Eerder deze week namen we van elkaar een foto waarbij we op een stoel stonden in het midden van de speelplaats met een penseel in de hand. Zo leek het net of we aan het schilderen waren in de lucht. Uiteraard was die lucht nogal grijs, dus besloten we om er nadien met waterverf een kleurrijke regenboog op te schilderen. Net echt, he?
Vandaag kregen we allerlei opdrachtjes waarbij we een standbeeld moest zijn. Eerst speelden we '1 2 3 piano'. We moesten ook eens een voorwerp betrekken bij ons standbeeld (nl. een stoel) en voor de laatste opdracht moesten we per twee werken. Een leerling was de artiest en de andere leerling was een blok klei waarvan de artiest een standbeeld moest boetseren.
Om ons thema 'Gestrikt' af te sluiten werden we vandaag even een echte modeontwerper. We brachten oude kledij mee en kregen de opdracht om er per 2 of 3 een 'nieuwe' outfit van te maken. We mochten in de kledij knippen, erop tekenen, beschilderen enzovoort. Het werd een creatieve namiddag die leidde tot een prachtige modeshow. Hieronder zien jullie onze resultaten!
We gingen aan de slag met naald en draad. We kozen ieder een naaikaart waarop we het kapsel van de figuur moesten naaien met wol. Het begin ging bij sommigen wat moeizaam, maar nadien stond de juf erbij en keek ernaar. Het ging verbazingwekkend vlot. Zelfs de jongens zetten een knap staaltje naaiwerk neer! Dus, beste mama's en oma's, als er nog eens iets genaaid moet worden, kunnen jullie met een gerust hart jullie kapoenen inschakelen!
Vandaag brachten we allen een hoofddeksel mee voor de les wero. Voor één keer mochten we dit een ganse dag aanhouden in de klas. Sommige kinderen hadden zoveel hoofddeksels mee dat ze ieder lesuur een ander hoedje of mutsje konden opzetten!
Deze namiddag kwam juffrouw Netjes op bezoek. Zij leerde ons hoe we een handdoekje moeten wassen (zonder wasmachine), hoe we onze kledij netjes moeten opvouwen, we poetsten onze schoenen en leerden er veters insteken. Dus als jullie nu nog eens zo'n taakje hebben, kunnen jullie gerust de hulp van jullie kapoenen inroepen!
De leerlingen van het zesde leerjaar kregen van hun juf een spreekopdracht. Ze moesten de regels van een gezelschapsspel aandachtig lezen en nadien zonder fouten kunnen uitleggen aan iemand anders. Om het net wat 'echter' te maken, kregen ze spelletjes uit het tweede leerjaar die ze moesten uitleggen én spelen met onze klas. Zo konden we ook onmiddellijk testen of de uitleg duidelijk was.
Sinds vorige week lopen er twee reporters rond in onze klas. Aulona en Kjenta namen elke dag een foto van een bepaalde activiteit en verzamelden er telkens enkele korte zinnetjes bij. Vandaag hebben ze tijdens het hoekenwerk al die informatie zelf op een website gezet. Uiteraard moesten ze dit doen aan de hand van een stappenplan en dat ging bijzonder goed! Als je benieuwd bent naar wat we vorige week allemaal beleefden, neem dan zeker eens een kijkje op de Padlet van Kjenta en Aulona!
We luisterden eerst naar het sprookje 'De nieuwe kleren van de keizer'. Nadien mochten we met stofjes aan de slag en knipten een 'droomoutfit' voor onze keizer.
Dat kinderen niet snel vergeten, was maandag wel duidelijk Tijdens onze dagelijkse leeslesjes werd het de laatste tijd nogal druk in onze leeshoek. Daar lezen immers de kindjes die 'fluisterlezen'. Dus had ik hen beloofd dat we na de vakantie een test zouden afnemen om te kijken wie Fran mocht vergezellen in de leestuin. Maandag, eerste vraag: 'Juf, wanneer mogen we die toets lezen?' En zo nam juf Caroline onze fluisterlezers dinsdag mee. Dat ons LIST-project z'n vruchten afwerpt, mogen we wel zeggen! Kjenta, Demi, Karina en Xanne mogen vanaf nu ook in de leestuin lezen! Proficiat, dames! En dat we lezen nog altijd plezant vinden, zie je hieronder!