In het kader van "10 jaar de Zonnewijzer", is er ook deze maand een fijne activiteit voorzien. Dit keer komt 'technologie' aan bod met het koken van een lekkere 'herfstsoep' met maar liefst 10 ingrediënten. 2a Kookte bloemkoolsoep en 2b kookte tomaat-pompoensoep.Misschien een 'dagelijkse kost-idee' van jullie kids? Eet smakelijk!!!
Eén keer per week gaat er telkens een halve klas mee met juf Myriam om actief bezig te zijn rond 'drama'. Deze week ging het over heksen. Na een fijne sfeerschepping was het aan hen. Spullen gooien in de heksenketel, een schuilplaats zoeken, op de uitkijk gaan staan voor die verschrikkelijke mensen, ... Dit alles met veel expressie en fantasie! Boeh- hoe- hoe...
Het zonnetje scheen heerlijk terwijl we met z'n allen naar de Teut wandelden. Daar aangekomen, zwierden we de rugzakken aan de kant en maakten we ons op voor een namiddagje ouderwets spelen. Gewoon met zand, takken, stenen, bomen en genoeg vrienden en vriendinnen onze fantasie laten werken. 'Honger' en 'gaan we nu al door?', waren de meest gehoorde uitspraken. Geslaagd dus! https://picasaweb.google.com/leraarslokaal.juf/Herfstwandeling
20-10-2011
dag van de jeugdbeweging
Morgen gaan we wandelen en dragen we sportieve kleren. Maar het is ook de dag van de jeugdbeweging, dus probeer ook iets van die kleren aan te doen. Een pulletje, een sjaaltje, ... beter iets dan niets.
19-10-2011
2d ging shoppen
Eindelijk, het stopte met regenen en wij konden vertrekken. Per 2 hadden de kinderen een opdracht om in de C&B één bepaald stuk fruit te zoeken, het te wegen en een aantal gegevens te noteren. Het werd een fijne uitstap!
Met de hulp van lieve leesmama's en van zeer enthousiaste leesbroers en leeszussen uit klas 6A, genoten onze kinderen van een leer(s)rijk uurtje lezen en luisterden zij naar een verhaaltje. Voor meer foto's piep je best ook eens even op de blog van klas 6A. https://picasaweb.google.com/leraarslokaal.juf/LeesbegeleidingMet6A
10-10-2011
10 op 10 voor rekenen op 10/10
De juffen hadden deze morgen een badge opgespeld met 'happy birthday'. Dit wekte de nieuwsgierigheid van de kids. Snel naar binnen, het verloop van de voormiddag even uitgelegd, de kinderen in groepjes verdeeld en daar konden ze aan hun rekendag beginnen. We werkten klasdoorbrekend, zij vormden dus nu een groepje met kinderen van de andere klassen. In iedere klas was er een andere activiteit die iets met rekenen en logisch denken te maken had. Een mozaïk maken, puzzelen, sudoku's oplossen, aan de slag met tangrams, de eigen 10 vingers afdrukken op een heus groot schilderij, ... Telkens iets helemaal anders dus. En of ze het leuk vonden!
Het zonnetje straalde niet, maar dat deden de gezichtjes in haar plaats wel. De spelletjes waren wel fijn, maar het belangrijkste was toch de wedstrijd zelf. En ze hebben het alle 78 prima gedaan! Iedereen deed zijn uiterste best om alles uit het kleine lijfje te persen. De mama's en papa's en oma's en opa's die erbij waren, kunnen het weten. En we hebben zelfs winnaars binnen onze rangen: Dorke Bos behaalde een tweede plaats bij de jongens! Bente Hamaekers behaalde brons, Amélie Maex zilver en Julie Segers pakte de gouden medaille!!! Een heel dikke proficiat allemaal, heel goed gedaan. https://picasaweb.google.com/leraarslokaal.juf/Scholenveldloop2011
Kijk ook eens even op de blogs van de andere jaren om alle resultaten te bekijken. Proficiat aan alle Zonnewijzertjes en natuurlijk ook aan alle andere deelnemertjes!
02-09-2011
De eerste dag
Spannend hé, zo'n eerste schooldag. Een nieuwe klas, een nieuwe juf of meester, nieuwe boeken, propere werkschriftjes en heel veel goede moed. Doe het goed allemaal, wij wensen de kinderen en de ouders een heel fijn en boeiend jaar vol wijsheid en plezier.
Vier maandagen duiken wij onder in de mysterieuse wereld van de technologie (hm). Via een doorschuifsysteem kennen de kinderen na deze lessen alles ( ongeveer toch) over lucht, magneten, kleuren en krachten. Wat zij onderzoeken? Lucht Overal rondom ons is lucht maar we zien het niet. Is lucht echt onzichtbaar? Kan je lucht voelen? Kan je lucht tekenen? Hoe kan lucht iets doen bewegen?
Kleuren De hoofdkleuren zijn blauw, rood en geel. Waar zien we die kleuren? Welke voorwerpen zijn rood, blauw of geel? Wat gebeurt er als we die kleuren mengen?
Magneten Materialen worden wel/niet door magneten aangetrokken. Hoe komt dit? Wat kan je dan besluiten? Gebruiken wij in het dagelijkse leven ook magneten? Zo ja, geef enkele voorbeelden.
Krachten Draaien, duwen, vallen, trekken, ... Voorwerpen kunnen bewegen. Door proefjes ontdekken wij hoe deze voorwerpen bewegen en welke 'krachten' daarvoor zorgen.
Joepie VAKANTIE! Veel plezier en lekker smullen van de eitjes En niet vergeten de tandjes te poetsen
05-04-2011
Lente in 2 A
Jawel hoor, het is LENTE ! En het zonnetje is er ook weer bij! De bloempjes beginnen te bloeien, kikkerdril, dikkopjes, lammetjes, kalfjes, kuikentjes, biggetjes en veulens... Wat is de lente mooi! En tussen de lessen en toetsen door, genieten ook wij van het eerste lentezonnetje! We kijken al uit naar de paasvakantie!! https://picasaweb.google.com/leraarslokaal.juf/LenteIn2A#
01-04-2011
1 april
Reacties op een donderdagavond in Zonhoven, na het lezen van de brief: "Nu zijn ze toch aan het overdrijven!" "Dit gaat er toch echt wel over" "Wat een flauwekul" ...