League of Legends (vaak afgekort als LoL, en soms als LofL) Gameplay : Spelers worden aan het begin van een "match" in 2 teams van even veel Champions gedaan, 3v3 of 5v5. Sinds Augustus 2011 zijn er 81 verschillende Champions bijgekomen Elk Team start aan tegenovergestelde kanten van een map in een gebied dat de "Fountain" wordt genoemd, wat dichtbij de zogenoemde "Nexus" zit. Een spel is gewonnen wanneer een van de teams' Nexus is vernietiged, of wanneer het andere team zichzelf overgeeft. Om een Nexus te vernietigen, moet elk team samenwerken door een serie van torens die "Turrets" worden genoemd. Deze zijn vaak langs een pad geplaatst die richting beide basissen loopt, ookwel een "Lane" genoemd. Door het spel heen krijgt elke speler levels door het afmaken van de tegenstanders' champions en "Minions"(Kleine NPCs die constant het andere team aanvallen) en door het afmaken van neutrale monsters(waarvan sommige verbetering geven na het doden, ookwel: "Crests".) Het doden van vijanden geeft de optie om "Items" (handige spullen waarmee je je statistieken kan verbeteren) te kopen met in-game geld. In League of Legends start elke speler bij level 1 bij het beginnen van een "match" en kan het maximum van level 18 bereiken, en daarbij 4 verschillende champion-specifieke vaardigheden levelen.