Nu de passvakantie voor de deur staat mochten we een paasstuk knutselen. Eerst was het wat worstelen met de lange takken. Met vereende krachten werden de buigzame en de minder buigzame takken vastgebonden tot een "eivorm". De versiering met hooi en stro, eitjes en kuikentjes maakten het werkje af. Uitkijken naar de deur- of muurversiering bij de 6de klassers thuis.
Vorige dinsdag werd het M.E.G.A.-project afgesloten. Na de reeks van 10 lessen kregen alle leerlingen het getuigschrift uitgereikt door M.E.G.A.-agente Nathalie. Proficiat aan de cursisten.
Vorige dinsdag werd het M.E.G.A.-project afgesloten. Na de reeks van 10 lessen kregen alle leerlingen het getuigschrift uitgereikt door M.E.G.A.-agente Nathalie. Proficiat aan de cursisten.
Vrijdag bezochten we de firma Devos-Plaatbewerking. De papa van Kirsten is werkzaam in dit bedrijf. We werden er op een deskundige manier rondgeleid. Zo zagen we hoe het er in het echte bedrijfsleven aan toe gaat. Daarna kregen we een drankje en een balpen aangeboden en namen we nog verdere informatie mee naar huis. Op school konden we niet meer wachten om de "olifantjes" (balpenhouder) te plooien. Enthousiast sloten we de week af.
Dank aan de papa van Kirsten die ons met de fiets begeleidde en het bezoek organiseerde.
Vrijdag bezochten we de firma Devos-Plaatbewerking. De papa van Kirsten is werkzaam in dit bedrijf. We werden er op een deskundige manier rondgeleid. Zo zagen we hoe het er in het echte bedrijfsleven aan toe gaat. Daarna kregen we een drankje en een balpen aangeboden en namen we nog verdere informatie mee naar huis. Op school konden we niet meer wachten om de "olifantjes" (balpenhouder) te plooien. Enthousiast sloten we de week af.
Dank aan de papa van Kirsten die ons met de fiets begeleidde en het bezoek organiseerde.
De papa van Amber (verpleegkundige) en de mama van Kobe (zelfstandig verkoopster) kwamen op bezoek bij de 6de klassers. Dank voor de toelichting bij hun beroep.
Vrijdag ging het M.E.G.A. project van start. M.E.G.A. staat voor "Mijn Eigen Goed Antwoord". Dit project heeft als bedoeling om onze kinderen weerbaarder te maken en hen te leren omgaan met de gevaren van alcohol, drugs en geweld. Door het aanleren van sociale vaardigheden, zoals het herkennen van en omgaan met sociale druk en stress, het leren reageren op ongewenste voorstellen, het contacteren van hulpdiensten. De eerste lessen werden gegeven door M.E.G.A.-agente Nathalie Caelenberghe. In de klas wordt dit project de komende weken verdergezet. Het project wordt afgesloten met een toneelvoorstelling in de Valkaart.
De voorbije weken kregen we enkele ouders op bezoek die ons hun beroep kwamen toelichten. De mama van Freya en Laïta werkt als verzorgende, de papa van Elien werkt als ingenieur-landbouw, de mama van Guillaume is actief als leerkracht maar ook als floriste, de mama van Emile is kleuterjuf van de 3de kleuterklas op onze school, de papa van Agnes is officier bij de marine. Het waren boeiende uiteenzettingen en we kwamen heel wat te weten over de verschillende beroepen. Volgende week komen nog enkele ouders aan de beurt.
Maandagmorgen gingen we op bezoek naar het VTI te Torhout. Daar kregen we een rondleiding en daarna maakten we een werkstukje.
Na het belsignaal vertrokken we naar het VTI. Eenmaal daar aangekomen, gingen we een lokaal binnen en kregen er uitleg over de verschillende richtingen. Daarna kregen we een rondleiding in de werkateliers en mochten we zelf al wat proberen. Na de rondleiding trokken we weer naar het lokaal om ons werkstukje te maken. We kregen uitleg en gingen aan de slag. We plaatsten leidingen , ledlampjes , een batterijhouder, een weerstand,... Toen kwam het spannende moment : testen of alles werkte. Bij de meesten werkte het onmiddellijk. Sommigen moesten de lampjes opnieuw plaatsen. Toen iedereen klaar was, was de voormiddag voorbij. Het was een geslaagd bezoek aan het VTI !