Na 2 maanden vakantie is het dan eindelijk zover: we gaan terug naar school! Een nieuwe klas, een nieuwe juf (of toch voor een deel van onze klas). Want de graadsklas is dit jaar voor een deel opgesplitst.
We starten het schooljaar met de voorstelling van het nieuwe jaarthema: hand in hand met de dieren door Axenland. We leerden al een beetje de dieren kennen door opdrachten uit te voeren en gedichtjes te lezen. Zo probeerden we een ballon stuk te maken door met onze buik tegen elkaar te duwen, we stoten kegels om, spelen verstoppertje, maken een tekening over iets waar we fier op zijn, geven elkaar een deugddoende massage,.... We zingen met de hele school samen het lied 'dierenstad'.
We krijgen ook al ons schoolmateriaal: nieuwe blinkende mappen en pennen!
Vandaag komen de kinderen van het vierde leerjaar al eens een kijkje nemen in hun nieuwe klas. ze krijgen al een eerste Franse les, want dat zal nieuw zijn volgend jaar. Ze leerden al tellen tot 10, goeiendag zeggen en zichzelf kort voorstellen.
De laatste zwemles van dit schooljaar; en we zwemmen om ons brevet te behalen. En jawel, iedereen die meezwom, heeft zijn brevet verdiend. Goed gezwommen, lieve zwemmertjes! En dat is niet het enige goede nieuws, dit moet nu toch wel even gezegd: er waren in het begin van het schooljaar 2 zwemmertjes die nog geen groene badmuts hadden.... ze zijn niet alleen in het bezit van die fel begeerde groene badmuts, vandaag hebben ze hun brevet van 800m gezwommen!!! *applaus applaus*
dikke proficiat van de juf die glundert van trots!
U wist al dat de kinderen meededen aan een schrijfwedstrijd 'de wondere pluim'. Uit de 800 verhaaltjes werd een selectie gemaakt voor het pluim-boek. Dat zijn de 60 laureaten. En jawel, ook in onze school waren er 2 gelukkigen! Vandaag was het de uitreiking. De laureaten kregen een oranje t-shirt en al snel konden we de wondere pluimpjes herkennen tussen al dat volk. Op de foto kan u straks zelf even een parodie op 'waar is Wally' spelen -> 'waar zijn Aaron en Zere' We werden onthaald en door een belleman begeleidt naar een klas waar verhaaltjes werden voorgelezen. Hadden we toch even een goeie klas eruit gekozen, want daar zat niemand minder dan Marc De Bel ons op te wachten. Hij las voor uit het Pluimboek en vertelde ook over zijn eigen leven als auteur en hoe dat allemaal ontstaan is. Nadien kwam het spannende deel aan de beurt. De kinderen werden per leerjaar op het podium geroepen om hun prijs en groot applaus in de wacht te slepen. Ik wens nogmaals een dikke proficiat aan onze 2 schrijvertjes!
We trekken naar de sporthal om de proeven van sport af te leggen. De sfeer zat er goed in en er heerste een gezonde competitiviteit. Iedereen deed zijn uiterste best en liet zich van zijn sportiefste kant zien. (al kan u ook de verschillende ligversies aanschouwen)
Vrijdag worden de OVSG-proeven van sport afgelegd. Om een beetje 'een gezonde geest in een gezond lichaam' te hebben, en om wat in vorm te zijn, houden we daarom elke dag een loopsessie. Hop met de beentjes!!
Voor WO werken we rond planten. We onderzoeken allerlei functies van de plant. De kinderen gaan in groepjes een andere proef onderzoeken. Eerst zetten ze alles klaar, dan wordt de proef uitgevoerd en wordt er een verslag gemaakt. Elke dag worden de vorderingen bijgehouden. Na een week worden de proeven afgerond en brengen ze verslag uit aan elkaar.
Vandaag is het de slotdag van het KANda-project. Het ging er dit jaar enigszins anders aan toe dan andere jaren: het toneel kon niet doorgaan, dus werd er een film opgezet rond pesten.
Daarna gingen we naar de Kuip, waar we een hapje konden eten en drinken. Sommigen zagen enkele bekende gezichten terug, en konden verhalen uitwisselen. Het dreamteam animatieteam deed de hele zaal daarna opleven. Wat een leuke eerste fuif!
Wat een stralende dag!!Ideaal weertje om de fiets uit te halen en een tochtje te maken. Eerst naar de sporthal om behendigheidstest en hindernissenparcours te volgen. In de straten aan de wijk waren enkele straten afgezet en was er een 'echt' verkeerspark. De politie hield een oogje in het zeil, regelde het verkeer en deelde een aantal aanmaningen uit! In de namiddag zetten we onze tocht naar de Gavers in.
We zingen de longen uit ons lijf tijdens children of the street. Eerst kregen we een workshop eco-percussie voorgeschoteld. Daar gingen we aan de slag met afvalmateriaal zoals blikken en vuilbakken. Nadien gingen we naar de zaal van de Plomblom waar heel veel scholen aanwezig waren om samen de liedjes te zingen.
Er hangen sinds kort enkele springende beestje omhoog in de klas. Sommige hebben vleugels, anderen pootjes, er zijn er met veel kleurtjes, met een dikke neus,....
We leren over de brug: hoe is het ontstaan? Welke materialen worden gebruikt? Hoe maken ze een overbrugging? ... Nu maken we in groepjes zelf een soort brug: Romeinse boog, vakwerkbrug, hangbrug,.... en stellen dit voor aan de rest van de klas.
Voor de 6e maal verkoopt onze school overheerlijke taarten. De opbrengst gaat integraal naar de aankoop van een springkasteel voor de kinderen. De taarten kosten 8 euro per stuk. U hebt de keuze uit 5 verschillende taarten : Confituur, Krieken, Flan, Rijst & Frangipan. U kan uw bestelling ON-LINE doorsturen via onze website. Het totaalbedrag geeft u af aan de leerkracht. Dit kan tot uiterlijk donderdag 2 mei '13. De bestelling wordt op woensdag 8 mei '13 met het oudste kind meegegeven. De leerkrachten & Directie bedanken u alvast voor de steun en medewerking.
Naar aanleiding van het maanpunt houden we een gezonde paasbrunch en smullen van elkaars hapjes. 1ste graad: sandwich-muisjes 2de graad: soep 3de graad: wraps
We hebben op onze school vanaf het 3de trimester 2012-2013 een leerlingenraad. De raad bestaat uit leerlingen van de 3de graad.
5de leerjaar : Chelsea De Bock, Hind De Decker, Lukas Lumen en Jonas Vanden Brande
6de leerjaar : Steffi Hinderyckx en Arnout Schokkaert
Waarom een leerlingenraad ?
We willen de leerlingen een stem geven in onze school. We willen de betrokkenheid van onze leerlingen op school bevorderen, hen leren mee verantwoordelijkheid dragen. We laten hen hierbij ondervinden wat realistisch en haalbaar is.
Organisatie
De leerlingenraad wordt vertegenwoordigd door leerlingen uit de 3de graad. Zij kiezen een voorzitter en een secretaris. Voor dit schooljaar zetelt Arnout Schokkaert als voorzitter en Lukas Lumen als secretaris. Bij elke vergadering is de zorgcoördinator van de school als adviseur, begeleider aanwezig. De leerlingenraad komt maandelijks samen tijdens de schooluren. Dit zal telkens de 2de en de laatste donderdag van de maand zijn en dit van 12u20 tot 13u10. De vergaderingen gaan door in het lokaal van de zorgcoördinator.
Waarover kan de leerlingenraad vergaderen ?
De leerlingenraad hangt een ideeënbus op in de zaal van de school. Alle kinderen van de school kunnen hun ideeën, voorstellen in de bus deponeren. Bij het begin van elke vergadering worden de ideeën besproken. Het organiseren van activiteiten tijdens de middagspeeltijd op vrijdag is telkens een onderdeel van de vergadering. Een inschrijvingsformulier om deel te nemen aan zon activiteit hangt aan het prikbord in de zaal. Punten vanuit de leerlingenraad kunnen meegenomen worden naar de ouderraad of het schoolteam. Alle verslagen worden aan de leden van de leerlingenraad bezorgd, worden opgehangen aan het prikbord in de zaal en worden op de website gezet.
We maakten met de derde graad onze schoolreis naar Leuven en Heverlee. In de voormiddag kregen we 2 workshops: we leerden onszelf verdedigen en we smeten onze voetjes omhoog tijdens breakdance. Onze leraar verdediging droeg een zwarte gordel en zag er wel indrukwekkend uit! Als hij 'yame' riep, moesten we snel op de rode mat gaan zitten, wie te laat was 'mocht' enkele opdrukoefeningen doen. Om te beginnen leerden we correct vallen, daarna kwam het meer echte werk aan de beurt: we probeerden onze partner op de grond te gooien en ons los te rukken. (ik heb niet zoveel foto's van de zelfverdediging, want ik had het te druk met als 'vrijwilliger' op de grond gegooid te worden door de trainer) Tijdens breakdance leerden we eerst enkele basispasjes. Gaandeweg werd een dansje aangeleerd, met als einde een spectaculaire 'freeze' (of toch voor diegene die het lukte).
Daarna gingen we richting Heverlee, campus 'imec'. Daar ontwikkelen ze nanochips en toepassingen erop. We kregen een rondleiding en brachten een bezoek aan de cleanroom. Tijdens de workshop 'chip chip hoera' maakten we onze eerste mechanische schakeling en deden een lampje branden. We maakten ook een eigen zonnecel, met eenvoudige thee, glazen plaatjes, tandpasta en isobetadine. Toen we alle zonnecellen aan elkaar schakelden, konden we een rekenmachine laten werken!
Tegenwoordig klinkt er geklop als je door de gangen van de school wandelt. Hoe dat komt? We knutselen in het thema 'techniek'. We kiezen een prent uit, of tekenen zelf eentje. Dan slaan we nagels in een houten plankje. Nadien verbinden we deze nagels met kleurrijke wol.
Hamer in de aanslag en timmeren maar (wel opletten voor de vingers) !