Sinds vorige week lopen er twee reporters rond in onze klas. Aulona en Kjenta namen elke dag een foto van een bepaalde activiteit en verzamelden er telkens enkele korte zinnetjes bij. Vandaag hebben ze tijdens het hoekenwerk al die informatie zelf op een website gezet. Uiteraard moesten ze dit doen aan de hand van een stappenplan en dat ging bijzonder goed! Als je benieuwd bent naar wat we vorige week allemaal beleefden, neem dan zeker eens een kijkje op de Padlet van Kjenta en Aulona!
We luisterden eerst naar het sprookje 'De nieuwe kleren van de keizer'. Nadien mochten we met stofjes aan de slag en knipten een 'droomoutfit' voor onze keizer.
Dat kinderen niet snel vergeten, was maandag wel duidelijk Tijdens onze dagelijkse leeslesjes werd het de laatste tijd nogal druk in onze leeshoek. Daar lezen immers de kindjes die 'fluisterlezen'. Dus had ik hen beloofd dat we na de vakantie een test zouden afnemen om te kijken wie Fran mocht vergezellen in de leestuin. Maandag, eerste vraag: 'Juf, wanneer mogen we die toets lezen?' En zo nam juf Caroline onze fluisterlezers dinsdag mee. Dat ons LIST-project z'n vruchten afwerpt, mogen we wel zeggen! Kjenta, Demi, Karina en Xanne mogen vanaf nu ook in de leestuin lezen! Proficiat, dames! En dat we lezen nog altijd plezant vinden, zie je hieronder!
Deze week hing er plots zwarte plastiek voor onze ramen. Dit had alles te maken met ons volgend thema 'Flits'. In dit thema veranderde onze klas een aantal keer in het labo van professor Technolichtibus. Hierin voerden we een reeks proefjes uit met licht. Zo onderzochten we of licht van kleur kan veranderen, maakten we schaduwfiguren, controleerden of licht enkel rechtdoor gaat enzovoort. We maakten zelfs een echte regenboog! Als je dit zelf eens wilt doen, zul je om uitleg moeten vragen aan jullie mini-professor thuis
Naar aanleiding van ons thema 'Nu of ooit?' zochten we een oma of opa die ons een heleboel kon vertellen over vroeger. We hadden immers een hele reeks vragen voorbereid. De pépé van Kiana en Kjenta ging hier graag op in. Hij beantwoordde al onze vragen en zorgde nog voor enkele grappige anekdotes. Wij luisterden heel aandachtig en vol verbazing over die tijd van vroeger! Heel erg bedankt!
Vandaag was het dan eindelijk zo ver: Sinterklaas en Zwarte Piet kwamen op bezoek. Sinterklaas had graag zijn paard, Slechtweervandaag, getoond aan de kinderen op school, maar dat stond nog thuis. Dus belde hij naar de Hoofdpiet. Die zou Slechtweervandaag laten brengen door Grappenpiet. Je kunt het natuurlijk al raden... Grappenpiet had niet het echte paard van de Sint gebracht, maar een schommelpaardje
We zongen ons liedje en kregen na afloop van de Sint twee grote zakken. Eentje was gevuld met snoepgoed en de andere met speelgoed voor in de klas. We kregen enkele leuke leesboekjes, Twister, strijkparels, een voetbal en nog wat buitenspeelgoed. (Twister werd trouwens al volop uitgetest tijdens het hoekenwerk deze namiddag, plezier alom ) Dankjewel Sint en Piet! En tot volgend jaar!
Vandaag schreven we een briefje voor de Sint. De juf leerde ons hoe we een brief moeten schrijven en uit welke delen die allemaal bestaat. Nadien we gingen zelf aan de slag! Ook de juf schreef een brief voor de Sint In de namiddag trokken we naar brievenbus!
We kregen deze week niet alleen bezoek van de mama van Fran en de opa van Kiana en Kjenta, maar ook de mama van Xanne, de nicht van Luca en de mama van Katinca bezorgden ons heel wat luisterplezier! Heel erg bedankt voor het voorlezen allemaal. We hebben er van genoten!
Vandaag kregen we bezoek van de Leesmeermin. Ze las ons een verhaal voor van Brigitte Minne 'Bib bib hoera!'. In dat boekje ging Gust samen met zijn oma naar de bib en leende er een heleboel leuke boekjes uit. Nadien knutselden we een plooiboekje waarin alle covers van die boekjes aan bod kwamen. Een superleuke luister- en knutselnamiddag!
Deze week is het voorleesweek. Vandaag kwam de mama van Fran voorlezen. Zij dompelde ons onder in het kleurrijke verhaal van 'De krijtjes staken'. Even later was ook de pépé van Kiana en Kjenta van de partij. Hij las ons een boeiend en leerrijk verhaaltje voor over 'Tip de Muis'. Alvast heel erg bedankt voor het leukste kwartiertje van de dag!