WAAROM MEDITEREN?
Om te beginnen, meditatie is geen
filosofie. Meditatie is niet rationeel, geen theorie, niet filosofisch.
Meditatie wil je geen leer aanbieden, geen axiomas, geen religie. Als je de
meditatieve teksten wilt lezen, verwacht dan geen filosofie. Het is geen
intellectuele bedoening. Meditatie geeft geen antwoorden op het waarom der
dingen, wel over het hoe der dingen. Meditatie is een wetenschap. Je krijgt
dus in deze teksten een wetenschappelijke verhandeling. Een wetenschap is niet
geïnteresseerd in het waarom, wel in het hoe. Filosofie stelt de vraag:
Waarom is er dit bestaan? Wetenschap stelt de vraag: Hoe werkt dit bestaan?
Een filosofie kun je met je intellect
gemakkelijk volgen. Om te filosoferen heb je verstand nodig. Voor meditatie heb
je geen verstand nodig. Als je
mediteert zul je verandering ervaren in jezelf. Bij filosofie is dat niet zo.
Om een filosofie te begrijpen heb je verstand nodig. Je hoeft niet te
veranderen. Er is geen transformatie
nodig. Je hoeft het alleen te begrijpen.
Bij meditatie onderga je een verandering. Je
gaat anders gaan kijken, anders waarnemen, anders beleven. Filosofie doet
beroep op je verstand. Meditatie niet. Meditatie brengt je doorheen een
ervaring en is geen vraagstuk dat je moet oplossen. Ervaring kun je niet delen
aan een andere. Meditatie gaat dus veel dieper dan filosofie. In meditatie moet
je je er helemaal instorten. In de filosofie wordt een vraag gesteld en op die
vraag wordt dan een antwoord gezocht. In meditatie wordt niet gezocht naar een
antwoord. Meditatie geeft nooit een antwoord op je vragen. Meditatie geeft je
een techniek en het antwoord ontdek je zelf.
Feitelijk kun je elke vraag op twee manieren
benaderen: filosofisch of meditatief, verstandelijk of existentieel. Als iemand
vraagt: wat is liefde? kun je daar verstandelijk op ingaan en een
omschrijving geven. Je kunt erover discussiëren, theorieën poneren, bewijzen
aanvoeren voor je stelling, een doctrine formuleren, een geloofspunt, terwijl
je zelf niets van liefde af weet. Om liefde te begrijpen dien je liefde te
ervaren. Meditatie geeft geen doctrine, maar leert je ervaren. Hoe minder je
weet, hoe gemakkelijker mediteren is. Het verstand zit vaak meditatie in de
weg. Als je er niets van af weet, word je ook door niets gehinderd. Hoe meer je
weet, hoe meer je doordrongen bent door onwetendheid. Wie wijs is, weet dat hij
niets weet. Hoe minder je weet, hoe beter. Het is gemakkelijk om filosofisch te
zijn, om dogmatisch te zijn, om doctrinair te zijn. Een probleem intellectueel
aanpakken is niet zo moeilijk. Maar om een probleem existentieel aan te pakken
en het helemaal te doorleven, het volledig door te maken, je erdoor laten
transformeren is heel wat moeilijker. Dat betekent dus dat je liefde moet
voelen als je wil weten wat liefde is. Dat houdt wel risicos in, want door de
ervaring zul je anders gaan zien, anders voelen, je zult een ander mens worden,
een mens die heeft ervaren. Je zult anders zijn, je zult niet meer de oude
zijn. Je zult herboren worden. De oude mens is gestorven en een nieuw mens is
geboren. Dat is meditatie: sterven en herboren worden.
Meditatie is dus zeer existentieel en helemaal
niet filosofisch. Een leraar in meditatie zal je nooit een antwoord geven, maar
een techniek. Hij zal een meditatietechniek geven. Meditatie zal je misschien
wel filosofisch lijken, zoals deze tekst hier, maar dat is niet zo. Ik schrijf
hier geen filosofie, maar een inleiding over meditatie.
Als je vraagt aan een mediatieleraar: Wat is
de werkelijkheid? Dan zal hij geen antwoord geven. Hij zal je een techniek
geven en als je dan die techniek gebruikt, dan zal je het antwoord vinden. Het
antwoord is dus indirect, via een omweg.
Als je vraagt aan een meditatieleraar: Wie ben
ik? Dan zal hij geen antwoord geven. Hij zal je een techniek geven. Gebruik
die dan en je zult het weten.
Meditatie is actief. Meditatief leven is weten
door te beleven.
Als je filosofie toepast, dan leef je in een
leugen. De hele filosofie is een leugen. Stel een vraag en de filosoof geeft je
een antwoord. Je bent dan met dat antwoord ofwel tevreden ofwel niet tevreden.
Als je er tevreden mee bent, dan ga je die filosofie aanhangen, maar je blijft
wel dezelfde. Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan ga je een andere
filosofische theorie gaan opzoeken tot je een vindt die je aanspreekt. Maar jij
blijft dezelfde. Je verandert niet. Je bent geen ander mens geworden.
Het maakt in meditatie niet uit of je jood
bent, moslim, hindoe, christen of welke religie ook. Achter elke façade van een
hindoe, moslim, jood, christen vind je dezelfde mens. Het zijn alleen maar
andere benamingen of andere kleren. Of je nu een kerk binnenstapt, een tempel
of moskee, dat maakt allemaal niet uit. De mensen zien er wel anders uit, maar
de gezichten zijn vals, het zijn maskers. Achter die maskers vind je dezelfde
mens, dezelfde woede, dezelfde agressie, dezelfde gewelddadigheid, dezelfde
hebzucht, dezelfde lust alles hetzelfde.
In meditatie is men niet geïnteresseerd in de
kledij, wel in het wezen van de mens zelf. In meditatie valt je masker af en je
weet wie je bent.
Een blinde vraagt: Wat is licht? De filosoof
gaat uitleggen wat licht is. In meditatie zal men een techniek geven om je te
doen zien en je zult ervaren wat licht is. Daarom is meditatie existentieel.
Verwacht dus geen antwoorden in een meditatie, wel een techniek en doe deze
techniek.
Belangrijk is dus de ervaring. Daarom moet je
ontvankelijk zijn en er voor open staan. Een soort vrouwelijke
ontvankelijkheid. Je moet geen vrouw zijn, wel een vrouwelijke ontvankelijkheid
tonen. Je kunt vragen stellen, maar als je niet open staat, niet ontvankelijk
bent, dan kun je het antwoord niet ontvangen. Je deur is dan dicht. In
meditatie dien je dus ontvankelijk te zijn zoals een vrouw. Dat is een juiste
vergelijking. Een vrouw is ontvankelijk en ze wordt zwanger. Door haar
ontvankelijkheid wordt ze zwanger. Het zaadje is in haar lichaam en het zaadje
transformeert in een foetus. De foetus groeit en het kind wordt geboren. Dat is
precies zo in meditatie. Door je ontvankelijkheid krijg je een zaadje. Dat
zaadje groeit en je verandert. Een nieuw leven wordt geboren. Het heeft zijn
tijd nodig.
Als je wil mediteren, dan moet je zo
ontvankelijk zijn als een moederschoot. Je krijgt iets mee. Je neemt het op en
laat het groeien. Het wordt deel van je, net zoals het kind in de moederschoot
deel van de moeder wordt.
In de psychologie zegt men dat de mens zowel
man als vrouw is. In elke man is een vrouwelijke energie aanwezig en omgekeerd.
In het oude oosten waar men jaren ervaring had met meditatie wist men dit al
heel lang. Voor het westen was dit nieuw, maar in het oosten was dit al
duizenden jaren een fundamenteel inzicht. Kijk maar naar de afbeeldingen van
Shiva half man, half vrouw. Meditatie
zal je brengen tot een eenheid. De man en vrouw in jezelf zullen samensmelten
tot één geheel. Omdat we niet meditatief leven, zoeken we ons tegendeel buiten
onszelf en gaan we seksualiteit ervaren buiten ons lichaam met iemand van het
andere geslacht. Daarom is de taal van meditatie een liefdestaal. Ze brengt het
mannelijke en het vrouwelijke in jezelf samen. Meditatie is dus een liefdestaal
en geen logische taal zoals de taal van de filosofie.
Logische taal is argumenterend. Als ik logische
taal gebruik, dan val ik je aan. Ik probeer je te overtuigen, te bekeren, te
bespelen, te manipuleren. Ik heb gelijk en jij hebt ongelijk. Logische taal
is zeer egocentrisch: ik zit goed en jij zit fout, dus zal ik bewijzen dat ik
gelijk hebt en dat jij ongelijk hebt.
De taal van de liefde is anders, totaal anders.
Het gaat niet om gelijk te hebben. Het heeft niets met het ego te maken. In de
taal van de liefde doet men geen inspanning om gelijk te halen, om iets te
bewijzen, maar wel om te helpen met een mededogen. De liefdestaal helpt je om
de transformatie te ondergaan. Ze helpt je herboren worden. In meditatie wordt
een liefdestaal gesproken. Je stelt een vraag en er wordt een boodschap gegeven
met weinig woorden. Geen discussie, geen overredingskracht. Wel dient eerst je
geslotenheid doorbroken te worden. Je dient bevrijd te worden van je
vooroordelen, je overtuigingen. Je dient ontvankelijk te worden als een
onwetend kind. Niets hoeft beschermd te worden, niets hoeft opgehelderd te
worden, niets dient uit de weg geruimd te worden. Dat is openheid en
ontvankelijkheid. Als de aarde klaar is, dan kan het zaad vallen en groeien tot
een vrucht.
Meditatie is een techniek om het bewustzijn te
overstijgen. We leven niet bewust. We hoeven niet bewust te worden. Onbewust
en bewust vormen een dualiteit. Van onbewust bewust worden is van de ene pool
naar de andere gaan. Overstijg zowel het bewuste als het onbewuste! Als je ze
allebei overstijgt, dan leef je meditatief. Wees dus niet de bewuste, maar ook
niet de onbewuste. Wees gewoon: gewoon zijn! Je zou dit kunnen vergelijken met
een druppel zeewater. Stel dat de druppel bewust is van het feit dat hij een
druppel is. Deze druppel ziet ook andere druppels op weg naar de zee. Op een
bepaalt moment, valt de druppel terug in de zee waaruit uit oorspronkelijk is
ontstaan. De zee is een verzameling van druppels. De zee is de ervaring van de
eenheid. De druppel is er niet meer, want hij is opgenomen in de eenheid van de
zee. De druppel is er wel, maar is er tegelijk niet meer. De druppel kan niet vertellen
hoe het is om die eenheid te voelen. Hij is er niet meer en kan dus niets meer
zeggen. De druppel kan niet vertellen hoe het is om opgenomen te worden in de
eenheid. Er is geen bewuste noch onbewuste. Er is niets en tegelijk alles. Dat
is de hoogste vorm van meditatie. Dit is de weg waar wij ons naartoe bewegen.
We zijn ontstaan uit liefde. Daarom is in ieder
van ons de liefde aanwezig. Maar we kennen ze daarom niet. We zoeken de liefde.
We zoeken het vaak buiten onszelf en dit is ook een weg. We zoeken de liefde
van een ander, in de ander omdat we de liefde in onszelf niet gevonden hebben.
Maar eerst moeten we ervaren wat liefde is, en dat kan via de andere. Liefde
kunnen we pas echt ervaren als we de dualiteit overstijgen. Daarom zeg ik:
overstijg zowel het bewuste als het onbewuste. Overstijg elke dualiteit.
Daarom is er tegenwoordig zon hunkering naar
seks. Eigenlijk is dit een hunkering naar éénheid, maar niet een éénheid in
seksuele zin. Bij seks zijn er twee lichamen nodig. Deze lichamen krijgen het
misleidend gevoel dat ze één worden,
maar ze zijn niet één. Ze zijn alleen samen. Maar op een gegeven moment, op één
enkel moment verliezen de lichamen zich in elkaar en wordt er een lichamelijke
eenheid ervaren. De hunkering naar die lichamelijke seks is niet slecht, maar
het is gevaarlijk om het daarbij te laten. Die hunkering verraadt een dieper
verlangen naar de ervaring van eenheid.
In de werkelijke liefde verenig je je innerlijk
met de andere. Je versmelt je met de andere en dan voel je je één. De dualiteit
houdt op te bestaan. Dan zul je, zoals men het in de meditatie verwoordt,
bhairava ervaren. Dit is de absolute liefde zonder terugval.
Liefde is een onderneming. Het is een
onderneming van een pelgrimstocht naar de hoogste top. Er zijn er weinigen die
deze pelgrimstocht doormaken. Ze komen niet verder dan seks. Dus blijven ze
maar in het dal. Soms gebeurt het dat iemand de top bereikt, maar valt er dan
weer af en wordt er duizelig van. Het valt niet mee om er te blijven. Een
bhairava valt niet naar beneden. Het is daar zijn thuis. Hij is zelfs niet
bewust van zijn liefde. We zijn bewust van liefde omdat we in een staat van
niet-liefde leven. Door het contrast ervaren we liefde. Een bhairava is liefde
en ervaart daarom geen liefde. Hij is liefde geworden.
Hoe kun je de top bereiken? Hoe kun je voorbij
de dualiteit, voorbij bewustzijn, voorbij het lichaam, voorbij de ziel, voorbij
de wereld, voorbij bevrijding stijgen? Door meditatie. Daarom mediteren we,
omdat we liefde willen zijn. We willen de eenheid zijn, de eenheid worden, de
hoogste vorm van samensmelting, seksualiteit in de hoogste staat van zijn.
Interesse in de verdere meditaties. Je kunt die gratis bekomen. Mail hiervoor naar stefaan.werbrouck@gmail.com
|