Tom Van Grieken riep onderwijsminister Crevits in het Vlaams Parlement op maatregelen te nemen nadat kinderen in 500 Vlaamse scholen aangezet werden om protestbrieven te schrijven tegen het kordate Hongaarse immigratiebeleid
Enkele weken geleden kreeg Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) de Hongaarse ambassadeur op bezoek naar aanleiding van een briefschrijfactie van Amnesty International die in een 500-tal scholen werd georganiseerd. Leerlingen van het secundair en zelfs lager onderwijs werden aangezet om ter gelegenheid van een zogenaamde Schrijf-ze-vrijdag brieven te schrijven aan de Hongaarse premier Viktor Orban en de Hongaarse ambassadeur, waarin het kordate Hongaarse immigratiebeleid werd geviseerd. Een beleid dat het Vlaams Belang hier overigens ook wel zou smaken.
Voorgekauwd
De voorgekauwde brief van Amnesty International voor de jongste kinderen van de lagere school en de eerste graad van het secundair onderwijs luidde aldus: Ik schrijf deze brief omdat ik ongerust ben over de mensen die aankomen in uw land. Ze zijn op de vlucht voor armoede en oorlog. In Hongarije worden ze weggejaagd of in de gevangenis gezet. Vluchten is toch geen misdaad? In de modelbrief voor de oudere wordt dan weer van leer getrokken tegen de strafbaarstelling van illegaal verblijf, de transitzones aan de grenzen en de lijst van veilige landen die Hongarije hanteert. Blijkbaar moet voor Amnesty International elk land een open grenzenbeleid voeren zoals België.
Volgens mediaberichtgeving zou de onderwijsminister de Hongaarse ambassadeur naar aanleiding van zijn klacht hebben gewezen op de pedagogische vrijheid van scholen om aan eindtermen te werken en die in te vullen. Voor Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken is dergelijk manifest misbruik van schoolkinderen voor politieke doeleinden echter absoluut onaanvaardbaar. Tom Van Grieken kaartte de kwestie daarom aan in het Vlaams Parlement en zei aan de minister: Briefschrijfacties naar de autoriteiten van moslimlanden die homoseksuelen opknopen of bloggers zweepslagen toedienen zijn waardevol. Ik heb er wel fundamentele problemen mee dat men onschuldige schoolkinderen gebruikt als politieke soldaten om brieven te schrijven tegen een democratisch verkozen premier die een kordaat immigratiebeleid voert. U verschuilt zich achter de vrijheid van de scholen. Ik vind dat een zwak antwoord. Ik had graag een krachtdadiger signaal van u gezien.
Zorgvuldig bestuur
De onderwijsminister gaf onze voorzitter onverwacht ten dele gelijk : U hebt een punt, mijnheer van Grieken, het is de scholen verboden om aan politiek te doen. Ik heb aan mijn administratie voorgesteld om het hele pakket van Amnesty International voor te leggen aan de Commissie Zorgvuldig Bestuur om na te gaan of dat pakket al dan niet kan worden beschouwd als politiek. Politici van N-VA en CD&V relativeerden de problematiek echter. Open VLDer Jo De Ro schreeuwde Tom Van Grieken zelfs toe: Na de regimes van Iran, Syrië en Hongarije is nu ook het Vlaams Belang tegen de acties van Amnesty International. Ik kan begrijpen dat dat moeilijk verteerbaar is voor u, mijnheer Van Grieken.
De Vlaams Belang-voorzitter confronteerde de minister nog met het feit dat de briefschrijfactie in de Hongaarse media zeer slecht werd onthaald en vroeg de minister zich te verontschuldigen tegenover de Hongaarse regering In plaats van de Hongaarse premier Orban te schofferen, zou men hem beter feliciteren met zijn kordaat immigratiebeleid, zei hij. Hongarije doet inderdaad wat veel andere Europese landen nalaten, namelijk de Europese buitengrenzen bewaken.
In België is een 17-jarige jongen opgepakt en vastgezet omdat hij publicaties van terreurorganisatie Islamitische Staat (IS) zou hebben verspreid. Hij is in een zogeheten gesloten centrum geplaatst, een Belgische gevangenis voor buitenlanders.
De tiener uit de omgeving van Charleroi werd donderdag opgepakt en zou afgelopen maanden geradicaliseerd zijn. Hij liet via sociale netwerken beelden zien van executies en martelingen die door IS werden uitgevoerd. Ook zou hij contact hebben gehad met IS-strijders in Syrië.
De verdachte is een neef van Samir Chafik. Die werd in oktober gearresteerd, omdat hij ervan wordt verdacht jihadisten te hebben gerekruteerd en opgeleid in een bos. Zelf zei Chafik dat hij geen jihadisten trainde, maar enkel paintball speelde in het bos.
Er kwam geen referendum aan te pas, geen grondwetswijziging en geen parlementaire stemming. Voor de inwoners komt het bovendien uit de lucht vallen: Gambia is voortaan een islamitische republiek.
Gambia kan het zich niet veroorloven om het koloniale verleden te laten voortbestaan
President Yahya Jammeh
De verrassing werd hen dit weekend meegedeeld door president Yahya Jammeh. "Het lot van Gambia is in handen van de Allah de Almachtige", stelde de vijftigjarige militaire officier tijdens een toespraak die werd uitgezonden op de staatstelevisie. "We zijn een islamitische staat, die de rechten van zijn burgers zal respecteren."
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de islamitische republiek Iran gaat het Afrikaanse land niet doen aan zedenpolitie, bezwoer Jammeh. "Ik heb nog niemand benoemd tot islamitische politie-agent. Hoe vrouwen zich kleden gaat je niets aan." Behalve Iran vormen ook Pakistan, Mauritanië en Afghanistan islamitische republieken. Gambia zal volgens de president ook in de behandeling van religieuze minderheden afwijken van deze landen. "Christenen krijgen het respect dat ze verdienen. Kerst zal worden gevierd als altijd."
Jammeh regeert de natie sinds zijn staatsgreep in 1994 met ijzeren vuist. Het West-Afrikaanse land, dat op diens kust na volledig omsloten wordt door Senegal, telt zo'n twee miljoen inwoners. 90 procent daarvan staat te boek als moslim, 8 procent is christelijk en 2 procent hangt een inheemse godsdienst aan.
De president rekent af met het koloniale verleden Dat Jammeh zich wil profileren als moslim verbaast niet: hij noemt zichzelf praktiserend gelovige en laat zich af en toe portretteren met korans en gebedssnoeren. Het uitroepen van de islamitische republiek 'is in lijn met de religieuze identiteit en waarden' van het land, stelde Jammeh dit weekend. "Moslims vormen een meerderheid en Gambia kan het zich niet veroorloven om het koloniale verleden te laten voortbestaan."
Zijn besluit zou een gevolg kunnen zijn van diens groeiende internationale isolement. Hij pleegt op grote schaal mensenrechtenschendingen en is verwikkeld in forse corruptie, analyseert Afrika-kenner Jeffrey Smith van het Robert F. Kennedy Center for Justice and Human Rights tegenover Al Jazeera. "Westerse donors hebben hem daarom de rug toegekeerd."
Arabische landen moeten Gambia redden Het - in ieder geval in naam - islamiseren van het land kan een poging zijn om meer gedaan te krijgen bij Arabische landen, vermoedt Smith. "Uit het feit hij dit presenteert als een 'strijd tegen kolonialisme' blijkt al dat hij het zoekt bij landen die er anti-westerse sentimenten op nahouden."
Woensdag zette hij al een andere stap die goed zal vallen bij islamitische landen: hij verwelkomde gevluchte Rohingya's, leden van de vervolgde Burmese moslimminderheid. Het opvangen van Rohingya's is een 'heilige plicht'. Oppositiegroepen wijzen er ondertussen op dat Jammeh helemaal niet op eigen houtje een 'islamitische republiek' kan uitroepen. Zo'n besluit is ongrondwettelijk, menen zij.
Pakistaanse katholieken komen samen in de kerk waarop in maart een aanslag werd gepleegd.AP
Terroristen hebben gedreigd met nieuwe aanslagen op katholieke kerken tijdens de kerstperiode. De beveiliging is opgevoerd.
Katholieke parochies in Pakistan vrezen voor nieuwe aanslagen op hun kerkgebouwen met Kerstmis. Deze week kondigden terroristen aan in de kerstperiode aanslagen te willen plegen op kerken in Lahore, de tweede grootste stad in Pakistan.
Zelfmoordaanslagen
Met name in de wijk Youhanabad wordt gevreesd voor aanslagen, omdat er een grote groep christenen woont. In maart van dit jaar pleegden jihadisten in deze wijk ook al zelfmoordaanslagen op een katholieke en een protestantse kerk.
Doodsbang
Sindsdien zijn de christenen er doodsbang voor nieuwe aanslagen, zeker na de recente bedreigingen. Niemand voelt zicht veilig, vertelt leraar Nusrat Bibi aan persagentschap Fides. Er zullen dit jaar geen stalletjes en kerstdecoraties zijn. Het voelt alsof iemand onze blijdschap heeft ontnomen.
Christelijke minderheid
Met aanslagen en geweld proberen jihadisten christenen angst aan te jagen en ervoor te zorgen dat ze vertrekken uit stadswijken met een grote christelijke minderheid.
Beveiliging
Enkele parochies in Lahore hebben nu een eigen veiligheidsdienst opgericht waarmee de katholieke kerken bewaakt worden. Ook hebben de parochies de Pakistaanse overheid om extra bescherming gevraagd in de kerstperiode. De overheid heeft de inzet van de politie in de stad inmiddels verhoogd.
Aandachtige tv-kijkers zien dikwijls meer dan men zou willen bij de televisiemakers. Zo was er deze week een alerte kijker die tijdens de aflevering van De Recherche op VIER vaststelde dat de politieke neutraliteit bij de Gentse politie met de voeten wordt getreden.
In één van de politiekantoren van het Gentse politiecorps dat voor alle duidelijkheid onder leiding staat van de socialist Daniel Termont hangt namelijk een grote affiche met de beeltenis van Ernesto Ché Guevara. Deze man is naast een kapitalistisch succesproduct eveneens bekend omwille van zijn moordende manier van revolutie voeren (onder andere tégen dat kapitalisme). Niet minder dan 17.000 burgers en militairen werden vermoord door Ché en Co.
Hij stond er als socialistisch rebellenleider, gesponsord door communistische grootmachten, voor bekend heel wat executies eigenhandig uit te voeren. Dat deze man in een politiekantoor de muur vervuilt is des te vreemder, aangezien Guevara niet hoog opliep met het gezag van de overheid. Over zijn haat tegenover homos en negers gaan we nu niet uitweiden.
Het nationalistische Voorpost laat het hier echter niet bij en legt klacht neer tegen deze partijdigheid bij de Gentse politie: Dit is in strijd met de deontologische code van de politiediensten van 10 mei 2006, meer bepaald C.2. onpartijdigheid, Art. 22-25. die van iedere agent eist dat hij of zij politiek neutraal is en objectief optreedt. Het feit dat een anti-democratische en socialistische figuur een lokaal van de politie opsmukt doet dus vragen rijzen over deze politieke neutraliteit.
Voorpost dient dan ook een klacht in bij de Dienst Intern Toezicht van de politie Gent om deze zaak door de bevoegde instanties van naderbij te laten onderzoeken zodat de politieke neutraliteit van de Gentse politie niet meer in twijfel getrokken kan worden.
14-12-2015 om 00:00
geschreven door Doos Van Pandora
De instroom van duizenden asielzoekers kost indirect meer geld dan naar buiten wordt gebracht in de officieel gebrachte cijfers. Verborgen kosten zijn bijvoorbeeld ook de verzwaarde druk op de medische diensten en de politie. Korpschef Ruud Bik van het Nederlandse Nationale Politie luidt de noodklok.
Vluchtelingen aan de poorten van Europa met een duidelijke boodschap.
Nederland telt sinds de reorganisatie van de afgelopen jaren ongeveer 50.000 agenten die voltijds op straat actief zijn. Van dat aantal zijn er tussen de 1.500 en 2.000 agenten voltijds bezig met de begeleiding, bescherming en arrestaties op de asielzoekerscentra. Volgens korpschef Bik kan daardoor minder mensen worden ingezet voor het bestrijden van veel voorkomende misdaad. Onderzoeken naar onder meer overvallen en straatroven blijven daardoor in veel gevallen liggen. Een schrikbarende uitspraak van de hoogste chef bij de politie. Zo kan het zijn dat er aangifte wordt gedaan van een straatroof, waarbij het slachtoffer de dader goed heeft gezien, maar dat daar toch geen prioriteit aan wordt gegeven. Er is sprake van een verdringingseffect, waarvan de impact per eenheid verschilt. Het aanleveren van informatie aan het OM, op basis waarvan vervolging van daders kan plaatsvinden, komt daardoor ook onder druk te staan.
Ook in Duitsland luidden regionale politiechefs de noodklok. Daar vallen regelmatig gewonden onder de agenten. Mede door de bewapening van de vluchtelingen. Tot op heden kijken politici ook daar de andere kant op.
Gezien de steeds grotere instroom van economische immigranten kan er verondersteld worden dat steeds meer politiecapaciteit zal worden verplaatst naar deze broeinesten van onrust.
06-12-2015 om 00:00
geschreven door Doos Van Pandora
Pastor Saïd vraagt om vergeving na aanslagen Parijs
De broer van de aangetrouwde neef van pastor Saïd was een van de daders van de aanslag in de Bataclan in Parijs. Saïd kende hem persoonlijk en vraagt de slachtoffers om vergeving. Tegelijk is hij scherp richting christenen. Bang voor moslims? We moeten banger zijn voor ons gebrek aan liefde.
Een dag later stond een journalist voor de deur: 'Jouw broer heeft zich opgeblazen.'
Op de avond van de aanslagen in Parijs, 13 november, zit pastor Saïd (48) met zijn vrouw Fatima en twee kinderen samen met zijn nichtje en haar man in een ander theater, op 1000 meter van de Bataclan. Toen we de schoten hoorden, wist ik meteen dat het om een aanslag ging, vertelt Saïd. Er heerste grote paniek. Elke keer als er een auto hard voorbij reed, doken de mensen op straat snel een restaurant binnen. Iedereen was bang voor elkaar.
Een dag later staat er een journalist voor de deur van zijn neef met de mededeling: Jouw broer heeft zich opgeblazen. Bij de aanslagen in Parijs kwamen in totaal 129 mensen om het leven.
"Pas als je ze omhelst en kust, kun je hun baarden aftrekken."
Alles uit de kast De meeste interviewverzoeken wimpelt hij af. Maar voor Visie reserveert pastor Saïd een hele middag. Omdat jullie speciaal voor mij uit Nederland zijn gekomen.
Ik ben niet bang, zegt Saïd tijdens de lunch in een klein Libanees restaurant vlakbij de Bataclan. De tekst die de eerste dagen na de aanslagen door mijn hoofd maalde, is: Volmaakte liefde bant de angst uit. Dat is het. Waarom zijn veel christenen bang? Omdat ze hun christelijke identiteit niet goed kennen. Als je je identiteit in Christus zoekt, hoef je niet bang te zijn voor moslims. Ik voer deze oorlog op mijn knieën. Alleen met gebed en liefde kunnen we de extremisten verslaan.
Saïd haalt zijn telefoon tevoorschijn en toont fotos waarop hij radicale moslims vriendschappelijk omarmt. Contact is de sleutel, zelfs als je het niet met iemand eens bent. We moeten een band opbouwen met moslims. Nodig gesluierde vrouwen uit, ga het contact met hen aan. Zelfs extremistische moslims moet je liefhebben, omhelzen. Pas als je ze omhelst en kust, kun je hun baarden aftrekken. Dat is de manier waarop wij christenen oorlog moeten voeren.
"Nodig een moslimfamilie uit voor de kerstmaaltijd. Dat is pas oorlog!
Ismael Omar Mostefai, een van de daders van de aanslag in de Bataclan, is de broer van uw aangetrouwde neef. Hoe goed kende u hem? Toen ik hem op de trouwdag van mijn nichtje zag, leek hij uiterlijk helemaal niet op een radicale moslim. Hij danste op wereldse muziek, was modern gekleed en hield van het leven. Kortom: een jonge, moderne Fransman. Toen ik hem drie jaar geleden voor het laatst ontmoette, voelde hij zich duidelijk ongemakkelijk in mijn aanwezigheid. Hij ontliep mij.
Nu heb ik spijt dat ik toen niet langer met hem heb gepraat. Misschien is het mijn schuld dat hij is geradicaliseerd. Jezus gaf mij een gelegenheid om met hem te praten en die gelegenheid heb ik niet aangegrepen.
In een interview met CNN vraagt u vergeving voor deze terreurdaad. Voor veel nabestaanden van slachtoffers zal dat een stap te ver zijn. Vergeving kost tijd, maar het is wel nodig. Het is namelijk het enige wat je kan bevrijden. Anders blijft dat wat er is gebeurd als een gezwel in je leven zitten. Nooit kan ik het verdriet wegnemen van de slachtoffers, maar ik kan hen wel geestelijk helpen door om vergeving te vragen.
Wonder Mijn nicht heeft het er heel moeilijk mee dat haar zwager tot zoiets in staat bleek, zegt Saïd, terwijl hij zoete kruidenthee in een glaasje schenkt. Zo erg, dat ze eigenlijk niet meer wil leven. Het voelt voor haar alsof zijzelf de aanslagen heeft gepleegd.
Tegelijk, en dat is het bijzondere, merk ik dat zij en haar man openstaan voor het Evangelie. Zo is er onlangs een dominee bij hen geweest die voor haar en haar man gebeden heeft. Dat ze dit hebben geaccepteerd, is een groot wonder. Ze hebben bovendien veel steun gekregen van mijn christelijke vrienden en dat doet hen veel.
Heeft u met uw achtergrond makkelijk toegang tot moslims? Nee, want zij zien mij als verrader. Dus het is juist moeilijker. Maar het is nóg moeilijker als je niet van hen houdt. Als je moslims liefhebt, is alles mogelijk. Vorige week heeft een bevriende dominee het woord genomen in een moskee en het Evangelie verkondigd. In de moskee! Dat had ik nooit voor mogelijk gehouden.
Angst is nergens voor nodig. We moeten banger zijn voor ons eigen gebrek aan liefde en het gebrek aan christelijke overtuiging. Dat is een scherpe boodschap, ja. Maar ik ben voor niemand bang. En als zij mij bedreigen, bedreig ik hen ook: met de liefde van Christus.
Kerst is geen datum Kan hij dit jaar wel kerstfeest vieren, in een stad waar de vrede en het licht lijken te zijn uitgedoofd? Kerst is de mooiste gelegenheid om ons licht te laten schijnen bij de moslims, reageert hij. Zij moeten dit jaar het mooiste kerstfeest van hun leven meemaken en verliefd worden op Jezus. Zij hebben het zo nodig! Want, zijn ogen worden feller en hij beklemtoont ieder woord: Kerst is geen datum, het is een ervaring! Laten dominees deze Kerst daarom de oorlog maar verklaren aan moslims door hen een Bijbel te geven. En vier het dit jaar niet met je eigen gezin, maar nodig voor de kerstmaaltijd een moslimfamilie uit. Dat is pas oorlog!
Lees het hele interview in Visie:
Saïd groeide op als moslim: Ik droeg geen baard, maar in mijn hart was ik extremist.
Saïd organiseert een concert, waarin hij en zijn familie nabestaanden openlijk om vergeving willen vragen: We willen hen vragen ons nog een kans te geven om van hen te houden.
OPINIE "Uit de basisliteratuur van terreurbeweging IS blijkt dat zij niets doet wat ingaat tegen de algemene islamitische leer inzake politiek en oorlogshandelingen." Dat schrijft Halim El Madkouri, arabist en islamoloog, in een opiniestuk, dat we hieronder letterlijk weergeven.
Globalisering van de jihad was tot dusverre het voornaamste kenmerk van Al Qaida
Met de bloedige aanslagen in Parijs liet Islamitische Staat (IS) zien dat zij de daad bij het woord voegt. Alles waarmee zij mee heeft gedreigd, heeft zij ook uitgevoerd. Daarmee boezemt zij de hele wereld angst in, vooral nu zij de strijd tegen de nabije vijand uitgebreid heeft naar de verre vijand. Globalisering van de jihad was tot dusverre het voornaamste kenmerk van Al Qaida. Nu ook IS haar strijd geglobaliseerd heeft, is het zaak om als onderdeel van haar bestrijding niet alleen te denken over het beste militaire antwoord, maar ook de wortels van haar religieuze ideologie te doorgronden. Bij dit laatste verwacht de wereld terecht een belangrijke inbreng van moslims.
Als die moslims alleen maar blijven herhalen dat deze terroristen niets met de islam van doen hebben, dan moet ik ze helaas teleurstellen. Wie de basisliteratuur van de terreurbeweging IS tot zich neemt, zal versteld staan hoe zij er alles aan doet, en met succes, om te bewijzen dat zij niets maar dan ook niets doet wat indruist tegen de algemene islamitische geboden en verboden op het gebied van politiek, bestuur en oorlogshandelingen. Drie boeken springen in het oog: Massa'il min fiqh al jihad ('Kwesties van jihadjurisprudentie') van Abu Abdullah al Muhajir; Idarat al tawahhush ('Het management van de totale chaos') van Abu Bakr Naji en I'alaam al anaam bi wiladat dawlat al islaam ('Het informeren van de levenden over de geboorte van de islamitische staat') van Othman Ben Abdurrahman al Tamimi.
Moslimgeleerden
Al Muhajir stelt dat alle niet-moslims en niet-zuivere moslims oorlogsdoelwit zijn
Al Muhajir was de leermeester van Al Zarqawi, de geestelijke vader van IS, en wordt zeer gewaardeerd in alle jihadistische netwerken. Zijn boek telt 600 pagina's en behandelt twintig kwesties over wiens bloed en welke wijzen van moorden zijn toegestaan. Voor zijn boek heeft hij, naast de Koran en de Hadith, bijna tweehonderd authentieke islamitische bronnen geraadpleegd van vooraanstaande moslimgeleerden uit alle wetsscholen. Daarmee kan gesteld worden dat dit boek het meest gedetailleerd is als het gaat om de jihad.Allereerst stelt Al Muhajir dat alle niet-moslims en niet-zuivere moslims oorlogsdoelwit zijn. Het verbod op het doden van vrouwen, bejaarden en priesters weet hij vakkundig te omzeilen door in de Koran, de Hadith en de geschiedenis van de islam voldoende bewijs te vinden waaruit blijkt dat ook deze groepen niet hoeven te worden uitgezonderd. Want alles wat de vijand kan verzwakken en angst kan inboezemen, is toegestaan. Daarbij zijn onthoofden, levend verbranden, verstikken, verdrinken en van hoge plaatsen gooien de beste manieren om dat doel te bereiken.
Want 'Allah spreekt niet voor niets in de Koran over het doorsnijden van halzen... Onthoofding is geliefd bij Allah en zijn profeten wat de ongelovigen daar ook van vinden'.Dit boek, dat in jihadistische kringen ook fiqh al dima'a (de jurisprudentie van het bloedvergieten) wordt genoemd, bezorgt de gewone lezer angstdromen. En het meest beangstigende is zijn perfecte inbedding in de islamitische fiqh-traditie, die voor elke moslim geldt, wat het boek uiterst confronterend maakt.Hetzelfde geldt voor het boek van Naji. Dit is een soort routekaart naar de oprichting van de islamitische staat. De eerste fase is bepalen waar chaos heerst en de overheid zwak is, om daar toe te slaan en de vijand verder te verzwakken en grondgebied te veroveren. Deze fase noemt Naji de nikaya-fase. Hij adviseert om tijdens deze fase nieuwe jonge aanwas aan te trekken voor de jihad door onder meer 'kwalitatieve operaties uit te voeren die de aandacht trekken zowel in de doelgebieden als in de landen die de plaatselijke vijand ondersteunen; de omvang van de operaties is niet van belang als ze maar aandacht genereren'.
Finale klap
De genoemde boeken vormen de fundering van de religieuze ideologie van IS
Fase twee is idarat al tawahhush: zorgen dat de chaos beheersbaar blijft in de veroverde gebieden en tegelijkertijd bouwen aan (militaire) macht om de vijand de finale klap toe te dienen. De laatste fase is de tamkien-fase, waarin de islamitische staat wordt uitgeroepen.De genoemde boeken vormen de fundering van de religieuze ideologie van IS. Het zijn geen gewone boeken, maar ideologische en juridische handleidingen die elke jihadist op welke manier dan ook tot zich dient te nemen. Een ideologie die in al haar theoretische en praktische aspecten op de islam is gebaseerd en die zich daarmee met recht islamitisch mag noemen. Deze ideologie heeft een sterke aantrekkingskracht op veel jonge moslims wereldwijd vanwege haar sterke nadruk op de islamitische identiteit en vanwege haar veldsuccessen. Blijven roepen dat IS niet islamitisch is, hoe sympathiek en begrijpelijk ook, is zinloos.
Dit opiniestuk verscheen oorspronkelijk in de Volkskrant.