Inhoud blog
  • Waarom water drinken in de klas?
  • OPROEP
  • Verteltheater
  • Als je iets belooft...
  • Foto's verteltheater "Koning Zee-bra" in de bib
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
  • schooljaar 2011 - 2012 (1)
  • schooljaar 2012-2013 (42)
  • schooljaar 2013 - 2014 (46)
  • de dolfijnen
    tweede leerjaar van de zonnebloem
    19-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de tafels: vermenigvuldigen
    Enkele ouders vroegen mij meer info over hoe je de tafels kunt uitleggen aan je kinderen. Wij leren het in de klas zo: vermenigvuldigen is groepjes tellen van evenveel voorwerpen. Heb je drie groepjes van vier potloden dan is dat drie keer vier (3x4). Alles samen heb je dan 12 potloden. Thuis kun je de tafels inoefenen met de tafelkaartjes, door tussenin even op te vragen (in de auto, na het eten,....) of met een leuke cd (vb van Deltas of Kapitein Winokkio, geen reclame, hoorWink).
    Nog een trucje om tafels in te oefenen is tellen op de vingers. Ja, voor tafels mag dat (maar niet voor + of -). Het gaat zo: je oefent de tafel van 2. Schrijf op elke vinger twee. Hoeveel is drie keer twee? Het kind toont drie vingers (drie keer...) en telt: twee, vier, zes. Drie keer twee is zes.

    Delen is eigenlijk een hoeveelheid verdelen. Ik heb twaalf koekjes. Twee kinderen willen graag evenveel koekjes. Ik verdeel de koekjes: ééntje voor Zjoske, ééntje voor Zjanneke, ééntje voor Zjoske, ééntje voor Zjanneke,... tot alle koekjes verdeeld zijn. Twaalf koekjes verdelen over twee kindjes is voor elk zes koekjes. 12:2=6. De tafelkaartjes gebruik je hier weer om te oefenen.
    Ook delen kun je doen met het vingertrucje: neem nu 16:2. Ik neem weer mijn vingers. Op elke vinger staat twee. Ik tel per twee tot zestien. Hoeveel vingers toon ik nu? Acht. Dus 16:2=8.

    Regelmatig oefenen is de boodschap. Het is niet de bedoeling dat de kinderen alle tafels meteen uit het hoofd kennen, maar ze moeten de oplossing zelfstandig kunnen vinden (zoals met het vingertrucje).

    Dolfijne groetjes,
    Sofie












    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 18/01-24/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Laatste commentaren
  • Geen flauw idee (Tineke)
        op OPROEP
  • Proficiat Julie (Mary)
        op Jeroen Brouwers schreef een boek, hij doet dat goed...

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs