We hebben al heel wat bijgeleerd over India. Op vrijdag 19 maart hebben we twee gerechtjes uit India gemaakt: Indiase rijst en een lekkere frisse Indiase salade. Iedereen bracht een ingrediënt mee en we kwamen zo tot een fantastisch resultaat. Het werd smullen geblazen. Mmmmmmmmmmmmmm ... lekker dat het was.
In het vliegtuig werden de veiligheidsvoorschriften voorgelezen. We stegen op en tijdens de vlucht werd ons een zelfgemaakt drankje uit India aangeboden. De vlucht verliep vlekkeloos. Tijdens de vliegreis bekeken we een dvd over India. Na de landing zongen we nog een kinderliedje uit India. Het was een hele ervaring om zo eventjes India van dichtbij te zien.
In India kan het heel warm zijn dus de meesten hadden een pet en hoedje bij de hand . Eerst moesten we voorbij de douane. Daar werd onze handbagage en ons vliegtuigticket grondig gecontroleerd. Gelukkig mochten we allemaal instappen in het vliegtuig.
In India is de olifant een belangrijk dier. Hier zie je enkele van onze zelfgemaakte kunstwerkjes. Een olifant die we versierden met allerlei mooie patronen. Op maandag 15 maart stond het vliegtuig voor ons klaar richting India. We stonden allemaal klaar op de speelplaats met onze handbagage en ons vliegtuigticket.
We speelden in groepjes ook het slangen - en ladderspel. Door deze Indiakoffer leerden we India al een beetje kennen. Nu maandag 15 maart gaan we zelf een kijkje nemen in India. We springen op het vliegtuig en de piloot zal ons veilig naar daar brengen. Geen paniek hoor mama's en papa's. We brengen jullie kinderen op een veilige manier terug naar Bodegem. Het zal een gigantisch avontuur worden. SPANNEND !!!!!!!!!!
De kinderen dragen er een uniform om naar school te gaan. Ook dragen de mannen en vrouwen een typische kledij. De vrouwen dragen een SARI en de mannen een LUNGI.
In de klas stond er een koffer vol met voorwerpen uit India: kookpotten, speelgoed, instrumenten, juwelen, kranten en tijdschriften, voeding, kledij, slaapmat, ... We bekeken alle voorwerpen aandachtig .
Op donderdag 11 maart hadden we het een hele dag over India. De mensen in India begroeten elkaar op een andere manier dan wij. Als ze elkaar tegenkomen zeggen ze : NAMASTE ( uitgesproken namastee ). Als er bezoek komt, begroet de gastvrouw de gasten op een fijne manier. Ze sprenkelt water op de grond, voor de voeten van de gast. Met rood poeder, zet ze een stipje op het voorhoofd van iedereen. Hiermee verwelkomt ze iedereen in haar huis. Ze beweegt ook een potje met wierrookstokjes enkele keren rond het gezicht van de gast. Zo wil ze dat er niks ergs gebeurt, alleen maar goede dingen. Dit deden we in de klas ook allemaal.
We bekeken nog allerlei zalen waar er wordt vergaderd. We mochten zelfs de micro's eens uittesten. Het kantoor van de voorzitter op het eerste verdiep mochten we niet bekijken want anders wordt deze te vaak gestoord door bezoekers. Maar de foto voor zijn kantoor toont ons hoe mooi dat kantoor wel is. Ook daar staan er veel kunstwerken.
Eén van de mooiste zalen van het Vlaams Parlement is De Zuilenzaal. Er hangen kunstwerken omhoog die gemaakt zijn van echte kevers. Deze kevers zijn gevriesdroogd en daardoor gaan ze niet rotten. We bekeken ook een unieke koepel. Nergens in de wereld is er een andere glazen koepel te vinden met driehoekige ruiten van die afmetingen. Deze koepel is zelfdragend.
We namen ook een kijkje in de Anna Bijnszaal : dit is de leeszaal van de Vlaamse Volksvertegenwoordigers. Hier liggen elke dag de kranten. Daarna kwamen we in de koepelzaal. Hier kregen we een grondige uitleg over de voorzitter, de ministers, de volksvertegenwoordigers, ... we mochten zelf allemaal even minister spelen
We kwamen binnen in de lokettenzaal. Dan bekeken we de oude liften van het Parlement: De Paternosterlift. Het Peristilium is de officiële inkomhal van het Vlaams Parlement. Dit was vroeger het belangrijkste postgebouw, toen de post nog met koets en paard werd rondgebracht. De koetsen reden hier dan binnen en draaiden op de binnenkoer.
In het Vlaams Parlement kwamen we binnen in de lokettenzaal. De mama van Siglinde was onze gids en dankzij haar leerden we heel veel bij. Het was een hele leerrijke uitstap !
We leerden over gezonde voeding, de voedingsdriehoek, ... Ook speelden we in groepjes het spel : EET JE FIT. In groepjes moesten we allerlei denkvragen over voeding beantwoorden, bewegingsopdrachten uitvoeren, ... Dit alles om aan te tonen dat het belangrijk is dat we gezond en evenwichtig eten. Ook dagelijks een uurtje bewegen is heel belangrijk. Dus ... hop met de beentjes !!! De derde klas is alvast in top - conditie !!!!