Vandaag hebben Mien en ik nog hier en daar een paar dingen aangepast in ons programma. Nu is het eigenlijk helemaal afgewerkt en werkt alles normaal zoals het moet. Dit is alles wat we deze les hebben gedaan want er waren nog wel wat kleine dingetjes die aangepast moesten worden.
Dit was de laatste blog want maandag krijgen we onze eindevaluatie.
Vandaag hebben we
het hele programma geprogrammeerd en vaak getest.
De robot voert
momenteel heel de opdracht goed uit, alleen moeten we hier en daar nog een
beetje nauwkeuriger zijn. (bv. : inplaats dan dat de robot een halve rotatie
draait moet die maar één vierde van een rotatie draaien anders komt hij niet
recht voor de schuif.)
Maar opzich is
het programma klaar.
Even een korte
samenvatting van wat onze robot moet doen
Vooruit rijden als hij groen
ziet.
Stoppen als hij zwart ziet.
Zijn hendel naar beneden
doen.
Een halve rotatie achteruit.
En de hendel terug naar
boven.
3 keer draaien.
En weer een halve rotatie
vooruit.
Hendel naar beneden.
Een vierde van een rotatie
achteruit.
En de hendel terug naar
boven.
Dat is het tot nu
toe als het programma echt helemaal klaar is moet de robot ook nog naar een
bepaald punt rijden en stoppen. Maar zo ver zijn we nog niet
Van het programma
komt binnenkort nog een flowchart daaraan zijn we nu bezig.
Volgende week
krijgen we normaal gezien een 2de evaluatie.
1. Onze eerste evaluatie gekregen. (Die al best goed was )
2. Heel onze robot terug verbouwd ...
3. Héél véél geprogrammeerd...
een beetje meer uitleg over deze 3 puntjes
1. Evaluatie 1 was goed ... Alleen moeten we nog een flowchart maken en in onze blog zetten.
2. We waren onze robot weeral kwijt ( 'weeral' omdat we onze robot elke les al kwijt waren ) ... Maar deze les hebben we wel even moeten zoeken voor we hem vonden ... En toen we hem gevonden hadden was de robot helemaal verbouwd ... Alle sensors waren anders & de hendel aan de voorkant van de robot was ook helemaal veranderd.We hadden net iets gevonden hoe we onze opdrachten goed konden uitvoeren... Dus ja, nu zullen we opnieuw moeten beginnen.
3. We hebben weer héél véél geprogrammeerd omdat onze robot niet meer hetzelfde was als eerst en dus moesten we alle poorten aanpassen enzo... maar nu is dat klaar en moeten we enkel het einde van het programma nog maken.
In deze blog ga ik meer vertellen over de eerste les "STEM" van dit schooljaar (2016-2017).
Omdat het onze eerste les STEM was kregen we eerst nog een beetje uitleg over wat we dit schooljaar nog gaan doen.
Een echte "kennismakingsles" was het niet want we kennen heel de klas al goed en onze leerkracht kenden we ook nog van vorig jaar.
Na alle uitleg en dergelijke moesten we kaartjes trekken ...
groen = gemakkelijk
oranje = gemiddeld
rood = moeilijk
Ons groepje genaamd "de gebakken patatjes" had als kaartjes ...
Deuren openen
Cloud toegang
Gebruik de juiste zintuigen & leerstijlen
Al deze onderwerpen moeten wij programmeren doorheen het eerste trimester.
Korte uitleg over deze onderwerpen:
Deuren openen = de robot rijdt naar een grijze deur, doet een hendel omlaag en duwt als volgt de deur open.
Cloud toegang = de robot moet 3 stokjes in 3 openingen steken en dan komt er iets naar boven.
Gebruik de juist zintuigen & leerstijlen = de robot
duwt tegen een hendel en een plaatje gaat omhoog zodat de robot de
ring die onder het plaatje ligt kan pakken.
Ik zit samen in een groepje met :
- Mien Loyens
- Elisabeth Melis
- Kimberley Goris
Wat we vandaag al geprogrammeerd hebben...
Niks eigenlijk.
We hebben een poging tot kalibreren gedaan... Maar die was niet 100 % gelukt.