De lijn heeft onlangs een studie gevraagt om zo een overzigt te hebben van hoe de mobiliteitsvraag zal zijn in 2012 in Leuven. De heropleving van de vaartkom, de toenemende bedrijvigheid in arendberg en de nog vele andere projecten die nu nog in de stijgers staan zullen in de niet zo verre toekomst mogelijk een grote wijzeging in de mobiliteit hier in Leuven kunnen veroorzaken. De mogelijkheid dat de Lijn overweegt is een " lightrail" of te wel in schoon nederlands een tram hier in Leuven. Dit was één van de punten van de partij "groen!" in haar programma had bij de laatste gemeentraads verkiezingen. Oude studie's hebben echter dit altijd een te duur en niet rendabel project gevonden. Sommige opteren zelfs een sneltram tussen Leuven en Brussel om toch een rendabel project te hebben. Als n-va er hier in Leuven ben ik niet direkt zo wild van dit project en namelijk om de volgende redenen ;
* Een lijn tussen brussel en Leuven zal alleen de verfransing in Vlaams-Brabant doen toenemen en dit namelijk ten nadelen van De vlamingen en de Leuvenaars, We kunnen deze imigranten al zijn niet overtuigen zich aan te passen laat staan de vloedgolf die der dan zal komen .
* De leuvense n-va had in haar programma van de gemeenteraads verkiezingen het brugse model aangeduid als de beste oplossing voor de Leuvenaars namelijk de grote bussen in een centraal punt net aan de rand van de stad laten samenkomen ( zoals het station) en met kleibne en mobielere pendelbusjes binnen de stad of de buurt van het station te laten rijden ( elektrische busjes zouden natuurlijk het beste te zijn wegens het minimale lawaai hinder).
* De vorige plannen van het verleden duide al aan dat dit project niet rendabel is voor een stad als Leuven , het gemakklelijk om de Lijn dit te laten doen maar vergeet niet het is een bedrijf van de Vlaamse regering en dus besteden ze ons belastingsgeld van ieder vlaming in dit soort project. Wij van de n-va zijn op zich niet echt tegen dit soort openbaar vervoer maar der zijn volgens ons nog betere oplossingen dan dit en pakken goedkoper.
Ik kan net als jullie maar hopen dat die studie een aantal problemen die al vandaag der zijn en eventuele verbeteringen de reiziger en andere bestuurders op de openbare weg ten goede zal komen .