Er hangen sinds kort enkele springende beestje omhoog in de klas. Sommige hebben vleugels, anderen pootjes, er zijn er met veel kleurtjes, met een dikke neus,....
We leren over de brug: hoe is het ontstaan? Welke materialen worden gebruikt? Hoe maken ze een overbrugging? ... Nu maken we in groepjes zelf een soort brug: Romeinse boog, vakwerkbrug, hangbrug,.... en stellen dit voor aan de rest van de klas.
Voor de 6e maal verkoopt onze school overheerlijke taarten. De opbrengst gaat integraal naar de aankoop van een springkasteel voor de kinderen. De taarten kosten 8 euro per stuk. U hebt de keuze uit 5 verschillende taarten : Confituur, Krieken, Flan, Rijst & Frangipan. U kan uw bestelling ON-LINE doorsturen via onze website. Het totaalbedrag geeft u af aan de leerkracht. Dit kan tot uiterlijk donderdag 2 mei '13. De bestelling wordt op woensdag 8 mei '13 met het oudste kind meegegeven. De leerkrachten & Directie bedanken u alvast voor de steun en medewerking.
Naar aanleiding van het maanpunt houden we een gezonde paasbrunch en smullen van elkaars hapjes. 1ste graad: sandwich-muisjes 2de graad: soep 3de graad: wraps
We hebben op onze school vanaf het 3de trimester 2012-2013 een leerlingenraad. De raad bestaat uit leerlingen van de 3de graad.
5de leerjaar : Chelsea De Bock, Hind De Decker, Lukas Lumen en Jonas Vanden Brande
6de leerjaar : Steffi Hinderyckx en Arnout Schokkaert
Waarom een leerlingenraad ?
We willen de leerlingen een stem geven in onze school. We willen de betrokkenheid van onze leerlingen op school bevorderen, hen leren mee verantwoordelijkheid dragen. We laten hen hierbij ondervinden wat realistisch en haalbaar is.
Organisatie
De leerlingenraad wordt vertegenwoordigd door leerlingen uit de 3de graad. Zij kiezen een voorzitter en een secretaris. Voor dit schooljaar zetelt Arnout Schokkaert als voorzitter en Lukas Lumen als secretaris. Bij elke vergadering is de zorgcoördinator van de school als adviseur, begeleider aanwezig. De leerlingenraad komt maandelijks samen tijdens de schooluren. Dit zal telkens de 2de en de laatste donderdag van de maand zijn en dit van 12u20 tot 13u10. De vergaderingen gaan door in het lokaal van de zorgcoördinator.
Waarover kan de leerlingenraad vergaderen ?
De leerlingenraad hangt een ideeënbus op in de zaal van de school. Alle kinderen van de school kunnen hun ideeën, voorstellen in de bus deponeren. Bij het begin van elke vergadering worden de ideeën besproken. Het organiseren van activiteiten tijdens de middagspeeltijd op vrijdag is telkens een onderdeel van de vergadering. Een inschrijvingsformulier om deel te nemen aan zon activiteit hangt aan het prikbord in de zaal. Punten vanuit de leerlingenraad kunnen meegenomen worden naar de ouderraad of het schoolteam. Alle verslagen worden aan de leden van de leerlingenraad bezorgd, worden opgehangen aan het prikbord in de zaal en worden op de website gezet.
We maakten met de derde graad onze schoolreis naar Leuven en Heverlee. In de voormiddag kregen we 2 workshops: we leerden onszelf verdedigen en we smeten onze voetjes omhoog tijdens breakdance. Onze leraar verdediging droeg een zwarte gordel en zag er wel indrukwekkend uit! Als hij 'yame' riep, moesten we snel op de rode mat gaan zitten, wie te laat was 'mocht' enkele opdrukoefeningen doen. Om te beginnen leerden we correct vallen, daarna kwam het meer echte werk aan de beurt: we probeerden onze partner op de grond te gooien en ons los te rukken. (ik heb niet zoveel foto's van de zelfverdediging, want ik had het te druk met als 'vrijwilliger' op de grond gegooid te worden door de trainer) Tijdens breakdance leerden we eerst enkele basispasjes. Gaandeweg werd een dansje aangeleerd, met als einde een spectaculaire 'freeze' (of toch voor diegene die het lukte).
Daarna gingen we richting Heverlee, campus 'imec'. Daar ontwikkelen ze nanochips en toepassingen erop. We kregen een rondleiding en brachten een bezoek aan de cleanroom. Tijdens de workshop 'chip chip hoera' maakten we onze eerste mechanische schakeling en deden een lampje branden. We maakten ook een eigen zonnecel, met eenvoudige thee, glazen plaatjes, tandpasta en isobetadine. Toen we alle zonnecellen aan elkaar schakelden, konden we een rekenmachine laten werken!
Tegenwoordig klinkt er geklop als je door de gangen van de school wandelt. Hoe dat komt? We knutselen in het thema 'techniek'. We kiezen een prent uit, of tekenen zelf eentje. Dan slaan we nagels in een houten plankje. Nadien verbinden we deze nagels met kleurrijke wol.
Hamer in de aanslag en timmeren maar (wel opletten voor de vingers) !
We gaan weer aan de slag met keukenmateriaal. Deze keer maken we een petit-beurre taart omdat de juf jarig is. Nauwkeurig alles afwegen en het taartje metselen, smakelijk!
Alle groenten liggen tentoongesteld op de tafel. We letten op hygiëne en wassen onze handen. Dan maken we onze werkplek klaar: plankje, mesje en keukenschort. De juf toont hoe we de groenten op een veilige manier kunnen snijden, we kiezen een groente uit en we maken er kleine blokjes van. Alles in de kom, met nog wat andere ingrediënten; de lettertjes niet vergeten! Steffi schept de soep uit in kommetjes terwijl de anderen aanschuiven. En mmm, zo'n zelf gemaakt soepje, dat smaakt!
We werken in de stijl van Niki de Saint Phalle. Eerst bespreken we enkele werken van deze kunstenaar. Daarna gaan we zelf aan de slag met de klei. Dat was even de spieren gebruiken om de klei goed kneedbaar te maken. We maken een werk met als eisen '1 gat en 2 aanhangsels'. We laten de klei goed drogen en gaan dan het werk beschilderen. Wat een mooie abstracte kunstwerken!
De maanlanding: velen hebben deze beelden wel al eens gezien, of toch zeker al gehoord van de gewichtloosheid op de maan. Vandaag maken we zelf een maanlanding: wat gebeurt er bij aankomst? Hoe bewegen we? Wat speelt er zich allemaal af? We verdelen ons in groepjes van drie en bedenken een leuk scenario. Jullie waren weer heel creatief vandaag, en maakten ook grappige scènes, ik heb weer hard gelachen!!
Hoog bezoek vandaag in de klas: Manu Adriaens komt ons wat meer uitleg geven over zijn beroep als auteur en journalist. We bereidden enkele vragen voor waar we wat meer over willen weten en mogen ze ook stellen. Er waren ook enkele quizvragen van Manu zelf. Hij was die dag al naar een school in Gent geweest, en hij hield voor zichzelf de score bij tussen de twee scholen. Wat hebben wij snuggere kinderen op school, want 4 van de 5 vragen werden correct opgelost, proficiat!! Manu bracht ook enkele duidelijke krantenartikels en -foto's mee zodat we een duidelijk beeld kregen van de verschillende items.
de vragen: - wie hoor je op de cassette? - waar legt hij zijn presskaart? - wat is een paparazzo? - wat betekent 'komkommertijd'? - leg de kop van het krantenartikel uit: Maxima slaat fles stuk op Willem ALexander
Vandaag schrijven we een verhaal voor de pluim-wedstrijd. Iedereen kreeg een speciale pen en mocht op pluim-papier schrijven. De klas liep vol van inspiratie. Nu maar afwachten of er een winnaar wordt verkozen van onze klas.
In de WO-lessen leren we het menselijk lichaam beter kennen. We leerden al over de spijsvertering en onze ademhaling (hier deden we een proefje met kaarsjes en een glazen bokaal). Nu komt de bloedsomloop aan de beurt. We zien dat er allemaal blauwe lijnen op onze armen lopen. We gaan op zoek naar de slagader en voelen ons bloed kloppen in onze pols of hals. We onderzoeken het verschil in rust en na een inspanning (we lopen enkele rondjes op de speelplaats), en we vergelijken de hartslag met andere leeftijden. Na een tijdje na de inspanning vermindert onze hartslag terug, hij herstelt zich.
We maken een filmpje met foto's. We laten een figuurtje rond een blad lopen. We kiezen een startpositie en trekken een 30-tal foto's terwijl het figuurtje telkens een beetje vooruit gaat. De fotograaf moet wel opletten dat hij niet beweegt, of we zien stukjes achtergrond die we niet in het filmpje willen zien. Als alle foto's getrokken zijn, gieten we deze in een programma 'moviemaker'. Nu nog de tijd instellen en eventueel een effect toevoegen, en we hebben een zelfgemaakt filmpje!!
Onze 5 i-pad's zijn gearriveerd!! De ouderraad kocht er 3 met de opbrengst van de wafelverkoop; en de school kocht er 2, met de opbrengst van de kalenderverkoop. Bedankt allemaal voor de steun!