Hallo, alle grootouders zijn welkom naar het ontbijt op 14 november, mmm, dat wordt lekker smullen! Maandag starten we alvast met het thema oma en opa in de klas. Uw kleuter mag gerust een foto meebrengen van oma,opa,memé,pepé,bontje,vake,moetje, mamie,...
03-11-2012 om 10:14
geschreven door kleuter1
05-09-2012
de eerste schooldagen
Een nieuw schooljaar, een nieuw begin! Nogmaals welkom aan uw kleuter in de eerste kleuterklas! We zijn al enkele dagen verder, maar de eerste schooldag blijft toch iets speciaals! Een blij weerzien, een lach, een traan, ( alhoewel de eerste dag viel het best mee, de tweede dag waren er al meer waterlanders te zien, wat ook heel normaal is) verwonderde, blije en soms bange gezichtjes, het hoort er allemaal bij. Maar eens we binnen zijn in ons klasje zijn alle traantjes reeds opgedroogd en daar zit onze klaspop Jules voor iets tussen. Hij brengt de kleuters aan het lachen met al zijn grappen en grollen. We zijn dus al goed van start gegaan in ons klasje.
VOLGENDE WEEK DONDERDAG 13 SEPTEMBER IS ER INFO-AVOND EN DAN KOM JE NOG HEEL WAT MEER TE WETEN OVER HET REILEN EN ZEILEN IN ONS KLASJE!
05-09-2012 om 14:43
geschreven door kleuter1
28-06-2012
afscheidswoordje
Hier een briefje aan achttien heel speciale mensjes; Loewie, Lars, Nicolas, Saskia, Aiden, Louis, Mathijs, Lisa, Zita, Maurane, Jelena, Lars V.P., Jules, Leon, Ward, Wout, Arthur en Robbe.
Het laatste weekje in de eerste kleuterklas zit er op. Jullie zijn nu groot, flink en sterk. En weet je wat ik merk? Dat ik mijn lieve vriendjes uit de eerste kleuterklas heel erg ga missen, want ze zijn zo moeilijk uit mijn geheugen te wissen. Nu ben ik niet meer jullie juf, maar wel jullie buurvrouw! Ik wens jullie allemaal een leuke vakantie toe en een fijne tijd in de tweede kleuterklas. En voor Lars en Louis een flinke start in jullie nieuwe school.
Dikke knuffel, Jules en juffrouw Joke
28-06-2012 om 20:54
geschreven door kleuter1
15-05-2012
stop!
In ons klasje doen we mee met Sam de verkeersslang! Deze week en komende week werken we het thema "stop!" uit, alles rond verkeer, voertuigen, vooral dan fietsen en allerlei éénvoudige verkeersregels. We deden reeds een waarneming van de fiets en leerden heel wat nieuwe woordenschat bij zoals: remmen, pedalen of trappers, ketting, zadel, stuur, zitje enz. We vertellen over de verschillende voertuigen in de lucht, op het water, sporen en op de weg. Sommige kleuters zijn wel heel erg gefascineerd door race-auto's... Volgende week maken we kennis met de verkeeromgeving rond de school. We zoeken verkeersborden, zebrapaden, de stoep, we leren ook dat we best aan de hand van een volwassene stappen op de stoep. Mocht het weer wat meevallen mogen de kleuters volgende week eens hun fiets meebrengen, maar dat valt nog wat af te wachten. Dan zal juf de politie-agent zijn en proberen de kleuters juist te reageren op rood of groen licht. We knutselen nog een verkeersbord en natuurlijk ook Sam de verkeersslang. We leren ook nog een nieuw liedje over het zebrapad en een versje over de fiets. Na dit thema volgt er al weer een feest en ditmaal voor onze sterke papa.
15-05-2012 om 19:10
geschreven door kleuter1
22-04-2012
Feest!
Na het zoeken van paaseieren (die Jules allemaal wou opsmullen) starten we een nieuw thema in onze klas. Jullie zullen het wel reeds gemerkt en gehoord hebben dat er de voorbije week veel gefeest werd in de klas. Maar liefst 3 kleuters (Maurane, Aiden en Jelena) vierden hun 4de verjaardag deze week. Het leek me de ideale gelegenheid om het thema verjaardag uit te werken met als kers op de taart de verjaardag van Jules natuurlijk! Volgende woensdag vieren we zijn derde verjaardag en al zijn vriendjes uit de klas werden uitgenodigd. We versierden de klas met slingers, vlaggetjes(die we zelf maakten), ballonnen, een feestboom en een feeststoel. We leren deze week veel tellen tot 4 en groepjes van 4 maken zodat de kleuters het getalbegrip 3 en 4 goed onder de knie hebben. We spelen en doen klassikale spelletjes met de ballonnen, we maken cake-jes en bakken die in de oven, we proeven van de slagroom en spelen en experimenteren met brooddeeg en juf helpt om een kroon ervan te maken . We zingen vele verjaardagsliedjes en mochten dansen op K3. We leerden een nieuw versje: ,
Er is vandaag een feest, we lachen om het meest. Met de mooie taart, want ik heb een slagroombaard!
Er komen foto's op de site en korte filmpjes van onze dansfeestjes. Het thema vanaf 30 april is "mijn mama!"
22-04-2012 om 11:44
geschreven door kleuter1
19-03-2012
blij,bang,boos,verdrietig
De voorbije weken waren we boos, bang, blij en verdrietig. We
leerden deze hoofdgevoelens te uiten en te verwoorden: ik ben bang omdat ., ik
ben verdrietig omdat We keken in de spiegel en probeerden al deze gevoelens te
tonen met ons gezicht, raar wat onze mond en ogen allemaal kunnen. Je kan ook
met je hele lichaam een gevoel uitbeelden; als je boos bent kan je met je voet
op de grond stampen, dat kon iedereen supergoed! Juf vertelde blije, bange,
boze en verdrietige verhaaltjes.
We knutselden een gevoelsmeter met drie verschillende
gezichten van Jules, we passen die dan aan met een wasknijper al naargelang hoe
we ons voelen. We beluisterden muziekstukken die overeenkomen met die
gevoelens, we houden toch meest van blije, opgewekte muziek!
Op een ochtend zat er een spook in onze klas, niemand leek
bang, toen we het laken wegtrokken merkten we dat het Jules was die ons beetnam,
die grapjas!Wat gek, soms zijn wij
bang voor dingen of mensen die niet echt bestaan (spook, heks of monster).
Vanaf nu zijn we stoer en voor niets meer bang.
Deze week zijn we gestart met het thema nieuw leven en
paaseieren.
19-03-2012 om 00:00
geschreven door kleuter1
11-02-2012
Oortjes gespitst!
In de weken van 23 januari tot en met 3 februari was er een project in onze school rond techniek. Wij de jongste kleuters en peuters hebben hier ook ons steentje toe bijgedragen. Ons thema was ootjes gespitst, we werkten rond het prentenboek "Wardje" van Brigitte Minne. Wardjes papa liet op een dag een grote kookpot vallen en Wardje had dit niet gehoord, nochtans maakt dit veel lawaai. Mama en Papa zijn dan naar dokter Bril geweest, die keek met een lichtje in de lange konijnenoren van Wardje. Wardjes oren waren ziek, hij was doof. Toen kreeg hij van dokter Bril een hele speciale pet, als hij op het knopje duwt hoort hij alles veel beter. Wardje schrikt van de geluiden en de stemmen die hij hoort.
Natuurlijk hebben wij ook allerlei proefjes uitgevoerd om beter te kunnen horen zoals luisteren in allerlei flessen, buizen, tuinslangen,... We hebben ook naar verschillende geluiden geluisterd en juf verstopte zich achter de kast en de kleuters moesten raden welk geluid het was (Bvb. sleutels, blikken, trommel,...). Iedere dag liep er een wekker af in de klas en wij moesten die zoeken, maar eerst eens goed luisteren vanwaar het geluid kwam. We maakten een hele lange telefoon met een tuinslang en twee trechters, iemand met de ene kant in de gang en iemand met de andere kant in de klas. Dat vonden we heel leuk, we mochten wel niet vergeten om de trechter aan onze mond te houden om te spreken en aan ons oor om te luisteren. We mochten luisteren naar muziek in een koptelefoon, enz. Weet je, er zijn kleuters die vertelden dat ze soms ook eens niet luisteren naar hun mama of papa, ze zijn niet doof hoor! Ze horen het wel, maar ze durven wel eens doen alsof ze het niet horen, die sloebers!
Foto's kan je zien op de website.
11-02-2012 om 11:25
geschreven door kleuter1
19-01-2012
Brrrrrr...het is koud!
Deze week kwam koning Winter al eens piepen, het was brrr koud! We hadden veel werk om al onze spullen aan te trekken, muts, sjaal, handschoenen, wanten,jas,... Toch verlangen de kleuters en juf stiekem naar wat sneeuw, zeker na het zien van het mooi theaterstuk "sneeuw" in de Vakaart. De kleuters werden er letterlijk ondergedompeld in een sneeuwlandschap samen met Peter en sneeuwvlokje. Ze mochten het landschap zelf maken met grote stukken watte, bomen en takken bedekken met sneeuw, gooien met sneeuwballen, sjaaltjes passen, warme soep proeven, dansen en springen in de sneeuw, een heuse doe-activiteit. Sneewvlokje, het meisje in het theaterstuk die droomde ervan om eens een echte sneeuwman te ontmoeten en je gelooft het nooit op het einde van het stuk kwam hij door de deur gewandeld. En hij kon stappen, juf had nochtans verteld in de klas dat een sneeuwman niet stappen kan, wat was de verwondering groot...
In de klas leerden we een sneeuwman tekenen, we leerden ook een liedje over de sneeuwman. We keken naar sjaals, mutsen, wanten, handschoenen en jassen, we keken naar de verschillen, we legden de sjaals allemaal naast elkaar en keken zo waar de langste lag en waar de kortste, we leerden het verschil tussen koud en warm, winterkleren en zomerkleren. Juf vertelde ook winter- en sneeuwverhaaltjes, we deden ook een spelletje op muziek, alle kleren lagen verspreid in de klas, we stappen ertussen, als de muziek stopt trek je iets aan, leuk en grappig hoor!
Natuurlijk leerden we ook een versje:
sok, sok, sok,
weet je wat we doen?
We zitten in je schoen.
We spelen met je tenen,
daar onder aan je benen.
19-01-2012 om 19:53
geschreven door kleuter1
05-12-2011
Sinterklaasje, pieterbaasje
Het sinterklaasthema loopt op z'n einde, morgen krijgen we immers groot bezoek, er hangt nog één sinterklaaszakje aan onze draad in de klas, dus nog één keer slapen...
In dit thema hebben we heel wat gedramatiseerd, in de bewegingshoek allerlei zwarte piet- en sinterklaasattributen zoals; een mijter, mantel, zak, zwarte pietenpakjes, kartonnen dozen die we gebruikten als stoomboot, doosjes die dienen als pakjes en Jules natuurlijk!!! Ik merkte soms grappige tafereeltjes op zoals Sinterklaas die z'n mijter omgekeerd aantrok, zwarte piet die met z'n twee benen in één broekspijp zat, ook grappig hoe ze zich soms in hun rol in leven. We hebben ook veel geknutseld, we maakten een mijter, een staf, een stoomboot. We kennen al veel sinterklaasliedjes en we leerden Jules wat beter praten, die zegt steeds maar smijter tegen mijter en zwarte wiet in de plaats van zwarte piet. Jules die vroeg wel 10 dingen aan de sint, we legden hem uit dat dit wel een beetje veel was, we gaven hem een speelboekje waaruit hij nu drie dingen mocht kiezen die hij supergraag wou van de sint en eens goed nadenken... Weet je zwarte piet legde vorige week al een zak picknicken bij onze schoen, telkens mag er een kleuter rond gaan met het mandje en zeg ik hoeveel picknickjes ze mogen nemen, één of twee of ook eens drie(moeilijk hoor!)... Zwarte Piet maakte ons raam stuk in het dak, heb je waarschijnlijk al gehoord? We leerden nog een nieuw versje ook:
Stippe, stappe,stippe, stap,
zwarte piet stapt op het dak;
met zijn pak en met zijn zak,
loopt hij op het dak,
oeps nu glijdt hij weer terug,
langs jouw kriebel, kriebelrug!
Binnenkort foto's te zien op de website van onze sinterklaasbelevenissen!!!!!!!!!!
05-12-2011 om 00:00
geschreven door kleuter1
03-11-2011
Wat ben ik geweldig!
In oktober werkten we rond het thema "wat ben ik geweldig! (mijn lichaam)" We leerden in de eerste plaats of we een jongen of een meisje zijn, Jules die zei steeds maar dat hij een meisje was, zotte Jules! We leerden heel wat nieuwe woordenschat; voeten , knieën, neus, oren, ogen, ellebogen, schouders, mijn hart, huidskleur, navel,... Vraag maar eens aan je kleuter hoe het komt dat wij een navel hebben. Juf vertelde over een jongetje dat zijn naveltje kwijt was, toen zochten we ook eens ons naveltje, we vonden het wel een beetje grappig! Juf tekende de omtrek van een kleuter en van Jules op een groot blad, wie is de grootste? We speelden spelletjes, wie zit er onder het deken?
We hebben onze handen en voeten afgedrukt in de verf, hihihi, wat kriebelde dat zeg! We zongen en dansten ook; Hoe maak ik een vingerhuis? Twee handjes op de tafel, kriebelliedje, hoofd, schouders, knie en teen, mijn mama is een meisje en mijn papa niet,...