Vrijdagochtend was het weer tijd voor ons maandelijks koffermoment, de wist-je-datjes van de maand werden verteld, er werd een valentijnspolonaise gedanst waarbij je een vriendje mochten knuffelen als de muziek stopte, he kiva-lied wer gezongen en gedanst, we zongen voor alle jarigen van de maand februari, ...
Dit weekend was Matthias jarig! Hij werd 1 , 2 , 3 VIER jaar ! Hoera voor Matthias, gelukkige verjaardag! Zijn verjaardag werd dan ook gevierd in onze klas. Matthias had verschillende lekkere koekjes meegebracht, super lekker! Dankjewel Matthias
Hij had ook een heel mooi boekje mee voor de klas, bedankt!
Ook vorige week kwamen Cas en Lisa nog eens langs, ze hadden opnieuw foto's meegebracht van in hun klasje.
Deze keer waren het foto's over goede dingen die gebeuren in hun klas zoals foto's van Cas die samen in een prentenboek kijkt met vriendjes, Lisa die in de poppenhoek een zoentje krijgt op de wang, ... maar ook foto's van wat minder leuke dingen die kunnen gebeuren in een klasje zoals: duwen en trekken aan elkaar op de speelplaats, een pop afnemen van elkaar in de poppenhoek, ... .
We bespraken deze foto's uitgebreid en dachten erbij na hoe wij ons zouden voelen als dit met ons gebeurt.
Nadien werden de foto's verdeeld over de kleuters, de foto's moesten namelijk gesorteerd worden volgens goed gedrag (bij het groene blad), fout gedrag (bij het rode papier).
Afgelopen maandag brachten we een bezoek ana de Westrand in Dilbeek, daar mochten we genieten van een mooie dansvoorstelling.
Tot sommige kleuters verbazing was het echter geen 'gewone' dansvoorstelling met echte pasjes zoals k3 dat doet, deze twee mevrouwen dansten namelijk met tafels! Op, onder, naast, ze maakten hoge torens met de tafels!
Vorige week en deze week werken we rond de dokter.
De poppenhoek werd een dokterspraktijk waar de kleuters zich als echte dokters en verpleegsters konden uitleven, we luisterden naar verhaaltjes rond de dokter en knutselden een Jules met rode stippen zoals in het verhaal.
Zoals jullie weten komen Cas en Lisa regelmatig eens langs in onze klas om het te hebben over sociale vaardigheden.
Vorige week hadden ze het met ons over thema: 'Soms ben ik blij, dan weer boos, bang of verdrietig ... wat gek!' (GEVOELENS)
Lisa had twee foto's meegebracht, eentje waarop ze heel blij is omdat ze op de glijbaan mag spelen en eentje waarop ze verdrietig was omdat mama en papa een avondje weggingen en ze bij de babysit moest blijven.
Cas had op zijn beurt dan weer foto's meegebracht van toen hij bang was tijdens een toneelvoorstelling met een heks in de hoofdrol en een foto van toen hij boos werd als een vriendje zijn mooie tekening voor mama en papa stuk maakte.
Alle foto's werden steeds uitgebreid met de kleuters besproken. Zo mochten ze zeggen waar zij blij van worden, waarvoor ze bang zijn, wat hen verdrietig maakt en wanneer ze boos zijn. De leukste antwoorden kwamen aanbod Zo waren de antwoorden vaak: ik word blij als ama iets lekkers heeft klaargemaakt, ik word boos als mijn zus/broer speelgoed afneemt, ik ben verdrietig als iemand mijn toren omver gooit, ...
Bang dat waren de kleuters echter nog NOOOOIT geweest! Want zij durven spinnen dood doen, zijn niet bang van monsters onder hun bed of gaan de draak pakken als er een draak in de klas zou komen, .... .
Tot de juf toe gaf dat zij soms ook wel eens bang is als ze alleen thuis is en het buiten donker is en ze plots iets hoort, dan kwamen er toch enkele kleuters vertellen dat ze al eens bang geweest zijn van de clown uit het circus, een grote spin, ... .
Bij de prent van boos zijn werd ook besproken hoe we wel en niet mogen reageren als we boos zijn.
We beelden ook uit hoe je kan tonen dat je blij bent, hoe je boos bent, ... .
We leerden nog een beetje verder over de winter, namelijk over vogeltjes in de winter! We versierden zelf vogeltjes door ze met wasco en stift in te kleuren, de juf gaf ze nog vleugeltjes. Als ze allemaal voorzien zijn van vleugeltjes mogen de vogels mee naar huis
De begrippen 'kort' en 'lang' die we onlangs leerden slaan blijkbaar aan. In de klas hoor ik niet anders dan: 'Juf, ik heb een lange file gemaakt met de auto's' 'Ik ga naast die lange file nu een korte file maken'. Zo bouwen de kleuters spontaan ook lange en korte torens, of hoge en lange torens dus