Annick wou vandaag gaan winkelen in een shopping center hier in de buurt. Ik had eerder deze week op de radio gehoord dat er een dragster baan in de buurt van Sydney is en dat er dit weekend iets speciaals zou zijn. Dragsters, al wel eens gezien op TV (jaren geleden), maar in België kan je dat niet echt zien. Dus na een beetje overleg en overredingskracht zijn we dan toch maar naar de Dragrace gaan kijken. We vertrokken zelfs vroeger dan ik initieel gepland had (als we vroeger vertrekken zijn we vroeger thuis
dachten de dames). Ik had wat voorbereidend werk gedaan op het net: Western Sydney International Dragway (WSID) , en had gelezen dat er veel lawaai was en dat oordopjes aangewezen waren
Zoals je kan merken had ik het vrij moeilijk met fotos kiezen. De teller van mijn fototoestel staat op 12500, maar het is al wel een jaar oud
Een drag race is zeer simpel, je hebt een stuk asvalt van ongeveer één kilometer dat alleen rechtdoor gaat en 2 rijstroken heeft. Aan de start heb je de kerstboom (startlichten) en na 400 meter staat er een scorebord met de tijd en de snelheid. Daarna gaat de baan nog een eindje rechtdoor, met op het einde een grindbak. Er is ook een parallelbaan om terug te komen. De bedoeling is om om ter snelst aan het scorebord te komen. Er zijn natuurlijk verschillende klassementen van wagens en blijkbaar worden er ook races gehouden met enkel tot doel om de hoogste snelheid te halen. De wagens vertrekken niet altijd op hetzelfde moment, afhankelijk van hun handicap (qua vermogen,
). Remmen wordt met behulp van parachutes gedaan.
Toen we aankwamen werd er eerst een gebed gehouden (echt op zen aussie, plat Engels, woorden van deze tijd met daarin het woord Lord verwerkt) daarna werd het volkslied gespeeld, dat Ragna uit volle borst meezong. Toen kwamen er 2 machines aangereden, je kent ze wel, van die lange smalle met vooraan 2 fietswieltjes, achteraan 2 gigantische banden, een motor en een chauffeur (lees piloot). Effe zitten en kijken maar. Bij de start deden we alle 3 hetzelfde:
Rustig naar de start zien, snel vingers op de oren, kijken van waar die aardbeving kwam en 5 seconden daarna lachen naar elkaar en zeggen: Wa was da
?
Ongelofelijk, die machines haalden in minder dan 5 seconden een snelheid van meer dan 500 km per uur. Het lawaai was net als je achter mijn motorfiets staat en ik volle gas geef, en alles trilde als bij een aardbeving (en wij zaten bijna 50 m van de start).
De tweede reeks heb ik gefilmd met de camera, en zelfs bij het vertrek kan je aan het beeld zien hoe ik schok van de start.
Voor de rest van de dag was het (voor mij dan) toch puur genieten. En natuurlijk een beetje eten. Enkele interessante gegevens: Een top drachster heeft * een motor van 8000cc (Meestal V8) * Produceert 8000 PK * Heeft een piekverbruik dat evenveel is als een Boeing 747 (waarvan de motor 4x zwaarder is) * Gaat van 0-500 km/h in minder dan 5 seconden * De piloot ondergaat een kracht van 4 tot 8 G * Vertrekken sneller dan een F1 auto en jachtvliegtuig * De brandstofpomp levert 260 liter pr minuut * De vlammen die uit de uitlaat komen zijn bijna 4000° * Vertrekken met half platte banden die uitzetten door de warmte * Wil wel eens door mij bereden worden...
Geregeld werd de race onderbroken om onderdelen op te ruimen, olie op te kuisen. Tijdens die momenten werd er wel voor wat randanimatie gezorgd.
Er waren enkele motorfietsers die wat stunts deden, er werden wat cadeautjes naar het publiek gegooid, en er was een burnout. Soms was het wel moeilijk om de auto te vinden in de rook
Daarna was het rubber van de baan kuisen. O ja, het landschap viel ook wel mee...
Bij een bezoek aan de pits mocht Ragna van Doreen (een van de deelnemers) even in haar raket zitten. Het was echter één van de tragere autos, 7 seconden voor 400 meter en net niet sneller dan 300 km per uur! Zeg niet te gouw, t is een vrouw!
Zoals eerder vermeld bestaan er verschillende categorieën, ingedeeld qua brandstof, model, power, en auto of moto (als je hier nog van autos en motos kan spreken). Als je goed kijkt kan je bij de eerste foto zien hoe de wielen van grond komen, en hoe de achterband van de gele wagen vervormd wordt. Deze wagens hebben 3000 PK en trekken op naar 100 km/uur in 1 seconde... Wat wel een beetje tegenviel waren de prestaties van de motorfietsen. Ik dacht altijd dat die sneller zouden zijn dan de auto's.
03-05-2009, 00:00 geschreven door De Aussies 
|