Foto
Foto
Foto
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • 01 okt 2012 - einde stage DETROIT
  • 01 okt 2012 - woningbrand (BR13)
  • 30 sept 2012 - compilatie weekend video
  • 30 sept 2012 - STILL ALARM JUNCTION & NEWBERRY (BR12)
  • 30 sept 2012 -BOX ALARM RANSPACH & MILITARY (BR11)
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Fire Observers Belgium
  • DFD-site
  • Motown museum - Studio A
  • BURN
  • Belgisch cafe in DETROIT
  • shop
  • Detroit FireFighters
  • Dave Fornell - fotograaf
  • David Traiforos - fotograaf
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    DetroitFire2012
    Jurgen, Eric en Hans : 3 Belgian Fireobservers riding with SQUAD4 in Detroit
    23-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Copyright
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mededeling ; Op verschillende van de afgebeelde foto's (genomen door professionele fotografen) berust een Copyright !


    24-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 sept 2012 - Ontvangst Fireobservers op Headquarters
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Welkom receptie op het Fire Headquarters , 250 West Larned met een warm welkom en een hapje en een drankje .

    We worden ontvangen door een 20-koppige delegatie onder leiding van Donald R. Austin , Commissioner.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 sept 2012 - Rondvaart en demo blusboot

    Wandeling door Downtown Detroit langs de Port Authority voor een boottocht met de Blusboot ‘Curtis Randolph’

    We varen zowel aan de Amerikaanse als aan de Canadese kant van de rivier.









    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 sept 2012 - De GM toren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Middageten onder de GM-toren in de Renaissance Center Food Court



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 sept 2012 - 911-Dispatch center rondleiding

    Rondleiding in het 911-dipatch center 13331 Lyndon St. waar we een duidelijk beeld krijgen hoe alle 911-calls hier binnenkomen, het is een goed geoliede machine, zowel politie-, brandweer- en ziekenwagen-dispatch (EMS) , zitten hier op dezelfde vloer.

    Er zijn 2 mensen voorzien die een call-back telefoon doen naar een oproeper die medische assistentie nodig heeft, zij begeleiden deze persoon totdat de EMS dienst ter plaatse is.

    Zij kunnen eveneens een oproeper lokaliseren die met een mobiele telefoon belt en deze traceren tot op 30 meter nauwkeurig !




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 sept 2012 - avondeten en 1é slaapplaats

    Het avondeten genieten we in het MGM Casino.

    Vervolgens rijden we naar de standplaats van “Ladder 30” waar we met alle Fireobservers zullen overnachten.

    We zijn hier geheel op ons eigen aangewezen, deze kazerne is op dat moment door omstandigheden even niet meer in gebruik maar kan zonder problemen onmiddellijk terug in dienst genomen worden, dat zie je ook aan de desk van de meldkamer.








    25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 sept 2012 - Start Ride-Along programma

    In de ochtend rijden we onder begeleiding van Sgt. Jackson naar onze vaste kazerne voor de volgende 6 dagen.

    Voor Jurgen, Eric en Hans is dit de kazerne van Engine 31 en Squad4.

    Zoals je ziet is dit een kazerne van meer dan 100 jaar oud, in die tijd rukten de brandweerlieden nog uit met paard en kar.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 sept 2012 - Eerst interventie (BR1)

    Na een korte kennismaking met de collega’s, onze “SQUAD4”,een technisch-interventievoertuig, het kiezen van de slaapplaats en het klaarzetten van onze interventiekledij is het al tijd voor onze éérste interventie.

    Het gaat al direct om een woningbrand, keukenbrand. Wij schieten gelijk in actie en helpen met het klaren van de slangen en het op bevel stukslaan van de nodige ramen.

    Blijkbaar gaat het om een accidentele brand, de man in kwestie was een potje koffie aan het zetten terwijl hij het gras aan het maaien was en merkte zo van in zijn voortuintje de brand op.






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 sept 2012 - Oefening Technische Interventie tussendoor

    Aansluitend op deze interventie gaan we vlug op oefening, blijkt dat men hier met groot gemak aan autowrakken kan geraken om een technische interventie op te oefenen.

    Eerst gaan zij demonstreren hoe zij een wagen “ontmantelen” om een geknelde chauffeur te bevrijden.

    Nadien is het aan ons om te laten zien hoe wij dit aanpakken, er zijn al direct een redelijk aantal verschillen merkbaar qua werkwijze. Ook hun gereedschap is in die zin afwijkend van het onze dat het zéér zwaar is om te hanteren.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 sept 2012 - Tweede interventie (BR2)

    Vlak na de middag krijgen we een oproep voor een volgende woningbrand, bij aankomst blijkt die volledig uitslaand te zijn en dit in het midden van de dag ! Het is een houten woning (zoals de meerderheid van de huizen hier) en de hitte die er af straalt is enorm. Ook het vliegvuur zorgt ervoor dat aan de andere kant van de straat er een paar bermbranden ontstaan.

    Wij  assisteren bij het afleggen van de slangen, bestrijden van de bermbranden en het  beschermen van de (bewoonde) woning ernaast. Eens de brand onder controle is gaan we mee binnen met de bijl om de laatste smeulresten bloot te leggen en te doven, dit is niet zo simpel, overal zijn er gaten in de vloer en de zoldering is gedeeltelijk ingestort. Onze collega’s  laten al duidelijk merken dat het zéker om brandstichting gaat, vermoedelijk met Jet-fuel gezien de kracht waarmee het vuur woedde, in rekening genomen dat het om een leegstaande woning ging en de brand is het midden van de dag was.

    ,

    Gelijk werden we erop gewezen dat zo een 600 meter verder in dezelfde staat er ook een uitslaande brand woedde, deze was niet voor ons maar voor een andere SQUAD, LADDER en ENGINE, wij waren nog niet klaar met inpakken…



    26-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 sept 2012 - Eerste verkeersongeval (VO1)

    Eerste oproep van de dag, een auto ongeval op de snelweg , er zijn geen SO en na een beetje opruimwerk beschikken we.

    Er blijft geen enkel brandweervoertuig ter plaatse, politie en takeldienst moeten alles maar opruimen.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 sept 2012 - Eten en namiddagdutje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na het weeral overvloedige middagmaal gaan de meeste FireFighters een dutje doen omdat het gewoonlijk in de namiddag wat rustiger is qua interventies én we moeten de nacht nog doorkomen hé.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 sept 212 - Weer brand (BR3)

    Bij het vallen van de avond komt de oproep voor de eerst brand van de dag binnen, een woningbrand,  zolderbrand. Bij aankomst zijn er geen vlammen zichtbaar en kiest men voor een binnenverkenning om de brandhaard te lokaliseren.

    Wij assisteren weer bij het leggen van de slangen en krijgen de kans om onder persluchtbescherming mee in de woning te gaan. Er zijn 4 FF op de zolder de kamers aan het doorzoeken op zoek naar de brandhaard, van buitenaf zorgt een andere ploeg voor de nodige ventilatie gaten. Ik sta op een bordes halverwege de trap tot ik plots de rook op 2 seconden één meter zie zakken, waarop ik mij afwend en een grote hitte op mijn linkerflank voel. Er is een flash-over op de zolder, de dikke brandbare rook is ontstoken en de 4 FF zitten er middenin. Even later komt er 1 van de trap getuimeld, zonder helm, ik help hem buiten. De 2 andere volgen hem naar beneden, de 4e is langs het raam op het dak gekropen.

    De brand is nu uitslaand en moet langs buiten bedwongen worden. Mijn 2 collega’s zijn druk in de weer om de woning rechts te vrijwaren. Nadien gaat men opnieuw binnen om alles af te blussen.

    Na de blussing is er een korte evaluatie en gaan we op de foto met het team.,



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 sept 2012 - Even tanken met de vrachtwagen

    Het beloofd een rustige dag te worden volgens onze collega’s, we melden ons af en gaan tanken met onze SQUAD4.

    Op de tankplaats zijn nog verschillende brandweervoertuigen en de mannen zijn vol lof over onze helmen en maken een verwijzing naar de helm van DART Vader !




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 sept 2012 - Even een avondje ontspannen

    Ook in Detroit kunnen de Baseball-gekke Amerikanen naar hun favoriete sport komen kijken.

    We hadden al laten horen dat we zo een "game" wel zagen zitten en mochten op uitnodiging vanuit een suite naar de game gaan kijken tussen de  Detroit Tigers en de Kansas City Royals (5-4).



    Na de game reden we terug naar onze "station" waar de collega's de match "live" gevolgd hadden en alle spectaculairste "run's" bijna eindeloos herhaald werden.


    Vervolgens kropen we in ons bed en volgde er een  lange nacht, zonder interventies.



    27-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 sept 2012 - bezoek Training Academy

    Vandaag zijn we naar de DETROIT TRAINING ACADEMY geweest waar we een gedeelte theorie te zien kregen en een stukje praktijk.


    We kregen onderricht over het gebruik van de rookventilator en vooral de Amerikaanse manier van gebruik nl. als PPV (Positive Pressure Ventilation) dus een binnenaanval voor brandbestrijding met de wind “in de rug”. Een toepassing die in België in bepaalde omstandigheden ook wel gebruikt kan worden, maar meestal gebruiken wij de rookventilator om de rook te verdrijven, juist na de blussing.

    Ook beschikken zij over Thermocamera’s die hun toelaten om brandhaarden gemakkelijker te lokaliseren.

    Verder bespreken we een “Case” door middel van een fotoreportage waarbij een brandweerman zwaar gewond geraakte en enkele licht gewonden vielen.

    In de namiddag gaan we met z’n allen in hun “smokehouse” om het gebruik van de thermocamera te demonstreren en aansluitend hun ventilatietechniek. Er lagen voor ons 10 splinternieuwe ademluchttoestellen klaar, recht uit de doos.


     Hiervan is door een filmcrew van Action News WXYZ.com  een reportage gemaakt.

    http://www.youtube.com/watch?v=VAbTfkiagJQ

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=VAbTfkiagJQ   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 sept 2012 - Woningbrand (BR4)

    Bij valavond krijgen we opnieuw een oproep voor een woningbrand een "Box alarm”, bij aankomst staat het gelijkvloers in lichterlaaie en is er een kleine doorslag naar 1e verdiep.
    Ik sta als eerste aan de lijn, sla het vuur neer en geef de gelijkvloers een complete Washdown. een collega”firefighter” staat steeds achter mij en geeft instructies, wij zijn niet gewoon van dergelijke houten constructies van binnenuit aan te vallen. Het rare aan deze situatie is dat op voorhand besproken is wat we gingen doen, zelfs de autopomp van de nabijgelegen kazerne was op de hoogte hoe we de eerstkomende brand gingen aanpakken en wie er eerst aan de lijn ging staan.

    Dit kan alleen in Detroit !


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 sept 2012 - Avondeten én terug uitrukken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eens terug in de kazerne, de persluchtflessen gevuld en de natte kledij in de “droogkast” gehangen, schuiven we aan voor het avond eten, weeral overvloedig, alles vers en zéér lekker.

    Direct na het eten krijgen we de volgende oproep, een autobrand deze keer, uiteindelijk moeten we niet doorkomen omdat het een loos alarm blijkt te zijn.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 sept 2012 - Woningbrand (BR5)

    Later in de nacht krijgen we weer een oproep voor een woningbrand, deze keer gaat het over een stenen gebouw (in een half open bebouwing) de brand situeert zich op het 1e verdiep en gelijkvloers. Eric gaat mee binnen met “ the tools".


    Dit is een van de meest gebruikte handgereedschappen door een Firefighter, samen met een bijl.



    We assist the line and observe,......


    28-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 sept 2012 - Metropolitan Detroit International Airport

    Vrijdag voormiddag 28 september had men voor ons een bezoek aan de Metropolitan Detroit International Airport op het programma staan. Waar we een korte rondleiding kregen en waar ze met volle trots hun splinternieuw interventievoertuig (1 week in dienst) aan ons voorstelden. Met dit voertuig is men in staat om door de romp van een vliegtuig te “prikken” en alzo een binnenblussing uit te voeren. Verschillende monitoren laten toe om vanop afstand een brandend vliegtuig te blussen.


    Graag wilden ze dan ook met hun voertuig demonstreren hoe ze dergelijke branden aanpakken. Daarvoor reden we naar een afgelegen oefenterrein dat speciaal was aangelegd met een “vliegtuigwrak” en de nodige brandstof om levensechte oefeningen te simuleren.





    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs