Je voelt het bijna niet, maar je ziet het wel : de herfst is er weer. Dat hebben de kleuters volop gemerkt bij de herfstwandeling. Ze vonden bladeren met de mooiste kleuren en konden volop bolsters , kastanjes oprapen, onderzoeken , proeven,... We vonden alleen geen eikels en beukenootjes. De kleuters hadden ook veel interesse voor de kriebelbeestjes en de lieveheersbeestjes genoten van de warme zon op de stam. Gaten in de bomen werden onderzocht en er werd volop gefantaseerd over wat er daar wel in zou zitten. We hebben prachtige paddestoelen en zwammen gezien. Het gooien met de herfstblaadjes vonden de meeste kleuters wel heel leuk en ze kregen er maar niet genoeg van. Na een week werken en vertellen over de herfst was dit wel een leuke activiteit om af te sluiten. Wat deden we in de klas. We hadden het over herfstbladeren, waarom verkleuren en vallen de blaadjes af. Verder werden de herfstvruchten , betast, besproken en maakten we de associatie met de juiste bolster, napje,... In een prentenboek konden de kleuters de evolutie en de groei van een kiemend eikeltje volgen. In een rooster met bladeren moesten de kleuters 2 herfstkleuren combineren en de herfstbladeren juist inkleuren. Verder knutselden ze nog een herfstboom en lieten ze de wind de blaadjes wegblazen en oefenden speels het schrijfpatroon : de lus. Natuurlijk kwamen de dieren in het bos aan bod en vooral hoe de dieren zich aanpassen om de winter door te komen. Zo verzamelde Evert de eekhoorn een wintervoorraad in het poppenspel en volgden we egel en beer die een goede plaats zoeken voor hun winterslaap. Morgen kunnen de kleuters met herfstvruchten een eekhoorn, egel en bosmannetje maken. De bolsters die we vandaag gevonden hebben komen goed van pas. 't Zal een "stekelig" egeltje worden.
21-10-2012
15-10-2012
Gek op gezond !
Het is maar een klein stapje van het thema " fruit " naar het thema " gezond eten ". Elke klas werkte mee aan dit project. Het boekje : " de snoepkampioen " was een ideaal uitgangspunt om te vertellen over: wat is gezonde, ongezonde voeding en waarom is iets ongezond. Op kleuterniveau werd de voedseldriehoek heel speels aangebracht aan de hand van winkeltjes. Door het sorteren van heel wat voedselkaartjes ontdekten de kleuters onder welke rubriek alles thuishoort en of je er veel of weinig mag van eten. ( vlees,vis,eieren / groente en fruit / graanproducten melkproducten / vetten en olie / snoepgoed . "Bas het groentemannetje " kwam vertellen waarom je gezond moet eten. De kleuters knutselden de fruit-en groentemeter van Bas. Bas werd ook getekend en geschilderd. Verder kwam Dynamix de superheld van het gezond eten z'n 3 gouden regels voorstellen : elke dag groente en fruit, graanproducten en melkproducten eten. Dynamix hielp de kleuters om alle maaltijden van de dag evenwichtig samen te stellen. De kleuters bedachten samen een gezond ontbijt, gezonde tussendoortjes, middagmaal en avondmaal. Ze gebruikten daarvoor de kaartjes uit de verschillende winkeltjes. Na een gesprekje over het restaurant, eten in het restaurant en het prentenboek :" Flip op restaurant " was het tijd om ons eigen restaurant in de klas te openen. Het kreeg als naam " gek op gezond " want je kan er alleen gezonde gerechten, drankjes en dessertjes krijgen. 2 kleuters ontvangen de gasten die per 2 komen eten ( het is een mini-restaurantje !!!). 1 kleuter geeft de menu-kaarten, neemt de bestellingen op, geeft de drankjes terwijl de kok in de keuken de juiste gerechten en dessertjes klaarmaakt. De kleuters spelen enorm graag in dit restaurant en gaan er ook heel graag eten. Dit restaurant is klaar voor z'n eerste ster. Verder hadden we het nog over de reis van het voedsel in ons lichaam, we volgden de stukjes broccoli van in onze mond tot in ... De kleuters volgden het werk van de mannetjes in onze buik en zagen hoe de vitamines uit het voedsel worden gehaald en ons sterk en gezond maken. Als slot maakten we nog een gezond groente-gerechtje. De kleuters konden met heel wat groenten (sla, tomaatjes, bloemkool, wortel, maïs, komkommer, erwtjes, boontjes, champignons) aan de slag en maakten hele leuke groente-gezichtjes. Ze waren heel leuk, maar vooral lekker en gezond !!!
10-10-2012
08-10-2012
01-10-2012
groen ,groen, groen, ... peren geef ik soms een zoen
Fruit : gezond en lekker !!!! Elke dag konden de kleuters kennismaken met een ander stukje fruit. We namen het fruit waar en natuurlijk proefden we ook het fruit. Hier en daar werd er ook een weetje meegeven over het fruit. Bij de appel en de peer hadden we het over de ontwikkeling van een appel, peer gedurende de verschillende seizoenen. We maakten met boompjes, appeltjes, mandjes, popjes een mini-boomgaard en de kleuters kregen opdrachten ivm plaats en ruimte om voorwerpen op de juiste plaats te zetten.( links van, tussen, bij de 2de boom, .... )Ze gaven elkaar ook opdrachten. Als verwerking maakten ze in de klas een tekenopdracht. Er zitten hele mooie tekeningen bij. In een poppenspel veranderde Heks Kloefneus zich in een appelwormpje om een appel op te eten. De appel was een geschenk voor de koning en kabouter Mops deed er alles voor om de appel te redden en om die lastige heks weg te krijgen !!! In een leuk rijmversje merken de kleuters dat er nog andere dieren heel graag een stukje appel meepikken. In de spelletjeshoek liggen er nu heel wat nieuwe gezelschapsspelen : appeltje pluk / wormpjesspel/ Rupsje Rijg, ..... Bij het waarnemen van een pruim , perzik hadden we het over de pitten in het fruit. Ze keken nogal op toen ze de pit van een mango bekeken !! In een poppenspel kwam de familie van mandarijn ( citroen, pompelmoes en sinaasappel ) om de verjaardag van mandarijn te vieren. Bij het dansen gooiden ze hun jassen uit en verloren hier en daar een partje. Na die wilde party hebben wij ze dan gewoon opgegeten. Ik heb toch hier en daar een zuur snoetje gezien bij het proeven. Banaan kwam eraan en daarbij hadden we het over het fruit dat groeit in landen waar het veel warmer is dan hier. We hebben het fruit ook gewogen en daarbij de meetresultaten met pictogrammen op de meetkaart genoteerd. De kleuters wogen eerst het fruit op de hand en daarna met de weegschaal. Na de mini-fruitwinkel van Loes de klaspop konden de kleuters zelf aan de slag in de fruitwinkel in de klas. Met een boodschappenlijstje gaan de kleuters het juiste fruit kopen en betalen. Vandaag hadden we het over producten die met fruit gemaakt worden ( fruitsappen, appelmoes,..) of waar je stukjes fruit in kunt proeven ( yoghurt, fruitkoekje ). Lekker, zo'n stukje fruitkoek, een rozijntje,... De wijn daar zijn we braafjes afgebleven . In een werkje : fruittaart versieren met stukjes fruit, moeten de kleuters een bepaald patroon volgen om te taart af te werken. Even het hoofdje erbij houden. Deze namiddag konden de kleuters verschillende soorten fruitsap proeven en we hebben natuurlijk ook sinaasappels geperst. We probeerden te raden hoeveel sap we uit 1/2 sinaasappel, een hele sinaasappel zouden kunnen persen. Met al die halve sinaasappels raakten we bijna de tel kwijt over hoeveel sinaasappels we uitgeperst hadden. Heel wat meet- en rekenwerk. Maar het proeven van vers sinaasappelsap was toch de max. Morgen als afsluiter van dit thema maken we nog een lekker fruitgerecht klaar.
25-09-2012
24-09-2012
strap-dag / Let's do it !
Op vrijdag stond er heel wat op het programma . Het was strap-dag en de kleuters kregen via folders en brieven de uitnodiging om op vrijdag te voet (stappen ) of met de fiets ( trappen ) naar school te komen. Veel kleuters waren met de fiets of te voet gekomen en waren daar heel trots op. Zo maakten ze met z'n allen de schoolomgeving wat veiliger qua verkeersdrukte. Het is daarbij ook nog goed voor het milieu. Dank ook aan alle ouders-grootouders die daar echt veel moeite voor deden. Na de berekening , er zat dus iets aan vast , kregen de kleuters 7 minuten langer speeltijd voor hun inzet. Dat werd met luid gejuich onthaald. In hun heen-en weerschrift kregen ze nog een sticker ivm de actie. Na de middag maakten we ons klaar om het zwerfvuil op te ruimen in de buurt van de school. Iedereen kreeg een fluo-jas en een handschoen om daarmee het vuil vast te nemen. We kregen ook 2 vuilniszakken om het afval te sorteren. Bij de parking (Leegtestr.) vonden de kleuters al heel wat zwerfvuil en na een tijdje merkten ze op dat ze overal vuilnis vonden. Vooral in de plantsoenen vonden de kleuters veel afval. Ze waren heel gedreven en hadden oog voor de kleinste dingen. Tijdens onze opruimactie kregen we zelfs complimentjes van de mensen die de kleuters bezig zagen. De kleuters kwamen na een tijdje tot het besef dat het wel erg is dat er zoveel vuil op de straten , pleinen te vinden is. Tijd dus, om er samen ( groot en klein) er iets aan te doen. Wij hebben alvast de eerste stap gezet !!!!