Deze week kwamen vooral de letters uitgebreid aan bod!
Wat hebben we dan allemaal gedaan?
We speelden namenbingo! Ambiance verzekerd hoor
Op de tafel lagen heel veel letters door elkaar. De kleuters kregen om beurt een cijfer te zien en moesten hetzelfde aantal letters uit hun naam zoeken van op de tafel.
Ik riep enkele kleuters naar voor en vormde een letter met die kleuters. Daarna mocht een andere kleuter diezelfde letter terugzoeken op te tafel.
Ik vertelde een verhaal en achteraf pikte ik een letter uit het verhaal. We gingen op zoek naar namen die beginnen met die letter, een dier dat begint met die letter,...
De letterslang was langsgekomen in de klas en had namen van de kleuters opgegeten. De letters van die namen lagen door elkaar op de tafel. We gingen na van wie de naam kon zijn. We telden de letters (wie heeft een naam met hetzelfde aantal letters) en beken de letters. Wie heeft die letters in zijn/haar naam. We gingen dus op zoek wiens naam op de tafel lag.
De kleuters knutselden een namen-kader. Ze bekleefden een karton met stukken krantenpapier, stempelden hun naam erop en versierden de rand van het kader.
Donderdag gingen we op alfabetzoektocht. De kleuters kregen allemaal een letter van het alfabet. Daarna gingen we op stap door de school. Wie ziet een voorwerp of een persoon die met hun letter begint? We gingen op zoek en fotografeerden alles. De G van gras, de J van juf Sofie, de T van trap, de S van spelen,... de kleuters waren creatief (al was er af en toe een duwtje in de rug nodig) en enthousiast
Morgen ronden we het thema af met een letterfeest! Dat zien we helemaal zitten, foto's volgen uiteraard!
Vanaf volgende week neemt juf Agaat even over. Zij zal met de kleuters werken rond het thema lente - Pasen. Ik blijf uiteraard in de buurt maar ik heb er alle vertrouwen in dat zij de kleuters een leuke en leerrijke tijd zal bezorgen!
Evelyn Verschoore, de mama van Annabel (uit de klas van juf Ann) bracht woensdagmorgen een bezoekje in de klas. Ze kwam wat uitleg geven over boeken en hoe boeken tot stand komen.
Evelyn is kunstenares en heeft reeds een kortfilm gemaakt; Memee. Misschien kennen jullie enkele van haar werken want zij heeft ook illustraties voorzien in het boekje van de spil. Ook voor de opening van de ARhus bibliotheek vorig jaar heeft ze meegewerkt aan een boek.
Ze heeft ons heel wat bijgeleerd en laten zien en bovendien kon ze heel boeiend vertellen
Sinds gisteren werken we in de klas rond het thema boeken. Grote of kleine boeken, dikke of dunne, met veel of weinig prentjes,... Er bestaan zoveel verschillende soorten boeken!
Wat staat op het programma deze week?
de kleuters knutselen een boekenbeest uit papier (knippen, kleven,...)
we sorteren boeken van groot naar klein
tijdens een kringgesprek en aan de hand van informatieve filmpjes leren we iets bij over de schrijver, illustrator, uitgever en drukkerij
er is natuurlijk tijd om vele verhalen te beluisteren
we doen eens gek en lezen een boekje achterstevoren
er komt een boekenbeest langs dat grote honger heeft en een aantal boeken wil opslokken (tellen)
de kleuters mogen zelf iets vertellen over hun lievelingsboek
we staan ook eens stil bij de thema's die aan bod komen in de boeken (blij - boos - bang - verdrietig)
op vrijdag brengen we een bezoek aan de bibliotheek in Roeselare
...en nog zoveel meer...
Er is veel te doen rond dit thema, we weten wat gedaan hoor deze week
Opnieuw een leerrijk thema in de klas! De ruimte...zo moeilijk eigenlijk om te bevatten en ook om uit te leggen maar we proberen antwoorden te vinden op de vragen waar we mee zitten!
We hebben al heel wat gedaan; eerst en vooral verschillende filmpjes bekeken over de ruimte, raketten, sterren, de planeten,... Daarna volgden boeiende gesprekken en interessante vragen! We blijven zoeken naar antwoorden op de vragen waar we nog mee zitten.
Daarnaast een spelletje gedaan met onze namen; wie heeft een lange naam - korte naam? Hoeveel letters? Welke kleuters hebben een naam met evenveel letters?
Kringgesprek wat de kleuters zouden wensen als ze een vallende ster zien. Heel leuk om te horen! Van 10 chocoladetaarten tot een reuze-kraan om mee te werken, er kwamen heel wat grappige wensen naar voor
Ook tellen met sterren, planeten benoemen en hun plaatsje in de rij bepalen,...
Enthousiasme alom toen Neela de sterrenkijker/telescoop van haar broer meebracht naar de klas.
De kleuters gingen met de 'stethoscoop' grote ontdekkingen doen
Op een zonnige dag trokken we naar buiten en keken we de lucht in. En zoals je misschien kan vermoeden; de ontgoocheling was groot want er waren ten eerste helemaal geen sterren te zien overdag en bovendien zagen ze enkel een wit-blauwe vlek door de telescoop... of in het ergste geval zelfs helemaal niets! Maar ze lieten zich niet kennen verkondigden aan de andere kleuters op school dat ze 'echt naar de sterren gekeken hebben'
Eerlijk, ik vond het een topdag vandaag! Vrolijke gezichtjes, grappige kostuums en giechelende kleuters, af een toe een zotte danspas,... Het was genieten!
Deze morgen met alle kleuters van de school verschillende spelletjes gespeeld in groepen. Ballen gooien, puzzelen, dansen, een omloopparcours,... Een gevarieerd en leuk programma.
En natuurlijk hebben we ook samen gedanst en gek gedaan in de grote zaal.
In de namiddag sloten we rustig af in onze eigen klas. Spelen in de hoeken, gekke foto's en selfies nemen ;wink:, een ijsje eten,... Het was een gezellig drukke dag dus
Maandag hebben we de polonaise gedanst in de klas Ondertussen oefenden we ook de rangtelwoorden in. Wie staat vooraan in de rij? Wie staat de vierde? Op welke plaats staat...
We leerden een leuk vers over 7 gekke dieren die vast en zeker carnaval gaan vieren! Er komen heel wat oefeningen aan bod rond tellen. Confetti's tellen, ballonnen tellen en sorteren,...
Vandaag deden we ook een oefening met patronen vormen. Alle kleuters kregen 3 verschillende vormen. Er werd een reeks op de tafel gelegd en de kleuters moesten die verder aanvullen. Welke kleuter heeft een passende blok? Welke vorm en kleur heeft de blok?
Gisteren hebben even stil gestaan bij verschillende carnaval-attributen en versiering.
En natuurlijk zijn we volop aan het schilderen en knutselen aan gekke clowntjes
(let op de laatste foto's: af en toe moet ik noodgedwongen alle activiteiten stilleggen...de werkmannen blijven ons verbazen en vooral erg boeien )
Gisteren werd Ilyana 6 jaar. Vandaag vierden we feest voor haar verjaardag. Een heel gelukkige verjaardag Ilyana en dank je wel voor de lekkere cakejes!
Op donderdag 22 januari werd Arthur 6 jaar. Door de drukte rond het schoolfeest werd zijn feest eventjes uitgesteld maar dat hebben we goed gemaakt! Arthur bracht voor ons heerlijke cakejes mee.
Een heel gelukkige verjaardag Arthur en dank je wel voor het lekkere traktaat!
Deze week werkten we in de klas rond het thema Noord- en Zuidpool. We gingen van start met een filmpje over de pinguïns en leerden heel wat bij! Over de verschillende soorten pinguïns, wat ze eten, hoe ze zich gedragen, zelfs hun gekke manier van toeteren (communiceren) konden we horen
Daarnaast hebben we nog heel wat dingen opgezocht en gelezen over beide polen!
De kleuters zijn een eigen Noord- of Zuidpool aan het knutselen. Wie voor de Zuidpool gekozen heeft maakt een pinguïn en een ijsschots, de kleuters die voor de Noordpool kozen maken een Inuït (want eskimo beschouwen ze blijkbaar als een scheldwoord) en een iglo.
Wat deden we zoal tijdens de kringmomenten:
Een kringgesprek over een iglo (plaats) waar je liefst naartoe zou willen gaan en vooral...waarom precies!
De kleuters bouwden mee aan een letteriglo met de letters van het alfabet.
In groepjes bouwden de kleuters aan een iglo met constructiemateriaal. Niet altijd even makkelijk om dat te doen maar het is gelukt!
We hebben ook een gezelschapsspel gespeeld met elkaar! Zo snel mogelijk tot bij papa pinguïn stappen en ondertussen zoveel mogelijk visjes vangen.
De kleuters mochten ook net als echte Inuïts vissen in het ijs. Ze kregen een cijfer te zien en moesten hetzelfde aantal, één vis meer of één vis minder uit het water vissen.
Met de weegschaal hebben we pinguïns gewogen; vooraf probeerden we in te schatten welke pinguïn waar op de weegschaal moest. Volgende week laat ik de kleuters dit zelf eens proberen op een oefenblad.
We deden de pinguïndans (vonden de kleuters fantastisch )
De kleuters leerden ook een lied over de sneeuw
...
Volgende week werken we rustig verder! Nog zoveel te leren en te doen over de Noord- en Zuidpool, onze week zal goed gevuld zitten
Vergeet niet: volgende week woensdag is er GEEN SCHOOL wegens pedagogische studiedag.
Vandaag de start van ons nieuw thema: de Noord- en Zuidpool.
We zijn begonnen met een filmpje over de pinguïns en we kennen al enkele soorten pinguïns (de koningspinguïn, de keizerpinguïn en de rotspinguïn) maar dit is pas het begin...
Er is zoveel waarover we het nog kunnen hebben en wat we nog kunnen bijleren! De nieuwsgierigheid werd alvast geprikkeld
Het is zeker, de komende 2 weken weten we zeker wat gedaan