"In iedere kleine appel daar lijkt het wel een huis want daarin zijn vijf kamertjes precies als bij ons thuis!"
Nu we bewezen hebben dat we flink kunnen opruimen, krijgt de winkel eindelijk wat meer inhoud: FRUIT EN GROENTEN! We leren liedjes over fruit, tekenen kaartjes met fruit en groenten zodat we de bakjes van de winkel de juiste inhoud kunnen geven en we bekijken wat er nu precies in een appel zit. Als je zo'n pitje in de aarde stopt, wat gebeurt er dan?
Maandag: Kijken met de ogen. In de kijkdoos ontdekken wij, hoe kan het ook anders, voorwerpen die ons goed doen kijken. We versieren onze eigen foto zodanig dat andere kinderen twee keer moeten kijken om te weten wie we zijn.
Dinsdag: Voelen met de handen en de huid algemeen. In de voeldoos ontdekken wij voorwerpen die leuk zijn om aan te voelen maar in de voel-pot moeten we blindelings voelen wat er in zit en dat doen we niet zo zelfzeker. Alle kinderen kunnen zwijgen tot iedereen heeft gevoeld! Het is een plastiek spin! De voeldomino is ook niet zo gemakkelijk maar met een blinddoek voelen wie voor je staat, lukt dan weer uitstekend!
Woensdag: Horen met de oren. Retteketet er klinkt muziek in onze klas. In de luisterdoos moeten we potjes met vulling samen leggen door er naar te luisteren. Er is zelfs een potje met niets erin en dat klinkt zo: " ".
Donderdag: Ruiken met de neus. De juf brengt stofjes, lintjes en kruiden mee. Mmm, dat ruikt lekker zeg! Naar soep juf, neen naar pizza, neen naar thee! We maken geurzakjes in verschillende stofjes. De hele dag snuffelen wij ook nog aan zeep, tandpasta, koffie, wierook, ...
Vrijdag: Smaken en proeven met de mond, de tong. Vandaag kiezen wij voor popcorn want popcorn ZIE je veranderen van mais in popcorn, HOOR je ploffen in de pan, RUIK je als je het deksel van de pan doet, VOEL je als je het opneemt om het op te eten en PROEF je als je het in je mond stopt! Dus met popcorn hebben we alle zintuigen gehad.
Op maandag brengen wij een paraplu mee naar school. Een verhaal-versje laat ons dromen van de groene toverparaplu van "Mannetje Bellevue en Mevrouw Rikkers". Vraag maar na wat er precies gebeurde ...
Tegen woensdag bestellen we regenweer en ja, we krijgen wat we vragen! Joepie, wat is het fijn om met een paraplu in de regen te mogen lopen.
Met de zig-zag-techniek maken wij een paraplu-kaartje.
Wiededidie, de valkparkiet, komt naar onze klas!
Hij is soms grappig omdat hij middenin ons gesprek,
zomaar begint te zingen en te dansen.
Op papier proberen wij onze eigen
Wiededidie te maken.
Floepje, een vis-vogel, komt vanuit de verhaaltjes over
vuil water en vuile lucht vertellen!
We beschilderen en versieren een Floepjespop en
voeren leuke gesprekjes met een Floepjesstemmetje.
Ook in de klas speelt Floepje met ons mee.
Wiededidie en Floepje leren ons de letter V
van veer, vogel, vis, veulen, voet, ...
Met knijpers en picto's ontdekken wij alle hoekjes en daarbij gebruiken wij het hoekenbakje.
In de kring vertellen we over ons lievelingshoekje en spelenderwijs,
(en ook al eens "botsenderwijs") leren we de afspraken kennen.
Elke dag wordt een hoekje in de kijker gezet: de spelletjeshoek (ik word niet boos als ik verlies), de computerhoek (op het smartbord toont de juf eerst hoe de spelletjes werken), de poppenhoek (ja, die kleertjes moeten weer aan de kapstokjes), de winkel met de letter- en cijfertafel, de boekenhoek, de speelbak, de legotafel en de blokkenhoek worden van naderbij bekeken.
We kleuren op een kader alle smurfen in waarvan we vinden dat ze bij ons passen. In de kring wordt vooraf aan elke smurf een gevoel of een gedrag gekoppeld. Enkele voorbeelden: ik proef graag nieuwe dingen, ik vind mezelf mooi, ik ga graag slapen, ik word snel boos, ik vind mezelf slim, Achteraf voert de juf met elke kleuter een individueel gesprekje over hun smurfenlijstje. Zo komt ze al heel wat te weten en is er een eerste basis voor een toekomstig thema: gevoelens.
In onze schooltuin laten de appelbomen zich van hun beste kant zien. De vele appeltjes zijn daar het resultaat van. Onze handen kriebelen om te gaan plukken en onze buikjes lusten wel wat appelmoes!
De kinderen dragen zelf de ladder en plukken hoog en laag! In de klas snijden we de harde appels in stukjes. Wie wil, mag helpen.
En dan is het tijd om te proeven! Vóór de middag eten we warme appelmoes en na de middag smullen we van koude appelmoes. Wie lust het? Wat vind je het lekkerst?
Ook Rinus wil wel eens proeven maar we doen 'alsof' want Rinus kan natuurlijk niet echt eten.
Op vrijdag 19 juni 2015 komen we 'afgeborsteld' naar school. De juffen verwennen alle kinderen met een echte fuif: een partytent met lichtjes, een eethoekje met hapjes van juffen en ouders, een massagesalon, een kassa, toegangskaarten, een echte microfoon, lekkere cocktails, kei-leuke muziek, ...
De jongens krijgen een das en de meisjes een kroontje en een sjerp. Het is de bedoeling om namen te verzamelen zodat, tegen het einde
van de dag, de hele das/sjerp gevuld is met herinneringen!
We delen uitnodigingen uit:
aan de kleuters van de eerste en de tweede kleuterklas en aan de leerlingen van het eerste leerjaar.
En dan ... fuiven maar!!!
De foto's in bijlage zijn niet van de beste kwaliteit maar we willen ze wel tonen om jullie van de sfeer te laten genieten!
Voor vaderdag knutselen wij met schelpen, plastiekjes, zelfklevers, wiebeloogjes, priknaalden, doosjes, ... We maken ook iets lekkers klaar! Mondje dicht want papa moet ons geschenkje zelf ontdekken!
Met stagejuf Rebekka bezoeken we een echte tuin. Aan de hand van opdrachten onderzoeken we alles van dichtbij. Zo ontdekken wij wel drie verschillende fonteinen, een vijver, een insectenhotel, een zithoekje, een rotstuin, vogelhuisjes, verschillende kunstobjecten, kruiden, ... We kunnen natuurlijk niet vertrekken zonder de visjes eten te geven maar dat is niet zo simpel met al die wind!!
Tussen de stages door, mag ook ik nog eens iets organiseren! Joepie! We maken modder om mee te schilderen ... We ontdekken ook de mogelijkheden van nat en droog zand. Natuurlijk moeten we onze bevindingen van in de klas eens uitproberen in de zandbak van onze schooltuin. Gelukkig is het warm genoeg om ook onze voeten een badje te geven.
Op dinsdag 21 april gaan we met stagejuf Caroline naar: "Fotograaf Yves" We krijgen daar een rondleiding en mogen alles ontdekken en bekijken. De fotograaf neemt een foto van ons en plaatst ons in de wolken. Hij knipt zelfs het hoofd van een kleuter eraf omdat die met zijn ogen dicht op de foto staat. Maar geen probleem, een ander hoofd wordt vanop een andere foto, geknipt en geplakt zodat iedereen er op het eindresultaat met hoofd en open ogen op staat.