had een speelplein getekend maar ik denk dat dat te klein was getekend. De meesten hadden huizen of een hond op de achtergrond getekend. Ik vond ze allemaal heel mooi. Er zat iemand in de klas die een "1" had, 14 die een "2" hadden en de rest een "3" maar die waren ook mooi. 1 is het beste 2 is goed en 3 is minder goed. Dat zijn punten die meester geeft op onze tekeningen en knutselwerkjes. En dan moesten we het ook nog inkleuren.
Beoordeling meester : (Bravo Thalita : duidelijk en met vlotte "pen" geschreven)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Kevin (08/01/2009) : beurt 3
Ik ben gevraagd voor het netbaltornooi. Het is op 14januari. Als je gevraagd bent krijg je een brief mee van meester. Ik was blij dat ik gevraagd was. Want ik ben er ook niet zo goed in. Op die brief staat er : "Wat is de naam van je mama of papa. Dan je eigen naam en ook als je ouders je kunnen voeren naar de Sceure of je kunnen halen. Je moet zelf sportschoenen en een kort broekje meehebben. Een t-shirt krijg je van de school maar je moet hem achteraf weer geven aan meester Wim.
Beoordeling meester : (Fijn dat je uitkijkt naar het tornooi. Nu eerst nog wat trainen op school hé !)
06-01-2009
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jelle (07/01/2009) : beurt 3
De koekjesverkoop was een groot succes. Bijna elk kind had wel een gebakje of taartje mee. Eerst dacht ik dat er maar 50 à 60 euro in de kas zou geraken. Maar de eerste dag hadden de kleuters al voor 30 euro koekjes gekocht! Ook op de speelplaats van het lager was het een schot in de roos. Het was ook een gul gebaar van meester Ludovik dat hij de opbrengst van de filmavond in de kas legde. Opnieuw 46,55 euro meer. Op de duur werd het drummen om als eerste een koekje te kopen. Ik mocht op donderdagochtend verkopen, omdat ik zelf ook appeltaart mee had. Ik mocht samen met Mathieu, Ruben en Jonas verkopen. Mathieu had ook een halve euro mee en toen het belde kocht hij meteen één van mijn koekjes. Dat vond ik grappig. We hadden die dag wel een probleem met de mini-marsjes. Die wilde niemand kopen omdat ze gewoon zo klein waren. Daar moesten we dus iets op vinden. De dag erna verkochten we 2 marsjes voor de prijs van een koekje! En toen verkochten ze als zoete broodjes. Ik vond het wel vervelend dat als we op de speelplaats een papiertje vonden we het in de vuilnisbak moesten gooien . Het was wel een beetje onze schuld maar toch vervelend. Toen we het geld moesten tellen mochten we de geldtelmachine van meester Ludovik gebruiken.
Beoordeling meester : (Knappe woordenschat (drummen, verkopen als zoete broodjes,...) en zinnen + mooi en duidelijk beschreven : bravo !)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Ruben (07/01/2009) : beurt 3
In de klas hebben we rotstekeningen gemaakt. Er waren heel mooie bij. Ik heb er zelf vier gemaakt.Daar waren er twee van niveau één en twee van niveau drie. Ik had een truukje bedacht om het wat mooi te maken. Dat was natuurlijk heel tof, met al die klodderige verf te spelen. Meester vond het ook heel mooi. En hij zei dat als ik het op een doek zou schilderen misschien wel wat geld zou waard zijn! Op mijn schilderij stond er een olifant en allemaal mannetjes en een grot waar ze kunnen schuilen. Nu hangt hij uit in de klas.
Beoordeling meester : (Een mooi artikeltje ! Interessant en duidelijk. Doe zo voort.)
18-12-2008
Welzijnszorg
Hartelijk dankaan iedereen die de actie Welzijnszorg steunde ! De filmavond bracht 46,55 euro op, de koekjesverkoop 305,94 euro. Onze Ark is blij het bedrag van 352,49 euro aan Welzijnszorg te kunnen schenken. Een speciaal woordje van DANK gaat naar alle 6de klassers en hun ouders die instonden voor het gratis bakken van allerlei soorten cakes, pannenkoeken, wafels,... noem maar op ! Een mooi gebaar van belangeloos engagement in de donkerste periode van het jaar. PROFICIAT !
16-12-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jens (18/12/2008) : beurt 3
We hebben koeken verkocht voor Welzijnszorg, voor de armen, en we hebben veel geld verdiend. En we hebben een "aardtekening" gemaakt, net zoals de oermensen. En ik heb ook koeken verkocht samen met Kevin, Keith en Davino. We hebben naar een film gekeken. Het ging over een kerstman die veel te oud was en hij wilde een opvolger zoeken. En er was een man die de hoofdrol speelde in een film. Beoordeling meester : (Je kon over de film nog wat meer verteld hebben, niet ?)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Damy (18/12/2008) : beurt 3
Het was koekenverkoop voor Welzijnszorg, ik heb cake meegebracht. De eerste dag heb ik alles uitverkocht. Daarnet hebben we het geld geteld en we hadden 352.49 ! Dus hebben we 610 koekjes verkocht. We hebben ook een prehistorische tekening gemaakt : er zaten veel mooie werkjes tussen. Morgen is het kerstfeestje in de klas en de koekjes van de koekenverkoop die we over hebben mogen we dan opeten. We mogen dan de pakjes die we voor elkaar gekocht hebben opendoen !! We hebben ook ons rapport dinsdag gekregen. Ik heb 73,6 en die avond zijn we dan naar de rapportbespreking gekomen. Vandaag hebben we ook al naar een film gekeken die gaat over een 'kerstman' die een opvolger zoekt omdat hij te oud en te vergeetachtig wordt. Beoordeling meester : (Fijn om te lezen, Damy !)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Celie (17/12/2008) : beurt 3
We hebben dinsdag grotkleuren geschilderd op een blad en dan hebben we er met zwarte verf dingen van de jacht op geschilderd. JOEPI, de proeven zijn voorbij. Vrijdag hebben we een klasfeestje voor Kersmis. We mochten elk een cadeau kopen voor iemand : we moesten natuurlijk eerst een naam trekken. Ik mag wel niet vertellen wie het is. Ik ben benieuwd wat ik zal krijgen. We verkopen nu koekjes voor Welzijnszorg. Dat is hhheeeeeel leuk. We hebben nu al 101 euro, van nog maar 1 hele dag. Nu hebben we al -denk ik- meer geld. Ik hoop echt dat we die mensen kunnen helpen. O en ik verlang tot vrijdag : dan is het KERSTVAKANTIE !!! We hebben in de klas alleen maar een adventskrants en kaarsen ; dat vind ik wel jammer. Ik vind het hier wel leuk en meester kan grappig vertellen en als hij een mop vertelt dan ligt iedereen plat van het lachen. Doei. Beoordeling meester : (Goed gedaan, Celie ! Je schreef veel en het is interessant. Prima gewerkt.)
11-12-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jonas (10/12/2008) : beurt 3
Deze week hebben we een Raakoefening-wedstrijd gedaan. Leuk was dat. Ik was niet blij omdat de proefwerken waren begonnen,maar ja het viel best mee. Ik ben blij dat de proewerken voorbij zijn. We hebben de klas af gestoft. We leren over de geschiedenis. Meester Wim is nog niet zo saai. Maar de godsdienstles vind ik niet zo cool.
Beoordeling meester : (Probeer wat meer gedetailleerd te schrijven. Je bedacht alvast goede onderwerpen.)
09-12-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Laura (11/12/2008) : beurt 3
In de klas van de duif is het heel leuk. We hebben een kerstbal gemaakt en een ster. Ik heb een rode ster gemaakt en van mij is de kerstbal helemaal scheef. We hebben pingpong gedaan.
Beoordeling meester : (Je werk is te algemeen... Werk de -goede- ideeën grondiger uit en je hebt een prima berichtje)
06-12-2008
WELZIJNSZORG
Actie Welzijnszorg 6de leerjaar Onze Ark
In de donkerste periode van het jaar, tijdens de advent, houdt Welzijnszorg haar solidariteitsactie. Het 6de leerjaar wil graag een steentje bijdragen om de mensen uit de rand van de samenleving een hart onder de riem te steken.
Armoede schaadt de gezondheid is dit jaar de titel van de campagne.
Kunnen we ook op JOUW STEUN rekenen ?
Op dinsdag 16, woensdag 17 en donderdag 18 december verkopen de 6de klassers koekjes op de speelplaats aan alle kleuters en kinderen van de lagere school.De koekjes kunnen direct tijdens de speeltijd opgegeten worden. Eén koekje kost 0,50 euro. Er is een verscheidenheid aan koekjes (o.a. zelfgebakken wafeltjes en cake).
Geef je kind dus op deze dagen geen koekje mee naar de school maar een halve euro!
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Gille (04/12/2008) : beurt 3
We zijn begonnen met de proeven. We hebben al heel wat proeven gedaan. We zijn ook gaan turnen in Vlamertinge en het was heel leuk. Gisteren ben ik gaan voetballen in de Sceure en we moesten kleine machen spelen en we hebben kampioen gespeeld.
Beoordeling meester : (Probeer iets meer te schrijven en wees ook iets persoonlijker. De inhoud blijft oppervlakkig en spreekt daardoor te weinig aan. Je kon bijvoorbeeld duidelijker beschrijven wat je allemaal deed in de turnzaal in Vlamertinge.)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jennefer (04/12/2008) : beurt 3
Er zijn nu proeven en het is helemaal niet leuk Wij hebben twee weken proefwerken. Nu nog één dag en een week. Vandaag hadden we de blokfluitproef. We waren nog niet klaar en we zullen nu na hoekenwerk verder doen. Ik ben deze week de "gerbilbever" en ik ben heeeeeeel blij. Ik had in schaken twee keer gewonnen maar gisteren ben ik verloren tegen Kevin. Maar ik was wel al drie keer gewonnen. Morgen gaan we verhuizen van plaats : joepie !!!! Ik hoop dat ik nu naast een meisje zit. Ik zit nu naast Laura maar ik maak soms in ruzie met haar... Er is deze week ook een mevrouw gekomen van het C.L.B. om uitleg te geven over het middelbaar. Bijna iedereen van onze klas zal naar Poperinge gaan, behalve drie.
Beoordeling meester : (Goed gedaan, Jennefer. Wat is een "gerbilbever" ? Denk je dat iedere bezoeker van het blog dit begrijpt ? Ik denk van niet...)
02-12-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Fien (03/12/2008) : beurt 3
Hallo, wij verkopen koekjes voor Welzijnszorg. Meester zegt : "Ook al hebben we maar 5 euro, het is toch beter dan niets." In onze klas zijn er ook proeven. Altijd zijn er wat zenuwen maar als je goed leert is dat voor niest nodig. Als meester grappen vertelt zijn het nooit flauwe grappen. Als ik thuis kom vertel ik ze dan ook !! Deze week waren er activiteiten van "Top Sport". Er was verspringen en lopen, lopen was het lastigst !! Deze week moest ik ook helpen met trefbal 1 : het was SUPER leuk. Ook al hebben we verloren. Er was maar 1 puntje verschil ! Deze week heb ik ook geholpen met Jennefer en Thalita het kippenhok uit te mesten, dat was ook SUPER leuk !! Het al heel de week vuil weer en we hebben dan bijna altijd met de jongens "Tikkerbij" gespeeld. Dat is leuk. Spijtig dat het het laaste jaar is dat ik hier ben.
Beoordeling meester : (Je hebt een vlotte pen ! Sommige onderwerpen kon je wel wat duidelijker toelichten : wat is bijvoorbeeld "Top Sport" of "Tikkerbij" ?)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Davino (03/12/2008) : beurt 3
We gaan voor Welzijnszorg koeken verkopen en onze winst zullen we er dan aan geven. Mmmmmmmm, dat zal smaken ! Als je er ook ééntje wilt proeven ga dan naar Onze Ark (de school). En dat voor maar 50 cent ! Wanneer kan je ze halen ? Op 17,18 en 19 december op de speelplaats zullen we een kraampje houden. Gaat u kind naar onze school ? Geef haar /hem 2 euro. Zo zal hij/zij een wafel,een koek of een pannenkoek krijgen.
Beoordeling meester : (Aandacht voor de taal, Davino. Ik moest heel wat taalfouten verbeteren...)
26-11-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Tibo (27/11/2008) : beurt 2
Binnenkort zijn er proeven in de klas. We hebben leren blokfluiten : de noten la, sol, fa, re en de hoge do. We hebben leren de omtrek van een cirkel en de oppervlakte van een balk en een cilinder berekenen. De pastoor kwam in de klas en leerde ons een liedje. Er gaan sporttesten zijn op school : om het meest lopen in 6 minuten, ver springen, ...
Beoordeling meester : (Elke zin gaat over een ander onderwerp. Je springt dus van de hak op de tak. Het is beter om één onderwerp grondig te beschrijven dan vele onderwerpen oppervlakkig te beschrijven.)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Fran (27/11/2008) : beurt 2
Het is leuk in de klas. Maar de proeven beginnen bijna en dat vind ik jammer. Want je moet dan veel leren en dan kan ik niet veel met mijn pony bezig zijn. Het is niet zo moeilijk in de klas en we maken veel grappen.We hebben een nieuw gezegde uitgevonden met een paar vrienden : "het is als barbecueworst op een stokje". Dat wil zeggen dat je iemand in elkaar slaat en dat er veel bloed uit loopt. We hebben ook een kop met klei geboetseerd en met prullen versierd. Die van mij is één met een vraagteken op zijn kop en veel piercings ; echt maf.
Beoordeling meester : (Doordat je enkele persoonlijke dingen vertelt is je stukje tekst aardig geslaagd !)
18-11-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Macy (20/11/2008) : beurt 2
Het is leuk in onze klas; we hebben al veel geleerd en we kregen een boekje over het middelbaar. Daar praten we over wat we later willen worden. Over de middag is er netbal. Dat is zeer tof. Vroeger waren de de jongens en meisjes apart maar nu zijn we door elkaar. Er zijn 4 groepen : groep A, groep B, groep C en groep D. Ook vanmiddag hebben we netbal gespeeld : A tegen B. Ik zat in groep A en groep A heeft gewonnen. Nu kunnen we de finale spelen!!!
Beoordeling meester : (Je blijft eerder sober met je verslag. Probeer er iets verrassends of iets van jezelf in te stoppen.)
17-11-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Sander(19/11/2008) : beurt 2
We hebben twee weken geleden met de een groepje van 4 een Sint gemaakt. En nu kunnen we al veel beter blokfluiten : we kunnen al 5 noten spelen. In hoekenwerk ben ik begonnen aan fiche 2. We zitten aan onze tweede rekenboek en hebben al twee bladzijden gemaakt.
Beoordeling meester : (Je schreef wel erg weinig in 20 minuten, niet ?)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Mathieu (19/11/2008) : beurt 2
In netbal is er nu een tornooi : het is eerst A tegen B, dan C tegen D. In netbal is er eerst opwarming en je moet het net spannen. Nu doen we hoekenwerk. Meester moet altijd zeggen het is hoeken"werk" en geen hoeken"luier". Het is leuk in het zesde. In het zwemmen is het leuk. Na het hoekenwerk is er Frans. We hebben llen samen moeten afstoffen : we doen dat met een nat doekje. het is hier leuk.
Beoordeling meester : (Probeer één onderwerp grondiger te beschrijven. Nu vertel je over alles iets, maar je blijft eerder oppervlakkig)
12-11-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Kevin (13/11/2008) : beurt 2
We zijn vandaag gaan zwemmen. En ik zit in de groep van juf Mia. Over een half uur zullen we blokfluitles hebben en het zal weer leuk zijn. Het was eergisteren Sint-Maarten. Dus was de school maar begonnen op woensdag.
Beoordeling meester : (Vooral vlugger werken, Kevin. Hoe kan je overigens weten dat blokfluit leuk zal zijn als het nog moet doorgaan ?)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Thalita (13/11/2008) : beurt 2
We zijn vandaag gaan zwemmen. Er zijn nieuwe kinderen bij de groep van meester Wim. We hadden ook een cijfertoets en als je klaar was mocht je schaken of vier op een rij spelen. Nu zijn we bezig met hoekenwerk en het is heel erg leuk.Voor fruit was het meloen. MMMM! Straks gaan we blokfluitles krijgen. JOEPIE! En als ik nog eens moet schaken moet ik tegen Fien. TOF! Morgen is er een toets van W.O. Ik hoop wel dat ik genoeg geleerd heb om goeie punten te behalen.
Beoordeling meester : (Je beschrijft zodanig veel zaken dat je niets grondig kan overbrengen)
10-11-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jelle (12/11/2008) : beurt 2
De Sint is op de school geweest en wij moesten niet in de zaal gaan zingen. Maar hij kwam toch. Het was net blokfluitles en we hadden een stukje moeten fluiten van Zwarte Piet. Meester wist er blijkbaar van en hij had een spelletje voorbereid : Zwarte Piet moest iets op het bord tekenen en wij moesten raden wat het was. Nadat we alle tekeningen geraden hadden moesten we onze boekentassen maken. Mathieu is net verloren tegen meester in het schaken. Ik sta nu de 4de in de schaakcompetitie en moet morgen tegen Ruben. Er is een nieuw spel met de dieren van de axenroos.
Beoordeling meester : (Het eerste stukje is aardig geschreven, daarna spring je van de hak op de tak...)
06-11-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Damy (06/11/2008) : beurt 2
't Is hier heel cool : we hebben in B.O. Sint-Maarten getekend en in het schaken sta ik 5de. Ik ben tevoren verloren van Jelle... Nu moet ik tegen Tibo. Ik hoop dat ik nog eens zal winnen want Tibo is ook nog goed. In hoekenwerk doe ik nu voor de 2de keer "webmaster". Iedereen is al een keer geweest en nu is het de 2de ronde. Ik heb nog geen "internetjes" gedaan : daarvoor moet je dingen zoeken op het internet. Meester heeft ook een lijst gemaakt van de resultaten van de oefendictees. Ik sta 2de. Davino staat voor me met 6 punten. Ruben staat 3de en moet 23 punten hebben dan staat hij bijna gelijk. Vandaag komt de 'sint' om 15 u.45 naar de klas. Vanavond is er film in school : 'Het paard van sinterklaas' (deel 2). Vorig jaar ben ik ook gaan kijken.
Beoordeling meester : (Je vertelt aardig wat, maar misschien kan je wat meer in detail treden)
05-11-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Ruben (06/11/2008) : beurt 2
We hebben al veel leuke dingen gedaan in de klas. We zijn al begonnen aan het opstel van "Junior Journalist". We hebben ook al koppen van klei gemaakt. We hebben al wat bijgeleerd over het secundair onderwijs. In het blokfluiten hebben we de "do" geleerd. En ik kan het al goed. Ik had graag eerste gebleven in het schaken. Maar jammer genoeg kon ik niet winnen. We hebben ook al Sint getekend en geschilderd.
Beoordeling meester : (Je spring van de os op de ezel, maar vertelt weinig persoonlijks... De zin die met "Ik had graag..." begint, vind ik leukst. Werk ook ietsje vlugger.)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jens (05/11/2008) : beurt 2
We hebben een hoofd van klei gemaakt en er prullen opgedaan. dan hebben we een tekening van de sint gemaakt en geschilderd. En dan hebben we een andere plaats gekregen. We vonden het heel leuk. We hebben een proef van lezen gemaakt. Ik vind het echt een heel toffe klas en de andere ook misschien.
Beoordeling meester : (Je vertelt te algemeen en daardoor spreekt het te weinig aan...)
31-10-2008
Het opstel van Macy
Onlangs kregen de leerlingen de opdracht een fantasie-opstel over een draak te maken. Volgende vragen konden hen op weg zetten : 1. Hoe heet ze ? Waarom ? 2. Wat eet ze ? 3. Waar vond je haar ? 4. hoe ziet ze eruit ? 5. Wat beleef je ermee ?
Macy schreef volgend verhaal : "Maar waarom niet ?" "Nee, dat beest komt niet in onze tuin, ons huis, of waar dan ook !" "Maar..." "Geen gemaar!" Boos liep ik naar mijn kamer. Niet eerlijk ! Al mijn vrienden hebben een draak en ik niet ! Wacht maar, ik wil een draak en die krijg ik ! Het werd avond en ik had honger. Wat kan ik eten ? Ik durf niet meer naar beneden. Wacht eens, ik heb nog snoepjes in mijn kast. Mmm...lekker ! Even later viel ik in slaap. De volgende ochtend werd ik wakker, ik rekte me uit en ging naar beneden. Op de tafel lag een briefje : "Lieve schat, we zijn boodschappen gaan doen, er is nog wat brood in de kast. Liefs, mama en papa." Ik haalde het brood uit de kast en ik dacht weer aan de draak en zei :"Ik pik het niet langer !" Boos smeet ik het brood op de grond. "Als ik er geen krijg, dan zoek ik er zelf een !" Ik ging op zoek, dwars door velden en bossen, voor een eigen draak. Even later was ik moe, ik rustte wat uit op een boomwortel. Plots hoorde ik gehuil. "Net een beer", dacht ik. Ik volgde het geluid en toen -achter een omgehakte boom- zag ik een draak. Daar stond hij dan, een prachtig beest ! "Wat ben je mooi ! Eindelijk heb ik je gevonden, mijn wens komt uit !" Ik vroeg me af waarom hij zo huilde ? O, nee, hij zat vast in een klem. Ik rukte een dikke tak van een boom af en haalde het arme dier eruit. Wat was hij blij ! Hmm...hoe zal ik je noemen ? Ik kan je "Roodje" noemen omdat je zo rood bent, of "Vuurvlam" omdat je vuur spuwt, of "Draakje" omdat je zo lief bent, of "Prikje" omdat je stekels hebt op je staart, of... "Streeltje" omdat je zo zacht en aaibaar bent. Vind je dit goed ? Streeltje knikte. Ik vraag me af of je kan vliegen. Ik kroop op Streeltjes rug, wat was het daar warm ! Nee, er gebeurt niets, jammer, dan loop ik wel, maar ik neem jou wel mee hoor ! Onderweg floot ik wat en Streeltje steeg op. "Je vliegt toch ! He, neem me mee !" Ik floot weer en hij kwam naar beneden. Ik stapte op en floot weer. We vliegen ! Droom ik ? Lig ik nog ik bed ? Nee, dit is echt ! Wat een avontuur. Ik kan Streeltje besturen door "links" en "rechts" te roepen. Om te landen floot ik. We waren thuis. De auto stond al voor de deur, dus mama en papa zijn al terug. Wat zullen ze zeggen nu ik een draak meenam naar huis ? Moeder en vader kwamen meteen aangelopen toen ze het grote beest in de tuin zagen landen. "O, lieve help !" riepen ze. "Mama, papa, niet boos zijn, ik wou zo graag een draak en nu heb ik er een. Toe, neem ze niet af van me af !" "Goed dan, maar op een voorwaarde." "En dat is ?" "Dat je hem zelf verzorgt." "Dat is zeer goed, dat zal ik zeker doen ! Dankjewel !" Na een paar maanden was ik het al gewoon gekomen, samen met Streeltje. Hij is mijn beste -gevleugelde- vriend.
22-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Celie (22/10/2008) : beurt 2
We hebben in de klas een kop uit klei gemaakt. Je mocht die versieren met prullen die je moest mee hebben van thuis. Meester heeft ook punten gegeven op popjes die we gemaakt hadden. 1 is het beste, 2 is ook heel goed en 3 is mooi maar niet zo'n mooie afwerking. Vrijdagavond begint de herstvakantie (JOEPI) en er is ook kip aan 't spit. Er was dinsdag ouderavond m'n mama heeft ook een tekstje op het klasblog getypt. In hoekenwerk heb ik Frans gedaan met Mathieu. En vorige week had ik geschaakt tegen Jennefer. Ik was gewonnen maar het was een heel goede tegenstandster. We hebben geleerd hoe we de omtrek van een cirkel moesten berekenen. In de muziek les is het keileuk. Straks hebben we blokfluit (joepi).
Beoordeling meester : (Je werk bevat veel originele ideeën, maar ze zijn iets te weinig uitgewerkt)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jonas (23/10/2008) : beurt 2
Deze week hebben we hoekenwerk en dat is zzzzzoooo leuk: schaken, bij elkaar zitten en vormen (oppervlaktes) berekenen. En morgen komt Sint-Maarten naar school snoep uit delen. Ik moet de gerbils verzorgen. 't Is leuk 'n rolletje geven en het potje met water verversen en uitkuisen.
Beoordeling meester : (Probeer één onderwerp grondiger uit te werken. Steek er iets van jezelf in...)
21-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van enkele ouders (21/10/2008)
Hier de mama's aan het woord. Kregen net een geweldige uitleg van jullie toffe meester. Het ziet er hier wel heel leuk uit. We leerden Frans, mogen hoekenwerk zelf uitproberen en kennen de axenroos nu door en door. Overal stonden echte kunstwerken. De kopjes die jullie vandaag maakten zien er echt goed uit. De poppetjes op de vensterbank mogen zeker gezien worden. Groetjes van Sylvie en Ingrid.
Heylaba, Het is hier beeste-leuk!! Al enkele pluspunten verdiend, wij luisteren en doen wat de meester zegt, jullie waarschijnlijk ook ?!! Hebben al veel bijgeleerd, mooie kunstwerkjes gezien en wat te dicht bij de ratjes gezeten..oei.. Groetjes en de sproetjes van Tamara en Nele.
20-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Laura (22/10/2008) : beurt 2
In de klas van de duif is het nog altijd leuk. In hoekenwerk is het super. We moesten prullen meebrengen. Daarmee hebben we een pop van klei gemaakt en er de prullen in gestoken. Er zijn zotte gezichten bij. De poppen uit ijzer zijn heel mooi geworden ! Iedereen is nu klaar. Als juf Leen kwam heeft Keith mijn kladschrift gescheurd, en ik was aan het wenen in de klas. Iedereen heeft gelachen en vond dat niet leuk.We zijn ook verhuisd : ik zit naast Celie, het is leuk naast haar maar we hebben ook al ruzie gehad op de speelplaats. Bij meester doen we "procenten zoeken" tegen de tijd. De eerste keer hadden we 3 min en 19 sec. nodig om klaar te rakenmet alle opdrachten, de tweede keer hadden we 2 min en 39 sec. Goed hé. En in de godsdienst les moesten we op het kerkhof vragen beantwoorden en het was heel koud. Mijn handen waren precies bevroren. Ik ben blij dat ik in de klas van de duif zit ; het is een toffe klas en de tofste meester van de wereld. Ik denk dat ik hier nooit meer weg wil van deze klas. Ik wil zelf niet op herfstvakantie gaan. Ik wil in deze klas blijven. En ik zal zeker vanavond op de klassite gaan zeker weten. Ik heb kaftpapier van dolfijnen gekregen en ik heb gisterenavond tot tien uur zitten kaften. En dan nog een half uur zitten mijn huiswerk maken. De gerbils zijn super tof in de klas. Meester heeft een plant in water gezet en als hij wortels krijgt mag iemand van de klas hem hebben : hopelijk ben ik het.
Beoordeling meester : (Knap werk. Je schreef veel en het is bovendien best interessant. Je stopt er ook persoonlijke ideeën en bedenkingen bij. Doe zo voort.)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jennefer (22/10/2008) : beurt 2
Het is nog altijd even leuk in de klas van de duif. In beeldende opvoeding hebben we een kop geboetseerd met klei . We moesten er dan altijd prullen in stoppen. Meester Wim zei dat de werkjes mooier waren dan die van vorig jaar. In het schaken ben ik al altijd verloren. In de blokfluitles hebben we een nieuwe noot geleerd, het was de hoge do. Blokfluit is wel SUPERTOF. De inspecteurs zijn gekomen op school. In de godsdienstles zijn we gaan zoeken naar de oudste en jongste mensen die gestorven zijn.
Beoordeling meester : (Van alles wat, maar wat te oppervlakkig)
15-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Gille (16/10/2008) : beurt 2
We hebben leren blokfluiten. We hebben ook popjes gemaakt. En we hebben een mozaïek gemaakt. Ik heb al leren schaken en ik ben nog maar een keer verloren. En de inspecteurs zijn op school geweest.
Beoordeling meester : (Hou je bij één onderwerp en beschrijf dat wat grondiger. Werk wat vlugger..)
14-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Davino (15/10/2008) : beurt 2
Ik zal iets vertellen over de klas. In hoekenwerk doen we -als we geen moet-opdracht hebben- meestal de oprdrachten van onze fiche : kruiswoordraadsels, met de blokjes... Als we wel een moet-opdracht hebben doen we soms schaken, Franse woordjes met elkaar leren... In wiskunde spelen we soms juf en meestertje. Dan moet je eerst zelf klaar zijn met de oefening die meester gevraagd heeft. Je moet dan ook eerst je naam op het bord zetten. In taal heb je taalsystematiek waar werkwoorden in zitten en die zijn moeilijk. Je hebt er ook Taalpareltaal, dat gaat over tegenstellingen, synoniemen... In W.O.("wero") hebben we al over bejaarden geleerd.
Beoordeling meester : (Je werk bevat goede ideeën, maar probeer meer persoonlijks te vertellen : je mening, je gevoelens, ... Je beginzin is een overbodige zin, niet ?)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Fien (15/10/2008) : beurt 2
Hallo, Deze week is er inspectieweek. Er is een inspecteur langs gekomen in onze klas ! En hij vroeg aan Damy en Davino of zij enkele zinnetjes in het Frans wilden zeggen. Damy moest zeggen hoe hij naar school kwam en Davino moest vertellen over zijn familie. Ik zit ook in de leerlingenraad ( voorvergadering ) samen met Thomas en Charlotte. De inspecteur wou ons even spreken en hij vroeg waarom meester Ludovik ons gekozen had en nog een paar dingen. In hoekenwerk heb ik al 4 keer geschaakt. En 4 keer verloren , maar het begint te lukken. Ik zit ook in het mosteam en we hebben maandag "gemost". Er was wel veel onkruid. Ik zit ook in netlbal. De eerst 2 of 3 weken waren we alleen met meisjes maar meester Wim vond dat we slecht speelden, en hij heeft de 6 beste in netbal gehouden : Macy, Fien, Celie, Melanie, Fran en Laura. Hij heeft ons gemengd met de jongens. Iedere week doen we tornooitjes ! We hebben al een tornooitje gespeeld : de eerste was groep B de tweede groep C en de derde groep A (daar zat ik in). Het is heel leuk in de klas ! Het is de eerste keer dat we een meester hebben, en het is superleuk. Het leukste vind ik hoekenwerk en B.O. en turnen. De andere lessen zijn ook tof maar deze 2 doe ik het liefst. In onze klas hebben we pluspunten. Ik heb er al een moeten afgeven omdat ik praat ook en omdat ik naar het toilet moest en nog 1 voor het dictee. 2 weken geleden was het sportdag we hebben regen, zon, hagel gehad, juist nog sneeuw ! We hebben alles gehad. We hebben gekajakt en met de go-cart gereden ! Ik was heel nat ! Daag
Beoordeling meester : (Deze tweede beurt schreef je heel wat, Fien ! Wat een verschil met je eerste beurt. De inhoud vind ik best interessant. Het is vooral fijn om te lezen als je er ook iets persoonlijks in plaatst. Doe zo voort.)
08-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Thalita (08/10/2008)
Hoi, We zijn bezig met hoekenwerk en we hebben al veel geschaakt en ik heb bijna altijd tegen een meisje geschaakt. KEITOF! In de knutselles hebben we ons popje afgewerkt en iedereen die klaar was mocht beginnen aan een mozaïek. Je kon kiezen uit één hoofdkleur : blauw, rood of degene die goed kleuren kunnen mengen mochten geel gebruiken. Maar geel is de moeilijkste kleur. En iemand heeft heel mooie tinten kunnen maken. Na het hoekenwerk gaan we blokfluit spelen en als het goed lukt met de "fa, sol en la" gaan we volgende week een andere noot leren.
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jelle (09/10/2008)
Het is oktober, de schaakcompetitie is al helemaal door elkaar gehaald en de sportdag is al achter de rug.We zijn popjes van koperdraad en oud krantenpapier aan het maken.Nu moeten we ze nog verven en aankleden .Er is zelfs een popje dat op het wc zit. Straks is het muziekles met de blokfluiten. Nog even en we leren een nieuwe noot! Ik kan haast niet meer wachten. Het is nu weer een week dat ze de school doorlichten. brrrr. Ik krijg er de kriebels van. Binnenkort is het weer kip aan het spit. Mmm... dat wordt smullen. Er is ook nog een nieuw nieuwsbord opgehangen. Tot volgende week met meer nieuws. !
07-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Laura (08/10/2008)
In de klas hebben we een pop uit draad gemaakt. En vandaag is er een duif tegen de ruit gevlogen. Het is leuk in de "klas van de duif". We waren donderdag op sportdag geweest, het was leuk. We zijn gaan kajakken op de IJzer. Ik zat in een bootje met drie bij jennefer en Thalita. Daarna zijn we gaan go-cart rijden. Ook dat was leuk. Vandaag heeft een gerbil in mijn neus gebeten. Mijn neus heeft veel gebloed. En meester is echt grappig in de klas. We mogen om de tien dagen verhuizen en nu zit ik naast Tibo. Het is super leuk in de "klas van de duif" bij meester Wim. Ik mocht eens mijn muizen meenemen naar school en ik vond dat leuk.
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Kevin (08/10/2008)
Vorige week donderdag was het sportdag. We hebben met de fiets naar Diksmuide gereden : 20 km heen en 20 km terug ! We hebben in Diksmuide gekajakt. Ik was met Jonas, we waren helemaal nat. Daarna hebben we nog met gokarts gereden. In het terug keren heeft het geregend. De dag erop was het een vrije dag. Vorige week woensdag was het "klas van de maand". Het was de beurt aan het eerste kleuter. Ze hebben gezongen. Kamiel heeft een toneeltje gespeeld over recycleren. Zijn broek viel altijd af !