Een
veelgehoorde kreet in de SEO scene is "content is king". Met goede content kom je
vanzelf bovendrijven in Google, is het idee. Om te beginnen moet de content van
je eigen site goed zijn, origineel en kwalitatief hoogstaand. Daarnaast moeten
de pagina's van de site worden geoptimaliseerd voor
Google, door het kiezen van de meest relevante zoektermen, de juiste pagina
titels, metabeschrijvingen, alt tags van plaatjes en het strategisch verwerken
van je zoekwoorden in de teksten op de site.
Ook is het ook belangrijk om goed geschreven SEO
artikelen te plaatsen op andere sites. In deze artikelen verwerk je dan een
link naar je eigen site, een zogenaamde backlink.
Het schrijven van artikelen is tijdrovend en vaak kiest men er dan ook voor om
met een artikel
spinner meerdere versies van hetzelfde artikel te genereren. Met mate kan
het gebruik van een artikel spinner doeltreffend zijn maar het is toch echt
velen malen beter om unieke artikelen te schrijven.
De Panda en Pinguin update van 2012
Lang niet iedere internetmarketeer
volgde het 'content is king' advies want ook
met slechte content kon je hoog scoren in Google. Door het lukraak plaatsen
van backlinks op kwalitatief slechte sites kon je toch heel ver komen in de Google
rankings. Veel webmasters die zich keurig aan de Webmaster
guidelines van Google hielden bij het bouwen van hun sites zullen met
verbijstering hebben kunnen constateren dat houtje-touwtje websites met
waardeloze content, schrijffouten, lelijke opmaak etc het toch beter deden in de rankings. En de grote vraag is natuurlijk,
hoe kan een slechte site hoger scoren dan
een goede site?
Serieuze internetmarketing
bedrijven zullen zich er niet mee inlaten maar er zijn in de SEO scene heel
wat cowboys die illegale methoden niet schuwen. Denk daarbij aan het inkopen
van blog comment links via sites zoals http://www.yooker.com/
waar je voor $5 duizenden links naar je site in kunt kopen. Een andere plek,
notoir voor het inkopen van illegale linkbuild technieken, is www.odesk.com waar
je voor een habbekrats een linkbuilder kunt inhuren voor slechts een paar
dollar per uur. Wat je ervoor krijgt zijn vaak linkwheel en linkpyramide
structuren waarbij er meerdere lagen links worden geplaatst naar jouw site.
Links direct naar je site, links naar links naar jouw site, links naar links
naar links etc....
Met de introductie van de Panda en
Pinguin updates in 2012 kwam er definitief een einde aan de effectiviteit
van deze technieken. Door deze updates werden in één klap een groot aantal
sites gedevalueerd, met name de spam-achtige sites waarop je voor een paar
dollar enige duizenden links kon plaatsen. Dat wil niet zeggen dat je gestraft
wordt voor het hebben van backlinks die op slechte sites staan. Als dat zo zou
zijn dan kun je heel makkelijk de concurrentie om zeep helpen door voor een
paar dollar een paar duizend spam links te laten plaatsen naar de sites die
boven je staan in de Google rankings. Die grap werkt gelukkig niet. Als je
daarentegen afhankelijk bent van spam links voor je rankings in Google dan zul
je dankzij de Panda en Pinguin updates hard zijn gezakt in de rankings omdat je
backlinks minder waard zijn geworden. Op die manier worden sites dus toch
afgestraft.
Los van het devalueren van slechte
sites is er ook een ander effect van de Google updates die de rankings
beinvloeden, namelijk de penalty voor gebrek aan linkvariatie.
Begin 2012 was het prima om 100 keer exact dezelfde anchortext te hebben in je
backlinks, na de Google updates is ook dat afgestraft. Wat je kunt verwachten
op sites als oDesk en Yooker zijn geautomatiseerde linkbuild systemen waar
honderden of zelfs duizenden keren dezelfde anchortekst wordt gebruikt voor bij
het plaatsen van backlinks en dat werkt niet meer. In 2013 is het belangrijk
dat linkbuilders een strakke linkbuildadminstratie
erop nahouden waarin zij precies bijhouden hoeveel links, op wat voor sites,
met welke anchorteksten zijn geplaatst en de context waarin de links geplaatst
worden moet relevant zijn.
Internetmarketing
in 2013 is een stuk moeilijker dan in 2012. Het is dan ook verstandig om je te
laten adviseren door een zoekmachine
specialist of door de diensten in te huren van een SEO consultant of linkbuilder.
Alexander van Aken schrijft voor http://www.soecken.nl
26-03-2013, 00:47
Geschreven door DeensD
|